Sven Håkon Posted May 16, 2009 Posted May 16, 2009 Når jeg kjøpte bilen min i desember 2007 hadde den kjørt 318.000km som drosje på Rjukan siden den ble kjøpt ny på Kongsberg Bilsenter tre år tidligere. Etter nøye gjennomgang fant jeg litt rust bakerst i venstre hjulbue, men av forskjellige grunner har jeg utsatt å gjøre noe med dette før nå - rusten var ikke "synlig", men likevel lett gjenkjennelig i form av bobler i lakken på et par kvadratcentimeters område. Nå har jeg omsider tatt hånd om dette, og her er det jeg fant; Bildet over viser det jeg så etter å ha brukt trykkluft for å blåse av løs lakk, jeg har ikke brukt noen som helst form for mekanisk fjerning. Dette er altså rustangrepet som har oppstått etter 1.5 år i daglig drift, med kjøring i saltlake hele vinteren og uten noen form for fett eller andre midlertidige forseglingsmidler. Jeg har hørt om 211er som har rust"problemer", og selv sett bilder som blant annet er postet her på forumet, men det er vanskelig å forstå etter å ha sett dette. Etter litt bearbeiding med skarp gjenstand og sandpapir, samt litt romslig behandlingsflate for å unngå skjult spredning, så det hele slik ut; Og etter noen omganger med lakkstift+klarlakk ble resultatet like dårlig som de fleste andre reparasjoner av denne typen; Til sammenligning har 190en fått betydelig større rustangrep på den ene forskjermen på cirka et halvt år (som følge av subbing) - var alt likevel bedre før? Quote
gunsen Posted May 16, 2009 Posted May 16, 2009 hmm,sikkert dumt sp, men skulle ikke dette gå på rustgarantien? Quote
repvik Posted May 16, 2009 Posted May 16, 2009 ... var alt likevel bedre før? At din 211 ikke har så mye rust sier vel ikke så fryktelig mye? Det finnes jo rustfrie 210 også, til tross for at nesten alle ser ut til å ruste i ørkenen... Quote
Stjerneglis Posted May 16, 2009 Posted May 16, 2009 Kjører du fortsatt rundt på vinterhjul Sven Håkon? Det er ingen tvil om at galvanisering hjelper på W211. Jeg fant en boble på bilen min heromdagen. Er egentlig mest bekymret for evt fargeforskjell etter omlakkeringen .... Quote
E220 Posted May 16, 2009 Posted May 16, 2009 har etter at kona tok en skikkelig vask på bilen den andre dagen konstatert at der er kraftig rust angreb på begge hjulbuer bak så dette er jo tydeligvis et problem på 211 biler, men skal ta en tur innom BOS til uka å høre om dette går på kulanse. Quote
Sven Håkon Posted May 16, 2009 Author Posted May 16, 2009 ... var alt likevel bedre før? At din 211 ikke har så mye rust sier vel ikke så fryktelig mye? Det finnes jo rustfrie 210 også, til tross for at nesten alle ser ut til å ruste i ørkenen... Selvsagt ikke - kommentaren var vel ment som et spøkefullt stikk til 124- og 123-mafiaen her inne, noe jeg trodde smileyen gjorde tydelig Om det så bare er min 211 som "ruster så lite", er jeg like fullt imponert av dette. @Gunsen; Nope, den gjelder - såvidt jeg har hørt - ikke hjulbuer når bilen har kjørt mer enn 250.000km. Den gjelder heller ikke ved ytre påvirkning, og dette har mest sannsynlig kommet som følge av steinsprut. Dog så det ut til at gummileppen som ligger mellom kantene på karosseri og fanger hadde sklidd bakom, så dette kan også være synderen. @Tin; Jepp, må få tatt en hjulstillingskontroll før jeg fortsetter å slite ut sommerdekkene - har kjøpt inn egnede bolter, må bare få gjort jobben @Tommy; Leit å høre, rust er noe drit! Er det bare meg, eller later det til at stasjonsvognene er mer utsatt for rust? Ikke akkurat noe å beregne statistikk ut fra, men... Quote
TEH Posted May 16, 2009 Posted May 16, 2009 Er det bare meg, eller later det til at stasjonsvognene er mer utsatt for rust? Ikke akkurat noe å beregne statistikk ut fra, men... Har ikke noe statistikk jeg heller, men det er helt klart en stor overvekt av stv her inne Men jeg har samme erfaring som deg. Har samme flekker som deg utsatte steder, og de er klin identiske som da jeg overtok bilen. Quote
