T-boy Posted June 3, 2009 Share Posted June 3, 2009 http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=554364 Dette er valgkampen sin, jeg har ihvertfall bestemt meg for hvem som får min stemme, så får det bære eller briste Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Madsen Posted June 3, 2009 Share Posted June 3, 2009 Kan se ut til att FRP vil gå ett knallvalg i møte ja.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HolgersEN Posted June 3, 2009 Share Posted June 3, 2009 Hmmmmmmmmmmmmmmmmmmm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted June 3, 2009 Share Posted June 3, 2009 Knallsterkt tenkt av regjeringen dette. *applaus* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted June 3, 2009 Share Posted June 3, 2009 Glimrende!! Hvem hadde trodd at vi hadde en regjering som jobber mot seg sjøl i et valgår? Kjempemessig sånn sett. Det kan bli litt artig å betale veiavgift for å bruke grasklipperen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T-boy Posted June 3, 2009 Author Share Posted June 3, 2009 Glimrende!! Hvem hadde trodd at vi hadde en regjering som jobber mot seg sjøl i et valgår? Kjempemessig sånn sett. Det kan bli litt artig å betale veiavgift for å bruke grasklipperen Ikke minst motorsagen, båten, eller den radiostyrte bilen. Hvorfor fins det ikke avgiftsfri bensin på linje med diesel for pokker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Madsen Posted June 3, 2009 Share Posted June 3, 2009 Glimrende!! Hvem hadde trodd at vi hadde en regjering som jobber mot seg sjøl i et valgår? Kjempemessig sånn sett. Det kan bli litt artig å betale veiavgift for å bruke grasklipperen Ikke minst motorsagen, båten, eller den radiostyrte bilen. Hvorfor fins det ikke avgiftsfri bensin på linje med diesel for pokker. For å ikke snakk om strømmen på hytta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted June 3, 2009 Share Posted June 3, 2009 Glimrende!! Hvem hadde trodd at vi hadde en regjering som jobber mot seg sjøl i et valgår? Kjempemessig sånn sett. Det kan bli litt artig å betale veiavgift for å bruke grasklipperen Ikke minst motorsagen, båten, eller den radiostyrte bilen. Hvorfor fins det ikke avgiftsfri bensin på linje med diesel for pokker. Da må man holde seg til nitro-bil. Sist jeg kjøpte fuel var det bare 460,- for 4 liter, men ingen veiavgift innbakt!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robert Andersen Posted June 3, 2009 Share Posted June 3, 2009 Man kan jo spørre seg om hva det neste blir Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TEH Posted June 3, 2009 Share Posted June 3, 2009 Hmm, jeg har faktisk mine tvil om dette vil gå i gjennom i Stortinget. Som jeg ser er dette noe som vil ramme distriktene værst. Vi har ingen alternativ transport som en buss som går fire ganger i timen. Tror de vil slite mye for å få med seg Senterpartiet på dette... Men jeg har tatt feil før jeg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T-boy Posted June 3, 2009 Author Share Posted June 3, 2009 Jeg har akkurat innført en ny skatt. Politikere må betale 20% innteksskatt for å ødelegge samfunnet Men de legger vel bare på lønna for å kompensere ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Espen W Posted June 3, 2009 Share Posted June 3, 2009 Jeg tilhører gruppen som ikke synes lave bensinpriser er av de viktigste sakene i samfunnet. Økende biltrafikk er et problem, og folk må nok belage seg på å kjøre mindre bil i framtiden. FRP later som dette ikke er tilfellet, men virkeligheten kommer til å innhente dem også. Det er likevel slik at det MÅ finnes bedre alternativer til bilkjøring, FØR allt skal bli enda dyrere og vanskeligere. Personlig har jeg ingen reelle alternativer til bilbruk, så økte avgifter fører KUN til at jeg kan bruke mindre penger på andre ting. Ingen krise det, men det blir ikke så mye mindre bilkjøring av det. Det satses litt mer på kollektivtransport