Guest Sondre Posted May 2, 2009 Posted May 2, 2009 Noen her som sitter med litt informasjon angående ettermontering av den nye COMAND NTG 2.5 i W211..?? Quote
Sven Håkon Posted May 2, 2009 Posted May 2, 2009 Her er det jeg mener å huske om dette; Den er i prinsippet plug'n'play. Regn med å måtte bytte forsterker dersom du har H/K-soundsystem, siden kombinasjonen ny COMAND og gammel H/K-forsterker visstnok gir forferdelig lyd. Jeg vil anta at dette har samme virkning på de eldste modellene som uansett har ekstern forsterker (fra og med 2005-modeller(?) har enhetene innebygget forsterker), men her er jeg usikker på hva som må gjøres. NTG2.5 støtter ikke CD-veksler (på nyere modeller er denne motoriserte "skuffen" fjernet), ei heller bakre monitor. Eksisterende telefonsystem (dersom du har det) er ikke kompatibelt, og i den nye enheten er det kun bluetooth som forsåvidt er integrert, men man trenger likevel en antenne (som originalt er plassert der hvor CD-veksleren var tidligere), og en mikrofon. Linguatronic er også integrert i enheten, men man trenger likevel hendelen for å kunne bruke dette. Eldre Linguatronic-system er ikke kompatibelt. Oppsummering; NTG2.5 er ikke kompatibelt med H/K-soundsystem, telefon, Linguatronic, CD-veksler og bakre monitor fra eldre modeller. Med NTG2.5 plugget inn så virker ikke en gang den motoriserte skuffen hvor CD-veksleren er, så man kan ikke en gang konvertere dette til oppbevaringsrom (slik det er på biler uten CD-veksler). Eksisterende telefon, Linguatronic og bakre monitor kan fjernes, siden dette ikke er kompatibelt. Hva gjelder audio er jeg usikker, det er mulig det holder å bytte forsterker til en nyere utgave. Fordelene med NTG2.5 i form av DVD-veksler, leser for minnekort, HD-navi og integrert Bluetooth-telefoni samt Linguatronic, kommer derfor best til nytte i en bil som ikke har noe særlig utstyr fra før. Hadde jeg ventet en måned eller to med oppgradering av min bil (som kun hadde radio, og ikke telefon en gang), hadde jeg nok gått for NTG2.5+tilhørende H/K-soundsystem, på tross av at den ikke har mulighet for tilkobling av bakre monitor, og at Video-in-motion er veldig mye vanskeligere å få (på de eldre modellene er det bare snakk om enkel programmering). Quote
Guest Sondre Posted May 2, 2009 Posted May 2, 2009 Ja, er i den situasjonen du egentlig beskriver.. Saken er at jeg har kjøpt meg en ny NTG 2.5 unit, kabelsett fra kabeldawiko fra Audio 20 til ntg 2.5.. Bluetooth antenne, gps antenne osv.. Selve spilleren fungerer nå, alle funksjonene på den også, men jeg har INGEN LYD i det hele tatt... Men jeg mistenker at enheten har programmering for Harman Kardon settings, og den bruker en ekstern AGW.. Så om det er derfor lyden ikke fungerer, så venter jeg en ny enhet UTEN HK settings denne uken.. Men det jeg egentlig plundrer litt med nå, er at vi prøvde å konfigurere enheten via STAR DIAGNOSE, men får da beskjed om at vi ikke får kontakt med AGW..? Så med andre ord, klarer ikke å komme inn på den.. Er dette også fordi den har HK settings tro? Skulle ikke tro det hadde noe å si? Leste på et forum at NTG 2.5 enheten var lagd slik at den ikke gikk ann å programmeres så lenge den ble satt i en 211?? Noe jeg syntes hørtes merkelig ut? Ble mange spørsmål dette, men noe jeg iallefall vet, er at det er fler som har fått dette til å fungere 100%... Det må programmeres for å få alle menyene opp i cluster instrumentene selvfølgelig, som navi, tlf tastene på rattet, osv... Det eneste som de ikke har fått til er den luken under spilleren, fordi denne funksjonen er ikke på de nye E-klassene så derfor gir den vel heller ikke strøm til motoren som sitter i luken.. men knappen vet jeg sender signal for det testet vi på star diagnose.. Quote
Sven Håkon Posted May 2, 2009 Posted May 2, 2009 NTG2.5 ble/blir levert originalt på W211/S211, så den kan selvsagt programmeres i disse også. Hold oss oppdatert med videre fremgang i saken Quote
Guest Sondre Posted May 3, 2009 Posted May 3, 2009 Gjorde den det ja?! ah, godt å høre! da føler man seg enda et lite skritt nærmere.. Jeg tenkte om det var interesse for dette å lage en fullstendig guide for retrofit fra audio 20 til ntg 2.5 "når" jeg får alt til å fungere, slik at det gjør jobben for andre litt enklere.. Quote
Morgan Brorson Dahl Posted December 11, 2011 Posted December 11, 2011 Forsøk å koble opp Stjerne Diagnose og gå inn som R171 SLK. Da bør du få kontakt med enheten i W211 som er ettermontert med overgangsadpater i pre 2009 modeller med Audio20 også. Ja, er i den situasjonen du egentlig beskriver.. Saken er at jeg har kjøpt meg en ny NTG 2.5 unit, kabelsett fra kabeldawiko fra Audio 20 til ntg 2.5.. Bluetooth antenne, gps antenne osv.. Selve spilleren fungerer nå, alle funksjonene på den også, men jeg har INGEN LYD i det hele tatt... Men jeg mistenker at enheten har programmering for Harman Kardon settings, og den bruker en ekstern AGW.. Så om det er derfor lyden ikke fungerer, så venter jeg en ny enhet UTEN HK settings denne uken.. Men det jeg egentlig plundrer litt med nå, er at vi prøvde å konfigurere enheten via STAR DIAGNOSE, men får da beskjed om at vi ikke får kontakt med AGW..? Så med andre ord, klarer ikke å komme inn på den.. Er dette også fordi den har HK settings tro? Skulle ikke tro det hadde noe å si? Leste på et forum at NTG 2.5 enheten var lagd slik at den ikke gikk ann å programmeres så lenge den ble satt i en 211?? Noe jeg syntes hørtes merkelig ut? Ble mange spørsmål dette, men noe jeg iallefall vet, er at det er fler som har fått dette til å fungere 100%... Det må programmeres for å få alle menyene opp i cluster instrumentene selvfølgelig, som navi, tlf tastene på rattet, osv... Det eneste som de ikke har fått til er den luken under spilleren, fordi denne funksjonen er ikke på de nye E-klassene så derfor gir den vel heller ikke strøm til motoren som sitter i luken.. men knappen vet jeg sender signal for det testet vi på star diagnose.. Quote
Guest Odd Posted December 19, 2011 Posted December 19, 2011 Jeg retrofitttet en NTG2,5 in i min 2004 med APS50, det gikk smertefritt... klasset inn ledningningsnettet fra Kabeldawiko, og satte samtidig inn blåtann mic og antenne. Jeg passet på og teste min før montering, slik at jeg hørte at et var lys i den osv.. trenge ingen omprogramering når den var på plass.. alt virker som det skal uten noe og sette fingeren på.. fikk opp både kontakter og alt i instumentet.. totalprisen blei faktisk hyggelig. Quote
Recommended Posts