Guest Andreas Posted April 28, 2009 Share Posted April 28, 2009 Hei, Har en MB 190E 2.0 som batteriet tappes på under kjøring. Har prøvd å skite batteri og børster på dynamoen. Har foretatt noen målinger, dynamoen lader 13,9V. Grunnen til dette tror jeg er at det er et ekstremt høyt strømforbruk. Hvis jeg måler på (-) polen på batteriet mens kun tenninga står på, da med lys, vifte, radio, 12V uttak så går det under 1A. Men så fort jeg starter bilen går forbruket opp til ca 13A. Hvis jeg ruser opp bilen øker dette til godt over 20A. Dette er jo ganske mye på 12V. Har foretatt strømmåling på en MB C180, der går det kun noen amper når bilen går, og det øker ikke når den ruses opp. Trenger litt hjelp til å finne ut hva dette kan være. Noen som har vært borte i noe lignende? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rudi Posted April 28, 2009 Share Posted April 28, 2009 problem i selve dynamoen kanskje? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Andreas Posted April 28, 2009 Share Posted April 28, 2009 Kan også legge til at jeg har fått en "suselyd" som jeg ikke har hørt før. Det høres ut som lett plystring. Vet ikke om dette kan ha noen betydning. Rudi: Hva skulle det være? Kan jeg koble av dynamoen, starte bilen og se om strømforbruket fortsatt er like høyt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rudi Posted April 28, 2009 Share Posted April 28, 2009 det akn du gjøre... elimineringsmetode er en fin ting Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Andreas Posted April 28, 2009 Share Posted April 28, 2009 Ja det er det. Men kan ikke skjønne hvorfor den skulle gjøre så forbruket skulle bli sånn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rudi Posted April 28, 2009 Share Posted April 28, 2009 kortslutning eller overslag mellom lameller på et anker kan forårsake at en dynamo kan forbruke strøm... dioder er det jo og i dynamoen, en diode skal lede strøm kun en veg, om dioden(e) er defekt(e) vil den lede strøm begge veier... og da kan den og bruke strøm... når det er sagt kan et overslag i lamellene og kunne ta knekken på en eller flere dioder... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Andreas Posted April 28, 2009 Share Posted April 28, 2009 Da skal jeg prøve å koble den av i morgen. Så skal jeg komme med et svar på om de funka da. I mellomtiden er jeg åpen for alle andre forslag! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted April 28, 2009 Share Posted April 28, 2009 Da skal jeg prøve å koble den av i morgen. Så skal jeg komme med et svar på om de funka da. I mellomtiden er jeg åpen for alle andre forslag! Hvor er det egentlig du måler? Løsner du minuspolen fra batteriet og måler mellom der? Er det sånn at når bilen går, så tapper den 13-20A fra batteriet? Hvis batteriet -leverer- 13-20A så vil nok spenningen gå godt under 12v. Ved 13,9 v har du relativt brukbar (dog ikke veldig bra) lading av batteriet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Einar Posted April 29, 2009 Share Posted April 29, 2009 Hei, Har en MB 190E 2.0 som batteriet tappes på under kjøring. Har prøvd å skite batteri og børster på dynamoen. Har foretatt noen målinger, dynamoen lader 13,9V. Grunnen til dette tror jeg er at det er et ekstremt høyt strømforbruk. Hvis jeg måler på (-) polen på batteriet mens kun tenninga står på, da med lys, vifte, radio, 12V uttak så går det under 1A. Men så fort jeg starter bilen går forbruket opp til ca 13A. Hvis jeg ruser opp bilen øker dette til godt over 20A. Dette er jo ganske mye på 12V. Har foretatt strømmåling på en MB C180, der går det kun noen amper når bilen går, og det øker ikke når den ruses opp. Trenger litt hjelp til å finne ut hva dette kan være. Noen som har vært borte i noe lignende? Syns det var veldig uoversiktlig her. 13.9 volt på tomgang med en del belastning på er bra, det er bra på tomgang selv uten belastning. På rus uten belastning er det vel idèelt med 14,2-14,4Volt ladespenning, bør være noenlunde det samme med moderat belastning. Åssen måler du strømmen, med ett tangampèremeter eller kobler du av -polen. Det bør gå mere enn 1 A ut av batteriet ditt med nevnte ting på når motoren står stille, 1 A er det som trekkes når alt er av og en forsterker står på uten lyd. Er frista til og tro at de 20 A du måler når motor går er lading, ikke trekk, tar jeg feil, prøv å følg med på minusen på ampère meteret ditt. Om ladespenninga di ligger på 13,9 volt under kjøring, så bør du ikke ha noe strømproblemer av den grunn, det betyr også at dynamo greier å forsyne nok strøm. Om det er ei defekt diode som trekker strøm, vil den trekke strøm uavhengig av om motor/tenning er av eller på, det vil gjerne lukte svidd av dynamo også. Jeg tror utifra din forklaring at du har ett defekt batteri, med høy innvendig motstand, som sliter med å levere strøm, kon og hende det er delvis kortslutning i ei celle. Prøv ett annet batteri, er det