Jump to content

bruktimport


Guest stig1

Recommended Posts

Guest GammelGul

Gå på www.mercedes-benz.de og velg gebrauchtfahrzeuge. gå videre på online-suche og velg detailsuche. Da kan du velge mellom vanlige bruktbiler, jahreswagen og werkswagen. Jahreswagen er biler eid av MB-ansatte, mens werkswagen er biler eid av fabrikken. Pressebiler, utleiebiler, direksjonsbiler osv. Jeg har vært på werkswagen-utsalget i Stuttgart noen ganger, og det er utrolig mye fin bil der til greie priser. Spørsmålet er hvordan de er kjørt. Presse- og utleiebiler har ofte en tendens til å få lufta seg litt. Selgerne der sier at det ikke er noe problem. Alle bilene blir grundig kontrollert på verksted før salg, og det gis selvfølgelig også garanti. Det ble aldri til at jeg kjøpte noen bil der, så jeg har ingen erfaring å dele med dere der.

Link to comment
Share on other sites

Ang bruktimport: kjøper en hos forhandler får du 16% tilbake pga moms (Tyskland). Er dette noe du får i butikken, eller får du dette tilbake ved fortolling i Norge eller på vei ut av Tyskland? Man har vel ikke krav på å få tilbake moms når en kjøper privat? Noen som vet?

Link to comment
Share on other sites

Det er bare noen få biler selv hos forhandler du får igjen moms på. De står det noe sånt som mwt. ausw. i annonsen. Jeg tror det er kun biler som har vært firmabiler eller noe sånt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Johan Stub
Ang bruktimport: kjøper en hos forhandler får du 16% tilbake pga moms (Tyskland). Er dette noe du får i butikken' date=' eller får du dette tilbake ved fortolling i Norge eller på vei ut av Tyskland? Man har vel ikke krav på å få tilbake moms når en kjøper privat? Noen som vet?[/quote']

Det må ha vært ført moms-regnskap på bilen i Tyskland dvs. at den må ha vært firmabil og ikke i privat eie.

Når vi handlet bruktbil hos Mercedes i Tyskland fikk vi to fakturaer; en på bilens nettopris og en på bilens moms. Vi betalte begge ved avhenting av bilen. Når vi kom til norsk grense sendte vi momsfakturaen tilbake til Mercedes etter at bilen var bekreftet tatt inn i Norge (egentlig er det ut av Tyskland). Så gikk det ca. 10 dager og den tyske momsen var på min konto.

Link to comment
Share on other sites

Når vi kom til norsk grense sendte vi momsfakturaen tilbake til Mercedes etter at bilen var bekreftet tatt inn i Norge (egentlig er det ut av Tyskland). Så gikk det ca. 10 dager og den tyske momsen var på min konto.

Med Mercedes mener du hovedsetet i Tyskland eller forretningen du handlet av?? Denne momsrefusjonen er noe du selv må ordne med, og ikke tollvesenet? (skjønner vel egentlig svaret på det siste, men spør for det :D Må ha dette inn med teskje :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Pengene for momsen betales inn til selger. Deretter overfører selger momsen til deg når bilen har gått ut av landet. Dvs at du er avhengig av at selger ikke lurer deg og beholder momsen selv. ;-)

Link to comment
Share on other sites

Pengene for momsen betales inn til selger. Deretter overfører selger momsen til deg når bilen har gått ut av landet. Dvs at du er avhengig av at selger ikke lurer deg og beholder momsen selv. ;-)

Regner vel med at det skulle gått greit hvis en bruker merkeforhandler...

Link to comment
Share on other sites

Guest Johan Stub
Gjelder forresten denne momsrefusjonen andre land også som f. eks Belgia hvis det tidligere har vært firmabil???

Det er det samme som eksport av produksjonsmidler og gjelder fra de aller fleste siviliserte land.

