Jump to content

Effektøkning med intercooler?

Recommended Posts

Guest Palmo123
Posted

Er det naturlig å forvente en effektøkning på 20-30% ved å montere en intercooler på en 300TDT 85mod.? Klarer eventuellt automatkassa en effekt på 150-165 hk? Er det noen som har en formening om dette?

Posted

Et firma i Sverige selger intercooler til OM 603 hvor de reklamerer med 29 hk økning på basis av 147 hk, så det er vel ikke langt unna de tallene du operer med.

Regner med du skal ha i en OM 617, og det bør være mulig å få til noe av det samme her. Har tenkt litt i de baner jeg og, uten å ha realisert de helt ennå.

4 - trinns automatkasser som står på diesel - bilene bør kunne tåle dette effekt og momentøkningen.

Guest Palmo123
Posted

Får håpe det, jeg tar vel sjansen uansett. Regner med at momentet blir ca.305-325 Nm.

Posted

Når de vanlige 4 trinns automatkassene til 124 serien tåler 350hk og alt det andre MB produserer av drivverk tåler ganske bra med krefter før det takker for seg så er det ikke noe problem med en effektøkning på 20 - 30%...... :P

Det er sikkert samme kasse som står i 280TE og den har vel ca 180hk og 240Nm så om du får 100Nm mer så burde det gå greit så sant kassen er bra da.... og ikke gått rundt halve jorkloden på en dl olje fra 1972.....:lol:

Skal du igang med dette så er det å anbefale å øke dimensjonen på eksosen også hvis det snart er på tide å bytte, der er det mye å hente på en turbo motor.... :P

Her står det litt samt priser helt nede på side 194..... http://www.gikturbo.se/files/GIK2005DelII.pdf

Posted
Et firma i Sverige selger intercooler til OM 603 hvor de reklamerer med 29 hk økning på basis av 147 hk' date=' så det er vel ikke langt unna de tallene du operer med.

[/quote']

Vet du hvilket firma dette er? 29 hk ekstra ved å bare installere IC hørtes veldig mye ut. Jeg har tidligere hørt ca. 160 hk på 300tdt med IC (147hesteren).

EDIT : tittet i linken til GIK. De mener man vanligvis får 10-12% økning med laddluftkjølare.

EDIT 2 : hrm.. Laddluftkylarsats för mercedes 300(t)d 124. Ger 29 hk. Skulle tilsi ca. 20%.

Er det noen grunn til at denne motoren drar ekstra mye glede av intercooler?

176 hk ... *drømme* ... Da bør jeg kunne begynne å dra fra 300TE'r ??:twisted: Det gjorde jeg _ikke_ på vei fra gol, den hang på som en klegg! :evil:

Posted
EDIT 2 : hrm.. Laddluftkylarsats för mercedes 300(t)d 124. Ger 29 hk. Skulle tilsi ca. 20%.

Stemmer nok det til din bil Frode, og skal du ha mer er det et par ting du kan gjøre for å øke effekten enda mer og det er:

Øke dim på innsug til turbo samt sette på KN eller et sportfilter, skru opp trykket litt, ikke mye men at en må måle ved innsuget pga "omveien" luften må gå nå når det er montert kjøler, dvs trykktap som må kompenseres med høyere trykk fra turbo.

Og øke dimensjonen på eksosen fra turbo og bakover for å redusere mottrykket etter turbo.

Og til slutt gi mer Diesel, altså Chippe den på et vis ved å øke trykket.

Gjør du alt dette vil jeg tro du nærmer deg 190 - 200hk og sikkert 350Nm+ og da bør du kjøre i fra en 300, sikkert en 300-24 og.... :wink:

Posted

Gjør du alt dette vil jeg tro du nærmer deg 190 - 200hk og sikkert 350Nm+ og da bør du kjøre i fra en 300' date=' sikkert en 300-24 og.... :wink:[/quote']

:twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

Hadde ikke vært leit, nei. Menmen.. Det spørs om ikke bilen får være orginal en god stund til. :-(

Får heller prøve å holde det som er i god stand, den nærmer seg tross alt 400 000 km. 350 nm og bortimot 200hk hadde ikke akkurat vært leit.

Guest Eivind Soltvedt
Posted
176 hk ... *drømme* ... Da bør jeg kunne begynne å dra fra 300TE'r ??:twisted: Det gjorde jeg _ikke_ på vei fra gol' date=' den hang på som en klegg! :evil:[/quote']

og enda hadde jeg mer å gi! ;)

Posted
176 hk ... *drømme* ... Da bør jeg kunne begynne å dra fra 300TE'r ??:twisted: Det gjorde jeg _ikke_ på vei fra gol' date=' den hang på som en klegg! :evil:[/quote']

og enda hadde jeg mer å gi! ;)

Skulle da bare mangle..

Posted
Eivind Soltvedt skrev:

FrodeS. skrev:

176 hk ... *drømme* ... Da bør jeg kunne begynne å dra fra 300TE'r ?? Det gjorde jeg _ikke_ på vei fra gol, den hang på som en klegg!

og enda hadde jeg mer å gi!

Skulle da bare mangle..

Og der var den diskusjonen død..... :wink:

Posted
Er det naturlig å forvente en effektøkning på 20-30% ved å montere en intercooler på en 300TDT 85mod.? Klarer eventuellt automatkassa en effekt på 150-165 hk? Er det noen som har en formening om dette?

En intercooler øker effekten med 5% per 27 grad du minker på innsugsluften.

Guest Palmo123
Posted

Vet du hvor stor IC(luft/luft) jeg bør velge for å få best utnyttelse i forhold til kjøling og trykktap? :?: :?: :shock: Kunne tenkt meg å ha en lufttemp. på ca. 18-40 `C. :D Jeg har sett på en del typer, det vrimler av forskjellige typer, og kunne tenkt meg en frontmontert IC da det er ganske stor plass mellom radiator og grill. Jeg tror ikke det stjeler så mye kjøling fra radiator og oljekjøler, men hvis det blir et problem kan jeg prøve å montere den bak frontplata under støtfanger`n. :roll:

Posted

Vet du hvor stor IC(luft/luft) jeg bør velge for å få best utnyttelse i forhold til kjøling og trykktap? :?: :?: :shock: Kunne tenkt meg å ha en lufttemp. på ca. 18-40 `C. :D Jeg har sett på en del typer' date=' det vrimler av forskjellige typer, og kunne tenkt meg en frontmontert IC da det er ganske stor plass mellom radiator og grill. Jeg tror ikke det stjeler så mye kjøling fra radiator og oljekjøler, men hvis det blir et problem kan jeg prøve å montere den bak frontplata under støtfanger`n. :roll:[/quote']

Det mange gjør feil her er å blande sammen størrelse med effektivitet. Større er ikke nødvendigvis bedre! Det som er viktig på din motor som har en normal motoreffekt, er at utformingen på tankene til intercooleren er bra og fløder godt. Dette er MYE viktigere enn størrelsen. Noe fra lastebil som folk har lappet sammen har alltid flødet dårligere i tester enn halvparten så store coolere, og med din effekt blir luften effektivt nedkjølt selv med en cooler på 40 * 15 cm.

Posted
og med din effekt blir luften effektivt nedkjølt selv med en cooler på 40 * 15 cm.

Og hvis du monterer en elektrisk standard radiator vifte bak som går hele tiden, evt to små som dekker hele arealet så har du økt kjøle-effekten på samme kjøleren med 20-30% i tillegg..... :P

Posted
og med din effekt blir luften effektivt nedkjølt selv med en cooler på 40 * 15 cm.

Og hvis du monterer en elektrisk standard radiator vifte bak som går hele tiden' date=' evt to små som dekker hele arealet så har du økt kjøle-effekten på samme kjøleren med 20-30% i tillegg..... :P[/quote']

Jo, det kan vel hende selv om 30% hørtes mye ut. Men da må det være vifter som er ganske sterke, dvs at dem trekker mye strøm og blaster igjen dynamoen som vil trekke mere fra veiven.

Dessuten har man ikke bruk for kjøling på intercooleren når man står stille....så lenge man ikke kjører kvart milen.

Posted

30% er kanskje max ved hjemlengsel og alt det der men det gir bedre kjøling i lav fart......det er ikke mange biler som har slik aerodynamikk at det går skikkelig store mengder luft igjennom kjøleren....derfor er det sikrere å tvangskjøre luft igjennom med en vifte.

Og hvis du plasserer kjøleren bak støtfangeren går det omtrent 0...... og hvis du plasserer den foran radiator/AC kjøler så bør du få lufta til å gå rett vei da radiator og AC kjøler produserer store mengder varme.... :?

De elektriske viftene er så små effektmessig, faktisk mindre enn de som MB har originalt, og de trekker ikke 1 hk engang...... :P

Dessuten så har du raskere nedkjøling ved stans etter hardkjør og det er ikke noe problem med kjølingen når en tar breisladd sideveis i lav fart..... :wink:

Og til varmere det er ute, jo mer luft trenger en for å oppretholde kjøleeffekten, men det er ikke noe problem i norge her regner det, blåser stiv kuling og max 15 grader hele sommeren.... :cry: Nå trenger jeg ferie kjenner jeg...siste dag i dag så er det 4uker UUHAAA!!! :P 8)

Posted

De elektriske viftene er så små effektmessig' date=' faktisk mindre enn de som MB har originalt, og de trekker ikke 1 hk engang...... :P

