Mr. Nygård Posted July 8, 2005 Share Posted July 8, 2005 Har fått et "godt" tilbud om å overta et prosjekt av en 123 - coupé, som jeg tenker litt på. Den svarte 123 - coupeen midt i bildet. Imidlertid så mangler den motor ( ), samt at det er "litt" rust på en del kjente plasser. Noen gode råd og muligheter for å få denne på vegen ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted July 8, 2005 Share Posted July 8, 2005 Har fått et "godt" tilbud om å overta et prosjekt av en 123 - coupé' date=' som jeg tenker litt på. [/quote'] Hva har det vært av motor i den tidligere? Det har jo litt å si for hvor vanskelig det er å få godkjent ting, og hva du lett kan putte neddi. Sitter det girkasse i den? Bygge deg værstingprosjekt? 500CE ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr. Nygård Posted July 8, 2005 Share Posted July 8, 2005 Har fått et "godt" tilbud om å overta et prosjekt av en 123 - coupé' date=' som jeg tenker litt på. [/quote'] Hva har det vært av motor i den tidligere? Det har jo litt å si for hvor vanskelig det er å få godkjent ting, og hva du lett kan putte neddi. Sitter det girkasse i den? Bygge deg værstingprosjekt? 500CE ? Mnja... det er en 230 C (dvs. med forgasser). Tenkte å sette inn en 230 E - motor (M 102). Da bør vel og girkasse følge med, da girkassa på forgassermotoren hører til en eldre variant (M 115). Problemet er at den er importert etter 1996, og man må betale noe hinsides i avgifter dersom en skal ha noen drøm om å få skilter på den. Forøvrig er den 30 år i 2008, og det er jo ikke lenge til. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Paul Posted July 8, 2005 Share Posted July 8, 2005 Forøvrig er den 30 år i 2008' date=' og det er jo ikke lenge til.[/quote'] Det er jo ikke lenge til i det hele tatt. Hadde selv en 1970 modell (reg.1969) VW T3 Variant stående på lager i 5-6 år i påvente av at den skulle bli veteran. Det var vel verdt å vente på.Vel verdt både med tanke på moroa jeg fikk med bilen etterpå og verdien på bilen når jeg solgte den videre etterhvert... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted July 8, 2005 Share Posted July 8, 2005 Mnja... det er en 230 C (dvs. med forgasser). Tenkte å sette inn en 230 E - motor (M 102). Da bør vel og girkasse følge med' date=' da girkassa på forgassermotoren hører til en eldre variant (M 115). Problemet er at den er importert etter 1996, og man må betale noe hinsides i avgifter dersom en skal ha noen drøm om å få skilter på den. Forøvrig er den 30 år i 2008, og det er jo ikke lenge til.[/quote'] Den er tollet inn som 230C ? Det blir jo ikke veldig mye ekstra for å dytte inn 230E. Gidder ikke sjekke, men var det ikke ca. 109 hk i 230? Kan umulig bli rare greiene ekstra, hvis ikke du møter på problemer mtp godkjenning av mer effekt. 2008 er ikke sååå lenge til, det er jo snart 2006. Da har du jo noen år på å gjøre bilen strøøøøøøken inntil du registrerer den opp som veteranbil. Høres ut som en bil man bør ta vare på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bska Posted July 9, 2005 Share Posted July 9, 2005 Thomas, Du er jo ikke skyggeredd saa klin til du Det er jo en del aa ta fatt paa her. Du kommer nok til aa tomme noen gassflasker paa MIGen foer du faar tid aa tenke paa motor og evt godkjenningsproblemer. Den utfordingen ta du glatt paa et senere tidspunkt.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Posted July 9, 2005 Share Posted July 9, 2005 Har ikke noe råd å gi, men må bare si at en coupe-utgave av en 123 bil er nyyyydelig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted July 10, 2005 Share Posted July 10, 2005 C123 er definitivt en klassiker som bare kommer til å øke i verdi i årene som kommer, så denne er det verdt å ta vare på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MortenE Posted July 11, 2005 Share Posted July 11, 2005 Dette må jo vær ett røverkjøp! Snakkte nettopp med eieren som forteller om att bilen er reg. som 230CE ifg vognkortet, så noe avgift forå sette i M102 istedenfor M115'en som stod i er neppe aktuellt! Stikkordet her er nok donorbil, etter rustsveisingen! En donorbil bør gå for under 5K og inneholder alt du da trenger av motor og gir..... Eieren fortalte og att han sannsynligvis ville ta turen til Noredalen i dag, for å montere "ny" abs sensor på 200'en! Og muligens diskutere siste detaljer med "unge lovende" hvis han dukker opp.... M. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Geggi Posted July 11, 2005 Share Posted July 11, 2005 Thomas' date=' Du er jo ikke skyggeredd saa klin til du Det er jo en del aa ta fatt paa her. Du kommer nok til aa tomme noen gassflasker paa MIGen foer du faar tid aa tenke paa motor og evt godkjenningsproblemer. Den utfordingen ta du glatt paa et senere tidspunkt....[/quote']Aldri en dag uten MBE-forumet selv om en er på utenlandsferie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr. Nygård Posted July 11, 2005 Share Posted July 11, 2005 Dette må jo vær ett røverkjøp! Snakkte nettopp med eieren som forteller om att bilen er reg. som 230CE ifg vognkortet' date=' så noe avgift forå sette i M102 istedenfor M115'en som stod i er neppe aktuellt! Stikkordet her er nok donorbil, etter rustsveisingen! En donorbil bør gå for under 5K og inneholder alt du da trenger av motor og gir..... Eieren fortalte og att han sannsynligvis ville ta turen til Noredalen i dag, for å montere "ny" abs sensor på 200'en! Og muligens diskutere siste detaljer med "unge lovende" hvis han dukker opp.... M.