Jump to content

Kjøp av MB c230 Kompressor, 1996-modell?


Guest c230k

Recommended Posts

Guest c230k

Har en Mercedes C230 Kompressor på hånden nå, 1996-modell med ca 150' på telleren. Er av typen "Sport", med manuelt gir. Av utstyr vet jeg det er lite utover standard, men det er; el. rullegardin, nedfellbare nakkestøtter, asr, alarm, abs, airbag og setevarme. Det er ikke el. vinduer, ac, takluke e.l.

 

Bilen er ikke importert, og har fullt servicehefte. Den er ellers tilnærmet strøken stand.

 

Noen som har noe teknisk info om denne? Ser det var noen endringer i '97/'98, hva skjedde da? Var det bare facelift, eller var det noe teknisk endring?

 

Hvor mye er bilen verd, eller hvor mye bør jeg gi for den? Er den vanskelig å selge senere? Finner svært få andre til salgs, noen som vet hvor mange c230k som er solgt her til lands?

 

Hørt mye trasig om manuell-kassene til disse c-klassene, hvordan mye stemmer av dette? Ønsker egentlig manuell framfor automat, da det gir mer sportsfølelse.

 

Er det noen spesielle slitedeler som kan påregnes og måtte skifte i intervallet 150'-200'? Hvor lenge holder f.eks. kompressoren?

 

Noe jeg spesielt bør se etter?

Link to comment
Share on other sites

Guest C 230 Kompressor

Halloen...

 

C230 Kompressor, er det bare solgt ca 20 av ny i Norge. Motoren er vel mest vanlig i CLK og SLK.

En fantastisk familie racer med den motoren, gjerrig på drivstoffet er den også.

Jeg har samme bilen, bare litt oppgradert. http://www.mbentusiastklubb.com/content/view/135/50/

 

Prisen på denne bilen er vel vanskelig å beregne, men er vel verdt en 50 lapper mer en C180. Mest sansynlig er vel disse bilene eid av personer som er litt mer intresert i bil, enn dem som kjøper C180 bare for å ha MB, og er derfor i bedre stand.

Er selgeren en som må selge bilen, er det mulig å prute, uansett er det vanskelig å selge biler med stor motor.

 

Girkassen er jo ikke så presis og kjapp som BMW sin, men er bedre en Audi. Mye gøyere å kjøre aktiv med manuell gir en automat. Eneste problemet jeg har hatt, er at jeg måtte bytte noen små fjærer og kuler, som skal hindre girene å dette ut mellom sluppet gass og gasspådrag. Kostet meg ca 10-12 lapper.

 

Kompressoren må skimses opp. Dette er veldig viktig å få gjort, ellers kan motorstyringen ryke... Dette fordi kompressoren trenger mere strøm for å slå inn, en motorstyringa tåler. Eneste som skjer er at kompressoren ikke virker lenger, og det går ikke an å reparere den heller, må kjøpes ny. Sendte min land å strand rundt, men det var ingen som klarte å få den til å virke :cry: , måtte kjøpe ny.

Har lagt opp rele og sikring mellom motorstyring og kompressor for å hindre dette igjenn.

 

Andre slitedeler er vel bærekuler, gjelder vel alle MB..

Jeg skal skifte luft spjellet i morgen, grunnet ustabil tomgang og rykkete gange etter kraftig akselerasjon. Har hørt at dette er vanlig på MB, men at det merkes best på kompressor motorene.

 

Foruten faclift fra 97-98 modellene, byttet de til en annen kompressor, AC ble vel standard utstyr også.

 

Bilen min vurderes solgt, så bare ta kontakt hvist du er intressert...

 

Ørjan

Link to comment
Share on other sites

Guest c230k

Hei, og takk for fyldig svar!

 

Tror ikke jeg er interessert i din bil, så den annonsert, og den blir litt for dyr.

 

Over til den andre bilen. Jeg er blitt tilbudt bilen for 120', er dette lavt eller høyt? Det er en slektning som selger. Bilen var på naf-test i april, og ble da takset til 130', med noen små mangler som alle er blitt rettet opp på verksted. Han har kjørt rundt med lapp i vinduet siden da, om at bilen var til salgs til 130', uten og få den store responsen. Nå tilbyr han den altså til meg, for 10' lavere. Bilen er forøvrig sølvgrå.

 

Som sagt er jeg redd den er vanskelig og selge igjen, når den tid evt. skulle komme. De fleste som ønsker en Mercedes, ønsker vel også litt komfort i form av AC, el. vinduer og kanskje takluke, noe denne bilen mangler. Skinnseter er det heller ikke.

 

Jeg skal ta bilen nærmere i øyesyn denne uka, så da får jeg jo sett den generelle standen på bilen, samt om det skjuler seg noe rust på den, men iflg eieren, noe jeg også stoler på, framstår bilen som strøken.

 

Kompressoren må skimses opp. Dette er veldig viktig å få gjort, ellers kan motorstyringen ryke... Dette fordi kompressoren trenger mere strøm for å slå inn, en motorstyringa tåler. Eneste som skjer er at kompressoren ikke virker lenger, og det går ikke an å reparere den heller, må kjøpes ny. Sendte min land å strand rundt, men det var ingen som klarte å få den til å virke , måtte kjøpe ny.

Har lagt opp rele og sikring mellom motorstyring og kompressor for å hindre dette igjenn.

 

Hva mener du med å skimse opp kompressoren? Dette med at kompressoren trenger så mye strøm at motorstyringa kan ryke, ville ikke dette skjedd tidligere da, enn etter 150' km? Det er vel ikke noe som kommer med årene, at kompressoren trenger mer strøm enn hva motorstyringen tåler? Hvor ser jeg isåfall om det evt. er lagt opp rele og sikring mellom motorstyringa og kompressoren? Hva kostet forresten kompressoren, som du måtte kjøpe?

Link to comment
Share on other sites

Guest c230k

Forresten, dette med at denne bilen er en "Sport", hva innebærer det? Er det f.eks. sportsunderstell, eller fabrikksenking, slik som mange bmw-er har? Noe annet?

Link to comment
Share on other sites

Guest C 230 Kompressor

Hallo igjenn...

 

Jeg synest 120 tusen er billig for den bilen, hvist den er i god stand.

Det finnes mange C 180 - C 200 96mod. tilsalgs for opp mot 150 tusen.

Største problemet til Mercedes er at ungdommer ikke vet hvilken bil dette er, og hva som bor i den...

 

Skimsing av kopressor er nødvendig, fordi kompressoren kobler først inn ved 1800 omdreininger, eller når du gir full gass. Grunnen til dette er for å ungå overoppheting av motor ved saktegående bytrafikk, og mindre drivstoff forbruk. Er ikke sikker på om dette gjelder alle W202, eller bare første generasjons kompressor. På W203 står kompressoren inne hele tiden.

 

Magnet innslaget på kompressoren, trekker en stål kon inn, for å få kompressoren til å gå. Stål mot stål altså, og det blir litt slitasje når motoren går med 1800 omdreininger og kompressoren blir koblet inn.

Det er her det kan gå gale. Større avstand, og stålstøv overalt, gjør at det trengs en del mere strøm. Når avstanden blir større blir slitasjen på innslaget også større, og en kan risikere å måtte bytte hele kompressoren. Prisen på ny kompresor vet jeg ikke, men at VW G60 kompressor koster ca 30 tusen. Sikringer og rele er det vel bare jeg som har montert for å være sikker, for å holde kontroll over slitasjen.

Mener å huske at orginalt skal innslaget trekke 4,5 amp. min trakk 10,5 amp når motorstyringa røyk. skimset opp innslaget og kom ned i 6 amp.

 

Kjøpte orginalt skimsesett fra mercedes, kosta bare 2-300 kroner og betalte en MB mekaniker 200 kr for å ordne det på 20 minutter.

 

Betegnelsen Sport har senket og stivet understell, samt et myyye finere interiør. Setene er vel også litt anderledes.

 

Ørjan

Link to comment
Share on other sites

Guest C 230 Kompressor

Glemte noe.

 

Jeg bytta ikke kompressoren, men måtte kjøpe ny motorstyring, fikk tak i den billig via svogeren min. Under 10 tusen. koster vel det dobbelte hos B.O.S.

 

Ørjan

Link to comment
Share on other sites

Guest c230k

Kjører du på 98 oktan?

 

Du syntes prisen jeg sa var bra, på tross av fraværet av el. vinduer, takluke og ac?

Link to comment
Share on other sites

Guest kje230

okei. skimse kompressorn. ka det innebær sånn egentlig.bare for å være helt sikker.

dere sir at det kan ta skade men e nødvendig å skimse kompressorn.

 

ka som er verst. håpe på at det holder uten skimsing?????

 

eller at man håper det holde etter man har lagt en del pengen i det og skimset?

 

min e gått 162000km nu. e det viktig mener dere og skimse????

 

eller

 

Kjell Frode.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...