Guest cleric Posted July 6, 2005 Share Posted July 6, 2005 Hei, Tenningslåsen min har slått seg vrang. Dvs at det ikke går ann å rikke på nøkkelen i det heletatt. Mercedes i ski skulle ha ca 4000,- for deler og jobb. Er det mulig å få ut sylinderen uten å bruke spesialverktøy? Gjelder da en Mercedes 260E 1989mod, W124. Har sett en tråd på forumet her hvor man bruker en ståltråd, men da må man kunne vri nøkkelen til posisjon 1. (dette går da ikke hos meg) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted July 6, 2005 Share Posted July 6, 2005 Kjøp ny sylinder, og finn fram ståltråd slik at du har det du trenger for å bytte lås. Bruk en tang og vri alt du makter og håp at du for gudsskyld klarer å vri om nøkkelen. Det har skjedd meg 2 ganger med w201, og begge gangene har jeg klart å vri om nøkkelen med bruk av MAKT! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Yokishima Posted July 7, 2005 Share Posted July 7, 2005 hvordan klarer du å bytte sylinder med ståltråd? Mener du etter at du har fått ut tenningslåsen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted July 7, 2005 Share Posted July 7, 2005 hvordan klarer du å bytte sylinder med ståltråd? Mener du etter at du har fått ut tenningslåsen? For å få ut låssylinderen må du bruke ståltråd... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest cleric Posted July 9, 2005 Share Posted July 9, 2005 klarer ikke å vri nøkkelen rundt i det heletatt. Selv ikke med rå kraft. redd for å brekke den. Kan jeg klare det med skrutrekker? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted July 10, 2005 Share Posted July 10, 2005 klarer ikke å vri nøkkelen rundt i det heletatt. Selv ikke med rå kraft. redd for å brekke den. Kan jeg klare det med skrutrekker? Vel, får du ikke vridd rundt låsen med nøkkelen i må du borre ut hele dritten. Det er ikke noe jeg har prøvd på selv, men jeg har hørt at det kan bli en dyr affære... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Geir Tore Posted December 1, 2005 Share Posted December 1, 2005 Jeg har nylig oppdaget at nøkkelen må lirkes rundt i tenningslåsen hvis jeg setter den i en vei, men går glatt hvis jeg setter den i andre veien. Nøkkelen skal jo være symmetrisk, men slitasje har vel gjort den noe usymmetrisk. Det er vel uansett på tide å bestille ny sylinder og nøkler for å være på den sikre siden. Er det noen som har en detaljert beskrivelse av hvordan man bytter sylinderen? Ser ståltråd er nevnt, men ikke hvordan den brukes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tom Bringsvor Posted December 1, 2005 Share Posted December 1, 2005 Tror det er et 2-3 mm. hull ved siden av sylinderen, stikk inn ståltråden vri rundt nøkkelen og dra ut sylinderen, rekkefølgen er jeg usikker på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted December 1, 2005 Share Posted December 1, 2005 http://www.geocities.com/shvoldum/owners/locks.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest SylteRacing Posted December 1, 2005 Share Posted December 1, 2005 klarer ikke å vri nøkkelen rundt i det heletatt. Selv ikke med rå kraft. redd for å brekke den. Kan jeg klare det med skrutrekker? Stakkars mann.. Jeg har skifta tenningslås på en W126 (samme som W124) med knekt nøkkel i posisjon "0". Banneord blir vel sensurert her men det er desverre eneste måten å beskrive for en drittjobb det var. Alle de små stålpinnene er jo herda og av beste tysk panserstål, så det gikk med en pakke med borr. Enda verre er det på nyere MB (er ikke sikker på når dette kom) , da er der en låsetapp som spretter ut hvis man prøver å bryte opp låsen, som igjen fører til at man må skifte hele rattstammen. Syns ikke 4000,- var så aller værst pris for å være merkeverksted. Syns å huske jeg fikk 3000,- og da hadde jeg en brukt sylinder liggende... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torbjørn Posted December 1, 2005 Share Posted December 1, 2005 Grunnen til at dette skjer er at olje eller noe annet fett har klebet til seg dritt og låser de bitte små sylinderne inne i tenningslåsen som må stå i visse posisjoner bestemt av sporet i nøkkelen for å fungere. Når dette låser seg, så sitter det. Trikset jeg brukte var å dynke låsen med kjølespray og banke på nøkkelen med en hammer mens en kamerat vridde med nøkkelen, vips så stod den i riktig stilling til at jeg fikk den ut.Bare å være tålmodig her. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted December 1, 2005 Share Posted December 1, 2005 Grunnen til at dette skjer er at olje eller noe annet fett har klebet til seg dritt og låser de bitte små sylinderne inne i tenningslåsen som må stå i visse posisjoner bestemt av sporet i nøkkelen for å fungere. Når dette låser seg' date=' så sitter det. Trikset jeg brukte var å dynke låsen med kjølespray og banke på nøkkelen med en hammer mens en kamerat vridde med nøkkelen, vips så stod den i riktig stilling til at jeg fikk den ut.Bare å være tålmodig her.[/quote'] Er detta noe som ryker i ny og ne, så det kan være lurt å være føre var? Får man noen indikasjoner? Låsen min går i hvertfall rundt som en drøm foreløpig. Dyrt å bestille en på understellsnummer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 300TDT Posted December 1, 2005 Share Posted December 1, 2005 Er detta noe som ryker i ny og ne' date=' så det kan være lurt å være føre var? Får man noen indikasjoner? Låsen min går i hvertfall rundt som en drøm foreløpig. Dyrt å bestille en på understellsnummer?[/quote']Mja. Det er ihvertfall et kjent problem hos NAF. 190'n min måtte hentes hjemme da den røk (før bilen var gått 200k). 124'n skulle jeg komme i forkjøpet da den begynte å hangle, så der kjøpte jeg ny låsesylinder og fikk den byttet hos forhandler. Var også kaputt på en W123 jeg hadde etter vel 300k. Pris omkring tusenlappen - sjekk at du får MED nøkkel, og ikke som jeg som først kjøpte sylinderen og deretter ny nøkkel -> dyrere!http://wwwsg.daimlerchrysler.com/Projects/wi/cda/etpl?ETNR=A126%20460%2002%2004&from=query&etpl_lang=01http://wwwsg.daimlerchrysler.com/Projects/wi/cda/etpl?ETNR=A000%20760%2025%2006&from=query&etpl_lang=01 Ny nøkkel er viktig - den gamle er slitt og vil slite mer på den nye låsen - mere lirking må til ved bruk også.Ellers er det bare å være flink og ikke bruke billige messing-nøkkelkopier, men originale rustfrie som ikke legger igjen spon inni låsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olav Posted December 1, 2005 Share Posted December 1, 2005 Jeg fikk tips om å bruke startgass for å rense opp en lås som hadde kila seg. Funka ikke på mercedesen jeg slet med den gangen, men på min brors opel fikk vi den løs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tdha Posted December 2, 2005 Share Posted December 2, 2005 Jeg fikk tips om å bruke startgass for å rense opp en lås som hadde kila seg. Funka ikke på mercedesen jeg slet med den gangen' date=' men på min brors opel fikk vi den løs.[/quote'] Mercedes= dritt bil! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.