Guest Tom V. Ekvoll Posted July 20, 2005 Posted July 20, 2005 Har Tempomat på min 91. 300 TE 331'km.Den virker stort sett når den selv vil og ignorerer meg.Sagt på en annen måte: Virker noen ganger, fleste ganger ikke (er jo tross alt jeg som eier biler, da) Noen tips for feilretting hadde blitt satt stor pris på. Quote
Guest Jørn-Flemming Posted July 21, 2005 Posted July 21, 2005 Har Tempomat på min 91. 300 TE 331'km.Den virker stort sett når den selv vil og ignorerer meg.Sagt på en annen måte: Virker noen ganger' date=' fleste ganger ikke (er jo tross alt jeg som eier biler, da) Noen tips for feilretting hadde blitt satt stor pris på.[/quote']Hjernen og stillemotoren er de vanligste feilkildene. Begynn med det billigste først - gå over loddepunktene i hovedhjernen for tempomaten med en loddebolt. Ofte blir loddingene sprø med alderen og sprekker litt slik at det blir dårlig kontakt. Quote
Guest Tom V. Ekvoll Posted July 30, 2005 Posted July 30, 2005 Takk for svar.Beklager sen tilbakemelding. Har ikke ASR, men ASD (årsak til 50kg baki om vinteren kanskje). Quote
Guest Tom V. Ekvoll Posted July 30, 2005 Posted July 30, 2005 Takk for svar.Beklager sen tilbakemelding. Har ikke ASR, men ASD (årsak til 50kg baki om vinteren kanskje). Quote
Guest 126-AMG Posted July 30, 2005 Posted July 30, 2005 Jeg sliter med samme problem på min bil en 91.560sec.Jeg har gått over alle loddepunktene i hovedgjernen på min bil men det hjalp ikke.Noen som har flere forslag?? Quote
Guest 126-AMG Posted July 30, 2005 Posted July 30, 2005 Jeg sliter med samme problem på min bil en 91.560sec.Jeg har gått over alle loddepunktene i hovedgjernen på min bil men det hjalp ikke.Noen som har flere forslag?? Quote
Guest MixaloT Posted July 30, 2005 Posted July 30, 2005 Tempomaten, er den helt styrt av elektronikk? Er ikke noe vakum innblandet også? Elektronikk liker ikke fuktighet og temperaturforskjeller over en lengre periode.Feilsøking i det elektriske kan være noe ordentlig hårrivende & dyrt. 560SEC? I want that. Quote
Guest MixaloT Posted July 30, 2005 Posted July 30, 2005 Tempomaten, er den helt styrt av elektronikk? Er ikke noe vakum innblandet også? Elektronikk liker ikke fuktighet og temperaturforskjeller over en lengre periode.Feilsøking i det elektriske kan være noe ordentlig hårrivende & dyrt. 560SEC? I want that. Quote
Guest 126-AMG Posted August 23, 2005 Posted August 23, 2005 Ingen som kan noe om dette på forumet?? Quote
Guest Jørn-Flemming Posted August 23, 2005 Posted August 23, 2005 Ingen som kan noe om dette på forumet??Både og - bare det jeg kan lese ut av WIS. Det er tre tempoholdersystemer ute og går, pneumatisk, elektrisk og "cruise control". Du har nok det elektriske. Om ikke det hjelper å fikse loddingene, er det (utenom løse kontakter) grovt sagt bare to feilkilder til fusking og hugging fra tempomaten - kontrollenheten er gåen eller "stellglied" dvs innretningen som regulerer gasspådraget er gåen (den som sitter i forkant av høyre ventildeksel). Sistnevnte vet jeg ikke om det er mulig å åpne/reparere. En ny koster omlag 2.500 i Tyskland, styringsenheten runct 3.000. Hvis alle ledninger er på plass må du vel bare kontakte Onkel Robert (Bosch) eller BOS for å få enhetene målt? Quote
