Jump to content

bruktimport


Guest stig1

Recommended Posts

I god forum-ånd så fortsetter jeg på en gammel tråd istedet for å kludre til med enda en som går på det samme temaet.

 

Jeg har vurdert og forkastet mange alternativer' date=' men ser at jeg bare må ende opp med nok en MB og antakeligvis en S124 igjen, kanskje en S210.

[/quote']

Kan du ikke :

1. ettermontere AC (Eivind greide å skaffe dette billig)

2. kjøpe kjettinger :roll:

3. LPG-konvertere bilen din

 

Vips, så har du alt du kan ønske deg.

 

Det ser ut til at kun 280 og 320 kom med 4matic. (og 55)

 

93-95 300TDT 4matic går det ikke mange av, men finner du deg en sånn, DA har du bil, da!

 

Er 4matic "trygt" etter '92?

Link to comment
Share on other sites

Kan du ikke :

1. ettermontere AC (Eivind greide å skaffe dette billig)

2. kjøpe kjettinger :roll:

3. LPG-konvertere bilen din

 

Jeg har kjettinger' date=' men det blir liksom ikke helt det samme.

LPG-konvertering er ikke akkurat hva jeg tenkte på. Det med diesel er ikke det viktigste, men det er mest fordi jeg helst ønsker meg en 300TDT.

Ettermontere AC? Er dette noe særlig da? Høres ut som mye jobb og da er ikke 'billig' det første jeg tenker på. Er det mange her i klubben som har gjort dette?

 

93-95 300TDT 4matic går det ikke mange av, men finner du deg en sånn, DA har du bil, da!

 

Er 4matic "trygt" etter '92?

 

Ja, det var liksom en sånn jeg hadde håpet å finne. :P

Jeg forstod det sånn etter å ha lest et innlegg på Mercefreaken at det problemet med hydraulikkolje fra 4-Maticen som lakk inn i automatolja ble løst da 4-Matic systemet er 'nytt og forbedret' fra sent 92. Mulig det bare er et rykte?!

Link to comment
Share on other sites

Guest Espen

Ettermontere AC? Er dette noe særlig da? Høres ut som mye jobb og da er ikke 'billig' det første jeg tenker på.

Tror prisene på ettermontere AC varierer endel, men billig blir det ikke. På forumet har jeg lest at dette koster fra 15.000 kr til rundt 20.000 kr. Tittet litt på en -96 mod S124 hos Jordal Bil i den noe tvilsomme bilgata, og denne hadde ikke AC. Men dette kunne de ettermontere for rundt 12.000 kr sa selgeren. Om denne prisen var med bilkjøp i betraktning eller om de kan fikse dette for deg uansett vet jeg ikke, men det er det billigste jeg har hørt når jobben skal settes bort.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kjettinger' date=' men det blir liksom ikke helt det samme.

[/quote']

Selvsagt. 4wd er deilig, det. Jeg har jo hatt noen sånne. Du får gjøre som jeg vurderer å gjøre til neste svenskerally : rallypigg ... Da kjører du deg ikke fast! :-)

 

LPG-konvertering er ikke akkurat hva jeg tenkte på. Det med diesel er ikke det viktigste' date=' men det er mest fordi jeg helst ønsker meg en 300TDT.

[/quote']

Jojo, men med LPG på din har du samme (nesten) ytelser som en 300TDT, og en pris pr. mil jeg ville vært misunnelig på.

Ettermontere AC? Er dette noe særlig da? Høres ut som mye jobb og da er ikke 'billig' det første jeg tenker på. Er det mange her i klubben som har gjort dette?

Tja.. Det pleier å koste litt' date=' men det er mulig å få billig. Tror Eivind har fått det til en grei pris. Gjenstår bare å se om han greier å få montert det uten å skru livet av seg. Tror ikke det skal være så allverdens vanskelig, men man bør nok sette av ei helg vil jeg tro.

 

 

Ja, det var liksom en sånn jeg hadde håpet å finne. :P

Tja.. utrolig hva man finner bare man betaler nok :-)

Jeg forstod det sånn etter å ha lest et innlegg på Mercefreaken at det problemet med hydraulikkolje fra 4-Maticen som lakk inn i automatolja ble løst da 4-Matic systemet er 'nytt og forbedret' fra sent 92. Mulig det bare er et rykte?!

