Guest biloholiker Posted July 12, 2005 Share Posted July 12, 2005 Hei, har en 90 modell sl300-24.Problemet mitt er at cab kjører ikke, den eneste funksjonen som virker er å kjøre den i lås. El vidu på venstre dør virker heller ikke, jeg er rimelig sikker på at problemet ligger i en boks med mange releèr i. Boksen ligger under baksetet på høyre side. Kan noen gi meg et tips om feilsøking, og gjerne link til el-skjema for denne boksen.Jeg trenger også komponenter til dette etterhvert, noen som vet hvor? Rune Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest MBSL Posted July 12, 2005 Share Posted July 12, 2005 Kan du forklare litt mer hva som er galt.Er cabben oppe nå, vil den ikke ned?Løsner den fra låsene i fronten?Hvis den er oppe og du forsøker å kjøre ned, går sidevinduene ned?Fungerer veltebøylen?Starter hydraulikk pumpen, og sviver den hele tiden når du betjener cab bryteren?Nevnte boks N52 med tre pluggerkoblinger som finnes i høyre side under baksetet, er det ikke skjema på. Men det er mange andre brytere etc som kan hindre cab funksjon. Beskriv problemet litt mer detaljert, så skal jeg se hva jeg kan hoste opp av skjema og feilsøkings prosedyrer. En mail adresse er også et must om du vil ha skjema etc tilsendt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest biloholiker Posted July 12, 2005 Share Posted July 12, 2005 Hei. Mailadresse først rune.malvik@netcom.no Hvis cab er på og låst skjer ingenting når jeg ber om kjøring, bøylen kan kjøres og pumpen går.Når jeg løsner cab manuellt må jeg brette den sammen og legge den ned, pumpen går, bøylen går også hvis den står i mellom opp eller ned -da går bøylen på cabknappen, den virker som den skal på bøyleknappen-Luken til cabcompartment må også åpnes manuellt.Når jeg har lagt på cab igjen kan jeg trekke den i lås med hydraulikken, samme med hardtop, jeg kan trekke den i lås.Mens cab er på kan jeg se at platen til cabcompartment trekkes ned ved trykk på cabknapp.Når jeg setter på tenninga gir bilen fra seg en ly og det bliinker en gank i knappen til cabstyring, samme lyd som kommer når man kjører med den uten at den har gått i lås.Vinduet på førerdøren lever sitt eget liv, det virker av og til.For en stund siden hadde pumpen startet mens bilen sto parkert, uten at det var noen grunn til det, resulterte i flatt batteri så jeg har tatt ut sikringen til pumpen nå. Ganske sikker på at det er en elektronikkfeil.Fant muselort i bilen så jeg strippa den fullstendig for interiør, da jeg tenkte kabelbrudd grunnet kvalitetsbevisst mus, men dengang ei. Håper du kan gi meg noe å feilsøke på Rune Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest MBSL Posted July 12, 2005 Share Posted July 12, 2005 Når jeg setter på tenninga gir bilen fra seg en ly og det bliinker en gank i knappen til cabstyring, samme lyd som kommer når man kjører med den uten at den har gått i lås.Ut i fra det du skriver i denne setningen vil jeg anta at det er en av giverne/bryterne som forteller cab styringen hvor den er. Spesielt utsatt er bryterne bak ved låsene. Disse er vanskelige å justere, men jeg sender deg beskrivelse pr mail. Når det gjelder styreboksen under baksetet finnes det som sagt ikke detaljtegninger på denne. Du kan kjøre innom verksted å få lest av eventuelle feilkoder vedrørende cabben. Da vil det bli enklere å finne/rette feilen. Det skal faktisk ikke mer til enn at ABS enheten feiler (signal) så vil du ikke kunne kjøre cabben. Sender over noen dokumenter vedrørende feilsøking og justering av brytere pr mail. Du får komme med tilbakemelding når du har fått testet litt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest MBSL Posted July 12, 2005 Share Posted July 12, 2005 Legger her ut 32 "troubleshooting" punkter. Lykke til... MODEL 129 up to 31.12.93Roadster soft top (RST) diagnosis.TroubleshootingPossible cause Note Remedy/Test step 1Hardtop does not unlock or lockHydraulic unit does not operateRear locks valve (Y56y2)Front locks valve (Y56y4)System pressure (specified value) not reachedLocking pins on hardtop adjusted badly 2Indicator lamp in power soft top switch does not come on when ignition is switched onVoltage