repvik Posted May 16, 2009 Posted May 16, 2009 ... var alt likevel bedre før? At din 211 ikke har så mye rust sier vel ikke så fryktelig mye? Det finnes jo rustfrie 210 også, til tross for at nesten alle ser ut til å ruste i ørkenen... Selvsagt ikke - kommentaren var vel ment som et spøkefullt stikk til 124- og 123-mafiaen her inne, noe jeg trodde smileyen gjorde tydelig Om det så bare er min 211 som "ruster så lite", er jeg like fullt imponert av dette. Aha! Gikk glipp da det stikket jeg da Quote
Sven Håkon Posted May 20, 2009 Author Posted May 20, 2009 Hehe, er det ikke typisk - her har jeg ikke før lagt ut et lite stikk til gammelbilfantastene, før jeg finner mer rust på 211en min Jeg vet ikke helt hvordan jeg har klart å overse det alle gangene jeg har vasket bilen, men antakelig var det vinkelen - hadde bilen på bukk i går, og fant rust i bakkant av begge kanaler (i nederste bakre hjørne av åpning for bakdør). Det ser i det minste ut til å bare være overflaterust, så jeg kan nok rette opp i det på samme måte som ovennevnte flekk, men det er da surt lell Det ser ut til at jeg må av med sideskjørtene for å få tatt dette skikkelig, så det får bli en gang etter Gol. Jeg lurer litt på å sjekke med BoS om dette er rustkulanse siden rusten kommer fra under plastskjørtene, men er fremdeles usikker - jeg liker ikke tanken på at en masse folk som er mest interessert i å få bilen fort ut igjen skal jobbe på den. Gjør jeg det selv vet jeg i det minste hvor omfattende det er og hvordan det blir rettet opp i. Quote
Stjerneglis Posted May 20, 2009 Posted May 20, 2009 Jeg vet ikke helt hvordan jeg har klart å overse det alle gangene jeg har vasket bilen, men antakelig var det vinkelen - hadde bilen på bukk i går, og fant rust i bakkant av begge kanaler (i nederste bakre hjørne av åpning for bakdør). Det ser i det minste ut til å bare være overflaterust, så jeg kan nok rette opp i det på samme måte som ovennevnte flekk, men det er da surt lell Det er dette jeg skal få ordnet hos BOS neste uke. Kryseer fingerene for at det blir bra til Gol... Quote
ØHN Posted May 20, 2009 Posted May 20, 2009 Hehe, er det ikke typisk - her har jeg ikke før lagt ut et lite stikk til gammelbilfantastene, før jeg finner mer rust på 211en min Jeg vet ikke helt hvordan jeg har klart å overse det alle gangene jeg har vasket bilen, men antakelig var det vinkelen - hadde bilen på bukk i går, og fant rust i bakkant av begge kanaler (i nederste bakre hjørne av åpning for bakdør). Det ser i det minste ut til å bare være overflaterust, så jeg kan nok rette opp i det på samme måte som ovennevnte flekk, men det er da surt lell Bilen din er virkelig flott og har vel levd et godt liv hos forrige Taxi-eier og selvfølgelig hos deg. Da er det skremmende dårlig at en 4 år gammel bil har synlig rust flere steder til tross for høy km. Håper du får fikset på en bra måte uten de helt store utleggene. Edit: Minner om at alt du begynner å fikle med selv nekter BOS å ta i med ildtang uten å få betalt for det. Ingen kulanse eller garanti gjelder da. Quote
E220 Posted May 20, 2009 Posted May 20, 2009 Var innom BOS idag å jeg fik da tid for rustkontrol i juni, men lure nu på om jeg skal betale for denne kontrol sjøl eller den bliver dekket av MB, noen som vet dette? Quote
Sven Håkon Posted May 20, 2009 Author Posted May 20, 2009 Jeg er ikke så veldig bekymret for rusten egentlig - hadde bilen vært en 60.000km-bil og ikke en 340.000km-bil så hadde jeg nok vært litt mer furten. Lakken er ganske sliten uansett, så litt flekking nederst gjør meg ikke så veldig trist heller Jeg vet at BoS ikke vil ta ansvar for skader som allerede er jobbet med, men bekymringen min for at de skal gjøre en dårlig jobb veier ganske tungt - vi får se hva jeg gjør med. Dersom BoS skal gjøre det blir det vel sjekk i 2012 og arbeid i 2016 - bare for å få vite at jeg må dekke det selv siden bilen er så gammel... Quote
Sven Håkon Posted May 24, 2009 Author Posted May 24, 2009 Det er omtrent slik det ser ut på min også... Får plukke av sideskjørtene og inspisere nærmere ved første anledning Har du sjans for å få tatt bilder av hvordan det ser ut når det er gjort på din bil også? Quote
