Guest eilerts1 Posted July 27, 2005 Posted July 27, 2005 Vurderer kjøp av en '89 300TE men får ikke prøvekjørt da den nekter å starte (bra for prutinga) Bilen hadde stått en ukes tid og nektet da å starte (har vistnok også skjedd tidligere etter lengere stillstand)Kommer bensin fram til den fordeler greia som dysene er koblet til, men ingenting ut av dysene.Er 2 el. tilkoblinger til denne fordeler greia. Hva er disse?Er startsperren lagt opp til å kutte bensin tilførsel eller bare tenning og starter? Har hverken tuklet med Mercedes eller mekanisk innsprut tidligere så både jeg og selger trenger litt hjelp. Sånn bortsett fra at motoren burde kunne startes er det andre ting jeg bør være oppmerksom på ved kjøp av denne modellen? Quote
Frode Posted July 28, 2005 Posted July 28, 2005 Det er vel 3 stk, den ene el.tilkoblingen er kaldstartdysa, den andre er tomgangsregulatoren og den tredje er giveren til spjeldvinkel..... Hvis det ikke kommer bensin til dysene er det mest sannsynlig at fordeleren har tatt kvelden, denne er dyr, alt fra 5000,- og oppover alt etter hvor du kjøper den og hvor mye rabatter og slikt.... Sjekk også om det kommer elektrisk signal til kaldstartdysa, denne er koblet opp separat fra fordeler og skal gi bensin uavhengig av resten....Hvis dette ikke skjer så sjekk overspenningsreleet som ligger bak batteriet, er en "koblingsboks" med en sikring i som ofte gir litt rare utslag på kaldstart og tomgang hvis denne er røket, den koster ikke stort å få fikset..... Det siste jeg kommer på er bensin pumpa, denne skal gi 2 eller 3 bar trykk og hvis den ikke virker så kommer det litt bensin når du kobler fra men ikke nok trykk til å får resten av systmet til å virke, dvs at dysene ikke får nok trykk til å åpne, derfor må det sjekkes først.......Sjekk da bensinpumpa, trykkregulator og bensinfilter, sitter rett foran bakaksel på høyre side..... 300TE er som regel skuddsikker så du kan nok gjøre regning med å ha en slik lenge når du får gang på den igjen... Når det gjelder startsperre så trodde jeg at det kun var tenning som ble kuttet på disse men det er jeg ikke 100% sikker på.... Ellers så er det å sjekke rust, det finner du hvis det er noe i jekkefestene, under siderutene bak, hjulbuene, innenfor tanklokk og under batteri etc en godt holdt bil er nesten rustfri men det finnes også 89 modeller som ser ut som sveitser ost hvis de har gått som varebil på vestlandet siden de var nye og ikke har fått noe stell i det hele tatt, men det ser du med en gang.... Lykke til i jakten, og bare spør mer hvis det er noe mer du lurer på... Quote
Frode Posted July 28, 2005 Posted July 28, 2005 Det er vel 3 stk, den ene el.tilkoblingen er kaldstartdysa, den andre er tomgangsregulatoren og den tredje er giveren til spjeldvinkel..... Hvis det ikke kommer bensin til dysene er det mest sannsynlig at fordeleren har tatt kvelden, denne er dyr, alt fra 5000,- og oppover alt etter hvor du kjøper den og hvor mye rabatter og slikt.... Sjekk også om det kommer elektrisk signal til kaldstartdysa, denne er koblet opp separat fra fordeler og skal gi bensin uavhengig av resten....Hvis dette ikke skjer så sjekk overspenningsreleet som ligger bak batteriet, er en "koblingsboks" med en sikring i som ofte gir litt rare utslag på kaldstart og tomgang hvis denne er røket, den koster ikke stort å få fikset..... Det siste jeg kommer på er bensin pumpa, denne skal gi 2 eller 3 bar trykk og hvis den ikke virker så kommer det litt bensin når du kobler fra men ikke nok trykk til å får resten av systmet til å virke, dvs at dysene ikke får nok trykk til å åpne, derfor må det sjekkes først.......Sjekk