MortenE Posted July 12, 2005 Share Posted July 12, 2005 Etter 1 mnd bruk, har AC begynnt å trøble igjen.... Kompressor slår inn, men den bare går og går, istedenfor å slå inn ved behov som den gjorde tidligere.... Det utelukker vel for lite gass hvertfall! Det høres og en hviskelyd/ lekkasjelyd, som om det er noen vakumlinjer som har hoppt av! Tidligere hørtes denne lyden ettpar sekunder etter kompressor slo inn, og forsvant etterpå! Nå "hvisles" det hele tiden, og det blir extra sterkt når motor går på tomgang ettpar minutter! En teori eg har er att det er vakumlekkasje, som gjør att ett spjeld står åpent hele tiden, og kald luft ikke blir ledet riktig, og fører til att kompressor får signal om å gå hele tiden! Kan noen med peiling bekrefte dette? M. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MortenE Posted July 13, 2005 Share Posted July 13, 2005 Sjekket litt mer i dag! Finner ingen løse slanger eller kontakter! Kompressor går og går, men ingen kald luft! Plenty av gass, men det kan virke som det ikke er sirkulasjon... Finnes det en "regulator" noen plass, som sirkulerer "gassen" rundt i anlegget som henger og gjør att kompressoren ikke stopper? M. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted July 15, 2005 Share Posted July 15, 2005 Etter 1 mnd bruk' date=' har AC begynnt å trøble igjen.... Kompressor slår inn, men den bare går og går, istedenfor å slå inn ved behov som den gjorde tidligere.... Det utelukker vel for lite gass hvertfall![/quote']Neida. Hvis det blir lite gass, vil kjølefunksjonen bli dårlig, og den vil måtte gå og gå. Når det blir enda mindre gass, vil den stoppe opp innimellom.Min bare går og går for tida. Håper Mathisen har tid til meg snart. Det høres og en hviskelyd/ lekkasjelyd' date=' som om det er noen vakumlinjer som har hoppt av! Tidligere hørtes denne lyden ettpar sekunder etter kompressor slo inn, og forsvant etterpå! Nå "hvisles" det hele tiden, og det blir extra sterkt når motor går på tomgang ettpar minutter![/quote']Høres kjent ut En teori eg har er att det er vakumlekkasje' date=' som gjør att ett spjeld står åpent hele tiden, og kald luft ikke blir ledet riktig, og fører til att kompressor får signal om å gå hele tiden! Kan noen med peiling bekrefte dette?[/quote']Neppe. Hvis kjøleeffekten var i orden, og kompressor gikk kontinuerlig, ville det ikke ta lange tida før registeret ditt fryser igjen. Da vil det ikke komme noe særlig luft gjennom, og det vil visst (i følge feilsøkings-greiene til dcag) komme frostrøyk ut fra de midtre dysene. Jeg setter en tier på at du har lekkasje et sted, og at trykket nå begynner å bli lavt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest MBSL Posted July 15, 2005 Share Posted July 15, 2005 Siden du lille mann definitivt passer (og trives sikkert) bedre i en stor bil har jeg ett forslag til deg. Diplomis har en gammel isbil til salgs på Grannes. Du kjøper denne å river ut veggen mellom der hvor du sitter med ditt varme hode og der hvor isen skal være. Da bør du få nok AC Ja det er en gammel Mercedes isbil... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MortenE Posted July 15, 2005 Share Posted July 15, 2005 Hmmm....... Har kjørt leeenge med ac på, og den stopper aldri! Hva hvis det er en ventil som ikke stenger og bare kjører gassen gjennom.... Derav hvislelyden? Ang. isbil; Tror eg setter det på "frys" for øyblikket! Dog hadde det sikkert vært digg nå i varmen..... M. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest MBSL Posted July 15, 2005 Share Posted July 15, 2005 Blir rørene og slangene varme og kalde på de respektive plassene i motor rommet? Skal lete frem feilsøkings diagram til deg når du kommer med svar...Kan sende til deg på mail, vil ikke legge det ut her. Hva mail adr. vil du ha det på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted July 15, 2005 Share Posted July 15, 2005 Hmmm....... Har kjørt leeenge med ac på' date=' og den stopper aldri! Hva hvis det er en ventil som ikke stenger og bare kjører gassen gjennom.... Derav hvislelyden? Ang. isbil; Tror eg setter det på "frys" for øyblikket! Dog hadde det sikkert vært digg nå i varmen..... M.