Jøran89 Posted May 3, 2009 Posted May 3, 2009 Da var det på an igjen... Var ute og kjørte med min 1991 200E da plutselig instrumentlysene ble veldig svake, turtelleren begynte å hoppe vilt og ABS lampa begynte å lyse. Har fått tips om at det KAN være: OVP relèet? Feil med dynamo? 70Amp Borsch (børstene er nesten helt utslitte. Dynamo lager unormalt mye støy, minner stygt om gåent lager, bolten som +kabel er festet til er rusten). Batteriet kan være dårlig? (ikke målt spenning). Hva tror dere? Bilen har gått tomt for strøm flere ganger i det siste og tåler ikke at kupelyset står på noe særlig lengre enn 5min uten at motor er igang (tyder jo litt på dårlig batteri, men vist ikke dynamoen ladder batteriet nok, vil jo ikke batteriet uannsett ha nok strøm til å forsyne bilen med strøm). Men kan dynamo forårsake symptomene som er nevnt først i innlegget? Jøran Quote
Jøran89 Posted May 4, 2009 Author Posted May 4, 2009 Har enda ikke fått målt ladespenningen eller batteriet, men nå er dynamo og OVP relèet byttet og bilen fungerer fint igjen. Om det var OVP eller dynamoen som spøkte vet jeg ikke, men har mest tro på at det var dynamoen da den var full av olje og sand (muligens etter en gammel oljelakkasje). Skal bilen kunne levere nok strøm til både å ha kupèvifte på fult, bakrutevarme, fjernlys og tåkelys(importbil) og radio på samtidig? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg har montert en 55amp dynamo nå og den sliter litt når det er på alt som står ovenfor. Mulig det er fordi batteriet er dårlig oppladet nå. Quote
Guest Einar Posted May 4, 2009 Posted May 4, 2009 Kan nok bli litt hardt med alt det der på tomgang, du kan jo prøve å finne ut den totale effekten på det du har på og regne om til ca ampère-trekket. Dynamoen klarer neppe å lade 55A på tomgang, men på ett par tusen erd et nok litt mere futt. Tror nok dynamoen din var synderen ja, siden den tydelig gikk tom for strøm. Quote
repvik Posted May 5, 2009 Posted May 5, 2009 Har enda ikke fått målt ladespenningen eller batteriet, men nå er dynamo og OVP relèet byttet og bilen fungerer fint igjen. Om det var OVP eller dynamoen som spøkte vet jeg ikke, men har mest tro på at det var dynamoen da den var full av olje og sand (muligens etter en gammel oljelakkasje). Skal bilen kunne levere nok strøm til både å ha kupèvifte på fult, bakrutevarme, fjernlys og tåkelys(importbil) og radio på samtidig? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg har montert en 55amp dynamo nå og den sliter litt når det er på alt som står ovenfor. Mulig det er fordi batteriet er dårlig oppladet nå. Jeg hadde samme problem på min etter at dynamo hadde vært dekka av olje over lang tid. Men det er godt mulig at dynamo etterhvert har tatt knekken på OVP i tillegg. Quote
Jøran89 Posted May 5, 2009 Author Posted May 5, 2009 Godt mulig. Har kjørt nesten 10mil med bilen idag (inkl. litt start og stopp) og den har fungert utmerket. Virker som det er mer futt i batteriet også nå. Quote
Recommended Posts