Link to comment
Share on other sites

Guest GammelGul

Reglene med momsrefusjon er likt for alle land. Satsene er derimot forskjellige. 16% i Tyskland, 20 i Belgia og 25 i Sverige for å ta de vanligste. Du må betale kjøpesum inkludert moms til forhandleren. Vel hjemme igjen sender du tilbake dokumentasjon på at bilen er eksportert og ber selger om å refundere momsen. Hos de fleste større forhandlere går dette meget greit, men hos enkelte mindre forhandlere kan det dra ut. Jeg har selv utestående moms for en bil jeg tok inn for noen år siden. Kjenner også tilfeller der folk har måttet dra ned og "banke på døra" for å få ut dette. Men stort sett vil det gå bra.

Ordningen med en faktura for bilen og en for momsen har jeg aldri vært borti, men det høres praktisk ut. Normalt må du betale norsk moms av hele kjøpesummen inkludert (tysk) moms. Når du så får igjen (den tyske) momsen kan du kreve å få refundert den norske momsen av den (tyske) momsen. (innviklet - ikke sant) Og det "fine" med dette er at du må følge opp hele greia selv, ikke noe automatikk i slike etater nei. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Reglene med momsrefusjon er likt for alle land. Satsene er derimot forskjellige. 16% i Tyskland' date=' 20 i Belgia og 25 i Sverige for å ta de vanligste. Du må betale kjøpesum inkludert moms til forhandleren. Vel hjemme igjen sender du tilbake dokumentasjon på at bilen er eksportert og ber selger om å refundere momsen. Hos de fleste større forhandlere går dette meget greit, men hos enkelte mindre forhandlere kan det dra ut. Jeg har selv utestående moms for en bil jeg tok inn for noen år siden. Kjenner også tilfeller der folk har måttet dra ned og "banke på døra" for å få ut dette. Men stort sett vil det gå bra.

Ordningen med en faktura for bilen og en for momsen har jeg aldri vært borti, men det høres praktisk ut. Normalt må du betale norsk moms av hele kjøpesummen inkludert (tysk) moms. Når du så får igjen (den tyske) momsen kan du kreve å få refundert den norske momsen av den (tyske) momsen. (innviklet - ikke sant) Og det "fine" med dette er at du må følge opp hele greia selv, ikke noe automatikk i slike etater nei. :twisted:[/quote']

Takker for svar. Men hvis jeg får delt opp fakturaen som nevnt lenger opp, en for bilen og en for momsen, så burde det gå greit i tollen og....Naiv? Jeg? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Guest GammelGul

Rent umiddelbart så tviler jeg på at det er tillatt å skrive to fakturaer, men her snakker man om tyske regler. Når du står i Norsk toll med en faktura på beløpet uten tysk moms så blir selvsagt norsk moms beregnet utifra dette beløpet. Dermed så slipper du å forskuttere norsk moms av tysk moms.

Link to comment
Share on other sites

Guest Johan Stub

Vi opplevde ingen problemer noe sted. Alt gikk på skinner. Husk at du ikke er førstemann som kommer.

 

I tillegg oppdaget vi verdien av en dyktig selger etterhvert som prosessen gikk videre med import i Norge. Vi fikk med oss en ringperm fra Mercedes i Tyskland med alle papirene på bilen og papirene vi trengte helt frem til norske skilter var hengt på bilen. Disse papirene var satt inn i riktig rekkefølge for oss slik at vi hele tiden bare tok ut det som lå øverst...

 

Selger(innen) fortalte at de hadde "solgt en del biler til Norge". Ingen sak å importere bil da!

Link to comment
Share on other sites

Når en importerer en bruktbil fra utlandet, så slipper en å betale omregistreringsavgift. Hvis jeg importerer en bil som jeg finner ut vil selge innen to måneder etter registreringen, slipper kjøper da å betale omregistreringsavgift? Spørsmål 2; hvis jeg tar inn en cab i morgen som bare skal stå i garasjen til sommeren, slipper jeg da å betale noen form for avgifter før skiltene skal på? Eller må hele gildet betales med en gang grensen passeres?

Link to comment
Share on other sites

Guest GammelGul

Gratis omregistrering innen 2 mnd gjelder også ved førstegangsregistrering. Ved import betaler du kun moms ved innførsel. Engangsavgiften er en registreringsavgift, og betales ved registrering. Bruksfradraget regnes også ved registreringstidspunktet, ikke ved innførsel. Altså tar du inn en bil som er 2 år og 10 måneder, kan du vente med registreringen til bilen er tre år og betale avgifter deretter.

