Guest kodvaag Posted July 5, 2005 Share Posted July 5, 2005 3 barn med utstyr gjør at det blir liten plass i w124. Hverken jeg eller kona vil egentlig kjøre buss, og ettersom min erfaring med 124-serien er at den trenger mindre reperasjon enn nye biler gjør, så jeg vil ha en 124 igjen. Tenker på en 1993-95 200TE - E220 stasjonsvogn, ev. 230TE, med kilometerstand opp til 125000 km. Innbiller meg at 200TE med 118 Hk blir litt slapt, den er jo en del tyngre enn den jeg har nå. Utstyrsønske i prioritert rekkefølge: AutomatKlima TempomatSkinn Jeg har sett et par av disse bilene til salgs med defekt topp-pakning. Er dette en svakhet på 16-ventileren? (I så fall vurderer jeg kanskje en 1990-1992 230TE) Mest motor er alltid best, men for oss så er 200E sprek nok. Den går jo kjempefort, gikk 200 km/t (på klokka) på autobahn, og bruker lite bensin. Så derfor vil jeg ikke gi staten de avgiftskronene og betale mer i forsikring, og heller tåle å kjøre 4 sylindret motor. Vi snakker tross alt om en av de beste stasjonsvognene som er produsert noensinne, så minste motoralternativet er ikke så galt. Jeg kan bl.a. takke 124-bilen min for at jeg har det greitt økonomisk nå, hatt den i over to år med tilnærmet null verditap, lite reperasjoner, lave drift- og forsikringskostnader. Derfor kan jeg godt tenke meg å ha 124 serien igjen. I Oktober skal jeg til Tyskland uansett, for å kjøpe en 2001-2003 modell campingbil, tenkte da å kjøre ML nedover, og ta med biltralla, slik at det blir plass til en fin S124 bakpå. Så kan jeg ta hjem en slik stasjonsvogn, og så vente med å registrere den til W124'en min blir solgt. Jeg har etterhvert tatt inn noen biler fra Tyskland, og har i hvert fall lært en ting: Det er bedre å betale litt ekstra for å få en fin bil i topp stand, billige biler er dyre til slutt! Alle synspunkter som dere måtte ha er jeg takknemlige for å høre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted July 5, 2005 Share Posted July 5, 2005 med kilometerstand opp til 125000 km. La meg være den første til å ønske lykke til ... Utstyrsønske i prioritert rekkefølge: AutomatKlima Jeg ville ikke så mye som sett på en bil uten det der. Både pga. sikkerhet og komfort. En avkjølt sjåfør er en bedre sjåfør enn en som sitter og svetter halvt i hjel på tur med unger som klager osv osv. Jeg har sett et par av disse bilene til salgs med defekt topp-pakning. Er dette en svakhet på 16-ventileren? (I så fall vurderer jeg kanskje en 1990-1992 230TE) Gåen toppakning er ikke allverdens problem' date=' det er bare å bytte den. Det blir litt rart å avskrive en hel del biler pga. et ganske så lite problem. Mest motor er alltid best, men for oss så er 200E sprek nok. Den går jo kjempefort, gikk 200 km/t (på klokka) på autobahn, og bruker lite bensin. Så derfor vil jeg ikke gi staten de avgiftskronene og betale mer i forsikring, og heller tåle å kjøre 4 sylindret motor. Vi snakker tross alt om en av de beste stasjonsvognene som er produsert noensinne, så minste motoralternativet er ikke så galt. Du vet jo omtrent hvordan det går fra før. Legg på en del kg til å dra på, så har du omtrent feelingen. Når du kjøper bruktbil her i landet, gir du ikke staten noen ekstra avgiftskroner.Jeg kan bl.a. takke 124-bilen min for at jeg har det greitt økonomisk nå' date=' hatt den i over to år med tilnærmet null verditap, lite reperasjoner, lave drift- og forsikringskostnader. Derfor kan jeg godt tenke meg å ha 124 serien igjen. [/quote']Støttes, men kjøp en med litt utstyr og motor, så har du en kjempemessig bil i maaaange år.I Oktober skal jeg til Tyskland uansett' date=' for å kjøpe en 2001-2003 modell campingbil, tenkte da å kjøre ML nedover, og ta med biltralla, slik at det blir plass til en fin S124 bakpå. [/quote']Aha, import, altså? Det er mer å velge i, men ikke noe særlig penger å tjene. Som du da sikkert vet, så er det jo godt med avgifter å betale på noe sånt.Jeg har etterhvert tatt inn noen biler fra Tyskland' date=' og har i hvert fall lært en ting: Det er bedre å betale litt ekstra for å få en fin bil i topp stand, billige biler er dyre til slutt! [/quote']Det er nok flere som har gjort seg den erfaringen. Hvor mye skal du bruke?Hvis du kjøper en '94 eller senere, får du den siste faceliften. Det er gjort en del endringer som gjør bilen bedre. Få