 

Ikke jeg hørt om, men det kan godt stemme. I '92 var jo 4matic noen år gammelt, så da var det kanskje på tide å luke ut litt sykdommer. Anbefaler deg å poste samme på mercefreaken. Det er i hvertfall en der med bedre oversikt enn de fleste.

 

Lykke til med jakten!

Link to comment
Share on other sites

Guest Espen

Ettermontere AC? Er dette noe særlig da? Høres ut som mye jobb og da er ikke 'billig' det første jeg tenker på. Er det mange her i klubben som har gjort dette?

Tja.. Det pleier å koste litt' date=' men det er mulig å få billig. Tror Eivind har fått det til en grei pris. Gjenstår bare å se om han greier å få montert det uten å skru livet av seg. Tror ikke det skal være så allverdens vanskelig, men man bør nok sette av ei helg vil jeg tro.

[/quote']

Tror Eivind fikk dette veldig billig, har i allefall ikke sett det så billig før eller senere..Men, det kan dukke opp igjen hvis man er heldig :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest amorino

Er kanskje som å banne i kjerka dette, men here it goes; skal man ha 4wd er det vanskelig å komme utenom Subaru. Og med den siste versjonen av Outback har dette etter hvert blitt en fin bil - også estetisk! Men igjen; for 150 000,- så havner du tilbake i 1998 omtrent i en Legacy som innvendig ser ut som en lekerom; mye plast og lite ryddig og pent!! Men fortsatt en fantastisk god bil! Subaru er også omtrent feilfri...

 

Bare et tips!!

 

Men klarer du deg uten 4wd er ikke Subaru noe alternativ til MB!

Link to comment
Share on other sites

Er kanskje som å banne i kjerka dette' date=' men here it goes; skal man ha 4wd er det vanskelig å komme utenom Subaru. Og med den siste versjonen av Outback har dette etter hvert blitt en fin bil - også estetisk! Men igjen; for 150 000,- så havner du tilbake i 1998 [/quote']

 

Jeg har hatt en Subaru Impreza i to år og kjenner godt til det utrolig gode firhjulstrekksystemet deres. Kunne ha tenkt meg en Forester, men den er for liten (får ikke barnevogna rett inn bak). På en Legacy går barnevogna inn, såvidt, hvis man fjerner bagasjeromstrekket. Det var forøvrig forrige modell Legacy, jeg har ikke prøvd på den nye men den ser _litt_ mindre ut.. Den nye er forøvrig mye finere i interiøret enn den forrige modellen. Grå plast må man bare finne seg i uansett hvis man skal ha en sånn.

 

Den eneste lille SUV'en som har alt jeg trenger og som såvidt har stort nok bagasjerom (tror jeg, har ikke prøvd denne ennå) er vel Nissan X-trail. Men herregud, klarer jeg å leve med det ufattelig stykke dashbordet med midtstilt instrumentpanel?! Jeg tror ikke det :!:

 

Vurderingen stod vel tilslutt mellom det å ta opp et skikkelig billån og f.eks. kjøpe en Land Rover Discovery II - eller være veldig heldig og bruke en del mindre penger og klare å finne en god S124 med 4-Matic. Samtidig så frykter jeg at en Disco med skiboks på taket blir for høy for praktisk bruk. Da havner vi (heldigvis *phew*) på MB igjen :lol:

Så vet man også hva man får.. for jeg elsker den jeg har idag.

Link to comment
Share on other sites

 

http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=662950

 

Her fant jeg den nye bilen din :-)

 

Kjenner jeg fikk lyst til å bytte nå :-)

 

Ja, har sett den og det er vel foreløpig den eneste det klør etter å kjøre ut og se på. Bakseter MÅ jeg ha (hver sitt bruk selvsagt, forstår godt at andre klarer seg uten), så jeg får straks plusse på 30.000,- på prisen (som selger påstår at det koster, har ikke regnet på dette selv). Uansett så kommer man på en pris som er ok. Får billigere hvis man henter fra Tyskland, men om det er så mye billigere at det er verd det får jeg vel vurdere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstod det sånn etter å ha lest et innlegg på Mercefreaken at det problemet med hydraulikkolje fra 4-Maticen som lakk inn i automatolja ble løst da 4-Matic systemet er 'nytt og forbedret' fra sent 92. Mulig det bare er et rykte?!

