Jump to content

Recommended Posts

Posted

HVIS toppen min er gåen, VURDERER jeg å bytte ut hele motoren med en OM606 turbo fra en 210-bil. Selve blokka er lik. Dieselpumpa, alle aggregater, motorfester og girkassa skal være bolt-on. Innsuget er forskjellig, så det må mekkes til noe lurt for å få lufta fra turboen inn i innsuget. OM606 har intercooler originalt, hvilket er vanskelig å få på en 124 uten masse styr.

Har noen gjort et slikt bytte, kjenner til noen som har gjort et slikt bytte, eller har noen som helst idé om hva jeg kan forvente av jobb?

OM606-maskin har i grunn vært drømmen lenge, men jeg er veldig skeptisk til å sette i gang med et slikt prosjekt.

Posted

Kjenner til en som monterte dette i en s124 han hadde for noen år siden, men han fikk det vel aldri helt til å fungere som det skulle... eller, det vil si, den fungerte jo greit, men den var ikke noe sprekere enn min OM603 turbo

Posted

Kjenner til en som monterte dette i en s124 han hadde for noen år siden, men han fikk det vel aldri helt til å fungere som det skulle... eller, det vil si, den fungerte jo greit, men den var ikke noe sprekere enn min OM603 turbo

Hvor sprek den blir bestemmes av dieselpumpa, og der må man bruke den samme. Oppgraderer man den, og evt. turbo og sånt, blir det mer power, men ikke noe vesentlig mer enn med en vanlig 12V.

Jeg har sett noen tråder om ombygging. Det er mulig, men det krever litt "mekk", så jeg tror jeg slår det fra meg foreløpig.