deg en med litt utstyr. Om bilen har gått 100 000 eller 200 000 km spiller ikke den helt store rollen hvis den er greit holdt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest ODDATLE Posted July 5, 2005 Share Posted July 5, 2005 Må vel bare si meg enig med FrodeS i alt han sier.Har selv en -95 som jeg selv har kjørt 100 000 km med,og er fortsatt litt forbauset over billig vedlikehold tatt i betrkning at den snart passerer 300 000 km. Har nettopp byttet toppakning på min,det trodde jeg ikke skulle skje. Dette er en 10-11 tusenkronersjobb på verksted. Ellers har jeg hatt noen ledningsfeil med sprukket isolasjonog diverse tull med det.Vanlige slitedeler er billige i innkjøp og enkle og skifte selv,bortsett fra bakhjulslager som sitter noe innih.. fast på stasjonsvonene.Jeg syns at jeg har en kjempebra bil til mitt bruk,god å kjøre når jeg er alene i bilen og meget komfortabel på langkjøring med 3 unger og 2 store hunder.Savner skinn og klima, skal jeg bytte ut bilen engang,er dette noe somjeg må ha, i tillegg til automat. Den vil jeg ikke være foruten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest GammelGul Posted July 5, 2005 Share Posted July 5, 2005 Et greit sted å kjøpe fine 124-biler er her: http://home.mobile.de/DB-CarsNår det gjelder avgifter på disse bilene så er også bruksfradraget etterhvert blitt såpass stort at det ikke spiller så veldig stor rolle hvilken motor man velger. på en -94 modell skiller det vel ca 30000 fra en E 220 til en E 320. Jeg er ikke i tvil om hva jeg ville valgt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tdha Posted July 5, 2005 Share Posted July 5, 2005 Et greit sted å kjøpe fine 124-biler er her: http://home.mobile.de/DB-CarsNår det gjelder avgifter på disse bilene så er også bruksfradraget etterhvert blitt såpass stort at det ikke spiller så veldig stor rolle hvilken motor man velger. på en -94 modell skiller det vel ca 30000 fra en E 220 til en E 320. Jeg er ikke i tvil om hva jeg ville valgt. E220, ikke sant? For med 5 personer pluss to hunder blir det fort dyrt med bensin! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest GammelGul Posted July 5, 2005 Share Posted July 5, 2005 Gjerrigknark..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest ODDATLE Posted July 5, 2005 Share Posted July 5, 2005 Min bruker ca. 0,85 på langkjøring med full bil,takboks og tilhenger.0,95 på småkjøring om sommeren og1.05 om vinteren.Det er jeg helt komfortabel med, med tanke på hvor mye vekt som skal flyttes. Min far sin C180T -02 mod. bruker 0,79(i dag,faktisk) på småkjøring.Er ikke sikker på at jo mindre motor = alltid bedre økonomi.Kunne godt tenkt meg en større motor selv f.eks 280/320 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tdha Posted July 5, 2005 Share Posted July 5, 2005 Min bruker ca. 0' date='85 på langkjøring med full Er ikke sikker på at jo mindre motor = alltid bedre økonomi.Kunne godt tenkt meg en større motor selv f.eks 280/320[/quote'] "Er ikke sikker på at jo mindre motor = alltid bedre økonomi." Du har helt rett når 220 sammenlignes med 200 eller 230 fra det tids epoke. Men du må øke bensin utgifter med 25% når du sammenligner 220 med 280/320. Jeg fyller 400,- per uke som utgjør 20 800,- per år, hadde jeg 280/320 ville utgifter økes til 26 000,-. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest ODDATLE Posted July 5, 2005 Share Posted July 5, 2005 Jammen kan det være gøy å bruke penger også.Vel, jeg føler at jeg trenger en større motor av og til,Spesiel når vi skal på hytten med takboks og henger+allei familien. Bor på vestlandet og skal til Hallingdal,veiene er ikke som i Danmark. Men klart,smaker det så koster det.Klarer meg forsåvidt bra med 220 motoren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tdha Posted July 5, 2005 Share Posted July 5, 2005 Jammen kan det være gøy å bruke penger også.Vel' date=' jeg føler at jeg trenger en større motor av og til,Spesiel når vi skal på hytten med takboks og henger+allei familien. Bor på vestlandet og skal til Hallingdal,veiene er ikke som i Danmark. Men klart,smaker det så koster det.Klarer meg forsåvidt bra 220 motoren.[/quote'] Lyst på større motor? Me too!Har aldri hatt V6 el. V8, så jeg gleder meg til den dagen. Sannsynligvis vil V8 sitter på sommerbil, en w107. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tdha Posted July 5, 2005 Share Posted July 5, 2005 Gjerrigknark..... Med kontorjobb i kommune så er man tvunget til det, med det lille lønningspose man får hver måned. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tin Nguyen Posted July 6, 2005 Share Posted July 6, 2005 Har hatt en E220T i snart i 4 år nå, og er fortsatt kjempefornøyd med bilen. Jeg er overhodet ikke bekymret for toppaknings-problematikken. Aldri fått inntrykk av at dette er et spesielt problem på 220 motoren. For å si det sånn. Med innførselen av aluminium i motorblokkene (og da spesielt i motortoppene) er det blitt mer vanlig med skifte av toppakninger sammenlignet med i gamle dager, dvs støpejernsalderen. Men da var det også sjeldent at motorene klarte 300 000 km på "strak arm". Det som man må regne med ved kjøp av 124 biler for tiden er utskiftninger av slitedeler i understell og hjuloppheng. Er man uheldig kan rust også bli et problem på såpass gamle biler. Men akkurat det er peanuts sammenlignet med W210... "Bank i bordet" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Steinar Lindberg Posted July 6, 2005 Share Posted July 6, 2005 Jeg syns at jeg har en kjempebra bil til mitt bruk' date='god å kjøre når jeg er alene i bilen og meget komfortabel på langkjøring med 3 unger og 2 store hunder.[/quote'] Akkurat min situasjon også, med 3 unger og 2 store hunder... Og det funker helt greit det, selv om jeg nok skulle hatt en boks på taket ved lengre ferieturer o.l.Men som sagt, det har funka fint hittil... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted July 6, 2005 Share Posted July 6, 2005 Min bruker ca. 0' date='85 på langkjøring med full Er ikke sikker på at jo mindre motor = alltid bedre økonomi.Kunne godt tenkt meg en større motor selv f.eks 280/320[/quote'] "Er ikke sikker på at jo mindre motor = alltid bedre økonomi." Du har helt rett når 220 sammenlignes med 200 eller 230 fra det tids epoke. Men du må øke bensin utgifter med 25% når du sammenligner 220 med 280/320. Jeg fyller 400,- per uke som utgjør 20 800,- per år, hadde jeg 280/320 ville utgifter økes til 26 000,-. "400 pr. uke" hørtes veldig unøyaktig ut. Forbruket bestemmer man med høyrebeinet. Hvis drivstoffutgifter er så viktig, får man heller kjøpe seg en diesel. Min bruker 0,8 uansett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted July 7, 2005 Share Posted July 7, 2005 Jeg synes det er litt snevert syn og kun rette alt mot drivstofføkonomi.... Som regel så skal en jo ha bilen en stund, og den skal kjøres..... dermed så ligger jo en viktig ting som komfort og trivsel også i regne stykket... Jeg personlig blir skeptisk når en bil har så alt for liten motor, at en må planlegge en forbikjøring en halvtime i forveien....synes det blir fort litt mye jag og mas spesielt på ferie med unger og stash.... Min bil drikke nok litt mye men jeg personlig ville anbefalt E280T Sportsline, den går på 0,9 på langkjøring og 1,3 i byen, du får godt dreiemoment og nesten 200hk som tar deg raskt og komfortabelt frem... Men er det kun drivstoff som står i kravet er jeg faktisk enig med Frode, hadde nok valgt en godt utstyrt 1995 -1996modell E 300 T TurboDiesel da.... Under literen på bykjøring og 0,7 på langkjøring og allikevel nesten 150hk og veldig bra dreiemoment når en skal ut på tur.... Sånn plassmessig så er stasjonsvogna fenomenal..!! det er bare å åpne bakluka å trø inn, har ennå ikke hatt noen problemer med å ikke få med alt når vi skal på tur.... Og så er høydereguleringa bak nærmest perfekt i mine øyne, spesielt når en ser Audier og slike ting ligge nedpå bakakselen å sope med litt last baki... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kodvaag Posted July 14, 2005 Share Posted July 14, 2005 Først og fremst: Tusen tusen takk for mange gode synspunkter på S124. Tenker litt på at S124 tross alt begynner å bli gamle, og...en ting til: Jeg har prøvd å forklare kona at S124 er noe av det stiligste som finnes, en med riktig farge og f.eks 16" eller 17" amg monoblock felger er en av de fineste stasjonsvognene som er laget, mener nå jeg. Hva hjelper vel det? Hun sier at S 124 er så mye mye styggere enn den 1986 Scorpio Ghia hun hadde før. "jeg vil ikke ha S124" hmf. S210 er utelukket, har hørt & sett for mye tull. S202 derimot, den