Jump to content

Hvilken olje på 230 E w124 "Långmilare"

Recommended Posts

Guest Magnus S.
Posted

Har en 230E som har rullet 2340000km.

Lurer på om jeg skal velge delsyntetisk 10W40 Castrol eller mineralsk 15W40 castrol?

-Magnus

Guest Magnus S
Posted

Den har ikke rullet så mye.. 340000km skal det være!

Posted

Såvidt innkjørt altså. :D :D

Ting du bør ta hensyn til ved valg av olje er hva som er brukt på motoren før, og hvilken type kjøring du har. En moderne syntetisk olje har stor renseeffekt, samtidig som den er tyntflytende. Mange har derfor opplevd kt oljeforbruk ved overgang fra mineralsk til delsyntetisk eller syntetisk olje. Kjører du hardt og belaster motoren mye er en olje med høy grad å anbefale. F.eks en 10/40 eller 10/50. Mange kaldstarter krever tyntflytende olje, gjerne 5 eller10/40.

Men om olje er det så mye både vitenskap, personlige erfaringer og ikke minst synsing at det er vanskelig å gi noe entydig svar uten å se mer på både motorens tilstand og en analyse av kjøremønster. Du må også ta med skiftintervallene i vurderingen.  

Personlig foretrekker jeg å kjøre på mineralolje, gjerne av en rimelig type, og heller skifte oftere. 

Guest Magnus S
Posted

Takk for svar.

Bilen har gått på delsynt 10W40 shell olje før så jeg tok avgjørelsen om tilsvarende i castrol. Har god erfaring med den på andre motorer.

God pinse!