Hallgeir Helland Posted April 4, 2011 Posted April 4, 2011 Hei, Jeg prøvde min brors 225/40R18 hjul i fjor sommer, de passet fint men det var ikke mye plass på innsiden av framhjulene. Nå har jeg fått meg 8x18" felger selv, og har mulighet for å kjøpe et par 235/40ZR18 dekk for veldig rimelig. Kan jeg bruke disse bak, og ha 225 dekk framme? Her er de aktuelle dekkene. Yokohama S306 235/40 ZR18 Mange takk! Quote
Anders' Posted April 4, 2011 Posted April 4, 2011 Forskjellig dekkdimmensjon har ikkeno å si, men forskjellig felgbredde foran og bak er visst ikkje lov. 235/40 er innenfor tillat avvik i rulleomkrets iforhold til orginalt, så det skal jo gå fint det Quote
Fredrik D. Posted April 4, 2011 Posted April 4, 2011 Forskjellig dekkdimmensjon har ikkeno å si, men forskjellig felgbredde foran og bak er visst ikkje lov. 235/40 er innenfor tillat avvik i rulleomkrets iforhold til orginalt, så det skal jo gå fint det Hvem sier at forskjellig felgbredde forran og bak ikke er lov? MB leverer jo dette orginalt på en rekke biler. Så lenge rulleomkrets er innenfor + - 5% fra orginalt er det ikke noe problem. Å ha 225 forran og 235 bak er ikke noe problem med den felgbredden. Kjør på Quote
Hallgeir Helland Posted April 4, 2011 Author Posted April 4, 2011 Så bra! Det vil ikke by på problem at det er en minimal forskjell i diameter? jeg tenker mest mht. ABS system og sånt? Quote
Tor Håkon Posted April 5, 2011 Posted April 5, 2011 Så bra! Det vil ikke by på problem at det er en minimal forskjell i diameter? jeg tenker mest mht. ABS system og sånt? Jeg tror ikke det vil by på noe problem nei. Jeg kjørte med 215/45R17 fremme og 235/45R17 bak på w124'n i fjor sommer uten noe som helst problem Quote
Anders' Posted April 5, 2011 Posted April 5, 2011 Forskjellig dekkdimmensjon har ikkeno å si, men forskjellig felgbredde foran og bak er visst ikkje lov. 235/40 er innenfor tillat avvik i rulleomkrets iforhold til orginalt, så det skal jo gå fint det Hvem sier at forskjellig felgbredde forran og bak ikke er lov? MB leverer jo dette orginalt på en rekke biler. Så lenge rulleomkrets er innenfor + - 5% fra orginalt er det ikke noe problem. Å ha 225 forran og 235 bak er ikke noe problem med den felgbredden. Kjør på Okei blei litt feil den der, men meiner å ha lest fleire plasser at ein ikkje bare kan sette på forskjellig felgbredde foran og bak på ein bil som ikkje blei levert med det... Quote
Hallgeir Helland Posted April 5, 2011 Author Posted April 5, 2011 Ja det er vel litt styr med godkjenning tror jeg, om ikke bilen originalt er godkjent for forskjellig dim foran og bak..... men dette er jo bare et problem hvis det blir oppdaget Quote
Fredrik D. Posted April 5, 2011 Posted April 5, 2011 Så lenge hjula ikke stikker utafor skjermkant eller tar borti noe sted så skal du kunne kjøre med forskjellig felg og dekk bredde forran og bak. Og innafor + - 5% grensa på rulleomkrets som du nå sikkert har fått med deg Tror ikke du vil få problemer ved en teknisk kontrol men skal du godkjenne må du vel kunne vise til at bilen faktisk kan eller kunne bli levert med forskjellig dekk og felgbredde, dette er jeg dog veldig usikker på.... Ultimate dekk kombinasjonen for din bil er 225 forran og 245/255 bak Quote
Lars U. Posted April 5, 2011 Posted April 5, 2011 Normalt sett er det riktig at forskjellige felgbredder og dekkdimmensjon ikke skal kombineres dersom det ikke er fabrikkgodkjent eller TÛV Godkjent. man det er jo bare å se hva som var alternativ når bilen var levert fra fabrikk eller hva forskjellige felg leverandører har i sine vognlister. Derfor skal jo ikke sporvidden økes mer en 14 mm uten godkjennelse. ved ulik dekk dimmensjon skal rulleomkretsen være lik. hjulet skal heller ikke ta imot hjulbuer ved rattutslag eller subbe når bilen har maks kompresjon på fjærbeinet. mange MB og Porsche blir levert med ulik dekk/felg kombinasjon fra fabrikk selv på min 4MATIC ble levert med ulik dekk/felg kombinasjon fra fabrikk Quote
FrodeS Posted April 6, 2011 Posted April 6, 2011 Så lenge hjula ikke stikker utafor skjermkant eller tar borti noe sted så skal du kunne kjøre med forskjellig felg og dekk bredde ... og det er noe du kan garantere? Quote