Link to comment
Share on other sites

Guest Johan Stub
Ved import betaler du kun moms ved innførsel. Engangsavgiften er en registreringsavgift' date=' og betales ved registrering. [/quote']

Det gjorde vi. Den siste natten når bilen gikk fra 2 år og 364 dager til 3 år sparte vi mange tusenlapper.

Link to comment
Share on other sites

Er på utkikk etter bil skjønner dere :wink: Leter ganske bredt, både i fedreland og på kontinentet. Regner ut avgifter etc på kalkulatorer, håper de er ganske så beregnelige og at ingen andre utgifter kommer rett i fanget på meg :cry: Har som budsjett på 150.000 +/ -. Ikke det rare greiene, så det lønner seg sikkert ikke å ta med seg noe fra kontinentet. Men jeg må stille et siste spørsmål som jeg glemte isted: Etter handelen blir man utstyrt med prøveskilt, må disse skiftes til danske hvis jeg skal gjennom Danmark også? Og svenske hvis jeg finner på å kjøre gjennom der også? Hvis ja må det være enklere å ta Kiel ferga.....

Link to comment
Share on other sites

Guest Johan Stub
Er på utkikk etter bil skjønner dere :wink:

Ahh - det forklarer spørsmålene. :wink:

Har som budsjett på 150.000 +/ -. Ikke det rare greiene' date=' så det lønner seg sikkert ikke å ta med seg noe fra kontinentet.[/quote']

Hvorfor ikke?

Etter handelen blir man utstyrt med prøveskilt' date=' må disse skiftes til danske hvis jeg skal gjennom Danmark også?[/quote']

Du kjøper prøveskilt og korttidsforsikring i Tyskland. Disse gjelder i ett visst antall dager i alle land. Ikke kjør på dem etter at datoen er utløpt!!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

I god forum-ånd så fortsetter jeg på en gammel tråd istedet for å kludre til med enda en som går på det samme temaet.

 

Jeg har vurdert og forkastet mange alternativer, men ser at jeg bare må ende opp med nok en MB og antakeligvis en S124 igjen, kanskje en S210.

 

Grunnen er rimelig enkel. Jeg synes bilen jeg har i dag er strålende, den hadde vært perfekt hvis den også hadde 4-matic og AC. Gjerne også diesel. 4-Matic fordi jeg har hatt bil med 4WD tidligere og jeg vil gjerne ha det igjen, AC fordi jeg har fått et barn og selv om jeg klarer meg godt uten selv så ser jeg at nytten kan være tilstede når det blir hett på sommeren.

 

Første spørsmål, er det kun bensinmodellene i 210-serien som ble levert med 4-Matic? Hvis vi sier at ønsket mitt om diesel blir stående så er det med andre ord S124 jeg må konsentrere meg om, og da blir det 93 til 95 modell (4-Matic systemet kom jo i ny og lekkasjefri utgave en gang i 92, men hvis jeg ikke satser på sen vs. tidlig 92 versjon så sier vi 93 og er sikker).

 

Disse vokser ikke på trær. Borgheim har 2 stk. akkurat nå, men de kjører jo priser av en annen verden.

 

Andre spørsmål, hvor er det best å søke for å kunne se etter å importere en slik? Jeg har sett på Mercedes sine bruktbildatabaser, men der er jo 93-95 modell nesten som veteranbil å betrakte og det er jo omtrent umulig å oppdrive. Selv mobile.de har bare 2-3 stk. (ok, jeg skal jo bare kjøpe 1 bil, så 2-3 stk. er bedre enn 0!), men finnes det noen søkesider hvor utvalget i litt eldre bruktbiler er større?

Bare så det er sagt, jeg vurderer ikke import pga. at jeg tror jeg får det så veldig mye billigere, det gjør jeg jo ikke - det er fordi tilgjengeligheten her i Norge er lik null.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...