Jump to content

w124 260e aut. kasse over på 230e ??

Guest jva

Recommended Posts

har en w124 230e som jeg bruker, men girkassen lekker og er ganske sliten, er manuellkasse. og så har jeg en w124 260e delebil med automat kasse, så det jeg lurer på er om jeg kan hive over automatkassen på 230e uten for store pfoblemer.

• 1 month later...

Svarer litt seint kanskje, men til oplysning for andre så passer 260E automatkassa over på 230E. er egentlig samme kasse med litt kraftigere innmat (fler lameller). 300e (12 ventiler) har en grøvre automat kasse som faktisk passer på 230E den også, trenger faktisk ikke å bytte mellomaksel engang. Fint at Mercede bruker komponenter på tvers av modell rekkene.

• 2 weeks later...
Guest Tin Nguyen

Er det identisk utveksling på kassene? 260 har jo kraftigere motor, og man skulle tro 260 kassa har høyere utveksling enn 230 kassa. I så fall får du en bil som er tregere i akselerasjon...

Guest Bengt E Jacobsen
Er det identisk utveksling på kassene? 260 har jo kraftigere motor' date=' og man skulle tro 260 kassa har høyere utveksling enn 230 kassa. I så fall får du en bil som er tregere i akselerasjon...[/quote']

Utvekslingene på Mercedes ligger vel bare i bakaksel.

Guest Bengt E Jacobsen
Er det identisk utveksling på kassene? 260 har jo kraftigere motor' date=' og man skulle tro 260 kassa har høyere utveksling enn 230 kassa. I så fall får du en bil som er tregere i akselerasjon...[/quote']

Utvekslingene på Mercedes ligger vel bare i bakaksel.

Utvekslingene på Mercedes ligger vel bare i bakaksel

Helt riktig. Alle 4 trinns automat har samme utveksling på 4 giret, dvs direkte 1:1 . 260e og 230e bruker 722.4 kassa og har samme utveksling på alle gir. De har også samme utvekslig i diffen. 300e bruker 722.3 kassa og har noe høyere utveksling på 1,2 og 3 gir og høyere utveksling i bakakselen. Pga den høyere bakaksel utvekslingen på 300e så virker faktisk 260e like pigg.