Jump to content

Motorbytte : C220D - C220CDI


Guest C220 Rieger

Recommended Posts

Guest C220 Rieger

Hei. Planlegger og bytte motor i min -98 C220 D.

 

Motoren som skal få æren av å komme neddi bilen er en C220CDI ( ukjent års-modell) og i den forbindelse lurer jeg på noen små ting.

 

* Må jeg regne med avgifter? Evt mye?

 

* Hva må til for å få godkjent bilen?

 

* Noen som kan lage en mal/sende en mal som jeg kan bruke når jeg skal søke til biltilsynet?

 

Eller kan jeg montere turbo?

 

Hvis noen vet dette hadde jeg blitt evig takknemmelig :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei. Planlegger og bytte motor i min -98 C220 D.

 

Motoren som skal få æren av å komme neddi bilen er en C220CDI ( ukjent års-modell) og i den forbindelse lurer jeg på noen små ting.

Huff' date=' da. Er du sikker på at det er så lurt? Blir det ikke mye ledningsnett og slikt å bytte?

 

* Må jeg regne med avgifter? Evt mye?

Ja. Avhenger av hvor lenge bilen har vært i landet, og om du oppgraderer til 125,143 eller 150 hk.

* Hva må til for å få godkjent bilen?

En hyggelig person hos biltilsynet. BOS hjelper deg ikke med papirer.

Eller kan jeg montere turbo?

Høres enklere ut. V230 Turbodiesel har visst en oppborret utgave av din motor (2,3 liter mot 2,2 liter) med turbo. Kanskje du kan få en sånn til å passe?

Link to comment
Share on other sites

Guest C220 Rieger

Tenkte jeg skulle montere turbo rett på denne motoren som står i? Tror dere dette vil funke og er det mye pes for å få dette til å funke?

Link to comment
Share on other sites

Kjenner jeg MB riktig så er sikkert toppen til en 220CDi identisk utventig med din 220D sli kat du kan ta en turbo fra en 220CDi og montere rett på, samt at du må ha eksosanlegget.

Deretter så cipper du din styring....ualla så hadde du plutselig 220D Turbo....

 

Jeg er ikke sikker på dette så du må sjekke, finn en kondemnert 220CDi og ta med skyvelæret og mål eksosutgangene, bolteavstander og slikt, ta noen bilder over og under og sammenlikne med dine egen........ kan være greit måte å få i turbo hvis det passer.... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Kjenner jeg MB riktig så er sikkert toppen til en 220CDi identisk utventig med din 220D sli kat du kan ta en turbo fra en 220CDi og montere rett på' date=' samt at du må ha eksosanlegget.

Deretter så cipper du din styring....ualla så hadde du plutselig 220D Turbo....

 

Jeg er ikke sikker på dette så du må sjekke, finn en kondemnert 220CDi og ta med skyvelæret og mål eksosutgangene, bolteavstander og slikt, ta noen bilder over og under og sammenlikne med dine egen........ kan være greit måte å få i turbo hvis det passer.... :oops:[/quote']

 

Husk at 220cdi har en mopedmotor mindre slagvolum enn 220D

Link to comment
Share on other sites

Husk at 220cdi har en mopedmotor mindre slagvolum enn 220D

 

jeg bare vet fra 124 serien at feks 2,6 og opp til 3,6 er nesten identiske motorblokker, og toppene til 2,8, 3,0, 3,2 og 3,6 er også så å si identiske, det samme med 2,6 og 3,0...AMg 3,6 har andre eksosventiler og litt småplukk invendig.... :twisted:

Og eksos utblåset til feks 2,8, 3,0 og 3,2 passer om hverandre og der er det nesten 7år mellom første motor ble produsert til siste....

Toppene til 2,8 og 3,2 er også så å si identiske bare med 3,2 har noen andre dyser, tror uten å være 100% sikker at ventilene og resten er 100% likt på 2,8 og 3,2.....

 

Her har Torbjørn eksperimentert litt og bør kunne komme med litt mer utfyllende info... han har feks en 3,6AMG topp på en 2,8 blokk......:lol:

 

Dette har en tendens til å gå igjen på de fleste tyske biler, hvis det er noe som gjør at feks de kan produsere det samme til flere typer så gjør de det, det er sparte penger..... :P

Link to comment
Share on other sites

Guest C220 Rieger

Altså:

 

Jeg finner en C220 CDI topp,plukker med meg toppen,turboen og manufoill. Setter dette på min C220D og vips,der har jeg turbo? Eller det det mye som MÅ byttes på bilen for å få dette godkjent? Vil gjerne ha svar på dette før jeg starter prosjektet :wink:

