Jump to content

Stian sin 300SEL&Co


Stian

Recommended Posts

Ellers viste det seg at den ene dysen hadde en lekkasje. Ny kostet 26745kr pluss mva, men de selges ikke lenger så det var ikke et problem. Tror kanskje jeg fant en på Ebay til en noe mer rimelig kost.

 

26745 + moms. det var slettes ikke verst for ei dysa. Bra du har rabatt hos BOS  :finga: :finga:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ny tenning er montert, i plassen for den originale som nektet å fyre av mer en to sylindere per andre omdreining. Den gamle førte til store frustrasjoner og mange timer i feilsøking.

 

Under lufting av bensinrør på søndag kveld bestemte den ene Ediscoilen seg for at dette ville den ikke være med på så den eksploderte og slapp ut til dels store mengder røyk. Siden eg befant meg ca 0,5m borte å drev å sølte med bensin, når det gikk av er det ikke fritt for at det kom en liten teskje i buksen. Under panikken for å få slått av tenningen ble det både stjerner, planeter og røde kroppsvæsker i fri flyt.

 

Jeg var innom på Knoksen i går å fikk forsynt meg med en ny coil i går. Den var så fersk at den var varm tilogmed.

Med ny frisk coil startet bilen etter ett lite sekund med kinning.

Nå må eg få koblet til Megajolten sånn at det kanskje går an å få justert den litt. Deretter montere dasjbord og sjekke at lyspæren fungerer.

22 dager igjen til stjerneløpet......

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da ble fredagskvelden tilbrakt hos doktor Edis. Her ble tenningen satt opp under kyndig veiledning av doktoren.

I enkelte digitalteknologitekniske samspillsutfordringer, måtte herr doktor se seg slått av acer, men etter at yngre kunnskap ble hentet inn fra doktorens kjeller løste dette seg og.

Tenningen ble plottet inn i tabellen og testkjørt.

Fra å tidligere ha vært delvis skyldig i en støvsky som stengte minst en flyplass etter mildt pådrag ble den nå knapt synlig eksos ut under full pupp.

 

Det var tendenser til  :D den kvelden.

Nå gjenstår bare:

Lekkasje kjølevæske

Lekkasje motorolje

Lekkasje girolje

Lekkasje bensin

Lekkasje luftfjæring

Lekkasje eksos

 

Ja pluss diverse andre "små" ting

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det må ned på venstre side. Rattstamme og pedaler må ut. Viftehuset bygger såpass ut på venstre side at det går ikke å svinge det ned på høyre side.

Kan ikke huske hvordan vi gjorde det på 108-en Bernt men trodde det ville være nokså likt?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Bilde av triggerhjul og sensor på veiven for Edis 8 tenningen.

Var litt jobb å få dette til uten å borre hull eller sveise noe på. Særlig når jeg ikke fikk av reimskiven og den måtte inn på et mellomrom mellom 5 reimer.

 

Veldig praktisk å ha tilgang til en laserkutter når triggerhjul og braketter må spesiallages.

 

EDIS_sensor.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hvis man på min bil fyller bensin for 1000kroner (her stopper pumpene å gi mer bensin :() så kan man kjøre til triptelleren viser 280km.

 

Dette fikk jeg testet på Motorveien her på lørdag da vi gikk fra ganske fort i venstre fil til ganske seint i høyre. Klarte heldigvis å trille ut avkjørselen ved Bilia på Forus. Så sikkert litt dumt ut når to stykk jumper ut av bilen midt i en rundkjøring å pusher som galne på en bil som såvidt beveger seg. 1800kg er litt tungt oppoverbakke viser det seg. Og poden på 16kg i baksetet trekker jo opp vekten han og.

 

Det er nå tatt en beslutning i heimen om at enten må jeg få tak i en bensinmåler som passer i den lille tanken som står i nå, eller så må jeg fjerne rusten i den originale tanken. Hun ville ikke dytte mer. Dette er andre gangen jeg går bensinlens siden sommeren. Sist stoppet den halveis inni garasjen :D

 

Speedometeret mitt er veldig feil, så jeg tror det har blitt ca 350km av det, og bensinen er 98 oktan, så det blir ikke så mange literne av det. Bilen ga et host av bensinmangel før jeg fylte sist så det kan ikke ha vært mange decilitrene igjen der den gangen heller. Men uansett, hvis bensinen kostet 15 kroner for literen så har jeg brukt ca 1,85 liter på mila.

Er dette godt nok? Burde jeg anstrenge meg for å få mer gjennom?

 

Link to comment
Share on other sites

I følge boka så skal den bruke 21L/100km så det er vel ikke helt håpløst med 1,85. Har du prøvd speedometeret mot gps? Hvis du har standard 2.85 utveksling, originalt speedometer og dekkdimesjon burde jo ikke vise mer enn ca maks. 10% feil.

Link to comment
Share on other sites

Jeg byttet speedometer fra miles til km/t sist jeg hadde det oppe. Det er derfor det viser så mye feil. Har testet mot GPS og det viser ca 25% for lite.

Det er litt plagsomt, men slipper iallefall å se på et speedometer som bare forvirrer i miles. Eneste jeg kan på den skalaen er 60. Og det er ikke en anbefalt fart alltid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...