da bensinpumpa, trykkregulator og bensinfilter, sitter rett foran bakaksel på høyre side..... 300TE er som regel skuddsikker så du kan nok gjøre regning med å ha en slik lenge når du får gang på den igjen... Når det gjelder startsperre så trodde jeg at det kun var tenning som ble kuttet på disse men det er jeg ikke 100% sikker på.... Ellers så er det å sjekke rust, det finner du hvis det er noe i jekkefestene, under siderutene bak, hjulbuene, innenfor tanklokk og under batteri etc en godt holdt bil er nesten rustfri men det finnes også 89 modeller som ser ut som sveitser ost hvis de har gått som varebil på vestlandet siden de var nye og ikke har fått noe stell i det hele tatt, men det ser du med en gang.... Lykke til i jakten, og bare spør mer hvis det er noe mer du lurer på... Quote
Frode Posted July 28, 2005 Posted July 28, 2005 Rettelse: bensinpumpa skal gi minimum 1,5liter per min og gi 2-4bar trykk så da er det bare å finne bøtta.... Systemets arbeidstrykk er 5,3 til 5,5bar og dysene åpner ved 3,7 til 4,3 bar, så hvis trykket ikke er tilstrekkelig så kommer de ikke noe ut av dysene.... Quote
Frode Posted July 28, 2005 Posted July 28, 2005 Rettelse: bensinpumpa skal gi minimum 1,5liter per min og gi 2-4bar trykk så da er det bare å finne bøtta.... Systemets arbeidstrykk er 5,3 til 5,5bar og dysene åpner ved 3,7 til 4,3 bar, så hvis trykket ikke er tilstrekkelig så kommer de ikke noe ut av dysene.... Quote
Guest Eivind Soltvedt Posted July 28, 2005 Posted July 28, 2005 Prøv å dramme den! Se om den starter da! Om den gjør, så er det noen små pakninger inni mengdefordeleren som mest sannsynlig har gått i stykker. (skal ikke være bastant!) Kan også være Eha'ventilen (magnetstyring på blandingen - svarte boksen i bakkant av fordeleren, med en ledning inn på) Komplett mengdefordeler koster ca 12000,- +mva hos MB, ca 8000,- +mva hos autotrio. Send en epost til stiansenfrode@organizer.net, hils fra meg og spør han om hvordan symptomer "prosjektbilen" hans hadde! Han har demontert en slik fordeler og vet hvordan den ser ut innvendig! Quote
Guest Eivind Soltvedt Posted July 28, 2005 Posted July 28, 2005 Prøv å dramme den! Se om den starter da! Om den gjør, så er det noen små pakninger inni mengdefordeleren som mest sannsynlig har gått i stykker. (skal ikke være bastant!) Kan også være Eha'ventilen (magnetstyring på blandingen - svarte boksen i bakkant av fordeleren, med en ledning inn på) Komplett mengdefordeler koster ca 12000,- +mva hos MB, ca 8000,- +mva hos autotrio. Send en epost til stiansenfrode@organizer.net, hils fra meg og spør han om hvordan symptomer "prosjektbilen" hans hadde! Han har demontert en slik fordeler og vet hvordan den ser ut innvendig! Quote
Guest eilerts1 Posted July 28, 2005 Posted July 28, 2005 Takker for info, skal ikke se bort fra at jeg blir medlem i klubben Deres Det er hvertfall greit å vite at en har et meget velfungerende forum som dette i ryggen hvis det skulle bli handel. Quote
Guest eilerts1 Posted July 28, 2005 Posted July 28, 2005 Takker for info, skal ikke se bort fra at jeg blir medlem i klubben Deres Det er hvertfall greit å vite at en har et meget velfungerende forum som dette i ryggen hvis det skulle bli handel. Quote
Alexander Posted July 29, 2005 Posted July 29, 2005 Hadde problemer med å start en 190 en gang i tiden. Jeg nappet av ledningen til EHAen i rein frustrasjon og da startet bilen med en gang. Quote
Alexander Posted July 29, 2005 Posted July 29, 2005 Hadde problemer med å start en 190 en gang i tiden. Jeg nappet av ledningen til EHAen i rein frustrasjon og da startet bilen med en gang. Quote