nå enn tidligere, men det er jo hundrevis av milliarder i etterslep, som alle regjeringer de siste 30 årene har lukket øynene for. e Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simen Malerbakken Posted June 3, 2009 Share Posted June 3, 2009 Jeg er heller ikke enig i at bensinpriser er det viktigste i dagens samfunn, men jeg er da også langt unna å mene at komunistiske fellesskapsløsninger er fremtiden. Det er klart at behovet for individuell transport stiger, og det kommer det til å fortsette med i mange år enda. Bilen er i dag det eneste reelle alternativet i norge. Norge er så få menneker at det ikke vil være gode løsninger som er konkurransedyktige. Tog er i dag den dyreste måten å transportere et menneske på, buss den rimeligste. Fellesnevneren for dette er at det er totalt upraktisk. Med større behov for individuell transport og mer fleksibilitet så blir bilen et stadig mer aktuelt transportmiddel. Norge må nok snart starte en avgiftstilpasning og at bensinprisen stiger er nok bare naturlig, selv om jeg ikke liker det så er det i det hele og store ganske uviktig. Det som dog er viktig er at vi får kastet det rødgrønnehelvete som styrer landet nå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robert Nordstrøm Posted June 3, 2009 Share Posted June 3, 2009 Tror vi snart må starte en kronerulling og samle inn penger til et tank skip som kan smugle bensin og diesel til hele klubben fra usa...... Edit: billig båter http://e24.no/boers-og-finans/article3104203.ece Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JonArne Posted June 4, 2009 Share Posted June 4, 2009 Det satses litt mer på kollektivtransport nå enn tidligere, men det er jo hundrevis av milliarder i etterslep, som alle regjeringer de siste 30 årene har lukket øynene for. Du må også huske at hvis bensin/disel prisene går opp.. vil nok prisene til kollektivtransporten gå opp den også... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
repvik Posted June 4, 2009 Share Posted June 4, 2009 Det satses litt mer på kollektivtransport nå enn tidligere, men det er jo hundrevis av milliarder i etterslep, som alle regjeringer de siste 30 årene har lukket øynene for. Du må også huske at hvis bensin/disel prisene går opp.. vil nok prisene til kollektivtransporten gå opp den også... Kollektivtransport burde vel strengt tatt egentlig vært fritatt for idiot-avgiftene... Det er "greitt nok" at "egoistiske bilister" skal betale, men hvorfor skal det egentlig betales massevis av avgifter for kollektivtransport? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted June 4, 2009 Share Posted June 4, 2009 Det satses litt mer på kollektivtransport nå enn tidligere, men det er jo hundrevis av milliarder i etterslep, som alle regjeringer de siste 30 årene har lukket øynene for. Du må også huske at hvis bensin/disel prisene går opp.. vil nok prisene til kollektivtransporten gå opp den også... Kollektivtransport burde vel strengt tatt egentlig vært fritatt for idiot-avgiftene... Det er "greitt nok" at "egoistiske bilister" skal betale, men hvorfor skal det egentlig betales massevis av avgifter for kollektivtransport? Jeg skjønner egentlig ikke heller hvorfor det er greit at noen skal betale avgifter i hue og ræva for å forflytte seg. Det aller meste man kjører, både privat og kollektivt, er jo fordi man har en grunn til det. Det er ganske lite av kjøringen som er for "morroskyld" (vi se bort fra cruising Gol --> Nesbyen nå ). Når jeg kjører 30 mil hver mandag for å komme meg på jobb, så er det for å gjøre en innsats for samfunnet, ikke fordi jeg syns det er så fryktelig morro. Når det gjelder kollektivt, så sier det litt når en buss med 50 personer i må ha tilskudd for å være rimeligere enn en bil med 1 person i. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Espen W Posted June 4, 2009 Share Posted June 4, 2009 Jeg er enig, men dette er et sammensatt problem. Sosialdemokratiet er basert på at man betaler inn til staten, og staten stiller opp med offentlige tjenester. Det vil alltid være slik at noen betaler mer enn de får igjen. Jeg tror allt i allt dette er en grei løsning for de aller fleste. Biltrafikken bidrar selvsagt til verdiskapning i samfunnet, men det koster samfunnet mye også. Det er lenge siden politikerne erkjente at bilavgiftene også brukes til andre ting enn veier. For meg personlig, er det ikke så viktig akkurat hva pengene jeg betaler, brukes til. Det viktige er at det blir brukt til noe nyttig. Det irriterer meg mer at politikere bruker penger på tull, enn at bilavgiftene er høye. Det er også slik at biltrafikken MÅ reduseres. Økningen kan ikke fortsette i tempoet vi har sett de siste 20 årene. Hvordan skal man få folk til å kjøre mindre? Hvis Bensinprisen ble 25 kroner litern, ville flere begynne å tenke nytt. Kjøre sammen, bruke kollektivt, kjøre mindre, planlegge osv. Nå tror jeg egentlig bensinen er for billig, hvis man ønsker å bruke prisen til å redusere forbruket. Vi har fremdeles meget billg drivstoff i Norge, i forhold til lønnsnivået. Nylig har vi hatt besinpriser som ikke har vært lavere på 30år (lønn tatt i betraktning) E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
repvik Posted June 4, 2009 Share Posted June 4, 2009 Hvis Bensinprisen ble 25 kroner litern, ville flere begynne å tenke nytt. Kjøre sammen, bruke kollektivt, kjøre mindre, planlegge osv. Nå tror jeg egentlig bensinen er for billig, hvis man ønsker å bruke prisen til å redusere forbruket. Det høres fint og lurt ut å sette opp bensinprisen til 25kr/l. Hvis alle sammen bor i Oslo, og formålet er å redusere trafikken. Men nå har det seg slik at det bor utrolig mange mennesker utenfor "stor"byer her i landet, og som er langt mer avhengig av egen transport. Utenfor bykjernene er kollektivtilbudet i de aller fleste tilfellene latterlig dårlig, og kommer til å fortsette å være dette. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T-boy Posted June 4, 2009 Author Share Posted June 4, 2009 Jeg er enig i at det koster å drive et samfunn. Men at staten stadig finner nye avgifter til bilistene for å melke dem er usosialt. Årsafgiften ble innført som en midlertidig luksusavgift. I dagens hektiske samfunn er bilen et nødvendig onde, ingen luksus. Den første bomringen kom rundt Oslo, den skulle være midlertidig fra 1997 - 2007. 2007 kom og det ble vedtatt at den skulle stå. Det har bare poppet opp flere og flere bommer. Den nye avgiften skal kunne brukes både på veier og kollektivtrafikk. Ergo skal bilistene sponse enda mer for kollektivreisende. Hva skjer om alle slutter å kjøre bil en dag og forventer å komme fram kollektivt? Systemet kolapser. Det er en fin linje mellom avgifter på bil og drift av kollektivtransport, ikke minst samfunnet, gitt at så mye bilavgifter brukes andre steder. Og hvorfor gikk ikke staten inn og satset på Think når de sleit i vinter? De kunne spytta inn masse kapital der og produsert elbiler som gir både miljøeffekt og arbeidsplasser. Men neida, det ville redusere inntektene ... Kollektivtrafikk burde være et stattlig/offentlig ansvar, ikke bilistenes! Det burde være sponset mer så det ble så billig at man ikke kunne la være å kjøre det! Jeg lurer på om denne avgiften er ment å bøte på det sjakktrekket staten kom med å gi veiene til fylkene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Espen W Posted June 4, 2009 Share Posted June 4, 2009 Jepp, jeg er så enig med dere begge. Når det gjelder folk utenfor de store byene, har folk VESENTLIG lavere boutgifter, og dermed er betalingsevnen egentlig større. Det er et massivt etterslep, og mange politikere fra alle leire har hoppet over dette ansvaret i mange tiår. Det kreves handlekraft, satsing på mange områder samtidig og kreative løsninger. Jeg synes det ville vært spennende om man feks tok for seg den millionen med mennesker som bor rundt Oslo. - Elbiler med låneordning innenfor Ring 2 eller kanskje 3 (ala bysyklene) Store fungerende billige parkeringsplasser ved stasjonene. - Forbud mot flere massive kjøpesentre utenfor byene. - Mye billigere kollektivtransport. Kutt ut bilveier og lag egne trikketraseer. - 50 ganger bedre nfrastruktur for syklister. - Skikkelige hurtiggtog innen hele østlandet. Hyppige avganger, lave priser, punktlighet. Rett og slett gjøre alternativene mye mer attraktive. e Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