[/quote'] Godt at eieren har så inngående kjennskap til kjøretøyet, og at han likevel ønsker å selge sin øyensten er jo for mange et åpent spørsmål. Mulig her kjøperen ikke vet alt som skjuler seg under den kledelige brunfargen ...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted July 11, 2005 Share Posted July 11, 2005 Det er et spennende prosjekt og er faktisk glad Morten ikke setter mer av sine fingre i det proskjektet......(intern de som kjenner Morten vet hvorfor)... Men skal du i det minste få muligheten til å få denne på veien så må den inn til sandblåsing og grunning av karosseri før du begynner å sveise.Alt annet blir bare lappverk og skal du legge masse timer i denne bilen så er det like greit å gjøre det en gang og det skikkelig så du slipper noe mas de neste 20 årene... Plukk ut interiøret, vinduer og resten som kan skrues av og hiv karrosseriet på en henger og kjør den til noen som driver med slik å få en pris på blåsing og grunning. Sandblåste en Gammel Ford Capri for noen år siden, det var gjort på ca 4-5 timer for å blåse alt Invendig og utvendig, så ble det lagt på grunning, ca en halvtimes arbeid og vi hentet bilen dagen etter.Etter det så ser du hvor det er stål igjen og hvor det ikke er..... Men da er det og gøy og fortsette!! Her er noen som driver med slikt: http://www.stalguiden.com/Sandblaasing.htm Grenland Mmo: tel: 51202270 http://www.sunnsand.no/ http://www.il-as.no/sandblaasing.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Geggi Posted July 11, 2005 Share Posted July 11, 2005 Kompressor og sandblåseutstyr er mitt felt.Bare ring, vi har noe utstyr inne for leie nå faktisk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr. Nygård Posted July 12, 2005 Share Posted July 12, 2005 Eieren fortalte og att han sannsynligvis ville ta turen til Noredalen i dag' date=' for å montere "ny" abs sensor på 200'en! Og muligens diskutere siste detaljer med "unge lovende" hvis han dukker opp.... M.[/quote'] Den faste sjåføren av Renaulten i porteføljen la visse hinder for at siste detaljer kunne fastsettes.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr. Nygård Posted July 14, 2005 Share Posted July 14, 2005 Thomas' date=' Du er jo ikke skyggeredd saa klin til du [/quote'] Ble coupé - kjøp i går. Måtte smøre selgeren med cognac Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted July 14, 2005 Share Posted July 14, 2005 Gratulerer med kjøpet..!!Da har du godt med arbeid det neste året.... Et godt råd, ta bilder og noter hvor ting skal stå, sett merkelapper på de elektriske kontaktene og slike ting.....det husker du ikke når det skal i sammen igjen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MortenE Posted July 14, 2005 Share Posted July 14, 2005 Jaja... får vel endre signaturen da....... Merkelapper og bilder er bare for pyser! Ekte mekanikerer, slenger alt i en box, og finner utav det når det skal monteres igjen.... Mye arbeid venter, men den gikk forferdelig billig og...... M. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted July 14, 2005 Share Posted July 14, 2005 Det er mang en bil som har endt sine dager pga at eier ikke har merket og tatt bilder...... Har faktisk bare hørt om biler som til slutt har fått skilt, at eier har dokumentert skikkelig ved demontering...ingen jeg vet om til nå har demontert en hel bil og satt den sammen igjen "perfekt" uten noen form for dokumentasjon..... Men satser Thomas på flaks...??... tror faktisk ikke det, da blir jeg overasket hvis han prøver seg på et slikt stunt..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bska Posted July 14, 2005 Share Posted July 14, 2005 ha ha, fine - smoring med cognac !Flere i denne klubben som er svake for en slik skvett. Say no more....Det fine med alky's er at det som ikke er drikkenes kan med fordel helles i spylerbeholderen :idea: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr. Nygård Posted September 29, 2005 Share Posted September 29, 2005 Litt oppdatering. Coupeen begynner å bli lappet sammen igjen, selv om det går sakte, så går det framover. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Asbjørn Posted September 30, 2005 Share Posted September 30, 2005 Naice Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bska Posted September 30, 2005 Share Posted September 30, 2005 Med dette tempoet så er nok kjerra på veien til neste sesong Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr. Nygård Posted November 23, 2005 Share Posted November 23, 2005 Litt mer rustsveisestatus: Begynner å se en ende på MIG - kjøring på delprosjekt I, dvs fram til frontruta: Har begynt å pusse sveiseskjøter, her fra rundt jekkfestet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bska Posted November 23, 2005 Share Posted November 23, 2005 Fremdrift og innsats er upåklagelig.Nå begynner du jaggu å få teken på mig'en også. Hekkan så bra Thomas ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted November 24, 2005 Share Posted November 24, 2005 Jepp, dette går strålende - var oppom i kveld en tur, og røyken hang tjukt i luften enda Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.