 

Ikke jeg hørt om' date=' men det kan godt stemme. I '92 var jo 4matic noen år gammelt, så da var det kanskje på tide å luke ut litt sykdommer. Anbefaler deg å poste samme på mercefreaken. Det er i hvertfall en der med bedre oversikt enn de fleste.[/quote']

 

Mulig det bare var en uttalelse fra en synser. Etter å ha lest utallige artikler om det samme temaet på MBWorld.org og Mercedesshop.com så tror jeg nok 4matic systemet er likt i hele 124-seriens levetid, men ble helt nytt på 210 (der finnes det jo kun på biler med bensinmotor).

 

Da står det altså på om man skal ta kostnaden med å overhale 4matic'en når den kommer, ta kostnaden med økt drivstofforbruk med en V6 bensin, eller tenke helt nytt)

Link to comment
Share on other sites

Da står det altså på om man skal ta kostnaden med å overhale 4matic'en når den kommer' date=' ta kostnaden med økt drivstofforbruk med en V6 bensin, eller tenke helt nytt)[/quote']

 

Tja.. For litt sida var det oppe en E420 som gikk ganske billig. Bruker du 25-30k på ombygging, har du gassdrift på den. Da kjører den på ganske nøyaktig halve kostnaden pr. mil, og burde kunne kunkurere med diesler på forbruk, og ikke minst effekt.

 

Når det gjelder 4matic, ville jeg nok forhørt meg litt med Kenneth. Han har vel overhalt en og annen 4matic-kasse.

Link to comment
Share on other sites

Guest Tonny Solem
Da står det altså på om man skal ta kostnaden med å overhale 4matic'en når den kommer, ta kostnaden med økt drivstofforbruk med en V6 bensin, eller tenke helt nytt)

Ihvertfall ikke tenke helt nytt. :wink:

 

Har veldig lyst på 4matic selv,og har også som du vegret meg for kassene

på 124 bilene.På 210 er jo fra 280 oppover,men disse bilene er jo plaget

av MYE rust. ( Generelt alle 210 biler da,ikke bare de med 4matic)

210 bilene blir jo også litt for dyre for meg også ( tror jeg )da jeg har

lyst på en +2000mod.

Men finner jeg en 124 med lav km så kan det jo hende at jeg slår til på

den en gang.

Hvem er det som kan mekke på disse kassene,og se/kontrollere att alt

er i orden.??

Link to comment
Share on other sites

Hvem er det som kan mekke på disse kassene' date='og se/kontrollere att alt

er i orden.??[/quote']

 

Det er visst bare Juul Gulbrandsen i Oslo som mekker på 4matic kassene.

Bergs Automatservice gjør det f.eks. ikke, og han er jo eksperten på automatgir ellers.

 

Når broderen sin 4matic tok kvelden så ble kassen hans demontert hos MB i Trondheim, og sendt ned til Juul Gulbrandsen for overhaling, sendt opp til Trondheim igjen og montert inn i bilen. Alt i alt kostet det ca. 30.000,- og broderen var kjempefornøyd med det og fornøyd med bilen i ettertid.

Link to comment
Share on other sites

Guest Tonny Solem
Når broderen sin 4matic tok kvelden så ble kassen hans demontert hos MB i Trondheim, og sendt ned til Juul Gulbrandsen for overhaling, sendt opp til Trondheim igjen og montert inn i bilen. Alt i alt kostet det ca. 30.000,- og broderen var kjempefornøyd med det og fornøyd med bilen i ettertid.

Har hørt om en hjemme som hadde problemer med kassa,og han sa att

det var 60.000kr i utgifter for å få den i stand igjen.

Er dette laaaangt over det vanlige,eller la han bare på det dobbelte for

kjentfolk. :wink:

Å betale 30.000kr er ikke så ille ( Dyrt er det jo),men hvis man da har bilen

enda 2-300.000km uten problemer med kassa så er det vel værdt det.

Hva koster en service på en slik kasse får å sjekke at alt er i orden da.??

Men da ikke full overhaling.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
Guest Johan Stub

Tar frem denne gamle tråden igjen da €-kursen er på vei ned. I dag er den på 7.78 mot norske kroner og den er fallende. Det betyr at den delen av prisen som skal betales til selger i f.eks. Tyskland blir lavere. Det blir også momsen da denne regnes av dette.

Vi imorterte vår bil når €-kursen var 7.28. Det sparte vi en del penger på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...