Guest jfsbc Posted December 24, 2004 Posted December 24, 2004 I god tradisjon skjer det alltid et eller annet i jula; denne likeså! Gjelder min '98 280 TE 4-matic... Noen som har opplevt at bremser låser seg? altså under kjøring, og ved parkering? Jeg har i to dager i perioder opplevd dette - alt fra at bremsene bare "henger litt" til mer eller mindre låste hjul der bilen ikke lenger klarer å drive fremover.Har fullt med bremseveske, ellers vet jeg ikke riktig hvor jeg skal begynne. Snakket med Viking, som mente det kunne være frost? Jeg vet isåfall ikke hvor det skulle fryse - men det høres ikke særlig sannsynlig ut. Noen som har erfaringer som ligner? Takknemlig for gode forlag! (Og en God Jul ønskes samtidig..!) Quote
Guest Michael Posted December 24, 2004 Posted December 24, 2004 Veldig sikker på at det er caliperne bak. Disse er alltid mer utsatt for fukt enn foran.Rust i styrepinner og/eller stempel. Dette krever overhaling eller utskifting av caliper. Quote
Guest jfsbc Posted December 25, 2004 Posted December 25, 2004 Takk for forslag til løsning, men problemet er ikke caliperne bak, da det er forhjulene som "bremser mest" faktisk så mye at jeg selv om jeg har 4-matic blir stående og spinner med bakhjulene, eller evt dytter forhjulene låste hvis det er glatt underlag. Det oppleves på en måte som om man står på bremsen - høy pedal, "full brems" .. Quote
Guest 300TDT Posted December 25, 2004 Posted December 25, 2004 Det oppleves på en måte som om man står på bremsen - høy pedal' date=' "full brems" ..[/quote']Når var det byttet bremsevæske sist? Mye fuktighet i bremsevæska er det eneste forslaget mitt...Skikkelig gamle bremseslanger vil også kunne svelle på innsiden så bremsene blir liggende på, (slipper gjennom nok bremsevæske til å bremse, men ikke tilbake så klossene slipper).MEN da snakker vi om mer enn 5-6 år gamle slanger... Eventuelt noe elektronisk dill-dall (nymotens biler... ), styres ikke 4Matic'en her bare ved at slippende hjul bremses? Hva om det er noe tull med ABS-sensorene eller styringselektronikken for 4-hjulstrekket? Quote
Guest jfsbc Posted December 26, 2004 Posted December 26, 2004 Noen som har opplevd at gammel bremseveske = låste bremser?Har fulgt alle servicer, sist full B-service hos BOS Ullevål for ca 1 år siden - akkurat på tide med en A-service nå, så da får jeg bytte bremseveske samtidig. Skummelt med denne opplevelsen uansett - tur på fjellet avlyst for jeg tør ikke stole på bilen Det er for ille!..Det mest rare er at da jeg hentet bilen i går (måtte sette den fra meg julaften) er alt tilbake til normalen - ikke antydning til problemer... Quote
Guest jfsbc Posted May 31, 2005 Posted May 31, 2005 Etter julestria og ovennevnte problemer hadde jeg full Service med sjekk av bremseanlegget, og byttet samtidig bremseveske for å være sikker. Ingen feil funnet .....Men de av dere som kjørte Asker - Oslo igår ettermiddag vet at det ikke var dagen å gjøre det på .... akk .. men hjem skal man jo. Jeg brukte 1 1/2 time fra Asker til Sandvika - og se - da låste jammen bremsene seg igjen. Denne gangen gikk jeg resolutt til verks - og åpnet tilførsels-røret på bremsepumpen for å lette på trykket. VIPS - så var ikke bremsene låst lenger, og fornøyd, men med litt lav pedal kom jeg meg hjem etter 2 timers tur (tar vanligvis 10 min). Men se - idag var jeg heldigvis ops og tråkket godt i pedalen før jeg startet for å kjøre barna i barnehagen - pedalen gikk rett i bånn. Har luftet de to punkter jeg åpnet igår - men kan ikke få trykk på pedalen igjen. Har selvfølgelig etterfylt nivå på bremseveske, men er nå stuck igjen - denne gang uten bremser. HVA ER DETTE FOR NOE ??? Quote
Recommended Posts