repvik Posted June 4, 2009 Share Posted June 4, 2009 Når det gjelder folk utenfor de store byene, har folk VESENTLIG lavere boutgifter, og dermed er betalingsevnen egentlig større. Selvfølgelig. Det er langt mindre attraktivt å bo langt utenfor allfarvei, og dermed er kostnadene langt lavere. Når kostnadsgapet mellom landsbygda og bykjerne lukkes vil vi få enda mer fraflytting fra allerede befolkningsfattige områder, og langt større press på bykjernene. Selv om de "har råd til å betale" betyr ikke at det er en lur idé å tvinge de til å betale dyrt. Kona og jeg vurderer å flytte ut på landet, men det kan vi bare glemme om drivstoffkostnadene skal stige voldsomt. Da går bokstavelig talt vinninga opp i spinninga. Forslag om høyere bensinpriser er framsatt og frontes av politikere som bor sentralt i Oslo, og som ikke evner å se lengre enn nesetippen. Det finnes langt flere her i landet enn de som bor i Oslo sentrum. - Forbud mot flere massive kjøpesentre utenfor byene. Hva er egentlig begrunnelsen for dette? Jeg må uansett kjøre for å få transportert varene jeg kjøper når jeg foretar storhandel. Er miljøskaden størst om jeg står i evigheter i kø inn til bykjernen, eller om jeg kjører rett til et kjøpesenter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
repvik Posted June 4, 2009 Share Posted June 4, 2009 Jeg er enig i at det koster å drive et samfunn. Men at staten stadig finner nye avgifter til bilistene for å melke dem er usosialt. Og dette er vel strengt tatt det vi betaler over skatteseddelen? Av skatter og avgifter vi betaler på bil, så er det omtrent 10% som går til veibygging/vedlikehold. Vi har noen av europas aller dårligste veier, og europas eldste bilpark. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 1042 Posted June 4, 2009 Share Posted June 4, 2009 Jepp, jeg er så enig med dere begge. Når det gjelder folk utenfor de store byene, har folk VESENTLIG lavere boutgifter, og dermed er betalingsevnen egentlig større. Må ta i betraktning at lønningene er lavere på landet også.. Ta mitt yrke som ett eksempel.. Når jeg jobber på kongsvinger så tjener jeg knappe 160,- timen, når jeg kommer til jessheim øker det til ca 170,- og samme jobben i oslogryta vil gi rundt 200,- i timen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ØHN Posted June 4, 2009 Share Posted June 4, 2009 Hei Espen! Jeg er rungende uenig i de fleste synspunker du kommer med i denne tråden. Slik er det å leve i et demokrati At du ser på privatbilisme, og økningen av den, som et problem som må løses, skurrer mest for min del. Hva er problemet? Lokal forurensing? I den forbindelse bør kollektivtilbudet i byene styrkes, ingen tvil om det. Men det kan fint gjøres med noen av de rundt 50 milliardene som betales inn av bileiere hvert år. Vi er et stort land med nesten ingen innbyggere, der mange bor i distriktene. Privatbilen er viktigste bidrag til trivsel og personlig frihet for mange. Er det skremselpropagandaen fra de rød-grønne kommunistene om global oppvarming du er så redd for? Jeg minner om at det var varmere i middelalderen og ikke minst svært mye varmere for milioner av år siden. Verden funker fortsatt... Blir skikkelig artig for alle som er glade i bil i dette landet, hvis dine synspunkter vinner frem. Jeg skal gjøre min plikt ved stemmeurnene til høsten for at så ikke skjer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts