Jump to content

Recommended Posts

Posted

Lurer litt på om det er noen som har tips til hvordan man søker seg fram til om luftmengdemåleren funker. Bilen går ujevnt på tomgang og "kutter" (nesten som den går på 5 syl) på 3000rpm og oppover.

Selger mener det kan være luftmengdemåleren som er gåen. Noen som vet litt rundt pris og beskaffenhet av disse til denne motoren?

Posted

Kjøpte nettopp luftmassemåler til min 280E, denne kostet rundt 5000/5500,- på BOS.. Tror d er den samme?

Og hos Speed Autoteileså koster samme 3 lapper eller ??

Ville sjekket der først ihvertfall

Posted

Det kan være lurt å måle luftmasse måleren før du putter penger i ny. Dersom det ikke er ett fast mønster i problemene er det neppe denne som er årsak til feilen.

Bytt plugger, hvertfall dersom de har gått lengre enn 15'km.

Beskrivelsene dine tatt i betrakting... ledningsnettet på disse er ett meeget svakt punkt og overspenningsvernet kan skape samme type problemer. 

Posted

Han hadde samme problem for omtrentlig 2 år siden, da ble ledinigsnett å plugger skiftet, å da gikk det over. Er dette noe som er dyrt på disse bilene. Vil nødig kjøpe katta i sekken

Posted

Er vel den bilen som ligger/lå på finn.no?

Den er ikke akkurat orginal bare så du vet det, chassis nr på den er fra en 260 ambulanse....

Fullt ut klar over det. Var å så på den igår nemlig :wink: Men den er godkjennt ombygd med alt i vognkort.

Er også derfor jeg prøver å grave fram litt priser og slik, er jo ikke gøy å betale såpass mye for noe man må stå å feilsøk å skru på i lang tid framover.

Posted

Hvis han prøver å selge bilen med denne feilen er det grunn til å være skeptisk. Dog behøver ikke feilen være så alvorlig, men da kan han jo fikse det før salg...

Posted

Sørensen og Balchen/BOSCHsammenligne artikkel

BOS/0 280 217 500

Pris U/MVA Pris M/MVA

2.625,00 3.281,00

til årsm. 05.96

Posted

Hvis han prøver å selge bilen med denne feilen er det grunn til å være skeptisk. Dog behøver ikke feilen være så alvorlig, men da kan han jo fikse det før salg...

Han hadde oprinnelig satt prisen til 99.000,- men så kom denne fjuskingen så da satte han ned prisen til 79.000,- så han skulle sleppe å gjøre denne jobben selv, da han ikke hadde noe kunskap om bilskruing :P 

Jeg har sjekket litt rundt å denne bilen blir faktisk billigere for meg å eie enn en for eks 280, er derfor litt giret på å få denne i hus  8) Flere tips mottas med takk. Hvordan kan man sjekke om det er luftmendgdemåleren som er gåen?

Posted

Du indikerer pluggene er 2 år gamle så det første som må gjøres i feilrettingsammenheng er hvertfall avklart. Det er som regel tørt rundt pluggene på disse motorene selv om de står ett stykke ned i toppen.

For å måle luftmasse måleren må du hacke deg innpå den ene store pluggen tilkoblet hjernen (#2, den som ikke har spesial plugg i 'kontakt' flaten). På tomgang skal du måle ett signal mellom 0,8 og 1,1 Volt mellom pinnene 5 og 22. Alternativt kan du måle deg frem til pinnene på selve sensoren og måle der.

Skulle du først rigge deg til så trekk ledningene inn i bilen slik at du kan ta en kjøretur. Da skal signalet variere i takt med luftgjennomstømingen opp til drøye 4,5 Volt

Posted

Pluggene er skiftet etter dette, Pratet med en kar som har noe peil på disse motorene, han hadde ett lignende problem for en måneds tid siden. Til han var det overspenning på ene coilen. Han har 6 slike motorer stående så han mente det ikke skulle være noe problem å få fikset dette :D

• 2 months later...
Posted

Tar opp denne tråden igjen da det ser ut til at denne bilen komme ri mitt eie  iløpet av neste uke :)

Han har nå vært inne med bilen å det var som Torbjørn sa, en coil som var gåen :)

Mitt nye spørsmål er da, er det mye som skal til for å få montert A/C pumpa og motoren til takluka?

Posted

Tar opp denne tråden igjen da det ser ut til at denne bilen komme ri mitt eie  iløpet av neste uke :)

Han har nå vært inne med bilen å det var som Torbjørn sa, en coil som var gåen :)

Mitt nye spørsmål er da, er det mye som skal til for å få montert A/C pumpa og motoren til takluka?

Har du sjekket den nøye for rust?

Posted

Fint bilen havner i entusiasthender. Jeg var med en kamerat og så på den for et par dager siden, og sveiseskjøten går rett i forkant av forsetene. Det er tildels mye rust i den delen av bilen som er 88-modell, altså foran sveiseskjøten, men bakparten så veldig bra ut. Rusten var i ytterkanal høyre side (relativt stort hull), gulvet på førerside (rett under pedalene), innerskjermer foran (bak lyktene) og sist, men ikke minst, sveiseskjøten mellom de to delene, som nok må totalrenoveres. Gjør man dette blir det nok bra igjen, men vær forberedt på å bruke ganske mye tid.

Motoren lekker litt olje i forkant, men det er nok det "berømte" registerdekselet. AC-kompressoren mangler, men rørene/slangene er kuttet, så de må også evt. byttes. Ellers var bilen hel og grei - en sprekk i fangeren bak, ellers jevnt over pen i karosseriet og inni. God å kjøre.

Han jeg var med og så på den syntes det ble litt vel mye jobb for en bil til såpass mye penger enda prisen gikk vesentlig ned etter at rusten ble avdekket.

Posted

Takk for advarsler. Jeg har ikke fått sjekket nøye under så det var bra dere så det :) Tror jeg droppe denne bilen, å heller finner en bil som jeg slipperå gjøre noe med. Skal for en gangs skyld ikke kjøpe meg arbeid :P

Posted

Den er grei, bare hyggelig å hjelpe vettu.. ;) Hadde den oppe på bukk for å ta en titt, noe selger tilbød seg. Kan nok kanskje tenkes han angret litt når han så hvordan det egentlig lå an der. Er jo absolutt ikke umulig å få en hyggelig bil ut av det der igjen, men jeg synes prisen bør ned et stykke under 50k før det er noe å satse på - det er tross alt en ombygd bil, altså bygget i en garasje i Norge, ikke en fabrikk i Tyskland sånn som man helst vil, og det gjør sitt med prisen i utgangspunktet. Man får jo 124 280/320 med samme reparasjonsbehov karosserimessig til 20k om man er litt heldig, og da er ikke en slik verdt det tredoble..

At den eldste delen av bilen hadde inntatt flatbrødform litt her og der sørger for en del jobb, jeg vil nok tro at med montering/demontering og slikt går det fort 40-50 timer om man skal gjøre en ordentlig jobb, og jeg ville definitivt ikke brukt bilen en vinter til uten å ta rusten.

Posted

Det var litt synd, for nå sliter jeg med å finne en bil som bare står å roper på meg... Begyner å bli desperat!

Jeg synes jeg hører 300'n min rope "Fredrik!" på gårdsplassen :-P

Posted

Det var litt synd, for nå sliter jeg med å finne en bil som bare står å roper på meg... Begyner å bli desperat!

Jeg synes jeg hører 300'n min rope "Fredrik!" på gårdsplassen :-P

Hehe.. Da roper den ikke høyt nokk, dessverre :) Er nokk ute etter noe litt nyere :P