Jump to content

vasketips for ferien

Guest 500SL

Recommended Posts

Guest 500SL

Når man er på Europatur med bilen, kunne det vært greit å vaske bilen en gang i blandt. Noen som har tips hvordan dette best gjøres? Har ikke tenkt på dette på tidligere turer, mens Mæsjen syntes jeg bør holdes ren......

Er det selvvaskehaller nedover i Europa, børsteløse osv...?

Er liksom ikke bare å kjøre en cab inn i en maskinvask...

Når man er på Europatur med bilen' date=' kunne det vært greit å vaske bilen en gang i blandt. Noen som har tips hvordan dette best gjøres? Har ikke tenkt på dette på tidligere turer, mens Mæsjen syntes jeg bør holdes ren......

Er liksom ikke bare å kjøre en cab inn i en maskinvask...[/quote']

I Tyskland er de veldig glad i børstevask! :shock:

I Polen var det ganske mange steder der de vasker bilen din manuelt. Skal love deg de ser :shock: ut når du hopper ut av en bil som ser veldig fet ut der, og krever å få vaske selv, med eget utstyr. Det de hadde så ikke heeeeelt nytt ut.

Det kan kanskje være greit å ta med seg ei bøtte med en svamp eller to og litt diverse.

Guest GammelGul

Jeg har kjørt mye i tyskland, og det er sjelden problemer å finne gode selvvaskeanlegg. Tyskerne er flinke til å holde bilene sine reine, og det er meget strenge restriksjoner når det gjelder bilvask hjemme på gårdsplassen.

Jeg må si at det forbauser meg sterkt hvor mange som har skrekk for å vaske bilen sin i børstemaskiner. Er maskinen i orden og skikkelig rengjort er det en meget skånsom vask. Jeg pleier å se an hvordan maskinen ser ut, og om det kommer vann og såpe der det skal. Er alt ok har jeg ingen betenkeligheter med å vaske i maskin. En god maskinvask krever etter mitt syn:

1. En forvask som får tid til å virke.

2. Kraftig høytrykkspyling for å få vekk løse partikler.

3. Børstevask med tilføring av vann og såpe for å fjerne trafikkfilm og fastsittende skitt

4. Skylling, gjerne med tilføring av flytende voks.

5. Skikkelig tørk. Gå gjerne over med pusseskinn etterpå.

Guest stig1
Når man er på Europatur med bilen' date=' kunne det vært greit å vaske bilen en gang i blandt. Noen som har tips hvordan dette best gjøres? Har ikke tenkt på dette på tidligere turer, mens Mæsjen syntes jeg bør holdes ren......

Er liksom ikke bare å kjøre en cab inn i en maskinvask...[/quote']hvis du skal til spania så husk at det er mye kalk i vannet der, vask aldri ute mens sola står oppe, det for å hindre at bilen selvtørker, vær nøye med tørking, tørk bilen for hånd slik at ikke kalken tørker på lakken

Er liksom ikke bare å kjøre en cab inn i en maskinvask...[/quote']hvis du skal til spania så husk at det er mye kalk i vannet der, vask aldri ute mens sola står oppe, det for å hindre at bilen selvtørker, vær nøye med tørking, tørk bilen for hånd slik at ikke kalken tørker på lakken

sånn var det i tyskland også. Veldig pent med masse hvite flekker på en svart bil. Å dra over med et kjapt strøk show shine funket fint :-)

Guest amorino

Kommet hjem med 200 mil i bagasjen - og jeg hadde med meg svamp og en flaske Hagmans "Wash & Go!"! Spylte bilen med høytrykk (eller hageslange med trykk) og gned over med denne suppa på en svamp (anbefaler "skolesvamper" - de holder lenge) - av og til brukte jeg skinn til å tørke av, andre ganger ikke - det spilte uansett ingen rolle. Ble bra!

PS! Heter vel ikke "Wash & Go!", men den funker sånn... Flasken er grønn, og kostet snaue 50 på Mekonomen!!

Guest MixaloT

Jeg har vært en flittig bruker av Turtle's Supervask, men jeg syntes at bilen ble veldig skitten, raskt. Samme når jeg har polert bilen, så har støvet en lei tendens til å sette seg i voksen å bli "skitten", man får etter et kort stykke på veien, en fin støvfilm over hele bilen etter bruk av voks & supervask.

Hva jeg gjør nå for tiden er:

1. Starter med å vaske/skylle bilen kun med hageslange og svamp, spyler på & rundt svampen mens jeg vasker bort det verste og den løse skitten. (egen svamp)

2. Heller opp etpar korker med Turtle Platinum såpe (inneholder ikke voks!) i en bøtte med vann og vasker bilen med dette. (ny svamp)

3. Tørker av bilen med en silikon sleik & pusseskinn.

4. Om det er nødvendig, kan jeg nå etter de 3 første pungtene nå polere bilen. Bruker for tiden Autoglym.

5. Etter at bilen er polert, så vasker jeg denne nå enda en gang med Turtle platinum shampo. Dette for å få bort den 'klissete' voks overflaten.

6. Tørk bilen og du/jeg er ferdig. :)

Dette er ikke noe jeg gjør hver gang altså :D Bare når jeg har vokset bilen, ellers bruker jeg pungt 1-3.

Har nå testet denne Turtle Performance såpen en stund og er veldig fornøyd med resultatet!

Mange vil sikkert synes at det er bortkastet å vaske bilen etter man har vokset den, man har jo akkurat ført på det "beskyttende laget". Sant nok, men det er dette laget som ligger å holder igjen finstøvet på lakken. Det er også grunnen til at vannet legger seg i perler når det regner, fettet/voksen.

Bilen holder seg rein MYE lengre nå.

Det er min erfaring & tips til de som vil prøve.

Lykke til & god tur. :)