Boomhauer Posted May 25, 2009 Posted May 25, 2009 Siden det har blitt mye Mercedes-skruing i det siste, og kommer til å bli det framover, tenkte jeg at jeg skulle dokumenter noe av galskapen... Kjøpte meg en '85 2,3 16V i mai 2008. Den var sliten som fy, men det var fortsatt ikke for seint til å lage bil av den igjen. Bunnpanna hadde en sprekk, jekkfestene og hjulbuene var rustne og det var en ulyd bak et eller annet sted. Nå, ett år senere, vet jeg alt for godt at dette var bare en brøkdel av alt som måtte fikses... I løpet av vinter'n har jeg bytta kanaler, bygd nye jekkfester, bytta store deler av gulvet, nye innerskjermer bak, nye bakskjermer, nye fjørskåler foran og ellers noe lapping her og der. Siden bunnpanna var reparert antok jeg at den hadde slått nedi en gang (eller fler med tanke på den idiotiske utforminga/plasseringa av alupanne...) tok ut motor'n for å sjekke status og det viste seg at den hadde varva noen runder etter at olja rant ut. Plukka motor'n i atomer, hona sylindre, bytta rådelager, bærelager, slipte veiv, nye stempelringer, plane topp, slipe ventiler og seter, nye kambukker og ny kam på eksos-sida... Motor'n ble satt sammen 15. mai, starta 16. mai og prøvekjørt 17. mai hipp hurra og alt det der I tillegg til dette er bremser overhalt, fjører og dempere er bytta, interiøret er "nytt"... og sikkert noe mer jeg har glemt... Bilde av bilen dagen etter jeg fikk den Kommer flere bilder i løpet av dagen håper jeg... Quote
Boomhauer Posted May 25, 2009 Author Posted May 25, 2009 Vekker vonde minner Ble lei av å ligge på gulvet med sveiseperler i øra.. Motor på tur til å bli en enhet igjen Lakkert toppdeksel Bandasjert grenrør 17. mai Fyller på med mer senere... nå er det på tide med litt skruing Quote
CHARLIE Posted May 25, 2009 Posted May 25, 2009 Velkommen i klubben Boomhauers!! Spennende å følge prosjektet ditt!! Quote
Boomhauer Posted May 25, 2009 Author Posted May 25, 2009 Takker Har tenkt å legge inn noen flere bilder fra det jeg er ferdig med før jeg går over på "live-oppdateringer" Kan jo nevne at det som står for tur er bytte av bunnpanne og motorfester i første omgang. Sveisa bunnpanna når motor'n var ute, men det ble nok litt spenninger i alu'n som førte til at den sprakk igjen når vi skrudd fasta panna på blokka... Ulyden i diffen gjenstår fortsatt å gjøre noe med, det blir vel neste post. Quote
Thomas Madsen Posted May 25, 2009 Posted May 25, 2009 Takker Har tenkt å legge inn noen flere bilder fra det jeg er ferdig med før jeg går over på "live-oppdateringer" Kan jo nevne at det som står for tur er bytte av bunnpanne og motorfester i første omgang. Sveisa bunnpanna når motor'n var ute, men det ble nok litt spenninger i alu'n som førte til at den sprakk igjen når vi skrudd fasta panna på blokka... Ulyden i diffen gjenstår fortsatt å gjøre noe med, det blir vel neste post. Så lenge du holder den "live" biten til bilen så går det nok greit Morsomt å følge slike prosjekt ja... selv strekker jeg meg omtrent så langt som til å polere bilen med maskin... Men vi kan vel ikke være mekanikkere hele gjengen heller, noen av oss må jo være sofasittere også Quote
Boomhauer Posted May 26, 2009 Author Posted May 26, 2009 Så lenge du holder den "live" biten til bilen så går det nok greit Det håper jeg da... ingen planer om å dele matoppskrifter her for å si det sånn... Ble lite skruing i går dessverre, men fant et bilde av toppen etter den var ferdig Quote
Boomhauer Posted May 26, 2009 Author Posted May 26, 2009 Tusen takk tror jeg kommer til å trives her Quote
HolgersEN Posted May 26, 2009 Posted May 26, 2009 Tusen takk tror jeg kommer til å trives her Det er ikke tull en gang Quote
Robert Andersen Posted May 26, 2009 Posted May 26, 2009 Tusen takk tror jeg kommer til å trives her Velkommen i klubben. Quote
Dani mb Posted May 26, 2009 Posted May 26, 2009 Gøy å se en sånn bil blir behandlet slik!! Keep going Og velkommen til MBE Quote
TEH Posted May 26, 2009 Posted May 26, 2009 Hiver meg på med de andre her. Hjertelig velkommen skal du være. Følger med med spenning Quote
Boomhauer Posted May 26, 2009 Author Posted May 26, 2009 Mange takk alle sammen Fikk da gjort litt i kveld... Måtte demontere drivakslingene foran på 300'n ute i regnvær før jeg fikk starta på 190'n... det var moro Etter vi kom inn i tørre omgivelser fikk vi bytta strammehjul, bytta motorfester, tatt av bunnpanna, bytta noen foringer på giroverføringene og tatt ned diffen... Motorfester og bunnpanne ute Ikke så rart det var rare lyder i diffen, essensielle deler av kronhjulet har opphørt å eksistere et annet problem er jo at det er en åpen diff Innlegg under "Ønskes kjøpt" kommer... Quote
Boomhauer Posted May 26, 2009 Author Posted May 26, 2009 Oi... det skjedde no med det siste bildet gitt... Prøver å fikse det i morra, nå er det natta Quote
Fredrik B Posted May 26, 2009 Posted May 26, 2009 Jeg har en diff liggende i kjelleren. Om den passer aner jeg ikke. Skal du på Gol kan jeg jo ta den med? Quote
Boomhauer Posted May 27, 2009 Author Posted May 27, 2009 Er det en åpen diff eller er det en diffbrems? Åpen har jeg ikke bruk for... Quote
Fredrik B Posted May 27, 2009 Posted May 27, 2009 Er det en åpen diff eller er det en diffbrems? Åpen har jeg ikke bruk for... Er ikke noe diffbrems på den dessverre Quote
Boomhauer Posted May 27, 2009 Author Posted May 27, 2009 Da står jeg over... men takk for tilbudet Quote
Boomhauer Posted May 27, 2009 Author Posted May 27, 2009 Lite action i dag, bare demontert girspak-mekanismen for å finne ut hvorfor den slarker... kan bli spennende å sette sammen igjen Dessverre ingen bilder, men på den annen side er det ikke så forbanna my å se på heller Quote
Boomhauer Posted May 29, 2009 Author Posted May 29, 2009 I går kveld kom bunnpanna og motorfestene på plass Fikk også bestillt 10 nye smådeler til girspaken som var utslitt... håper det gjør susen. Diffproblemet plager meg litt, begynner å bli klar for litt kjøring med denne bilen nå... men det løser seg nok snart Quote
Boomhauer Posted June 9, 2009 Author Posted June 9, 2009 Skjedd litt siden sist... Dukka opp en del ting som ikke var i orden når jeg var ute på prøvetur; girspaken har fått nye foringer og fjører, åpen diff uten ABS er midlertidig montert, lagd nye oppheng til eksosanlegg, fiksa speedometer, oljetrykk- og oljetempgiver, og funnet ut hvorfor vifta ikke går... trenger forøvrig ny magnet til kjølevifta, så om noen har...? Oppheng og lager på mellomaksling er bytta, lekasje i sentrallås-vacuumet er funnet... Eneste bildene jeg har er av eksosfestene, men de deler jeg gjerne Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted June 9, 2009 Posted June 9, 2009 Det var noen solide fester du har sveiset ja! Godt jobba Quote
Boomhauer Posted June 19, 2009 Author Posted June 19, 2009 Solide fester ja hater skranglende eksosanlegg.. Er godt i gang med tilpassing av styling og retting/sparkling etter den motbydelige rustjobben i vinter... hjelper på motivasjonen når bilen begynner å se hel ut Håper og tror det blir lakk og skilt på bilen i begynnelsen av juli... Quote
Recommended Posts