supply, terminals 15, 31Power soft top switch (S84)Control module defective 3Indicator lamp in power soft top switch comes on when soft top is locked (no pulse readout)(gong sounds when driving)Bow "locked" switch (A22s2), leftBow "locked" switch (A23s2), rightLeft front soft top "locked" switch (S84/1)Right front soft top "locked" switch (S84/2) 4Indicator lamp in power soft top switch comes on when soft top is open (no pulse readout) (gong sounds when driving)Cover "locked" switch (A24s2), leftCover "locked" switch (A25s2), rightPower soft top switch (top) (differential operation) (S84/4) 5Roll bar cannot be extended with RB switch (manual operation)Hydraulic unit does not runRB switch (manual operation) (S83)System pressure (specified value) not reachedCheck locksCheck hydraulic circuit for extending roll bar 6Roll bar cannot be extended with the power soft top switch(only possible during the soft top sequence, roll bar must be extended beforehand)Piston side valve (Y57y11)System pressure (specified value) not reachedCheck locksCheck hydraulic circuit for extending roll bar 7Roll bar cannot be retracted with RB switch (manual operation)Roll bar "crash deployed"Hydraulic unit does not operateRB switch (manual operation) (S83)Rod side valve (Y57y10)Piston side valve (Y57y11)System pressure (specified value) not reachedCheck locksCheck hydraulic circuit for extending roll barCatch" roll bar with switch 8Roll bar cannot be retracted with power soft top switchHydraulic unit does not operatePower soft top switch (S84)Rod side valve (Y57y10)Piston side valve (Y57y11)System pressure (specified value) not reachedCheck locksCheck hydraulic circuit for retracting roll bar 9Roll bar extends by itself (no crash deployment)Roll bar actuator (right) defective ra91001290920x 10During movement sequence - closing soft top:Soft top compartment cover does not unlockHydraulic unit does not operateRB "retracted" switch (S83/1)Soft top "open" switch (soft top in storagecompartment) (S84/3)Power soft top switch (S84)Soft top compartment lock valve (Y56y3)System pressure (specified value) not reachedCheck locksCheck hydraulic circuit for opening center locks 11Soft top compartment cover does not open or only raises slowlyCover "locked" switch (A24s2), leftCover "locked" switch (A25s2), rightSoft top compartment cover valve (Y56y5)System pressure (specified value) not reachedCheck locksCheck hydraulic circuit for raising soft top compartment cover 12Soft top compartment cover opens and closesCover "closed" switch (A24s1), leftCover "closed" switch (A25s1), right 13Soft top does not come out of soft top compartment or only closes slowlySoft top compartment "open" switch (S84/5)Soft top fabric bow "raised" switch (S84/6)Soft top "close" valve (Y55y7)Fabric bow "raise" valve (Y55y8)System pressure (specified value) not reachedCheck locksCheck hydraulic circuit for closing soft top 14Soft top remains in 90° positionLeft front door "window down" limit switch S21/9Right front door "window down" limit switch S21/8 15Front locks do not lockPower soft top switch (top) (differential operation) (S84/4)Left front soft top "locked" switch (S84/1)Right front soft top "locked" switch (S84/2)Front locks valve (Y56y4)System pressure (specified value) not reachedCheck locksCheck hydraulic circuit for locking front locksLocking pins at front of soft top adjusted badly 16Soft top compartment cover does not close oronly closes slowly or does not lockLeft front soft top "locked" switch (S84/1)Right front soft top "locked" switch (S84/2)Soft top fabric bow "raised" switch (S84/6)Soft top compartment cover valve (Y56y5)System pressure (specified value) not reachedCheck locksCheck hydraulic circuit for closing soft top compartment cover 17Soft top compartment cover does not lockCover "closed" switch (A24s1), leftCover "closed" switch (A25s1), rightSoft top compartment cover valve (Y56y5)System pressure (specified value) not reachedCheck locksCheck hydraulic circuit for closing soft top compartment cover 18Soft top bow does not lower or only lowers slowlyCover "locked" switch (A24s2), leftCover "locked" switch (A25s2), rightFabric