Jump to content

Importere veteranbil

gunsen

Recommended Posts

Noen som kan forklare meg reglene viss jeg importer en veteranbil fra f.eks USA

Hva må jeg egentlig betale i norske avgifter ?

F.eks viss jeg kjøper en SL 450 til 10000 dollar 1978 modell ( et tenkt eksempel)

Hva vil den koste meg ferdig registrert i Norge?

OG er det stor forskjell på om det er veteran eller ikke? Prøvde å lese litt på Toll.no men ble ikke helt klok, så spør heller her satser på at noen  har kunnskaper om dette :D

http://www.toll.no/templates_TAD/RegistrationTax.aspx?id=79&epslanguage=NO

Engangsavgiften for dette kjøretøyet blir som følger:

Avgift for egenvekt: 0,00

Avgift for motoreffekt: 0,00

Avgift for Co2: 0,00

Stykkavgift: 3 326,00

Engangsavgift for tilsvarende nytt kjøretøy: 3 326,00

Vrakpantavgift: 1 300,00

Totalt 4 626,00

MVA: 17 500,00

Engangsavgift + MVA: 22 126,00

Beregnet bare med 7 kroner på en dollar... Men du skal beregne med fraktkostnader også.

http://www.toll.no/templates_TAD/RegistrationTax.aspx?id=79&epslanguage=NO

Engangsavgiften for dette kjøretøyet blir som følger:

Avgift for egenvekt: 0,00

Avgift for motoreffekt: 0,00

Avgift for Co2: 0,00

Stykkavgift: 3 326,00

Engangsavgift for tilsvarende nytt kjøretøy: 3 326,00

Vrakpantavgift: 1 300,00

Totalt 4 626,00

MVA: 17 500,00

Engangsavgift + MVA: 22 126,00

Beregnet bare med 7 kroner på en dollar... Men du skal beregne med fraktkostnader også.

Fraktkostnader er greit,men la oss si at det er et prakteksemplar, det vil ikke komme noen skjønnsvurdering i tillegg da? Mente jeg hadde hørt noe om det , men mulig jeg har hørt feil (ikke første gang :D)

Fraktkostnader er greit,men la oss si at er prakteksemplar, det vil ikke komme noen skjønnsvurdering i tillegg da? Mente jeg hadde hørt noe om det , men mulig jeg har hørt feil (ikke første gang :D)

Det gjelder primært med nyere bilder der dem tydeligvis skjønner att prisen du har "betalt" i følge ""kvittering" ikke henger helt sammen med hva forventet eller faktisk verdi er.

Nå har også tollvesenet tilgang til å se transaksjoner osv til utlandet så er du uheldig ser dem nøyaktiv hva du har betalt for den...

Men dette gjelder som sagt nyere biler hvor du mener du har betalt aaaalt for lav pris

ok så da er konklusjonen at det er mye billigere å importere en bil som er 30 år kontra enn som er 28 år? :)

Engangsavgiften betales først ved registrering. Ved innførsel til landet betales bare moms. Så ergo kan du ta inn en som er 28 år, vente to år og så registrere den nesten gratis under 30-årsregelen.

ok så da er konklusjonen at det er mye billigere å importere en bil som er 30 år kontra enn som er 28 år? :)

Engangsavgiften betales først ved registrering. Ved innførsel til landet betales bare moms. Så ergo kan du ta inn en som er 28 år, vente to år og så registrere den nesten gratis under 30-årsregelen.

Kjøre på prøveskilt og vente på at alderen blir riktig :D

Jeg skulle til og Importere en Volvo Amazon 1967mod herregårdsvogn.

Fikk sjekka hvor mye det ville koste og få den tolla inn til norge og hvor mye det ville koste og få den ferdig registert.

Dagen før jeg skulle reise fikk jeg greie på at jeg måtte betale moms av kjøpsummen som jeg kjøpte bilen for.

Derfor ble bilen 10.000 dyrere en jeg hadde tenkt og det ble ikke noe kjøp.

Jeg skulle til og Importere en Volvo Amazon 1967mod herregårdsvogn.

Fikk sjekka hvor mye det ville koste og få den tolla inn til norge og hvor mye det ville koste og få den ferdig registert.

Dagen før jeg skulle reise fikk jeg greie på at jeg måtte betale moms av kjøpsummen som jeg kjøpte bilen for.

Derfor ble bilen 10.000 dyrere en jeg hadde tenkt og det ble ikke noe kjøp.

Men kjøper du fra en forhandler så får du igjen momsen fra det landet som du kjøper den ifra f.eks tyskland som har 19% moms, men i usa er det vel ikke moms eller?