[/quote'] Du lurer altså på om det er en tett ventil, så kompressoren møter "veggen" og egentlig ikke får gjort noe når den jobber? Det kan jo hende, men skal den ikke stoppe da? Hvis kompressoren går 30% tregere enn den skal, vil den skru seg av. Jeg har fått opplyst at suse-lyden er et tegn på lite gass. det _kan_ også være en ventil har jeg lest, men jeg husker ikke helt hva den heter, og hvilken funksjon den har. Det finner du sikkert i feilsøkings-sakene du er blitt lovet Hva hvis du lar bilen stå stille, gir den en del turtall, og har AC på? Får du den til å stoppe etterhvert da? Ha vifta på I. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest MBSL Posted July 15, 2005 Share Posted July 15, 2005 Jeg tenker også på "den" ventilen. Det er ekspansjons ventilen, hvor væske går over i gass form. Kalles orifis og er en ventil som struper ned væsken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted July 15, 2005 Share Posted July 15, 2005 Jeg tenker også på "den" ventilen. Det er ekspansjons ventilen' date=' hvor væske går over i gass form. Kalles orifis og er en ventil som struper ned væsken.[/quote'] Takk. Er denne noe man bør bytte? Jeg har kjøpt tørkefilter (hvis noen vil ha dem billig, så si i fra), og skal forhåpentligvis snart få vakumert og fyllt R134a. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest MBSL Posted July 15, 2005 Share Posted July 15, 2005 Denne ventilen er ikke noe som man behøver å bytte før den eventuelt feiler, og det tror jeg er skjeldent. Kompressoren pumper ikke gass, men væske. Når væskes pumpes/komprimeres til høyt trykk i stort rør og så blir presset igjennom orifisen går den over i gass form. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest MBSL Posted July 15, 2005 Share Posted July 15, 2005 I følge feilsøkings prosedyrene fant jeg frem til dette: Hooting sound from the evaporator area at idle speed directly after the refrigerant compressor has been switched on.All models - CauseExpansion valve (82) faulty. Remedy Whistling sound in the area of the blower motor. All models - CauseBlower regulator (N29) faulty.RemedyRenew blower regulator. Det bekrefter vel at ekspansjonsventilen bør sjekkes.Har bilder og av dette som dukument, men vet ikke hvordan det kan legges ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted July 15, 2005 Share Posted July 15, 2005 Har bilder og av dette som dukument' date=' men vet ikke hvordan det kan legges ut.[/quote'] Send meg på mail ! Jeg skal få Mathisen til å høre på min før vi gjør noe. Er det omfattende å bytte denne? Hvis den sitter inni varmeapparatet (noe den vel tydeligvis gjør?) så kan det vel være litt jobb. EDIT : hvordan oversettes best "hooting sound"? Min suselyd er der uansett turtall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest MBSL Posted July 15, 2005 Share Posted July 15, 2005 @FrodeSDu har fått litt "snacks" tilsendt på mail, laget to feilsøkings dokumenter til deg. Som du vil se står ekspansjonsventilen rett etter rørene inn til registeret, du kommer til denne fra motor rommet. Er den defekt kan den enten være helt åpen (lite trykk) eller den kan være helt eller nesten blokkert (høyt trykk). Er den mer eller mindre åpen vil kompressoren svive hele tiden, det er nok problemet til Morten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted July 16, 2005 Share Posted July 16, 2005 @FrodeSDu har fått litt "snacks" tilsendt på mail' date=' laget to feilsøkings dokumenter til deg. Som du vil se står ekspansjonsventilen rett etter rørene inn til registeret, du kommer til denne fra motor rommet. Er den defekt kan den enten være helt åpen (lite trykk) eller den kan være helt eller nesten blokkert (høyt trykk). Er den mer eller mindre åpen vil kompressoren svive hele tiden, det er nok problemet til Morten.[/quote'] Mange takk! Vil det ikke bli fryktelig kaldt hvis dette står og går hele tida? Kanskje det kan være denna som er gåen på min også, da. Eller i hvertfall begynner å bli dårlig. Noen ganger går anlegget kontinuerlig og kjøler dårlig, andre ganger slår det ut og inn (og kjøler dårlig). Vet du hvor denne sitter på min? Greier ikke helt å se det på tegningen. Du skulle ikke sånn heeeeelt tilfeldigvis ha delenummer på den også? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest MBSL Posted July 17, 2005 Share Posted July 17, 2005 Bilde av ventilen er sendt deg på mail Frode. Det vil ikke bli kaldt hvis ikke væsken/gassen som kompressoren pumper går over i lavtrykk inn til fordamperen. Ventilen ser du etter rørene i motorrommet inn på fordamperen (registeret) på din bil blir det rett før torpedoveggen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Eivind Soltvedt Posted July 19, 2005 Share Posted July 19, 2005 Du får se det positive i situasjonen : så lenge sola ikke skinner, trenger du ikke AC. Er det blitt en liten lekkasje? sakset fra en annen tråd for ikke å ødelegge den helt Okkesom, den vesinga som blir beskrevet lengre opp her, med en ac-kompressor som går og går er ett resultat av for lite gass! Been there. Mitt holdt trykket i bare en håndfull dager, er rart at ikke vakumtest på fyllemaskinen oppdager en så stor lekkasje? Veit hvor lekkasjen er da, eneste positive. Dyr lekkasje detta gitt! Men var godt med fornuftig temp oppover gudbrandsdalen med 30 pluss utenfor bilen. Blir vel å kjøre natta hjem! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest MBSL Posted July 19, 2005 Share Posted July 19, 2005 Du får se det positive i situasjonen : så lenge sola ikke skinner' date=' trenger du ikke AC. Er det blitt en liten lekkasje?[/quote'] sakset fra en annen tråd for ikke å ødelegge den helt Okkesom, den vesinga som blir beskrevet lengre opp her, med en ac-kompressor som går og går er ett resultat av for lite gass! Been there. Mitt holdt trykket i bare en håndfull dager, er rart at ikke vakumtest på fyllemaskinen oppdager en så stor lekkasje? Veit hvor lekkasjen er da, eneste positive. Dyr lekkasje detta gitt! Men var godt med fornuftig temp oppover gudbrandsdalen med 30 pluss utenfor bilen. Blir vel å kjøre natta hjem! Ikke uvanlig at koblingene for fylling (lavtrykk og høytrykk) er synderne ved lekkasje. Dette vil ikke verkstedet finne ut under en vacuum test, da de har koblet på slanger på disse to koblingene. Disse koblingene har en "dekkventil" som etter årenes løp kan lekke, kan enkelt sjekkes med en sprut såpevann. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Eivind Soltvedt Posted July 19, 2005 Share Posted July 19, 2005 på min er ikke problemet i nærheten av påfyllingspunktene i det hele tatt. Forøvrig ubrukt anlegg på min bil, helt til fylling rett før ferien. lekkasjen er i en skjøt jeg har måtte fått tilpasset. skulle tro at koblinger beregnet på hydraulikk burde kunne holde på "lavtrykkssystem" som AC egentlig er. Noen tips? sleggefett? Alternativet blir å saumfare høggere etter diverse rørpakker og lignende da det er svindyrt nytt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MortenE Posted July 25, 2005 Share Posted July 25, 2005 Hmmmm... Ser ut som eg står igjen med 2 alternativer. Lavt gassnivå, eller defekt ekspansjonsventil... Eksapansjonsventilen koster 812 på BOS, 201 830 0684, og ved bytte må anlegget tømmes og fylles opp på ny... Finnes det noen måte å måle trykket som er på anlegget i dag? Det ble ikke funnet noe lekkasje ved vakumering for 2 mnd siden, og anlegget gikk knirkefritt i ca.1 mnd. kompressor starter som den skal! Dumt å bytte ekspansjonsventil hvis det er lavt gassnivå som er årsaken! M. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted July 25, 2005 Share Posted July 25, 2005 Hmmmm... Ser ut som eg står igjen med 2 alternativer. Lavt gassnivå' date=' eller defekt ekspansjonsventil... Eksapansjonsventilen koster 812 på BOS, 201 830 0684, og ved bytte må anlegget tømmes og fylles opp på ny... Finnes det noen måte å måle trykket som er på anlegget i dag? Det ble ikke funnet noe lekkasje ved vakumering for 2 mnd siden, og anlegget gikk knirkefritt i ca.1 mnd. kompressor starter som den skal! Dumt å bytte ekspansjonsventil hvis det er lavt gassnivå som er årsaken! M.[/quote'] Et bilklimaverksted bør kunne måle trykket for deg. Eivind sitt anlegg var visst også "tett" ved fylling. Det tømte seg vel i løpet av tre dager mener jeg å huske. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MortenE Posted July 29, 2005 Share Posted July 29, 2005 Var hos AC verksted i går for å måle trykket, og det kunne de selfølgelig ikke, tros i att eg hadde ringt på forhånd, avtalt tid og beskrevet hva eg ville ha gjort. Med den gamle gassen kunne ikke trykket måles! Dog ble det raskt konstantert att det er lavt trykk som er problemet mitt, vha profesjonell synsing og ved å slippe ut litt ved påfyllingsventilen! Ekspansjonsventil teorien hadde han lite tro på... Ny teori ble lansert ang. lekkasjetesting; "ved vakumering, virker kun trykket innover og ofte lekker kun pakningene utover".... Har gjort meg følgende erfaring ang. vakumering: Vakumering finner kun helt åpenbare lekkasjer som rør som er løse og hull osv. Hvis det høres gasslyd ved å trykke på ventilen, er systemet tett, men lekker såpass lite att dette neppe oppdages ved vakumering! Bortkastet test! Ny time er bestill, hvor o-ringer ved rør og trykk-sensorer skal byttes, sporingsveske skal på og anlegget skal fylles opp igjen! Nye 2000kr! M. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MortenE Posted July 29, 2005 Share Posted July 29, 2005 Var hos AC verksted i går for å måle trykket, og det kunne de selfølgelig ikke, tros i att eg hadde ringt på forhånd, avtalt tid og beskrevet hva eg ville ha gjort. Med den gamle gassen kunne ikke trykket måles! Dog ble det raskt konstantert att det er lavt trykk som er problemet mitt, vha profesjonell synsing og ved å slippe ut litt ved påfyllingsventilen! Ekspansjonsventil teorien hadde han lite tro på... Ny teori ble lansert ang. lekkasjetesting; "ved vakumering, virker kun trykket innover og ofte lekker kun pakningene utover".... Har gjort meg følgende erfaring ang. vakumering: Vakumering finner kun helt åpenbare lekkasjer som rør som er løse og hull osv. Hvis det høres gasslyd ved å trykke på ventilen, er systemet tett, men lekker såpass lite att dette neppe oppdages ved vakumering! Bortkastet test! Ny time er bestill, hvor o-ringer ved rør og trykk-sensorer skal byttes, sporingsveske skal på og anlegget skal fylles opp igjen! Nye 2000kr! M. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted July 29, 2005 Share Posted July 29, 2005 Har gjort meg følgende erfaring ang. vakumering: Vakumering finner kun helt åpenbare lekkasjer som rør som er løse og hull osv. Hvis det høres gasslyd ved å trykke på ventilen' date=' er systemet tett, men lekker såpass lite att dette neppe oppdages ved vakumering! Bortkastet test! Ny time er bestill, hvor o-ringer ved rør og trykk-sensorer skal byttes, sporingsveske skal på og anlegget skal fylles opp igjen! Nye 2000kr! M.[/quote'] Har du fylt ditt med R12-gass nå? Det koster deg ikke stort mer å konvertere til r134a _og_ fylle opp, enn det koster deg for bare fylling med R12. Problemet er jo at det lekker lettere med R134a. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted July 29, 2005 Share Posted July 29, 2005 Har gjort meg følgende erfaring ang. vakumering: Vakumering finner kun helt åpenbare lekkasjer som rør som er løse og hull osv. Hvis det høres gasslyd ved å trykke på ventilen' date=' er systemet tett, men lekker såpass lite att dette neppe oppdages ved vakumering! Bortkastet test! Ny time er bestill, hvor o-ringer ved rør og trykk-sensorer skal byttes, sporingsveske skal på og anlegget skal fylles opp igjen! Nye 2000kr! M.[/quote'] Har du fylt ditt med R12-gass nå? Det koster deg ikke stort mer å konvertere til r134a _og_ fylle opp, enn det koster deg for bare fylling med R12. Problemet er jo at det lekker lettere med R134a. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MortenE Posted July 29, 2005 Share Posted July 29, 2005 R12, er ikke å få tak i, med mindre noen har noe liggende i en krok... Tror de brukte R409, som skal være en erstatningsgass! Det er IKKE snakk om noe R134 her! M. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.