Guest eddie Posted July 13, 2005 Share Posted July 13, 2005 Noen som vet om E 300 Turbodiesel 1997+ kan chippes?,Er dette egentlig samme motor som satt i 124 300 tdt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted July 13, 2005 Share Posted July 13, 2005 Ja og nei. Den kan chippes, og det går visst noe helt for j***** etterpå. Det er ikke den samme motoren som sattt i S124 300TDT, den fikk dessverre aldri 3 liter 24 ventiler turbomotoren. 3 liters turbomotorene i 124 var hele tiden 12 ventiler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest GammelGul Posted July 13, 2005 Share Posted July 13, 2005 Det er samme motor som satt i 124 seriens E 300 D uten turbo på 136 hester. Turboversjonen i 210-utgaven kan chippes, og som Alexander sier. Det går noe j#¤"&^¨ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest eddie Posted July 13, 2005 Share Posted July 13, 2005 oki,det hørtes bra ut Da tror jeg at jeg satser på 97+ E 300 turbodiesel.Hva er forskjell på cdi og td moterene da? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted July 13, 2005 Share Posted July 13, 2005 Hvis jeg ikke tar helt feil er det selve innsprøytnings systemet som er forskjellen, de gamle hadde omtrent "nikkepumpe" innsprøytning..... i dag er det høytrykksdyser som gir "olja" rett inn i forbrenningsrommet, mye finere dusj og bedre utnyttelseav drivstoff samt noe elektronikk som styrer dette mye bedre enn de gamle mekaniske pumpene...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted July 15, 2005 Share Posted July 15, 2005 oki' date='det hørtes bra ut Da tror jeg at jeg satser på 97+ E 300 turbodiesel.Hva er forskjell på cdi og td moterene da?[/quote'] Turbodieselen er en "tradisjonell" diesel, med vanlig dieselpumpe. Ikkno commonrail eller slikt. Forbruket er en del høyere på TD enn på CDI. CDIene har gjerne noe mer moment, men kan føles litt mer kortpustede. 300 turbodiesel har 177hk/330 nm. 270cdi har 170 hk og 400 nm. Mer i midten, såvidt mindre på toppen. Den kan deved føles noe sløvere på høyt turtall, da kreftene i mellomregisteret følges dårligere opp på høyt turtall. 300turbodiesel går bra, og som andre har sagt, så kan den chippes en del. Ikke regn med noe særlig over ca. 200 hk og 370 nm uten å modifisere hardware. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest eddie Posted July 15, 2005 Share Posted July 15, 2005 Takk for svar! Og modifisere hardware,hva mener du med det Mener du og forandre chippen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted July 15, 2005 Share Posted July 15, 2005 Takk for svar! Og modifisere hardware' date='hva mener du med det Mener du og forandre chippen?[/quote'] Nei, chippen gjør jo bare noe med software. Altså hvordan ting styres. Skal du ha noe særlig mer, må du gjøre ting med selve greiene, altså større eksos og slikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest eddie Posted July 15, 2005 Share Posted July 15, 2005 Takk;ja sefølgelig,dumme meg Større turbo sikkert også! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest MixaloT Posted July 15, 2005 Share Posted July 15, 2005 ....Erm.Noen som vet om det går å chip-trimme min 91 mod 300CE? Å om...Kostbart? Lønnsomt? Ikke meningen å være trådstjeler, men siden vi er inne på dette feltet så. Takker for tilbakemeldinger! I mellomtiden skal jeg se om jeg klarer å finne ut av dette selv, men setter størst lit til brukerne på forumet her. =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted July 15, 2005 Share Posted July 15, 2005 ....Erm.Noen som vet om det går å chip-trimme min 91 mod 300CE? Å om...Kostbart? Lønnsomt? Først og fremst er det veeeeldig lite å hente på chiptrim av sugemotorer, dernest er det ikke noe elektronikk å chippe på din. Det enkleste du kan gjøre, er vel å kjøre den på 98-oktan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest MixaloT Posted July 15, 2005 Share Posted July 15, 2005 Først og fremst er det veeeeldig lite å hente på chiptrim av sugemotorer. Takk for kjappt & godt svar FrodeS! Synes nå bilen går raskt nok , men mye vil ha mer? Well, blir ikke noe trimming på meg, liker å ha ting så originalt som mulig, men på den andre siden så har jeg hørt mye bra om chiptrimming på enkelte biler, som feks. billigere i drift. Nå i disse drivhus tider så vil man jo være med på å 'chippe inn' til i felleskassa. 