Guest Sondre B. Bjelland Posted July 21, 2005 Posted July 21, 2005 Heisann. 2. giret på min Ford Orion er usynkronisert. Tennene på tannhjulet skurrer når jeg girer ned fra 3. og inn i 2. gir. Akkurat lik lyd som når man bomgirer . M.a.o. ikke noe jeg vil kjøre rundt med. Hva kan jeg gjøre for å justere kassa? Er det noen giroverføringsstag som ikke sitter helt som de skal? Skal opp på bukk med bilen snart, men vil ha en viss pekepinn på hva jeg bør se etter før jeg gir meg i kast med dette her. Har aldri skrudd på girkasser før. PS: Alle former for "morsomme slengbemerkninger" angående mitt transportmiddel, frabes på det sterkeste Quote
Guest Eivind Soltvedt Posted July 21, 2005 Posted July 21, 2005 Er nok ikke annen løsning enn bytte av synkroniseringsringer (eller hva det heter) som er løsning.Ett annet alternativ er dobbeltclutching og mellomgassing for å tilpasse turtall! Quote
Guest Sondre B. Bjelland Posted July 21, 2005 Posted July 21, 2005 Da tror jeg at jeg skal ta meg en tur i garasjen og fikle litt. Dobbelclutching og mellomgassing er stress Quote
Torbjørn Posted July 21, 2005 Posted July 21, 2005 Da tror jeg at jeg skal ta meg en tur i garasjen og fikle litt. Dobbelclutching og mellomgassing er stress Synkroniserigsringene som er defekte her ja, 98% sikker. Disse må byttes for at dette skal ordne seg. Å justere stagene vil bare forverre situasjonen. Quote
Guest Eivind Soltvedt Posted July 21, 2005 Posted July 21, 2005 Da tror jeg at jeg skal ta meg en tur i garasjen og fikle litt. Dobbelclutching og mellomgassing er stress Fikle litt = ta ut girkasse, splitte den og overhale..Anbefaler bytte av alle pakninger og alle synkroniseringsringer samtidig!Kanskje bytte clutch samtidig så er den i topp stand? Quote
Guest kodvaag Posted July 21, 2005 Posted July 21, 2005 Fikk du virkelig ingen garanti av den useriøse selgeren? Synd og skam! På flere av de eldre Miata'ene jeg har hatt, så har de vært trange og få i 2. gear, og tendenser til skraping. Bytte av gearolje har fikset alle disse! Jeg er sikker på at oljen i gearkassen din er fra 1991, med dertil hørende gode smøre-egenskaper. Prøv først og bytte olje. Hvis ikke det hjelper så kjører du helt til ikke det går å kjøre mer. Så, hvis bilen ikke kan kjøres mer, og først da, får du tak i ei billig gearkasse fra en kondemnert/opprusta bil. Forhåpentligvis har du fått råd til Mercedes igjen før kassa totalkneler med ny gearolje. (Og da kan du selge bilen der jeg skulle solgt den: Bjarne Johansen bildemontering as) Forhåpentligvis uten å ha byttet gearkassen! Edit: Hadde det vært en 1991 124 bil kjørt av en dame, kun 160000km så hadde den IKKE vært i stykker allerede. Quote
Guest Sondre B. Bjelland Posted July 21, 2005 Posted July 21, 2005 Hehe. Tipper jeg går for din løsning først kodvaag. Hvis ikke får jeg bare leve med det. Clutchen fungerer så gidder ikke bytte den. Hadde det vært en 1991 124 bil kjørt av en dame' date=' kun 160000km så hadde den IKKE vært i stykker allerede.[/quote'] Det er helt riktig, men så hadde den kanskje kostet en null mer ellerså Quote
Recommended Posts