Link to comment
Share on other sites

ikke toppen, kun eksosmanifoil, turbo og eksos, samt innsug og diverse..... :lol:

Dysene i en CDi er helt anderledes og derfor er sikkert styringen også helt totalt forskjellig fra din men vil tro manifoil og alt det andre går rett på og da trenger du bare en chip til din for å få mer diesel inn.... :P

 

Dette må undersøkes nærmere før du går igang, og du bør sjekke om motorstyringen din kan modifiseres og om du må bytte feks dyser eller noe for få inn nok diesel men dette kan sikkert de som lager chip eller de som leverer oppgraderinger slik som turbo kit svare på....... :lol:

Om det fysisk passer må du nok måle selv på din egen og sjekke dette opp mot feks en CDi..... det ligger litt arbeid i forundersøkelser her for ikke gjør regning med at du får noe fornuftig fra BOS....... :cry:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tviler sterkt på at manifolden fra en CDI vil passe på din bil. Du må måle først for å være helt sikkert. Ikke kjøp en eneste del før du har målt at ting faktisk vil passe! Det er stor forskjell fra CDI til den motoren du har...

Link to comment
Share on other sites

Jeg tviler sterkt på at manifolden fra en CDI vil passe på din bil. Du må måle først for å være helt sikkert. Ikke kjøp en eneste del før du har målt at ting faktisk vil passe! Det er stor forskjell fra CDI til den motoren du har...

 

Håper for alle del at han måler dette og ikke kjøper deler til flere tusen for så å oppdage at det er feil...... :oops:

 

Trodde det kom klart fram tidligere...:

Jeg er ikke sikker på dette så du må sjekke, finn en kondemnert 220CDi og ta med skyvelæret og mål eksosutgangene, bolteavstander og slikt, ta noen bilder over og under og sammenlikne med dine egen........ kan være greit måte å få i turbo hvis det passer....

 

Men jeg er rimelig sikker på at det ikke er store forskjellen på en 220CDi eller en 220D da tyske bilfabrikanter og spesielt MB forandrer svært lite på hver modell og dette har gått igjen ofte på de fleste typene MB har produsert....... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tviler sterkt på at manifolden fra en CDI vil passe på din bil. Du må måle først for å være helt sikkert. Ikke kjøp en eneste del før du har målt at ting faktisk vil passe! Det er stor forskjell fra CDI til den motoren du har...

 

Håper for alle del at han måler dette og ikke kjøper deler til flere tusen for så å oppdage at det er feil...... :oops:

 

Trodde det kom klart fram tidligere...:

Jeg er ikke sikker på dette så du må sjekke, finn en kondemnert 220CDi og ta med skyvelæret og mål eksosutgangene, bolteavstander og slikt, ta noen bilder over og under og sammenlikne med dine egen........ kan være greit måte å få i turbo hvis det passer....

 

Men jeg er rimelig sikker på at det ikke er store forskjellen på en 220CDi eller en 220D da tyske bilfabrikanter og spesielt MB forandrer svært lite på hver modell og dette har gått igjen ofte på de fleste typene MB har produsert....... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Men jeg er rimelig sikker på at det ikke er store forskjellen på en 220CDi eller en 220D da tyske bilfabrikanter og spesielt MB forandrer svært lite på hver modell og dette har gått igjen ofte på de fleste typene MB har produsert....... :roll:

 

Før har MB brukt gamle motorer som utganspunkt. Bunndelen i M110 motorene hadde aner tilbake til motorblokker som ble brukt i lastebiler under 2. verdenskrig. 220D motoren lider også, så vidt jeg har skjønt, av å være oppjazza gammal teknologi.

 

220CDI er en helt nykonstruert motor for å tilfredsstille alle de høye kravene en moderne motor har. Man kan ha flaks slik at det faktisk passer, men da vil jeg bli overrasket!

Link to comment
Share on other sites

Men jeg er rimelig sikker på at det ikke er store forskjellen på en 220CDi eller en 220D da tyske bilfabrikanter og spesielt MB forandrer svært lite på hver modell og dette har gått igjen ofte på de fleste typene MB har produsert....... :roll:

 

Før har MB brukt gamle motorer som utganspunkt. Bunndelen i M110 motorene hadde aner tilbake til motorblokker som ble brukt i lastebiler under 2. verdenskrig. 220D motoren lider også, så vidt jeg har skjønt, av å være oppjazza gammal teknologi.

 

220CDI er en helt nykonstruert motor for å tilfredsstille alle de høye kravene en moderne motor har. Man kan ha flaks slik at det faktisk passer, men da vil jeg bli overrasket!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...