VeGe Posted May 11, 2009 Posted May 11, 2009 Dette blir vel litt sært i forhold til de vanlige problemene folk her inne sliter med, men uansett...: Det dreier seg om en 73-modell LKW-608D kassevogn, chassisnr 31042413138045. I sin tid omregistrert til campingbil på 3500 kg og begynte i år et liv som en relativt romslig russebil som kan kjøres med klasse B (så langt er gutta avkrevd førerkort og vognkort iallfall tre ganger for å sjekke dette ). Bilen er tydeligvis tilnærmet uslitelig (måtte riktignok bytte to foringer foran før den ble EU-godkjent i våres), men den har en "merkelig" feil ved at den ikke har lys på høyre side bak. Og da snakker vi ingen lys, ikke baklys, ikke bremselys, ikke blink. Samtidig er det en sikringskurs som har en kortslutning, og jeg mistenker det for å være lysene på høyre side. Ser ikke bort fra at det er satt en skrue gjennom en kabel eller noe sånt når bilen ble innredet. Samtidig forklarer ikke en kortslutning at brems og blink ikke virker, for det er bremselys på venstre side. Og det er blinklys begge sider foran. Jeg kan ikke skjønne annet enn at det må være et ledningsbrudd et sted også. Vel ,vet noen om lysene på hver side av denne bilen har hver sin sikringskurs? Er det noen der ute som vet hvor man kan få tak i et koblingsskjema til denne? Alternativt en oversikt over hvilke sikringer som går til hva? Har ikke tilgang til WIS, og finner ingenting om dette i EPC.net. Hadde vært greit å fått dette i orden før bilen skal selges videre... Quote
Guest 1442 Posted May 11, 2009 Posted May 11, 2009 Vel har ikke koblingsskjema, men. 1 sikringskurs sikrer ikke brems, blink, park, samtidig, som kjent. Tyder på at en plussledning ligger til jord og sikringen ryker når du aktiviserer dette lyset (sender strøm til pæra) Sikringene til de andre lysene ryker derimot ikke om det er mangel på jord. Det kan være en felles jordledning fra løkta til gods (om denne er isolert fra gods), tror til og med at min gamle 73 opel Commodore cupe hadde felles jord (ikke smmenlignbart, forøvring). De fleste elektriske feil i DC anlegg er relatert til dårlig jording, man ser oftest at jordingen irrer, sjeldent eller aldri plussen. Det går som kjent like mye strøm i jordingen som i plussen, i motsetning til AC anlegg, der jording er til sikkerhet ikke til funksjon. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.