Stjerneglis Posted May 25, 2009 Posted May 25, 2009 Det er omtrent slik det ser ut på min også... Får plukke av sideskjørtene og inspisere nærmere ved første anledning Har du sjans for å få tatt bilder av hvordan det ser ut når det er gjort på din bil også? Iom at bilen ble levert BOS idag, så tror jeg ikke den rekker å bli ferdig før du har reist til Gol, men du kan jo ta den i nærmere øyesyn på lørdag. Jeg krysser fingrene og håper at alt går etter planen. Jeg nevnte for dem at bilen skulle stilles ut til helga, og at det var flere i klubben som var spente på resultatet: en unik mulighet for mye gratis reklame for BOS Asker og Bærum mao Quote
bska Posted May 25, 2009 Posted May 25, 2009 Så ikke bra ut den vorta stjerneglis har på sitt bilde Etter det jeg kan se er dette ikke noe typisk slite-plass slik som bak kant av hjulbue bildene til Svenni. Quote
Stjerneglis Posted May 25, 2009 Posted May 25, 2009 Så ikke bra ut den vorta stjerneglis har på sitt bilde Etter det jeg kan se er dette ikke noe typisk slite-plass slik som bak kant av hjulbue bildene til Svenni. Det stemmer, denne sitter godt beskyttet bak dørplata, og kan således ikke skyldes ytre påvirkninger som steinsprut osv. Videre må du virkelig bøye deg ned for å sjekke hvis du skal kunne se stedet pga vinkelen. Jeg pleier å rengjøre døråpninger osv ganske nøye hvar gang jeg vasker bil, men har i likhet med Svenni ikke oppdaget denne flekken før jeg fikk tips av Jørn heromdagen. Min mistanke er at den må ha vært der en god stund... I tillegg fant vi noen små bobler uten lakkskade i hjulbuen foran bakhjulet som de skulle ta samtidig. Disse er også veldig vanskelig å se uten et trenet øye. Kan nesten se ut som små ujevnheter i hjulbuen. En grundig gjennomgang av bilen mhp rust skal også foretas mens den er inne. Så, alle 211 eiere: Kom dere ut og ned på knærne for å sjekke bilen! Forresten så hadde ikke min lokale BOS forhandler noen som helst spørsmål eller innvendinger da jeg viste dem bilen Virker som om dette er blitt en kjent sak på disse bilene. Så får vi se om de lever opp til sitt rykte som en av de 10 beste skadeverkstedene i landet Quote
RuneT Posted June 9, 2009 Posted June 9, 2009 Ikke 211 akkurat, men er vel ikke helt OT..... Vårinspeksjon av min Viano er litt trist: Bilen er førstegang registrert 17/5-2004 og gått 27000km. Quote
ØHN Posted June 9, 2009 Posted June 9, 2009 Jeg kondolerer på dine vegne Rune. Jeg formelig hører det bobler og syder fra bilen i garasjen min også. Mercedes-Benz er og blir amatører når det gjelder rustbeskyttelse og kvalitet på karosseriet. Hvorfor de ikke gjør noe med det skjønner jeg ikke. Mistenker at det er en kombinasjon av inkompetanse og økonomiske motiver. Quote
RuneT Posted June 9, 2009 Posted June 9, 2009 Det værste er at dette er i skøter og falser hvor du kan glemme å fjerne det. Og jekkepuntet under er ikke brukt engang... På V-klasse (638) var det 8 år "kulanse". Nå er det 5 på Viano Ting endrer seg til det værre. Das beste oder nichts!! Haha... Det blir nok nichts på meg heretter.... BOS har hatt bilen inne 3 ganger siste året for småting, men å fortelle meg om denne endringen har de "glemt", så nå er jeg 3 uker for seint ute Jeg som egentlig tenkte å vente enda lenger selv om jeg har sett dette før.... Kan jo ikke be om kulansejobb hvert år..........Skal jo bruke den jævla bilen også.... Har bedt BOS søke for meg likevel, men har allrede fått beskjed om at det sikkert blir 0 å få.... Quote
Alexander Posted June 9, 2009 Posted June 9, 2009 Har vel mye med stålkvaliteten å gjøre regner jeg med... Quote
Jøran89 Posted June 9, 2009 Posted June 9, 2009 Denne Vianoen har jo nesten mer rust under enn min 18år gamle 200E. Håper de har gjør det bedre på de kommende modellene. Quote
RoarB Posted June 9, 2009 Posted June 9, 2009 nå er vel viano og vito, med flere typer biler av samme type, ihht til bruk, som regel arbeidsbiler, slik som transporter, transit osv, disse har kortere "levetid" pga røft bruk, er jo seff synd at de som bruker dete som privat bil havner i samme sjikt Quote
ØHN Posted June 9, 2009 Posted June 9, 2009 Har vel mye med stålkvaliteten å gjøre regner jeg med... Den har sikkert mye å si, ja. Helt utrolig at DAG ikke gjør noe med det. De har laget en del modeller med karosserier i møkkakvalitet i snart 15 år. De vil tydeligvis ikke være bedre enn Kia, Huyndai etc på dette området. Triste greier. Quote
Recommended Posts