98 it is! God helg/ferie folkens, måtte solen & klimakontrollen stå på deres side. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest eddie Posted July 16, 2005 Share Posted July 16, 2005 Vet av et turbokit som gir bilen din ca.270 hk! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest MixaloT Posted July 16, 2005 Share Posted July 16, 2005 Hallo eddie! Turbokit høres friskt ut, men jeg tror ikke jeg orker å gjøre så store inngrep på motoren. Den er jo 'gammel' og er ikke sikker på at den kommer til å klare de enorme påkjenningene som en turbo & tung fot vil gi. ....Hva skulle prisen på et slikt sett komme på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest eddie Posted July 16, 2005 Share Posted July 16, 2005 Noen som vet om E 280 (210) kan chippes da? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest mb190freak Posted July 16, 2005 Share Posted July 16, 2005 jaa Mercedes E 280 142 KW / 193 HK 19 HK nm30 kr4500 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest eddie Posted July 16, 2005 Share Posted July 16, 2005 Takk skal du ha!Hvor kan man få kjøpt en slik da? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest mb190freak Posted July 16, 2005 Share Posted July 16, 2005 www.estuning.no Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bska Posted July 18, 2005 Share Posted July 18, 2005 Saa en hjerne med chip til salgs paa Ebay for en uke siden. Selger hevdet aa kunne dokumentere 19hk gevinst. Disse motorene gaar veldig magert sa det er kansje litt aa hente paa fuel og tenning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Eivind Soltvedt Posted July 19, 2005 Share Posted July 19, 2005 God helg/ferie folkens' date=' måtte solen & klimakontrollen stå på deres side.[/quote'] Solen og ac var på min side til jeg kom over fjellet. Siden har ingen av delene fungert! Litt OT, beklager det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted July 19, 2005 Share Posted July 19, 2005 God helg/ferie folkens' date=' måtte solen & klimakontrollen stå på deres side.[/quote'] Solen og ac var på min side til jeg kom over fjellet. Siden har ingen av delene fungert! Litt OT, beklager det Du får se det positive i situasjonen : så lenge sola ikke skinner, trenger du ikke AC. Er det blitt en liten lekkasje? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest eddie Posted July 19, 2005 Share Posted July 19, 2005 Det var da et alvolig temaskifte gutter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pål B Posted April 17, 2007 Share Posted April 17, 2007 Litt gammelt innlegg.... men ble denne 300'en chippet? Evnt om noen har en Chippet versjon, som kan anbefale et bra produkt. Har selv sett på www.tsracing.no som skal være seriøse? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pål B Posted April 18, 2007 Share Posted April 18, 2007 Utgangspunktet mitt er egentlig å optimalisere forbenningen, slik at forbruket kan gå litt ned. Har ikke sånn CDi vet du Hester har jeg jo forsåvidt nok av.... Vet du om han kompisen din merket noe ang forbruk? Jeg har fått pris på 7 lapper. Da går min fra 177hk/330Nm til 215/400. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 2271 Posted April 18, 2007 Share Posted April 18, 2007 Etter hva jeg har fått med meg, så skal Digituning som driver med mobil tuning (altså oppsatt på kjøretøy) og chipper/trimmer bilen din "på stedet", være med som utstiller på Landstreffet....! Om du ønsker å chippe bilen din, eller bare stille en del spørsmål og få informasjon om muligheter for din bil - så er jo dette en ekstra grunn til å delta på Landstreffet!! Digituning sin hjemmeside.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts