Jump to content

inside, outside, rulleretning og sånt

Recommended Posts

Posted

På vinterdekkene mine er det ingen tvil om hvilken vei de skal rulle. Mønstret vil føre til at vann og slaps vil presses ut til sidene når dekket ruller forover.

Det ser omtrent sånn her ut :

hanst1.ang.jpg

De gamle sommerdekkene var det heller ikke så stor tvil om hvilken vei skal rulle :

uniroyalRainSport.jpg

Nå har jeg handlet Hankook Ventus K105. Disse har ikke rulleretning, men innside/utside-merking. Dette har jeg sett at også andre dekk har, og da begynner jeg å lure litt.

De ser sånn ut :

hank105.jpg

På høyre side der det hva jeg mener er helt klar rulleretning, mens det på venstre side også er noe, men da motsatt vei. De har utside-merking, og alle fire dekkene er like. Det vil si at to ruller den ene veien, to ruller den andre veien.

Jeg vil jo ikke tro at hankook gjør dette helt tilfeldig.

Jeg mener jo det skulle vært levert to forskjellige typer dekk avhengig av om de sitter på høyre eller venstre side, men produsenten er tydelig ikke enig. Antakelig har produsenten mer peiling enn meg. Er det forhandlernettet som er late, og bare tar inn høyrehjul?

Er det noen som vet, tror de vet, kanskje vet, eller vil synse litt om hvorfor det er sånn?

Posted

står det outside så sier det seg jo selv hva som er utsiden av dekket..

Dette er sånn conti dekkene er, innside, skal mot bilen, outside skal da ut fra bilen..

Da kan dekkene brukes rund baut...

Så hvis det står outside på innsiden av felgen har du fått dem feil satt på..

Posted

står det outside så sier det seg jo selv hva som er utsiden av dekket..

Dette er sånn conti dekkene er, innside, skal mot bilen, outside skal da ut fra bilen..

Da kan dekkene brukes rund baut...

Så hvis det står outside på innsiden av felgen har du fått dem feil satt på..

No shit?

Vel, det jeg lurte på, er egentlig hvorfor de gjør det sånn. Jeg mener, utfra mønsteret, at to av dekkene mine ruller feil vei. Mønsteret vil bidra til å presse vann fra kantene og inn mot midten. Da vil det lettere vannplane enn om vannet presset fra midten og ut.

Posted

Når det står inside/outside på et dekk så har dekket noe som kalles et ASYMMETRISK mønster. Dette har verdens største dekkmerke, Michelin, brukt i mange år (det er jo også andre merker som har brukt denne teknikken). Det at mønsteret er asymmetrisk gjør at mønsteret jobber på en litt annen måte enn på retningsbestemt dekk. Har desverre ikke noe detaljer om dette. Jeg tror ikke du skal være bekymret for at du kommer til å få vannplaning på ene siden egentlig... 

Posted

Når det står inside/outside på et dekk så har dekket noe som kalles et ASYMMETRISK mønster. Dette har verdens største dekkmerke, Michelin, brukt i mange år (det er jo også andre merker som har brukt denne teknikken). Det at mønsteret er asymmetrisk gjør at mønsteret jobber på en litt annen måte enn på retningsbestemt dekk. Har desverre ikke noe detaljer om dette. Jeg tror ikke du skal være bekymret for at du kommer til å få vannplaning på ene siden egentlig... 

Jeg har sett at flere har dette, ja. Vinterdekkene til kona har også samme greiene.

Jeg er ikke så veldig bekymret, mest nysgjerrig.

Posted

Kan det ganske enkelt være produksjonsøkonomisk, same shit x 4 i stedet for same shit 2 x 2.

Posted

Kan det ganske enkelt være produksjonsøkonomisk, same shit x 4 i stedet for same shit 2 x 2.

Det er det jeg har en liten mistanke om, samtidig så vet vi jo at dekktester er ganske harde, og det er lite som skiller. Mønster "feil vei" vil ødelegge mye ved tester på vått. Derfor har jeg litt vanskelig for å tro at det er så enkelt også.

Posted

Hadde det vært så enkelt hadde de ikke giddet å ta seg bryet med å lage hverken retningsbestemte ELLER assymetriske mønstre tror jeg. Det er mye lettere å lage dekk som ikke ruller bedre ene eller andre veien for å si det sånn. På dekk med assymetrisk mønster er det ikke bare mønsteret som er forskjellig, men også gummiblandinger og oppbygging av stammen i dekket. Jeg har liten eller ingen tro på at de to dekkene som ruller "feil" vei pumper vann inn mot midten av banen på dekket. Det er sikkert ikke produsert sånn helt tilfeldig eller etter et noe fuktig julebord hvor de fant ut at de skulle gjøre noe skikkelig crazy noe 8)

• 3 weeks later...