Tonny Solem Posted May 24, 2009 Posted May 24, 2009 Har en S124 280TE ( WDB1240881F250967 ) som av og til dør ut når motoren er kald når jeg setter den i Revers ( Aut ) Andre symptomer er at den av og til jager opp og ned fra 500-1000 omdr når den står på tomgang. Av og til så lugger den på lave turtall. Jeg bremser ned fra f.eks 80 km/t til 40 km/t , turtallet detter da nesten ned til tomgangsturtall , og den lugger når jeg da gir gass. Under normal kjøring i 60 + så har jeg ikke merket noe til dette. Noen som vet hva dette kan være ? Noen som har hatt disse symptomene , og fått ting i orden ? Quote
Brøl Posted May 24, 2009 Posted May 24, 2009 Hadde nettopp lignende problemer med min 280E, eg hadde i tillegg høyt bensin forbruk (2 liter på milå).. Luftmassemåleren tror eg var den største synderen, men ledningsnett og 3 plygghetter ble også skiftet... Quote
Torbjørn Posted May 24, 2009 Posted May 24, 2009 Ville satset på luftmengdemåleren, men ledningsnettet på disse motorene er morkent så det holder, det kan nok også huse mange feil. Quote
Arne Solhaug Posted May 25, 2009 Posted May 25, 2009 Jeg har også dette problemet men ikke så ille. Jeg har nytt ledningsnett, og alt på tenning. Skiftet også luftmassemåler men fortsatt litt jaging, men det viste seg og være en liten vakum lekkasje... mvh arne Quote
Tonny Solem Posted May 25, 2009 Author Posted May 25, 2009 Ville satset på luftmengdemåleren, men ledningsnettet på disse motorene er morkent så det holder, det kan nok også huse mange feil. Hvor sitter denne luftmengdemåleren og hva koster denne , mye arbeid å skifte denne. ? Jeg har også dette problemet men ikke så ille. Jeg har nytt ledningsnett, og alt på tenning. Skiftet også luftmassemåler men fortsatt litt jaging, men det viste seg og være en liten vakum lekkasje... mvh arne Hvor fant du denne vakumlekasjen da ? ( Slik at jeg kan kikke å se ) Takker for alle svar så langt . Quote
Arne Solhaug Posted May 26, 2009 Posted May 26, 2009 Det var ikke jeg som fant vakumlekkasjen. dessverre, prøvde han som fixa det nå men han hugser det ikke... Quote
Daniel L Posted May 26, 2009 Posted May 26, 2009 Hadde noe av de samme problemene på min bil også (w202). Dette visteseg å være luftmengdemåleren eller el nettet i motor rom. Fikk aldri vite hva av de to tingene det var før ledningen fra luftmassemåleren kortsluttet og svidde av en del ledninger som jikk in til hjernen å med det tok luftmassemåleren kvelden også. kan være lurt å gå over ledningenetil luftmassemåleren og ledningene til coilane for å inspisere eller bytte ut disse. Var ikke så kult å stoppe bilen mens det veltet ut røyk fra panser å luftspjeld Quote
Tonny Solem Posted July 6, 2009 Author Posted July 6, 2009 Skiftet luftmendemåler , og bilen ble helt bra igjen . men Etter ca 3 uker i fin form (bilen ) , tok jeg en vask av bilen nå på lørdag. ( ikke motorvask ) På søndag var bilen helt normal , men idag mandag så har den blitt værre enn den var før jeg skiftet luftmengdemåler. Nå må den nesten jages ( gi gass ) hele tiden for at den ikke skal stoppe. Under kjøring så kutter den i lengre perioder ( 1-2 sek ) og bilen akselrerer ikke. Den dør ikke ut når jeg har litt part og turtall på den , men mot lyskryss hvor du må stoppe , eller når du skal inn i garasjen så stopper den. Den er veldig startvillig etter stopp , så det er ikke noe problem. Forslag ?? Quote
JonArne Posted July 6, 2009 Posted July 6, 2009 Jeg har også lignende problem men du kan jo se på lamdasonden... Quote
Alexander Posted July 7, 2009 Posted July 7, 2009 Har du sjekket ledningsnettet eller? 16 år gamle ledninger har en tendens til å bli morkne... Quote
Tonny Solem Posted July 7, 2009 Author Posted July 7, 2009 Hvor er det størst mulighet for trøbbel da ( Gjengangerplass ).? Har ikke så mye peiling på motorer , så hvor skal jeg begynne ? Quote
Alexander Posted July 7, 2009 Posted July 7, 2009 Ledningsnettet til gasspjeldet (samt gasspjeldet), ledningsnettet til luftmassemåler og ledningsnett til coiler ville jeg sjekket først. Quote
Tonny Solem Posted July 8, 2009 Author Posted July 8, 2009 Har gått over ledninger , men kan ikke finne no feil på dem. Skiftet også plugger , for de så ikke fin ut. ( Veldig svarte , og stammer vel sikkert fra at luftmengdemåleren var gåen ) Bilen har vel ikke blitt noe bedre , heller verre. For å få den til å gå ( Overhode ) så må jeg holde inn gassen , og når den da går så jager den noe voldsomt opp og ned i turtall ved jevnt gasspådrag. ( F.eks 1500 opp til 2500 omdr ) Hører en "rapelyd" fra rundt der gasspjeldet er ( En boks ved siden av ) og når motoren kveles og tenningen er på ,så høres den lyden veldig godt. Bilen er fortsatt veldig lett å starte , men den klarer ikke å gå av seg selv , den må mates hele tiden. Og når jeg f.eks ligger i 80km/t så er det som om at jeg gasser og bremser hele tiden, motoren går og så kutter og går og så kutter igjen. Gode forslag og hjelp trengs virkelig her i Molde no. Quote
Alexander Posted July 8, 2009 Posted July 8, 2009 Du må nesten måle og kanskje også åpne opp ledningsnettet for å få sjekket det skikkelig.. Quote
Tonny Solem Posted July 12, 2009 Author Posted July 12, 2009 Noen som kan være interisert i å kjøpe bilen slik den står. Har ikke noe peiling på motor og eletrisk overhode. Sikkert en enkel feil å finne for den som kan litt, Har akkurat vært på 230.000km service ( 1mnd siden ca ), hvor jeg også skiftet bakre eksospotte. Bilen har servicehefte og den mangler vel bare 220.000km , ellers så er den komplett. Bilen er Norsk , og har de siste år skiftet alt av bremser/klosser og bremsebånd. Hva kan folket mene hva den er verdt.? Bilen er forøverig blåsvart med grått interiør. Venstre framskjerm er ikke så fin da klarlakken har sloppe oppe på toppen , og høyre har det begynt å ruste på den vanlige plassen fremme ved blinklyset. Vet jeg ikke burde selge den for dette , men vet ikke om jeg orker å kave mer med den. Har hatt bilen i 5.5 år , og toppakningen var skiftet litt før jeg kjøpte den på ca 150.000km. Noen bud ? Quote
Recommended Posts