Guest eilerts1 Posted August 4, 2005 Posted August 4, 2005 ..fortsettelse Eier av bilen har enda ikke fått start på bilen så jeg har tilbudt meg å hjelpe med stor tro på at jeg skal få liv i kjerra og at prisavslaget blir enda større Men jeg må inrømme å stå litt fast nå...Det viser seg at det faktisk kommer bensin helt frem gjennom dysene og etter å ha rengjort fordeler-lokk og rotor er det heller ingen problemer med gnist på plugger. Pluggene blir våte etter en del filing.Gnist på alle plugger.Tenningsrekkefølge er korrekt.Ikke antydning til liv selv ved hjelp av startgass. Tok løs bensinfordeleren og det viste seg at o-ringen under denne var defekt.Skal bytte o-ring men har lite tro på at dette skal gjøre noe stort utslag. Er det noe jeg har oversett eller finnes det en annen forklaring på at selv startgassen ikke tenner Quote
Frode Posted August 5, 2005 Posted August 5, 2005 Hvis du har tenning og bensin så er det en ting som mangler eller er for mye av på feil plass, luft..... Sjekk luftmengdemåleren, den ligger i senter på luftfilterboksen, at den ligger inntil skikkelig... og at ikke noen av gummislangene feks til kaldstartdysa ikke er sprukket....... trekker den falsk luft er den et reint he....ete å starte.... Deretter tar du ut sikringen som ligger bak batteriet, det er overspenningsrelleet, da har motoren fullmekanisk innsprøytning og du får sjekket at ikke motorstyringen din roter det til som i Alexander sitt tilfelle..... Quote
Guest eilerts1 Posted September 1, 2005 Posted September 1, 2005 Fortsatt ikke liv...Tok litt tid før jeg fikk tid til å feilsøke men nå er prisen på bilen såpass behagelig at jeg har bestemt meg for å kjøpe uansett - Bensinpumpe forsøkt byttet med tilsvarende pumpe. - Magnetventilen (EHA?) forsøkt byttet mot tilsvarende. - Nytt bensinfilter da det gamle lakk bensin i falsen. - Trykkregulator (mellom fordeler og tank) forsøkt byttet mot tilsvarende. Trodde tidligere at jeg fikk bensin gjennom dysene da pluggene ble våte etter litt filing men dette viste seg å bare være bensin fra kaldstart dysa.Forsøkt å dramme og da går den som ei klokkeHvis jeg blokkerer retur slangen til tank så humper å går maskinen en liten stund men tør ikke å overdrive dette. Det siste jeg kommer på er bensin pumpa, denne skal gi 2 eller 3 bar trykk og hvis den ikke virker så kommer det litt bensin når du kobler fra men ikke nok trykk til å får resten av systmet til å virke, dvs at dysene ikke får nok trykk til å åpne, derfor må det sjekkes først.......Sjekk da bensinpumpa, trykkregulator og bensinfilter, sitter rett foran bakaksel på høyre side..... Trykkregulator? Hvis dette er en trykkregulator så kan jo denne være synderen men er ikke dette bare en membran for å holde på bensintrykket etter at motor har stoppet? Trykkregulatoren sitter normalt sett på retur vel? Har nå demontert fordeleren og der var det egentlig lite som kunne være gærnt.Pakninger var ok (helt til jeg monterte sammen igjen og klippte 3 o-ringer )Like før jeg tauer til verksted nå... Quote
Guest Eivind Soltvedt Posted September 1, 2005 Posted September 1, 2005 Tipper mengdefordeleren er gåen... Bekjent i Bergen som kjøpte seg ett prosjekt som han også sleit med å få start på. Starta når den ble drammet, men ikke ellers.(prosjektet ble vraket da det var altfor mye rust på den.. ) Han kom fram til at mengdefordeleren var gåen.. (samme kar som i mitt forrige innlegg) Uansett, hør med en høgger eller noe om du kan få lånt en brukt mengdefordeler til å prøve. Quote