vegardxf Posted April 6, 2011 Posted April 6, 2011 Så lenge hjula ikke stikker utafor skjermkant eller tar borti noe sted så skal du kunne kjøre med forskjellig felg og dekk bredde ... og det er noe du kan garantere? denne kan jeg garantere at den ikke stemmer så lenge du ikke kan vise til papir på at bilen din har blitt levert med forskjellig dekkdim forran og bak så har du ikke lov og bruke det. jeg fikk beskjed på biltilsynet om at det er lettere å bare kjøre med de uten og vise bilen med disse felgene er ikke så strenge på dette punktet om du blir stoppet i en kontroll heller. Quote
FrodeS Posted April 6, 2011 Posted April 6, 2011 Så lenge hjula ikke stikker utafor skjermkant eller tar borti noe sted så skal du kunne kjøre med forskjellig felg og dekk bredde ... og det er noe du kan garantere? denne kan jeg garantere at den ikke stemmer så lenge du ikke kan vise til papir på at bilen din har blitt levert med forskjellig dekkdim forran og bak så har du ikke lov og bruke det. Det var noe sånt jeg mente også. Må bilen ha vært levert med det, eller holder det med tüv-papirer? Quote
Hallgeir Helland Posted April 6, 2011 Author Posted April 6, 2011 Nå har jeg jo typisk PKK i november, så da blir det nok med vinterhjul på (standard 195/65 R15). Men jeg tror jeg skal prøve med 235/40 bak, og så kan jeg heller sette på 215/40 framme så er det litt mer å gå på. Quote
vegardxf Posted April 6, 2011 Posted April 6, 2011 Så lenge hjula ikke stikker utafor skjermkant eller tar borti noe sted så skal du kunne kjøre med forskjellig felg og dekk bredde ... og det er noe du kan garantere? denne kan jeg garantere at den ikke stemmer så lenge du ikke kan vise til papir på at bilen din har blitt levert med forskjellig dekkdim forran og bak så har du ikke lov og bruke det. Det var noe sånt jeg mente også. Må bilen ha vært levert med det, eller holder det med tüv-papirer? bilen må ha vært levert med det. derfor jeg ikke bryr meg og prøve og finne tak i papir til 124. ble de levert med ulik dekkdim forran og bak noengang foresten? Quote
Frode Posted April 7, 2011 Posted April 7, 2011 Det er ikke om bilen ble levert med det som originalt som teller, det er om felgene og dekkene er TUV godkjent til bilen som gjelder, det er to vidt forskjellige ting. Husk 124 ble aldri levert med større enn 17", det er ikke dermed sagt at du ikke får godkjent noe større. Det samme er om innpresset ikke fraviker mer enn 7mm på hver side, det er bare tull, er felgene TUV godkjent for bilen så skal de gå igjennom kontrollen. Et eksempel er at AMG 17" med ET28 (originalt ET41/47 alt etter om det er sportline eller ei) som vil bli godkjent om en har chassinummer i henhold til TUV papirene og foretar valsing av hjulbuene i henhold til beskrivelsen..... Men om jeg hadde hatt orken å ta alt dette gjennom systemet, for å få det inn i vognkortet er noe helt annet, jeg sier bare at det går har du papirene klare..... Quote
Hallgeir Helland Posted April 7, 2011 Author Posted April 7, 2011 Ja det som egentlig betyr mest for meg, er at dimensjonen fungerer i praksis. Jeg lånte jo 225/40 R18 av bror min (LuckyDuck) og de fungerte flott. Men nå skal jo bilen senkes 40mm (så snart jeg får anledning) og jeg har tilgang på et par 235/40 dekk rimelig. Så om jeg kan bruke de bak sammen med f.eks. 215/40 framme, så er jeg lykkelig og glad. Quote
Stein Erik S. Mangerøy Posted April 7, 2011 Posted April 7, 2011 Hverken 235 eller 225 er pent på bare 8" felg. Jeg bruker 215/35-18 framme og 225/40-18 bak på 8.5" felg! Quote
FrodeS Posted April 8, 2011 Posted April 8, 2011 Hverken 235 eller 225 er pent på bare 8" felg. Er dette stygt? Quote
Frode Posted April 8, 2011 Posted April 8, 2011 Jeg og synes det er finere med litt strekk, og kjører 215/40-18 fremme på 8" felg og 245/35-18 bak på 9" felg og er jeg veldig godt fornøyd med det.... Quote
Hallgeir Helland Posted April 8, 2011 Author Posted April 8, 2011 Smak og behag. Jeg skal sette 235/40 dekk på og se hvordan det passer. Burde vel gå greit, og om ikke så vil jeg sette smalere (kanskje 215/40) på framme, for det er vel der skoen vil komme til å klemme, ser jeg for meg. Må bare gjøre ferdig felgene først. Quote
Thomas190 Posted April 11, 2011 Posted April 11, 2011 Er dette kjørbart? Hvor mye og med hva er bilen senket? Skulle gjerne fått C-klassen ned på jorda uten bruk av vinkelsliper. Quote
Stein Erik S. Mangerøy Posted April 11, 2011 Posted April 11, 2011 Er veldig fint kjørbart, kjørt sånn i hele høst. Sto HR cup kit på bilen, sikkert 40/40 med 2 er pute bak og 1er pute framme, bilstein dempere. I vinter kappa jeg en ring på de framme, bak er det ikke gjort. Quote
Recommended Posts