Jump to content

Stian sin 300SEL&Co

Stian

Recommended Posts

• 2 months later...

Var hos Harald å fikk skrudd av litt deler av en bil han fikk. Jeg har aldri sett en bil bli så nedplukket. Vi var som gribber. Alt som er igjen på bilen som ikke er sveist fast er plukket utenom bakvindu.

07032009004.jpg

07032009005.jpg

07032009.jpg

04032009.jpg

Og ENDELIG har jeg bil med hengerfeste igjen. (De andre bilene er Harald sine)

07032009001.jpg

07032009002.jpg

• 5 months later...

Mange takk alle sammen :P

Begynner såvidt å oppdage at en W109 ikke er tiltenkt en M100.

Gåddæm her er det trangt.

Tenkte å skifte bensinfilter. Lurer litt på om det er lettest å ta av skjermen eller ta ut motoren.

Kan såvidt skimtes på bildet (det er lenger ned enn det ser ut til)

IMGP3225.jpg

Måtte flytte batteriet for å trekke til den fremste mutteren på eksosmanifoilen. Må minst ta ut spyletanken for å komme til luftfilteret

IMGP3229.jpg

Skulle vært født med en sånn Citroenalbue. Hadde kommet godt med.

IMGP3224.jpg

IMGP3228.jpg

• 1 month later...

Da bensintanken er fyllt til randen av rust innvendig har jeg ikke fått begynt å feilsøke på motoren enda. Venter på ny fra Niemøller.

Har kost meg litt som urmaker imens. Superplagsom med klokke som ikke fungerer, men det var bare en lodding som var av. Sjekk det deilige urverket:

IMGP3274.jpg

IMGP3275.jpg

IMGP3276.jpg

IMGP3284.jpg

Fikk også byttet speedo til et som viser km/t og ikke miles, temp i celsius og trykk i bar.

IMGP3282.jpg

Vet ikke hva slags lodding det er snakk om, men mener at det er en inni der som er utført i rose-metall. Så denne fungerer som en smeltesikring. Så hvis det var den, og du har brukt vanlig loddetinn, har du mistet "sikringen"

Hvilken årsmodell er denna bilen? Fant det ikke noe sted, men kan godt hende jeg begynner å bli blind, men har en mistanke det står på skiltet?

Det ble vel kalt for doktor Waxenbergers skohorn-prosjekt.

Skohorn og stor slegge tror jeg også det er brukt for å få inn varmeapparatet. Det er sannsynligvis det første som ble montert i bilen. Skulle bare skifte noen lyspærer i speedometeret, og kanskje skifte en hendel på varmeapparatet. Så ballet det på seg. Hele varmeapparatet må byttes. Nå er radio, dasjbord, deksler, sigartenner, luftdyser for vindu kort sagt alt, nesten mellom vindu og pedaler ute. Før varmeapparatet kommer ut så må også rattstamme, bremsepedaloppheng og håndbrekk ut. ufffff.  :silent:

Kjibavigå

• 3 weeks later...

Prosjekt "skifte et par lyspærer i dæsjen" nærmer seg halveis.

IMGP3305.jpg

IMGP3302.jpg

Blir nok nødt for å bruke en dag eller to på å feste denne slangen til varmeapparatet.

IMGP3304-1.jpg

Som er ca her

IMGP3303-1.jpg

Måtte ha ny bensintank. Siden det ikke kostet så mye (trallalalala :roll:) kjøpte jeg en helt ny hos Niemøller. Prøvde å kjøpe uoriginalt...men nei.

IMGP3307.jpg

IMGP3309.jpg

Her er det noen som har røyka litt for mye...

Ser bra ut Stian, men jeg synes du bruker litt vel lang tid på noen skarve lyspærer - er det ikke meningen at man skal bruke tiden med en slik på å legge larver da?? :-D

• 3 months later...

Siste nye:

Etter at "Prosjekt skifte lyspærer" var 3/4 ferdig, og bensintanken var montert skulle jeg bare kjøre bilen ned i sin egen garasje. Dette viste seg å være litt lite gjennomførbart da bilen slett ikke ville ut av den store garasjen og bare lot være å starte. Selvfølgelig manglet det gnist etter at jeg haddde skiftet bensintank.

Etter mye kinning, måling og mange hårstrå ble coilen skiftet og bilen startet etter en halv omdreining, og sveiv i ca 1 minutt og 30 sekund....... så var det slutt, og den døde igjen Så kom snø og kulde og jeg trakk inn i hi.

Nå er det blitt plussgrader og feilen er sporet til turtelleren. Denne knekker kondensatoren av en eller annen grunn, tror eg. Iallefall så sveiv bilen i et kvarter i går. Så fire kondensatorer er bestilt før feilsøkingen på dette starter. Sukk. Etter dette må "prosjekt Skifte Lyspære" ferdigstilles.

Men først pusse opp bad.

Er vel egentlig teoretisk umulig at en turteller kan ta knekken på en slik kondis. Da går jeg ut fra at du mener den på fordeleren.

Den kondisen står der for å dempe gnisten på stiftene, og metallvandringen over de. Den kondisen tåler sikkert over 100 Volt, så det ville overraske meg at turteller skulle klare noe sånt. Og stort sett den eneste måten å knekke en kondis på er å gi den overspenning.

Så her vil jeg tru det er noe annet.

• 8 months later...

Denne står fremdeles å venter på at badet skal bli ferdig og at budsjettet skal gå i plussall. Nå er det fremdeles negativt slik det ofte blir når en nevner ordet bad i nærheten av nettbanken. Store reduksjoner i sum inntekter i husstanden trekker heller ikke i positiv retning.

Når i tillegg Pus trenger service og foringer og begynner å ruste litt og trenger litt TLC så går det litt tid og valuta her og.

Ny tenning med litt oppdatert teknologi er blitt diskutert, da dette er billigere en ett nytt fordelerlokk.

Og hvis en legger til at en stift er festet med karosseriskrue da de er blitt justert så mange ganger at gjengene er trekt ut, så kan det virke som en litt utfordrende justering.

Lookalike original elektronisk tenning koster omtrent det samme som en grei bil, derfor blir andre utbyttbare løsninger vurdert.

• 3 months later...

Morsomme bilder av M100

Jeg tok ut bensinpumpen for å sende denne til Oppegård elektro diesel for test og justering. De kunne og teste dysene.

IMGP3421.jpg

IMGP3427.jpg

Pumpen demontert

IMGP3423.jpg

Dysene montert i manifoil

IMGP3420.jpg

En manifoil er pusset&gnikket litt på, en er ikke.

IMGP3426.jpg

Nede her en plass vurderes det om det er plass til et triggerhjul.

IMGP3430.jpg

Jammen greit at det kun er fem reimer på veiven....

Vi få se om det lar seg gjøre å ordne noe her.

Ellers viste det seg at den ene dysen hadde en lekkasje. Ny kostet 26745kr pluss mva, men de selges ikke lenger så det var ikke et problem. Tror kanskje jeg fant en på Ebay til en noe mer rimelig kost.