[/quote']

Jeg leste at radiatorvifta mi drar 26A. Det skulle tilsi 364 watt ved 14 volt. 0,267 hk. Selvsagt blir en del mer borte for å omdanne bevegelse til strøm og slikt, men ja .. langt under 1 hk, og den vifta blåser ganske heftig. Jeg tippet en del vifter der vil ha ca. ikke en dritt å si.

kjøleeffekten' date=' men det er ikke noe problem i norge her regner det, blåser stiv kuling og max 15 grader hele sommeren.... :cry: Nå trenger jeg ferie kjenner jeg...siste dag i dag så er det 4uker UUHAAA!!! :P 8)[/quote']

På tide å flytte? Har hatt to uker ferie i sammenhengende sol og 25-32C. Denna uka, som det er litt småsurt igjen, så er det jobb :-)

Når det gjelder plassering av IC. Går det ikke ann å plassere denne under støtfangeren, bak de rillene på noe vis?

Posted
Når det gjelder plassering av IC. Går det ikke ann å plassere denne under støtfangeren, bak de rillene på noe vis?

Joda det går fint det, men da er det også viktigere å ha vifte på den.

Der nede og helt fremme er det også mindre varme påvirkning fra motor, strålingen har du selvsagt fra eksos og blokk men varmen stiger som kjent og med en vifte bakpå så blir det bra tror jeg.... :P

Eneste kan være at en må passe på å gjøre rent ofte, det blir sikkert mye veistøv og dritt som virvles opp av bilene foran....... :?

Jeg har oljekjøler i venstre framskjerm, den er original og uten vifte, halve kjøleren var full i dritt så jeg måtte bruke ren avfetting og trykkluft for å gjøre den rein..... :shock:

Posted
Jamen så duer det jo ikke, jooo hvis du kikker på effekt kurven af hk vil du se

at der er en masse hop oppe hvor den topper. Det er fordi at når luften bliver

kold, trækker den sig sammen, så falder trykket. Jeg har været ude at rulle med

et par termometer, jeg smed et ind før cooler og et efter, temperaturerne er således:

Ved 80 km/t er der 40 gr. før cooler og 11 gr. efter = 29 gr. fald.

Ved 100 km/t er der 50 gr. før cooler og 15 gr. efter = 35 gr fald.

Ved 120 km/t er der 70 gr. før cooler og 20 gr. efter = 50 gr. fald.

Ved 140 km/t er der 90 gr. før cooler og 25 gr. efter = 65 gr. fald.

Ved 160 km/t er der 90 gr. før cooler og 33 gr. efter = 57 gr. fald.

Der er målt ved 7-8 gr. udendørstemperatur der er målt begge veje,

og gennemsnittet er taget derfra. Motoren står rent standart.

Der er du inne på noe vesentlig men i tilegg så vil trykket inn til motor være lavere bare pga "omveien" luften tar og trykktap regnes i Pa/meter rør og, Taps faktor for bend og overganger, samt i selve kjøleren.

Dvs at en må justere opp turbotrykket for å kompensere for dette, samt øke diesel/bensintilførselen pga at luft med lavere temperatur kan forbrennse mer bensin/diesel.... dette igjen fører til ganske mye effektøkning.....

Derfor bør du "chippe" peugeoten din Ulrich til å gi mer diesel og måle trykket ved innsuget, for så å justere dette opp for å kompensere for "tapet" i intercooler systemet ditt.......samt montere en "popoff" slik at du beholder trykket ved giring og unngår for store påkjenninger på gasspjeldet.... :P

Guest Ulrich - 307 HDi
Posted

Korrekt :-)

Fra 90 hk til 153 hk :D

Fra 0,9 bar til 1,4 bar, det tager røgen når man chipper.

Blowoff havde jeg også på, det var dog kun for lyden.

Der er ikke noget gasspjæld på en diesel....

Guest Ulrich - 307 HDi
Posted

Bar giver intet, fuel giver.

Eneste grund til man kører trykket op, er for at give ilt til forbrændningen.

Sådan man kan se noget ud af bagruden ;-)

Posted
Bar giver intet' date=' fuel giver.

Eneste grund til man kører trykket op, er for at give ilt til forbrændningen.

Sådan man kan se noget ud af bagruden ;-)[/quote']

bar gir som bar(e) det, så lenge motorstyringen automatisk kjører på med mer drivstoff. På min bil er det en ALDA som justerer drivstoffet ut fra hvor høyt trykk det er på luften. Skal man justere opp mer enn bare litt, må den stilles på manuelt, men skrur man opp trykket en smule, så vil den fortsette å justere dieselmengden korrekt, og effekt/moment øker.

Guest Ulrich - 307 HDi
Posted

Okay, så fin er en Peugeot ikke :-)