Guest rs Posted July 1, 2005 Share Posted July 1, 2005 Hei. Bilen (E240T 98 modell) min har begynt å oppføre seg rart ved kick-down/full gass. Det som skjer er ca slik: Jeg gir full gass ved f.eks påkjøring til motorvei - farten øker som normalt i 2. gir frem til turtallet når ca. 5000 omdreininger. Da begynner bilen å lugge akkurat som om turtalssperra slår inn (dette skal være ved 6500), og det skiftes ikke gir. Letter jeg litt på gassen gires det opp (hardt) og det samme skjer på 3. gir. Ved mer normal belastning girer bilen pent og pyntelig, og turtallet kan også gå opp til 6000 av og til... Jeg var hos Kenneth på Bergs i går som prøvde bilen uten å finne noen feil med automatkassa. Men han kom med en påstand som jeg kanskje er litt i tvil om; han mener at ved kickdown skal ikke bilen gire opp når den når turtallssperren, man må lette litt på gassen for at den skal gire. Dette stemmer ikke med hva jeg har opplevd tidligere, for da var det bare å holde full gass mens bilen økte farten og giret ved ca 6500 omdreininger både fra 1. 2. og 3. gir (fra 4 til 5. har jeg ikke prøvd ennå). Trenger litt råd og tips om hva som kan være galt, og om det er enkle ting jeg kan se på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted July 1, 2005 Share Posted July 1, 2005 Dette stemmer ikke med hva jeg har opplevd tidligere' date=' for da var det bare å holde full gass mens bilen økte farten og giret ved ca 6500 omdreininger både fra 1. 2. og 3. gir (fra 4 til 5. har jeg ikke prøvd ennå).[/quote'] Jeg har ikke kjørt nok 210 til å kunne uttale meg, men jeg vet at det er tilfelle på en del eldre biler at man faktisk må slippe opp gassen for å få den til å gire. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest rs Posted July 1, 2005 Share Posted July 1, 2005 Dette stemmer ikke med hva jeg har opplevd tidligere' date=' for da var det bare å holde full gass mens bilen økte farten og giret ved ca 6500 omdreininger både fra 1. 2. og 3. gir (fra 4 til 5. har jeg ikke prøvd ennå).[/quote'] Jeg har ikke kjørt nok 210 til å kunne uttale meg, men jeg vet at det er tilfelle på en del eldre biler at man faktisk må slippe opp gassen for å få den til å gire. Problemet er bare at dette er nytt på min bil, og at den slutter å akselerere ved ca. 5000 rpm. Rødstreken er på ca 6500. Jeg skal kjøre på skikkelig langtur i ferien (totalt ca 5-6000 km), så jeg håper ikke at dette er noe alvorlig galt, og bilen oppfører seg jo helt som normalt bortsett fra ved full gass. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted July 1, 2005 Share Posted July 1, 2005 Jeg vil tro at du har et annet problem i tilfelle. En avlesning av feilkoder kan kanskje bringe på det klare hva problemet er. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest rs Posted July 3, 2005 Share Posted July 3, 2005 Jeg må nok få lest av feilkodene ja. Skal ha et oljeskift hos Bergs snart, han kan vel lese av feilkoder for girkassa, men jeg begynner å mistenke at problemet kanskje er luftmassemåleren... Symptomene er i alle fall ganske identiske med en del andre jeg har lest om på diverse forum. Såvidt jeg har forstått er dette en enkel sak å bytte selv, men forholdsvis dyr. Er det mulig å rense denne enheten på bilen min, og i tilfelle hvordan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.