Jump to content

Recommended Posts

Posted

Siden det har blitt mye Mercedes-skruing i det siste, og kommer til å bli det framover, tenkte jeg at jeg skulle dokumenter noe av galskapen...

Kjøpte meg en '85 2,3 16V i mai 2008. Den var sliten som fy, men det var fortsatt ikke for seint til å lage bil av den igjen. Bunnpanna hadde en sprekk, jekkfestene og hjulbuene var rustne og det var en ulyd bak et eller annet sted.

Nå, ett år senere, vet jeg alt for godt at dette var bare en brøkdel av alt som måtte fikses...

I løpet av vinter'n har jeg bytta kanaler, bygd nye jekkfester, bytta store deler av gulvet, nye innerskjermer bak, nye bakskjermer, nye fjørskåler foran og ellers noe lapping her og der.

Siden bunnpanna var reparert antok jeg at den hadde slått nedi en gang (eller fler med tanke på den idiotiske utforminga/plasseringa av alupanne...) tok ut motor'n for å sjekke status og det viste seg at den hadde varva noen runder etter at olja rant ut. Plukka motor'n i atomer, hona sylindre, bytta rådelager, bærelager, slipte veiv, nye stempelringer, plane topp, slipe ventiler og seter, nye kambukker og ny kam på eksos-sida... Motor'n ble satt sammen 15. mai, starta 16. mai og prøvekjørt 17. mai  :D hipp hurra og alt det der  :lol:

I tillegg til dette er bremser overhalt, fjører og dempere er bytta, interiøret er "nytt"... og sikkert noe mer jeg har glemt...

Bilde av bilen dagen etter jeg fikk den

07092008.jpg

Kommer flere bilder i løpet av dagen håper jeg...

Posted

Vekker vonde minner  :evil:

15062008001.jpg

Ble lei av å ligge på gulvet med sveiseperler i øra..

10112008.jpg

Motor på tur til å bli en enhet igjen

12052009063.jpg

Lakkert toppdeksel

06052009059.jpg

Bandasjert grenrør

06052009058h.jpg

17. mai

17052009079.jpg

Fyller på med mer senere... nå er det på tide med litt skruing :D

Posted

Takker  :D

Har tenkt å legge inn noen flere bilder fra det jeg er ferdig med før jeg går over på "live-oppdateringer"  8)

Kan jo nevne at det som står for tur er bytte av bunnpanne og motorfester i første omgang. Sveisa bunnpanna når motor'n var ute, men det ble nok litt spenninger i alu'n som førte til at den sprakk igjen når vi skrudd fasta panna på blokka...

Ulyden i diffen gjenstår fortsatt å gjøre noe med, det blir vel neste post. 

Posted

Takker  :D

Har tenkt å legge inn noen flere bilder fra det jeg er ferdig med før jeg går over på "live-oppdateringer"  8)

Kan jo nevne at det som står for tur er bytte av bunnpanne og motorfester i første omgang. Sveisa bunnpanna når motor'n var ute, men det ble nok litt spenninger i alu'n som førte til at den sprakk igjen når vi skrudd fasta panna på blokka...

Ulyden i diffen gjenstår fortsatt å gjøre noe med, det blir vel neste post. 

Så lenge du holder den "live" biten til bilen så går det nok greit  :-P

Morsomt å følge slike prosjekt ja... selv strekker jeg meg omtrent så langt som til å polere bilen med maskin...  :-)

Men vi kan vel ikke være mekanikkere hele gjengen heller, noen av oss må jo være sofasittere også  :-)

Posted

Så lenge du holder den "live" biten til bilen så går det nok greit  :-P

Det håper jeg da... ingen planer om å dele matoppskrifter her for å si det sånn...  :lol:

Ble lite skruing i går dessverre, men fant et bilde av toppen etter den var ferdig

06052009057.jpg

Posted

Mange takk alle sammen  :D

Fikk da gjort litt i kveld... Måtte demontere drivakslingene foran på 300'n ute i regnvær før jeg fikk starta på 190'n... det var moro  :evil:

Etter vi kom inn i tørre omgivelser fikk vi bytta strammehjul, bytta motorfester, tatt av bunnpanna, bytta noen foringer på giroverføringene og tatt ned diffen...

Motorfester og bunnpanne ute

26052009082.jpg

Ikke så rart det var rare lyder i diffen, essensielle deler av kronhjulet har opphørt å eksistere  :? et annet problem er jo at det er en åpen diff  :(

Innlegg under "Ønskes kjøpt" kommer...

26052009087.jpg

Posted

Lite action i dag, bare demontert girspak-mekanismen for å finne ut hvorfor den slarker... kan bli spennende å sette sammen igjen  :?

Dessverre ingen bilder, men på den annen side er det ikke så forbanna my å se på heller  :lol:

Posted

I går kveld kom bunnpanna og motorfestene på plass

28052009089.jpg

Fikk også bestillt 10 nye smådeler til girspaken som var utslitt... håper det gjør susen.

Diffproblemet plager meg litt, begynner å bli klar for litt kjøring med denne bilen nå... men det løser seg nok snart  :D

• 2 weeks later...
Posted

Skjedd litt siden sist...

Dukka opp en del ting som ikke var i orden når jeg var ute på prøvetur; girspaken har fått nye foringer og fjører, åpen diff uten ABS er midlertidig montert, lagd nye oppheng til eksosanlegg, fiksa speedometer, oljetrykk- og oljetempgiver, og funnet ut hvorfor vifta ikke går... trenger forøvrig ny magnet til kjølevifta, så om noen har...?

Oppheng og lager på mellomaksling er bytta, lekasje i sentrallås-vacuumet er funnet...

Eneste bildene jeg har er av eksosfestene, men de deler jeg gjerne  :D

06062009096.jpg

06062009097.jpg

• 2 weeks later...
Posted

Solide fester ja  8) hater skranglende eksosanlegg..

Er godt i gang med tilpassing av styling og retting/sparkling etter den motbydelige rustjobben i vinter... hjelper på motivasjonen når bilen begynner å se hel ut  :D

18062009130.jpg

18062009133.jpg

Håper og tror det blir lakk og skilt på bilen i begynnelsen av juli...