Jump to content

Chiptrim!


Guest eddie

Recommended Posts

  • Replies 59
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja og nei. ;)

 

Den kan chippes, og det går visst noe helt for j***** etterpå. Det er ikke den samme motoren som sattt i S124 300TDT, den fikk dessverre aldri 3 liter 24 ventiler turbomotoren. 3 liters turbomotorene i 124 var hele tiden 12 ventiler.

Link to comment
Share on other sites

Guest GammelGul

Det er samme motor som satt i 124 seriens E 300 D uten turbo på 136 hester. Turboversjonen i 210-utgaven kan chippes, og som Alexander sier. Det går noe j#¤"&^¨

Link to comment
Share on other sites

Guest eddie

oki,det hørtes bra ut :D

Da tror jeg at jeg satser på 97+ E 300 turbodiesel.

Hva er forskjell på cdi og td moterene da?

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg ikke tar helt feil er det selve innsprøytnings systemet som er forskjellen, de gamle hadde omtrent "nikkepumpe" innsprøytning..... i dag er det høytrykksdyser som gir "olja" rett inn i forbrenningsrommet, mye finere dusj og bedre utnyttelseav drivstoff samt noe elektronikk som styrer dette mye bedre enn de gamle mekaniske pumpene......

Link to comment
Share on other sites

oki' date='det hørtes bra ut :D

Da tror jeg at jeg satser på 97+ E 300 turbodiesel.

Hva er forskjell på cdi og td moterene da?[/quote']

 

Turbodieselen er en "tradisjonell" diesel, med vanlig dieselpumpe. Ikkno commonrail eller slikt. Forbruket er en del høyere på TD enn på CDI. CDIene har gjerne noe mer moment, men kan føles litt mer kortpustede.

 

300 turbodiesel har 177hk/330 nm. 270cdi har 170 hk og 400 nm. Mer i midten, såvidt mindre på toppen. Den kan deved føles noe sløvere på høyt turtall, da kreftene i mellomregisteret følges dårligere opp på høyt turtall.

 

300turbodiesel går bra, og som andre har sagt, så kan den chippes en del. Ikke regn med noe særlig over ca. 200 hk og 370 nm uten å modifisere hardware.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! :)

Og modifisere hardware' date='hva mener du med det :?:

Mener du og forandre chippen?[/quote']

 

Nei, chippen gjør jo bare noe med software. Altså hvordan ting styres. Skal du ha noe særlig mer, må du gjøre ting med selve greiene, altså større eksos og slikt.

Link to comment
Share on other sites

Guest MixaloT

....Erm.

Noen som vet om det går å chip-trimme min 91 mod 300CE? Å om...Kostbart? Lønnsomt?

 

Ikke meningen å være trådstjeler, men siden vi er inne på dette feltet så.

 

Takker for tilbakemeldinger! I mellomtiden skal jeg se om jeg klarer å finne ut av dette selv, men setter størst lit til brukerne på forumet her.

 

=)

Link to comment
Share on other sites

....Erm.

Noen som vet om det går å chip-trimme min 91 mod 300CE? Å om...Kostbart? Lønnsomt?

 

 

Først og fremst er det veeeeldig lite å hente på chiptrim av sugemotorer, dernest er det ikke noe elektronikk å chippe på din. Det enkleste du kan gjøre, er vel å kjøre den på 98-oktan.

Link to comment
Share on other sites

Guest MixaloT
Først og fremst er det veeeeldig lite å hente på chiptrim av sugemotorer.

 

Takk for kjappt & godt svar FrodeS!

 

Synes nå bilen går raskt nok :twisted:, men mye vil ha mer? Well, blir ikke noe trimming på meg, liker å ha ting så originalt som mulig, men på den andre siden så har jeg hørt mye bra om chiptrimming på enkelte biler, som feks. billigere i drift. Nå i disse drivhus tider så vil man jo være med på å 'chippe inn' til i felleskassa. ;)

 

98 it is!

 

God helg/ferie folkens, måtte solen & klimakontrollen stå på deres side.

Link to comment
Share on other sites

Guest MixaloT

Hallo eddie!

 

Turbokit høres friskt ut, men jeg tror ikke jeg orker å gjøre så store inngrep på motoren. Den er jo 'gammel' og er ikke sikker på at den kommer til å klare de enorme påkjenningene som en turbo & tung fot vil gi. :)

 

....Hva skulle prisen på et slikt sett komme på? :oops:

Link to comment
Share on other sites

Saa en hjerne med chip til salgs paa Ebay for en uke siden. Selger hevdet aa kunne dokumentere 19hk gevinst.

Disse motorene gaar veldig magert sa det er kansje litt aa hente paa fuel og tenning.

Link to comment
Share on other sites

Guest Eivind Soltvedt
God helg/ferie folkens' date=' måtte solen & klimakontrollen stå på deres side.[/quote']

 

Solen og ac var på min side til jeg kom over fjellet. Siden har ingen av delene fungert! :evil:

 

Litt OT, beklager det

Link to comment
Share on other sites

God helg/ferie folkens' date=' måtte solen & klimakontrollen stå på deres side.[/quote']

 

Solen og ac var på min side til jeg kom over fjellet. Siden har ingen av delene fungert! :evil:

 

Litt OT, beklager det

 

Du får se det positive i situasjonen : så lenge sola ikke skinner, trenger du ikke AC.

 

 

Er det blitt en liten lekkasje?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Utgangspunktet mitt er egentlig å optimalisere forbenningen, slik at forbruket kan gå litt ned. Har ikke sånn CDi vet du :shock:

Hester har jeg jo forsåvidt nok av....

Vet du om han kompisen din merket noe ang forbruk?

Jeg har fått pris på 7 lapper. Da går min fra 177hk/330Nm til 215/400.

Link to comment
Share on other sites

Etter hva jeg har fått med meg, så skal Digituning som driver med mobil tuning (altså oppsatt på kjøretøy) og chipper/trimmer bilen din "på stedet", være med som utstiller på Landstreffet....!

 

Om du ønsker å chippe bilen din, eller bare stille en del spørsmål og få informasjon om muligheter for din bil - så er jo dette en ekstra grunn til å delta på Landstreffet!!  8)

 

Digituning sin hjemmeside....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...