Jump to content

Katalysator - skifte - lambda-sonde

Er det lurt å fjerne katalysatoren?  

1 member has voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Guest Grunde 260E
Posted

Skal bytte ut katalysatoren, men pga at det er en høy pris på katalysator i forhold til potte, vurderer jeg å sette inn en potte isteden.

Problemet er Lambda-sonden. Har hørt at dersom man skal fjerne den, må den nappes ut ved "rota", altså under passasjersete.

Eller kan jeg montere sonden i fronten av den nye potta? Sonden står jo foran katalysatoren nå.

Jeg har tenkt å bruke potte som passer på samme bil uten kat.

Er det andre problem enn godkjenning som oppstår ved motoren?

Grunde - 90' 260E

Guest Lars Erik
Posted

Ikke fjern den, bor ett hull i den nye potta. Lag gjenger og skru O2 føleren inn.

Tar du den vekk, kan du få feil med elektronikken da den vil mangle ett signal.

Min anbefaling er allikevel å sette på en katalysator, sjekk pris på uoriginal eller brukt.

Guest Åsmund
Posted

Anbefaler ikke å sette inn potte. Bytt kat.

Din kat heter 124 490 72 19. Kjøp den på Autotrio, den er billigst der.

Sist jeg sjekket kostet den 5-6000,-

Siden det sitter sonde på frontrøret er det en avlesning der. Ved å sette inn bare potte, vil det gi feil avlesning på I-systemet, noe som igjen vil etterhvert gi slitasje på motor siden I-systemet er kalibrert for avlesning av kat. Ingen store og alvorlige feil, men over lang sikt kan det bli det. Bilen soter, ventiler brennes osv også får du et ventilbytte istedet.

Sjekk også litt rundt med noen som driver med eksos kan hende de kan sveise inn en erstatning.