Frode Posted August 24, 2005 Posted August 24, 2005 Min cruise datt ut for et par år siden, da byttet de bare et relee til 300 -400 kroner så var alt i orden, fikk beskjed at det som regel var dette releet som var skyld i fjusking etc og at dette hadde noe mad alder å gjøre...... husker desverre ikke hvilket relee, men de på BOS i Stavanger byttet dette, og bare det så var alt i orden.... Ikke mye til hjelp dette men da har du ihvertfall noe å starte med .... Quote
Guest Jørn-Flemming Posted August 24, 2005 Posted August 24, 2005 Ikke mye til hjelp dette men da har du ihvertfall noe å starte med .... Nå var du beskjeden? Ikke så lite det der. Har ikke WIS foran meg nå, men jeg mener det stemmer at det er et "bryterrelé" som bl.a. forsyner tempomaten med driftsstrøm. Det står ikke oppgitt som en typisk "synder" i WIS, men det er nok en mulighet. Det reléet skal stå i boksen på venstre side foran, dvs sammen med mange andre i bakerste del av sikringsboksen. Send meg en PM med adresse eller et faksnummer så kan jeg sende WIS-sidene som inneholder prinsippskisse/koblingsskjema og et kart fra EPC over hvor delene sitter i bilen. (Klarer ikke å få disse sidene "ut av PC'en" på annen måte enn på papir. Rekker det ikke før fredag dog ....) Quote
Guest norieier Posted August 24, 2005 Posted August 24, 2005 Hadde samme problemet med min 124 .... helt til jeg koblet SDVC i bilen . SDVC = Speed Detected Volum Control . Dette er et system som får radioen til å spille høyere ved høyere hastigheter . Jeg la en ledning fra koblingsstykket ( bak speedometeret .... ( Gul/Grønn ledning ) til radioen . Radioen virket som den skulle av og til , men falt ut i perioder . Ved en tilfeldighet hadde jeg på Cruisecontrollen og radioen , og cruisecontrollen kuttet , og radioen falt ut samtidig . Bingo .... det måtte være giveren ssom var synderen . Fikk tak i en annen giver som ble satt på plass , og så virket systemet igjen . Giveren sitter bak speedometeret , og har - etter versjon - 2 , eller 3 ledniger . Den Gul/Grønne år til et koblingsstykke som ligger inne bak i lednigsrotet .Prøv å sjekke opp om denne sensoren er Ok ... den kan ikke være så dyr ( jeg fant en brukt ) , og den er lett å skifte ... Quote
Guest Eivind Soltvedt Posted August 25, 2005 Posted August 25, 2005 Hadde samme problemet med min 124 .... helt til jeg koblet SDVC i bilen . SDVC = Speed Detected Volum Control . Dette er et system som får radioen til å spille høyere ved høyere hastigheter . Jeg la en ledning fra koblingsstykket ( bak speedometeret .... ( Gul/Grønn ledning ) til radioen . Radioen virket som den skulle av og til ' date=' men falt ut i perioder . Ved en tilfeldighet hadde jeg på Cruisecontrollen og radioen , og cruisecontrollen kuttet , og radioen falt ut samtidig . Bingo .... det måtte være giveren ssom var synderen . Fikk tak i en annen giver som ble satt på plass , og så virket systemet igjen . Giveren sitter bak speedometeret , og har - etter versjon - 2 , eller 3 ledniger . Den Gul/Grønne år til et koblingsstykke som ligger inne bak i lednigsrotet .Prøv å sjekke opp om denne sensoren er Ok ... den kan ikke være så dyr ( jeg fant en brukt ) , og den er lett å skifte ... [/quote'] Hva slags bil er dette? giveren du referer til må vel være tachosignalet det!? Quote
Guest norieier Posted August 26, 2005 Posted August 26, 2005 Det er tacho-signalet som min tidligere 124 ( 300 TDT ) hadde problemer med . Sensoren står rett ved siden av speedometerwiren i speedometeret . Denne fusket hos meg . ( Reagerte på fargekoden på ledningen - gul/grønn - da dette betyr andre ting i min jobbsammenheng )Om dette tipset kan hjelpe , eller det er en løs ledning vites ikke - feil er ikke lett å finne . Håper det er en enkel vei til målet ... Quote
Guest Tore Bjørndalen Posted August 26, 2005 Posted August 26, 2005 Min cruise datt ut for et par år siden' date=' da byttet de bare et relee til 300 -400 kroner så var alt i orden, fikk beskjed at det som regel var dette releet som var skyld i fjusking etc og at dette hadde noe mad alder å gjøre...... husker desverre ikke hvilket relee, men de på BOS i Stavanger byttet dette, og bare det så var alt i orden.... Ikke mye til hjelp dette men da har du ihvertfall noe å starte med .... [/quote'] Det releet du byttet kan rett og slett være bremselysbryteren din. Denne kopler ut cruise kontrolleren ved bremsing. Den er jo også en "kjent" synder i forbindelse med ASD problemer. Ellers anbefaler jeg en tur innom her: http://gdl-online.com/trouble.html Quote
3465 Posted February 17, 2011 Posted February 17, 2011 vekker liv i gammel tråd som virket så relevant. Fikk ikke noe reaksjon ved bruk av tempomaten på en 92 modell 300TE, men rasket med meg hjernen fra en 94(?) E220, tenkte de kanskje var like... Det står et rele eller noe (3x3cm) plugget i forkant av boksene, ved siden av kabelpluggen. Disse viste seg å ha ulikt delenummer, og merket 91 og 93. Tok en spansk en og plugget i "ny" boks med tilhørende rele og nå funker tempomat! Dette kunne vel gått galt... Er det releet som ofte er galt, eller loddingen i selve boksen? Hva bør jeg gjøre her? nå henger det å dingler en stor boks foran bremsepedalen... Quote
Einar Posted February 18, 2011 Posted February 18, 2011 Har død tempomat jeg da, lurer fælt på dette relèet som det er snakk om. Skal nevnes at ASD ikke virker heller så må jo sjekke bremselysbryteren, men ville jo tro at den ikke detekterte dette på lang tid. Loddingene i boksen ser hele ut, har gått over alle de store for sikkerhets skyld. Quote
3465 Posted February 18, 2011 Posted February 18, 2011 jeg vet egentlig ikke om det er et relè når jeg sjekker en gang til... 3x2 cm, sort med åtte kontaktpunkter merket A-H; på oversiden er det på min gamle merket: stjerne (selvfølgelig) 34 91, neste linje; 007 545 12 32, neste; VDO 519201/1/14 det virker mer som en kobling mellom punktene, eller noen punkter, eller kanskje en slags sikring? Quote
3465 Posted March 2, 2011 Posted March 2, 2011 en liten oppdatering her: Tempomaten virket ikke på en S124; så ble boksen under rattet skiftet, og alt var såre vel! Nå, omlag en uke etterpå, så virker det ikke lenger.... Har åpnet boksen, men kan i allefall ikke se noen brudd på loddingene. Hva kan feilen være; er det en motor/servo som har stått for lenge og som bruker for mye strøm og ødelegger boksen..? Quote
Jens Honoré Posted March 2, 2011 Posted March 2, 2011 Hva kan feilen være; er det en motor/servo som har stått for lenge og som bruker for mye strøm og ødelegger boksen..? Ikke en umulig teori det. Quote
3465 Posted March 2, 2011 Posted March 2, 2011 huum, er dette da en servo som er plassert innunder innsuget? Og er det kjent hvor i kretskortet skaden da oppstår; er det en spesiell lodding, eller motstand/transistor? Quote
Einar Posted March 2, 2011 Posted March 2, 2011 Hart forstått det som at om servoen trekker for mye strøm, går loddingene i relèet. Quote
Recommended Posts