Jump to content

Strømbrudd


Guest Espen

Recommended Posts

Har ett lite problem med bilen ( W124 ); den ene sikringen ryker i ett sett. Det er sikring nr 3, 16 amp sikring. På denne kursen er det jo en del elementære ting som høyre baklys, skiltlys, instrumentbelysning etc. Hva skyldes dette?

Link to comment
Share on other sites

Guest Eivind Soltvedt

Ser for meg problemer med kortslutning ett sted! f.eks i baklyset? Mulig en ledning har blitt avisolert ved gjennomgang i torpedoveggen eller over i ett skjøtepunkt eller lignende? (ukvalifisert tipping)

 

litt vanskelig å si nøyaktig hvor det er, men mulig noen har vært borti kortslutning ett sted i området der før?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Tin Nguyen
Har ett lite problem med bilen ( W124 ); den ene sikringen ryker i ett sett. Det er sikring nr 3' date=' 16 amp sikring. På denne kursen er det jo en del elementære ting som høyre baklys, skiltlys, instrumentbelysning etc. Hva skyldes dette?[/quote']

 

Du bor i Ski og det er jo bare et stenkast fra Mathisen Bilelektro. Han fikser dette for deg ...

Link to comment
Share on other sites

Har ett lite problem med bilen ( W124 ); den ene sikringen ryker i ett sett. Det er sikring nr 3' date=' 16 amp sikring. På denne kursen er det jo en del elementære ting som høyre baklys, skiltlys, instrumentbelysning etc. Hva skyldes dette?[/quote']

 

Du bor i Ski og det er jo bare et stenkast fra Mathisen Bilelektro. Han fikser dette for deg ...

 

Fikk fikset det selv. Hadde tatt ut friskluftdysene, og måtte da ta ut speedomerhuset for å komme til skruen på siden. Det var noen ledninger som var kommet i klem når jeg dyttet inn speedometeret igjen.... Har lokalisert hvor han holder til i tilfelle noe annet skulle dukke opp. Får sikkert bruk for han en eller annen gang i tiden fremover.... Gjør han andre jobber utover det elektriske?

Link to comment
Share on other sites

Guest Tin Nguyen

Han monterer hengerfester, reparerer og etterfyller AC og varmeapparater etc. Men større mekaniske inngrep må du nok la andre ordne da han egentlig er elektroteknikker.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Guest Espen
Har ett lite problem med bilen ( W124 ); den ene sikringen ryker i ett sett. Det er sikring nr 3' date=' 16 amp sikring. På denne kursen er det jo en del elementære ting som høyre baklys, skiltlys, instrumentbelysning etc. Hva skyldes dette?[/quote']

Nå har denne jævelen begynt igjen :evil: Har nå sjekket ut baklyset og skiltlyset, koblet disse fra og også sjekket jording på disse. Da står jeg igjen med instumentbelysningen. Hvor er jord plassert på denne kursen? Noen som vet? Har lyst til å prøve finne ut av dette selv før jeg må bite i det sure eplet og ty til Mathisen Bilelektro....

Link to comment
Share on other sites

Guest Tom Bringsvor

Prøv å finne ut hvilken forbruker du aktiverer når sikringen går (en av gangen) som får strøm fra samme kurs, ha en kompis til å se på sikringen å gi beskjed med en gang den ryker, trolig en plussledning som legger seg til jord, om du mangler jord, ryker ikke sikringen.

Jording er alltid plassert "etter" en forbruker som regel ofte samles disse, trolig brune ledninger, i felles punkter.

Om ting virker har du jordkontakt.

 

Eks. om sikringen er hel, tråkker på bremsen og sikringen ryker, vet du at plussledningen mellom sikringsboksen og bremselyspærer /bremselysbryter ligger til gods,

kabler som er utsatt for bevegelser og "fysisk vold" er trolig grunnen.

Link to comment
Share on other sites

Guest Espen

Etter å ha demontert bagasjelokk-kledsel, fulgt ledninger "over alt" osv ga jeg opp. Ringte likegodt Mathisen Bilelektro for hjelp. Han kunne dessverre ikke ta meg på drop-in, hadde fulle bøker til etter påske. Men, derimot spurte han meg om jeg hadde lyktepussere på bilen, noe jeg har. Koble fra disse sa han, noe jeg også gjorde (gjør ingenting, da motorene på disse var defekt uansett). Vips, og alt fungerer som det skal igjen :D Han har tydeligvis peil denne fyren, for ett autorisert Mercedes verksted kunne ikke hjelpe meg.. ...Har noe småplukk som skal fikses til våren, og etter andres skryt av han og egen erfaring settes bilen hos han...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...