Frode Posted September 2, 2005 Posted September 2, 2005 Har nå demontert fordeleren og der var det egentlig lite som kunne være gærnt. Pakninger var ok (helt til jeg monterte sammen igjen og klippte 3 o-ringer ) Like før jeg tauer til verksted nå... Er nesten 100% sikker på at det er mengdefordeleren sin skyld dette her, hvis du finner en hos en hogger så kjøp den, ellers så koster en ny 9 lapper til min men jeg tror den er litt billigere til din, Eivind, sjekket ikke du pris på det til din..?? NB!! Mengdefordeleren er ikke beregnet for å åpne, så nå er den 100% garantert gåen... De pakningene inni, i sammen med noen fjærer etc føler vakum, dette vakumet øker med gasspådrag/turtall, det styrer bensin tilførselen fra fordeleren, når det er en liten lekkasje, under/påsiden eller i gummien(noen har også metallplate der) så blir det et trykk på feil side av gummien og det fører til at hele bensinen går rett i returslangen og ikke til dysene pga at det ikke er noe vakum lenger.Derfor vil den ikke gå uten at du presser opp trykket til returen ved å strupe returslangen.... En ting til, ikke gå å spør om pris hos BOS....da får du sjokk og sikkert store hjerteproblemer..... Det samme vil jeg si om verksted, ikke lever bilen inne der, de bare bytter deler og ofte har de ikke mer peiling enn deg selv, så få ordnet denne mengdefordeleren og sjekk vakumledningene dine(gummislangene) rundt innsuget, lekker de (sprekker etc) så virker ingenting, gjerne greit å sjekke først. Trykkregulator? Hvis dette er en trykkregulator så kan jo denne være synderen men er ikke dette bare en membran for å holde på bensintrykket etter at motor har stoppet? Tror du har helt rett, er ikke 100% sikker på denne, men jeg har aldri hørt noen som har hatt problemer med den, så det kan du nok bare glemme foreløpig... Quote
Alexander Posted September 2, 2005 Posted September 2, 2005 NB!! Mengdefordeleren er ikke beregnet for å åpne' date=' så nå er den 100% garantert gåen... [/quote'] Nei det er ikke garantert, men den kan være vanskelig å få sammen igjen. Et par kjappe søk på Mercedesshop forteller mer om den saken. Forøvrig har jeg sett mengdefordelere i USA som byttedel, orginal Bosch, til 4500 NOK. Quote
Frode Posted September 2, 2005 Posted September 2, 2005 Nei det er ikke garantert, men den kan være vanskelig å få sammen igjen. Et par kjappe søk på Mercedesshop forteller mer om den saken. Forøvrig har jeg sett mengdefordelere i USA som byttedel, orginal Bosch, til 4500 NOK. Ja, jo ...okei, har hørt om det før at det har vært noen borti USA som har åpnet de med hell, men får en et par støvkorn inni, eller ikke ringene og pakningene ligger 100% rett så går det som regel rett vest, desverre... Og som han selv antyder: (helt til jeg monterte sammen igjen og klippte 3 o-ringer )Så er den nok "fesen" nå.... Hos BOS så koster den til min: 26000 for byttedel og 32000 for en ny original, jeg kjøpte den hos Bosch til 9000,-Som sagt er de billigere til 300-12V og hvis jeg ikke husker helt feil så fikk Eivind pris på denne til 300-12V.....Eivind...??? Quote
Guest Eivind Soltvedt Posted September 2, 2005 Posted September 2, 2005 Hos BOS så koster den til min: 26000 for byttedel og 32000 for en ny original' date=' jeg kjøpte den hos Bosch til 9000,-Som sagt er de billigere til 300-12V og hvis jeg ikke husker helt feil så fikk Eivind pris på denne til 300-12V.....Eivind...??? [/quote'] Lurer på om det var rundt 11-12K +mva originalt og rundt 7-7,5K +mva hos trio.. Med forbehold om dårlig hukommelse! Høgger: Ikke gi mer enn 1500-2000 i fungerende tilstand Quote
Guest eilerts1 Posted October 2, 2005 Posted October 2, 2005 Fikk tilslutt bilen såpass billig at jeg nå har kjøpt selv om bilen står. Fikk tak på en mengdefordeler fra en svensk hugger men problemet er fortsatt det samme.Fant ut at disse bilene har 2 bensinpumper og har nå sjekket begge, altså... Ikke bensin ut av dysene (annet enn kaldstart dysa) slik at motoren går ca 1 sek. før den stopper (antar at dette er bensinen fra kaldstart dysa) Har testet med ny:Bensinpumpe (den ved siden av filteret)EHABensintrykksregulator Begyner faktisk å tro at det er feil på den nye(brukte) mengdefordeleren MEN en siste ting før jeg returnerer denne - Hva skal spenningen inn på EHA'en være når jeg forsøker å starte?Jeg måler 0V uansett tllstand ... Quote
Guest Eivind Soltvedt Posted October 2, 2005 Posted October 2, 2005 Er det katalysator på denne bilen? Kan isåfall enkelt sjekke hvor feil eventuellt ligger http://www.mercefreaken.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3172&highlight=eha sitter en rund plugg med lokk på venstre framskjerm, det er diagnosekontakta for ke-jetronic-systemet. se også http://www.mercefreaken.com/phpBB2/viewtopic.php?t=2879&highlight=eha Her står det noe om strøm inn på eha http://www.mercefreaken.com/phpBB2/viewtopic.php?t=4553&highlight=eha Quote
Alexander Posted October 2, 2005 Posted October 2, 2005 MEN en siste ting før jeg returnerer denne - Hva skal spenningen inn på EHA'en være når jeg forsøker å starte?Jeg måler 0V uansett tllstand ... Bilen skal starte uansett om EHAen får strøm eller ikke. Quote
Guest eilerts1 Posted October 2, 2005 Posted October 2, 2005 hmm.. er ikke sikker på om jeg har katalysator men pluggen på v. forskjerm fant jeg.Ser ikke forskjell på ei potte og en kat jeg... Usikker på hvordan man skal måle så jeg skal søke litt rundt på forumene ang. dette men fikk hverfall følgende resultat mellom pin 2 (-) og pin 3(+) Med tenninga på -> 30,6 - 30,8 %Turning på starteren -> 50,4 - 50,8 %Etter endt forsøk -> 60,8% Målte restitiviteten på EHA'en - 18,4 ohmEr litt usikker men ser at noen oppgit at dem måler et mA signal.Hvis EHA'en blir styrt med et eks. 4-20 mA signal så bør jo spenningen være fast eks. 12V.Uansett ikke interessant akkurat nå hvis det er slik at motoren skal gå uavhengig av EHA .. lei av å sykle og like før sparkføre her oppe i nord nå så stor takk til alle som har hjulpet meg så langt.Håper å komme i mål før dette med spark blir aktuelt Quote
Frode Posted October 2, 2005 Posted October 2, 2005 Hvis du ikke får bensin ut av dysene så er det nok en mekanisk feil, K-jetronik er mekanisk innsprut med elektronisk finjustering og kaldstart..... Er det sjekket at det er trykk frem til fordeler...?Går det retur til tanken etter fordeler...? For å dobbeltsjekke dette kan du ta ut sikringen på overspenningsvernet, denne sikringen ligger bak batteriet...da virker ikke kaldstartdysa så du må enten dramme den eller bruke startgass for lett å få gang på den(min starta uten dette når sikringen var ute) da går den på fullmekanisk, den sviver men som en gammel V8, og da er det en elektrisk feil, som feks motorstyringen eller lignende, har du prøvd å låne en slik...? Har du sjekket oljen, kjølevannet, registerkjede, jordingen til dynamo og slike obligatoriske ting.......? Quote
Alexander Posted October 3, 2005 Posted October 3, 2005 Usikker på hvordan man skal måle så jeg skal søke litt rundt på forumene ang. dette men fikk hverfall følgende resultat mellom pin 2 (-) og pin 3(+) Med tenninga på -> 30' date='6 - 30,8 %Turning på starteren -> 50,4 - 50,8 %Etter endt forsøk -> 60,8%[/quote'] Mercedes er litt rare på Duty cycle, og i ditt tilfelle må du sette + på pin 2 og - på pin 3. Dermed får du ca 70% med tenning på motor av, som er normalt. Quote
Recommended Posts