er da i ekte god, gammel Mercedes kvalitet? Jeg har klaget på at C klasse stasjonsvogn er for liten. Den gang jeg hadde en slik bil (C250T tdt) hadde vi to barn som var så små at de måtte sitte i barnestoler, som var alt for store for C klassen. Barnestolene "bygde" så mye opp & frem at det ble litt trangt foran. (Jeg er 183cm og kona er 177 høy) Nå derimot er to av ungene så store, at hvis jeg fant en til med integrerte barneseter igjen, så kunne den ene som må ha barnesete sitte i tre punkts beltet i midten... og da kunne vi foran ha setene lengre bak. Dette var egentlig mitt eneste ankepunkt da jeg hadde S202 stv. Ellers var det en bra bil. For ikke å svi av hele budsjettet på avgifter, så blir det nok bare en C180T eller kanskje en C200T. Ser at det er stort sett alltid til salgs en del av disse i Tyskland, med kilometerstand under 100 000km. Det blir kona som bruker bilen til daglig, og hun hadde sikkert vært fornøyd med en C160T, derfor vil jeg ikke kjøpe større motor. Ellers med C klasse: Har selv den første årsmodellen (1996) ny type gass (R134?) i klima-anlegget? Har 1996 modellen 5 trinns-automat? Er det noen svakheter med denne gearkassa, så lenge jeg får tak i bil som er kjørt under 100000km og innfører oljeskift med en gang? Er automatisk klima (den med digitalt display) på disse modellene ok? (tenker da på feilfrekvens, og på funksjon på "auto" stillingen) Må jeg sjekke for rust under gummilistene på dørene, som man må på W210? Er "Esprit" senket fra fabrikk? Dere som har prøvd begge: Hjelper det mye med to-liter? Jeg har kjørt en del C180T for noen år siden, og den var ikke veldig sterk. Fartsøkning og motbakker, så måtte den alltid geare ned, merer jeg og huske. Takk igjen for alle gode svar. Plassmessig kunne vi nok godt hatt en Caravelle, men pokker heller. Mine foreldre klarte seg med VW boble da de var på min alder, og hadde to unger! Denne bilen ser ryddig ut, men det er 1200km å kjøre fra Hirtshals: http://www.mobile.de/SIDmAU.acRLOp7Z9PuDSK.NMw-t-vaNexlCsAsCsK%F3P%F3R~BmSB11Iindex_cgiJ1121326075A1Iindex_cgiD1100CCar%5B-t-vctpLtt~BmPA1B21B20D1000%81P-t-vCaMIMkMoSeSmVb_X_Y_x_y~BSRA6A3F100000E17200EC180TCPKWEC180THinPublicA2A0A0A0/cgi-bin/da.pl?bereich=pkw&top=23&id=11111111164740605& Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kodvaag Posted July 20, 2005 Share Posted July 20, 2005 Nå har jeg kjørt en kompis' 1991 230TE automat. Den var kjørt 210000km I forhold til min 200E var den ikke sprekere i det hele tatt. Føltes egentlig helt lik ut, kanskje litt mykere motorgange i denne. Det var kanskje en anelse mindre motorstøy i denne stasjonsvogna enn min. Men, jeg syntes den var vinglete. Det skyldtes nok dekkene: Min har uniroyal rallye 550 205/60-15", og denne hadde jallaballa 185/65-15". Tyngre bil, og for smale dekk. Ellers så føltes denne bilen så mye lengre enn min at jeg faktisk syntes den virket smalere (selve bilen) Høres det rart ut så snakk med psykologen min, kanskje han kan forklare det. Dessuten var denne bilen veldig høy. Det så i hvert fall sånn ut når jeg så på høyden fra dekk til forskjerm. Kanskje derfor den virket "smalere" når jeg satt bak rattet. Plassmessig er S124 grei, men spørs om ikke det luter mot S202 pga mer moderne kjøreegenskaper. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest ODDATLE Posted July 20, 2005 Share Posted July 20, 2005 Dessuten var denne bilen veldig høy. Det så i hvert fall sånn ut når jeg så på høyden fra dekk til forskjerm. Kanskje derfor den virket "smalere" når jeg satt bak rattet. Plassmessig er S124 grei' date=' men spørs om ikke det luter mot S202 pga mer moderne kjøreegenskaper.[/quote'] Et lite senkesett ordner den biffen og bilen blir mye bedre,og penere Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Eivind Soltvedt Posted July 20, 2005 Share Posted July 20, 2005 da jeg fikk 300en var den i originalhøyde bak og knekte fjører foran.Vinglete som ett korthus i full storm! Hadde angst i 110 på E6 nordover fra oslo! Nye fjører gjorde susen! Like stabil (nesten) som en sedan. Prøv litt flere S124 før man trekker konklusjon på kjøreegenskaper. (regner med du visste det, men måtte bare! ) Gass på AC på MB gikk vel over til R134 i 93, så da er vel alle 202 levert med den gassen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.