enkleste du kan gjøre, passer sikkert over fra den C180`n. Så ser du om det hjelper noe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Andreas Posted April 29, 2009 Share Posted April 29, 2009 Bruker et tangampermeter og måler på minusen på batteriet. Batteriet er som nevnt helt nytt. Trodde det var batteriet først, så skiftet dette uten å sjekke noe videre. Men problemene fortsatte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Einar Posted April 29, 2009 Share Posted April 29, 2009 Batteriet er nytt ja, da gikk den teorien i dass. Hvor i verden befinner du deg hen, regner med at det er langt unna meg, men hvis ikke har jeg jo både batteri, dynamo og litt teknisk viten liggende her, jeg holder til i midt-telemark. Du har målt å funnet ut at strømmen går ut av batteriet og ikke inn? Tror det finnes ett varmeelement under på innsuget, dette kan trekke en del, vet ikke hva som styrer dette, men kan prøve å sjekke dettet ut, og få noen bilder hvis det stemmer, har en løs 2.0 liggende her ser du De store forbrukerne på en bil er jo gløding, varmetråder, vifte(v. app/ac), kjølevifte, ev. oppvarming av innsug og ev tilleggsvarmer, på din finnes kun varmetråder, vifte® og evt. varmeelement i innsuget. Er det en krtslutning bør man kunne lukte det... Prøv å koble fra dynamo når bilen går for å se om det roer seg, ev.t også starter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted April 29, 2009 Share Posted April 29, 2009 Bruker et tangampermeter og måler på minusen på batteriet. Batteriet er som nevnt helt nytt. Trodde det var batteriet først, så skiftet dette uten å sjekke noe videre. Men problemene fortsatte. Henger ikke helt med, jeg. Du sier det er 13,9V på batteriet når bilen går, men at batteriet tappes? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Andreas Posted April 29, 2009 Share Posted April 29, 2009 Stemmer det. Men har prøvd å koble ut dynamoen nå, det gav gode resultater. Brukte tangampermeter og målte et forbruk på 1,4A. Så har plukket ut den, så en skal på feilsøke på den. Sjansen er ganske stor for at det var den som var syndern. Tusen takk for all hjelp! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted April 29, 2009 Share Posted April 29, 2009 Stemmer det. Men har prøvd å koble ut dynamoen nå, det gav gode resultater. Brukte tangampermeter og målte et forbruk på 1,4A. Så har plukket ut den, så en skal på feilsøke på den. Sjansen er ganske stor for at det var den som var syndern. Tusen takk for all hjelp! Hvis du har 13,9 volt på batteriet ditt, så tappes det ikke, det lades. Alt over ca. 13v = lading. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Andreas Posted April 29, 2009 Share Posted April 29, 2009 Det kan godt hende det lader, men det klarer ikke lade nok til at batteriet ikke tømmes. For det har skjedd så mange ganger nå. Men skal få en til å se på dynamoen i morgen, så da får man vel svar på om det var den som er skyldig eller ei Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted April 29, 2009 Share Posted April 29, 2009 Det kan godt hende det lader, men det klarer ikke lade nok til at batteriet ikke tømmes. For det har skjedd så mange ganger nå. Men skal få en til å se på dynamoen i morgen, så da får man vel svar på om det var den som er skyldig eller ei for å holde 13,9V over batteripolene må det lades en god del. Antakelig har du noe vakkel eller noe som gjør at ladespenningen plutselig forsvinner eller reduseres. Så lenge spenningen er på 13,9 så blir i hvertfall ikke strøm borte fra et friskt batteri. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Einar Posted April 29, 2009 Share Posted April 29, 2009 Som jeg har spurt om 2 ganger nå, sikker på at du måler strømmen riktig vei, at batteriet lades og ikke tappes som du tro? For så lenge ladespenninga ligger på 13,9V er den forsåvidt OK, og 13-20A er ikke unormal lading på nystarta bil det. En annen ting du kunne gjort var å montert ett voltmeter inni bilen, så du ser når det minker på strøm/spenning, så prøve forskjellige ting? Er litt kritisk, er jo ikke usannsynlig at dynamo har no med det å gjøre, er bare det at når spenninga er så høy så lades det, ikke tappes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rudi Posted April 29, 2009 Share Posted April 29, 2009 har en dynamo liggende i garasjen, målt spenning med motor i gang, 14,2v. nytt batteri, bilen tømmes for strøm etter noen mil kjøring. Byttet dynamo, alt i orden. Når det er sagt finner jeg ikke feilen i dynamoen men VET at det er der problemet lå siden bilen lader og ikke tømmes nå med annen dynamo... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Andreas Posted May 1, 2009 Share Posted May 1, 2009 Har fått sjekket dynamoen, der var det gått noen dioder, vært en eller flere kortslutninger og noe sånt. Med "ny" dynamo går bilen som ei kule igjen Takk for all hjelp! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.