bow "raise" valve (Y55y8)Fabric bow "lower" valve (Y55y9)System pressure (specified value) not reachedCheck locksCheck hydraulic circuit for lowering soft top bow 19Rear locks do not lockBow "closed" switch (A22s1), leftBow "closed" switch (A23s1), rightSoft top "close" valve (Y55y7)Rear locks valve (Y56y2)System pressure (specified value) not reachedCheck locksCheck hydraulic circuit for locking rear locks 20During movement sequence - opening soft top:Rear locks do not unlockRB "retracted" switch (S83/1)Soft top "open" switch (soft top in storage compartment) (S84/3)RB switch (manual operation) (S83)Rear locks valve (Y56y2)System pressure (specified value) not reachedCheck locksCheck hydraulic circuit for opening rear locksRead out pulse readout 21Soft top bow does not raise or only raises slowlyBow "locked" switch (A22s2)Bow "locked" switch (A23s2)Fabric bow "raise" valve (Y55y8)System pressure (specified value) not reachedCheck locksCheck hydraulic circuit for raising soft top bow 22Soft top bow raises and lowersBow "closed" switch (A22s1), leftBow "closed" switch (A23s1), right 23Center locks do not unlockSoft top fabric bow "raised" switch (S84/6)Center locks valve (Y56y3)System pressure (specified value) not reachedCheck locksCheck hydraulic circuit for opening center locks 24Soft top compartment cover does not open or raises only slowlyCover "locked" switch (A24s2), leftCover "locked" switch (A25s2), rightSoft top compartment cover valve (Y56y5)System pressure (specified value) not reachedCheck locksCheck hydraulic circuit for raising soft top compartment cover 25Soft top compartment cover opens and closesCover "closed" switch (A24s1), leftCover "closed" switch (A25s1), right 26Front locks do not unlockSoft top compartment "open" switch (S84/5)Left front door "window down" limit switch S21/9Right front door "window down" limit switch S21/8Front locks valve (Y56y4)System pressure (specified value) not reachedCheck locksCheck hydraulic circuit for opening front locks 27Soft top does not open or opens only slowlyLeft front soft top "locked" switch (S84/1)Right front soft top "locked" switch (S84/2)Soft top "open" valve (Y55y6)System pressure (specified value) not reachedCheck locksCheck hydraulic circuit for opening soft top 28Soft top compartment cover does not close or only closes slowlySoft top "open" switch (soft top in storage compartment) (S84/3)Soft top compartment cover valve (Y56y5)System pressure (specified value) not reachedCheck locksCheck hydraulic circuit for closing soft top compartment cover 29Center locks do not lockCover "closed" switch (A24s1), leftCover "closed" switch (A25s1), rightCenter locks valve (Y56y3)System pressure (specified value) not reachedCheck locksCheck hydraulic circuit for opening center locks 30Side windows do not open with power soft top switch but do open with power window switchPower soft top control moduleLeft front door "window down" limit switch S21/9Right front door "window down" limit switch S21/8 31Side windows do not open or close with the power window switch with automatic lowering onlyLeft front power window switch (front center console) (S21/1)Right front power window switch (front center console) (S21/2)Left front power window motor (M10/3)Right front power window motor (M10/4)Power soft top control module (N52)Left front door "window down" limit switch S21/9Right front door "window down" limit switch S21/8 32Convenience closing of side windows (via driver's, front passenger's or trunk lock) inoperativeATA/CF microswitch (S86)ATA/CF microswitch (S87s1)ATA/CF microswitch (S88s1)Left front door actuator (S47)Right front door actuator (S48)Trunk lid lock actuator (S49)Power soft top bow control module Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest biloholiker Posted July 13, 2005 Share Posted July 13, 2005 Her var det endelig noe å gripe tak i.Jeg skal nå sjekke disse trobleshooting steps mot pdf filene, regner med at de kommer fra samme kilde og dermed har referansenummer som stemmer. Tusen takk så langt, skal legge inn konklusjon når jeg har feilsøkt litt. Rune Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts