Guest iad Posted November 8, 2004 Posted November 8, 2004 Nå går vi mot en årstid da det ikke alltid er så lett å få vasket bilen i hagen... da på selvvaskeanleggene benyttes, men jeg mener å huske at jeg leste et sted forrige vinter at i Sverige var det blitt påvist høyt innhold av salt på disse vaskeanleggene siden vannet ble resirkulert. Og det kunne gjøre vondt værre da saltet ble presset enda lengere inn i bilen i steden for å bli vasket bort. Er det noen som kjenner til om dette kan være tilfelle i Norge? Quote
Guest hksidal Posted November 9, 2004 Posted November 9, 2004 nei det kjenner eg ikkje til, men sidan det er rint vatn i systemet vårt, så burde det ikkje vera problem. min erfaring er meget god med statoils sitt anlegg. men ikkje bruk turtle sin sjølv vask. eg brukte det og det kosta meg 90 kr, og så blei det dårligare enn det eg brukte 25 kr på statoilo sin sjølvask. Quote
FrodeS Posted November 10, 2004 Posted November 10, 2004 nei det kjenner eg ikkje til' date=' men sidan det er rint vatn i systemet vårt, så burde det ikkje vera problem. min erfaring er meget god med statoils sitt anlegg. men ikkje bruk turtle sin sjølv vask. eg brukte det og det kosta meg 90 kr, og så blei det dårligare enn det eg brukte 25 kr på statoilo sin sjølvask.[/quote'] På shell rett overfor jobben har de kran til vann. riktignok litt kaldt, men en polett til 25,- , høytrykkspyler bilen, stopper anlegget, vasker med bøtte og svamp, starter igjen, og skyller av med resten av den poletten til 25,- . Holder akkurat og litt til Quote
TEH Posted November 10, 2004 Posted November 10, 2004 nei det kjenner eg ikkje til' date=' men sidan det er rint vatn i systemet vårt, så burde det ikkje vera problem. min erfaring er meget god med statoils sitt anlegg. men ikkje bruk turtle sin sjølv vask. eg brukte det og det kosta meg 90 kr, og så blei det dårligare enn det eg brukte 25 kr på statoilo sin sjølvask.[/quote'] På shell rett overfor jobben har de kran til vann. riktignok litt kaldt, men en polett til 25,- , høytrykkspyler bilen, stopper anlegget, vasker med bøtte og svamp, starter igjen, og skyller av med resten av den poletten til 25,- . Holder akkurat og litt til Problemet er gjerne at "alle" skal vaske når jeg skal vaske. Jeg synes det litt pinlig og stressende og ta frem bøtte og svamp når det står folk og venter. Men det er meg da... Quote
FrodeS Posted November 10, 2004 Posted November 10, 2004 nei det kjenner eg ikkje til' date=' men sidan det er rint vatn i systemet vårt, så burde det ikkje vera problem. min erfaring er meget god med statoils sitt anlegg. men ikkje bruk turtle sin sjølv vask. eg brukte det og det kosta meg 90 kr, og så blei det dårligare enn det eg brukte 25 kr på statoilo sin sjølvask.[/quote'] På shell rett overfor jobben har de kran til vann. riktignok litt kaldt, men en polett til 25,- , høytrykkspyler bilen, stopper anlegget, vasker med bøtte og svamp, starter igjen, og skyller av med resten av den poletten til 25,- . Holder akkurat og litt til Problemet er gjerne at "alle" skal vaske når jeg skal vaske. Jeg synes det litt pinlig og stressende og ta frem bøtte og svamp når det står folk og venter. Men det er meg da... Sant nok. Jeg tar heller ikke fram bøtta når det er lang kø. Jeg gidder heller ikke stå i kø for å vaske bil, så det er vanligvis ikke noe problem. Heldigvis jobber jeg sånn at jeg kan ta det litt utenom "rushen". Quote
Guest Lo Posted November 27, 2004 Posted November 27, 2004 siden vannet ble resirkulert Stemmer dette, ihvertfall i vaskemaskin. Mener at forskriftene ved installasjon av en bilvaskemaskin krever gjenvinning av vannet. Husker ikke helt, men mener det er snakk om krav til rundt 50% gjenvinning. Vannet skal rikignok renses, men når "alle" skal vaske samtidig så blir nok din bil vasket med saltvannet fra forrige vask Var det ikke en artikkel i Motor om dette?? Quote
FrodeS Posted February 24, 2005 Posted February 24, 2005 Er dette virkelig tilfelle??? Nei. Det er mye mer. De har ikke lov å slippe ut mer enn ca. 50 liter mener jeg det var. Sto noe om dette i et bilblad for litt sida i forbindelse med "børstemaskin" som ikke skal ødelegge lakken. Tror det var Vi Menn bil. Quote
Guest 300TDT Posted February 24, 2005 Posted February 24, 2005 Er dette virkelig tilfelle??? Om så var? Ingen ekte Entusiast kjører vel 'ungen' sin gjennom en sånn selvvasker? - får gnidd restene av skitt og salt fra Opel, Nissan, Kia og det som verre er oppover lakken? Quote
Guest Geggi Posted February 24, 2005 Posted February 24, 2005 Har aldri skjedd MEN, jeg bruker jo selvvaskeanleggene og det påstås jo her at det vannet og er saltvann.... Quote
Guest MBSL Posted April 4, 2005 Posted April 4, 2005 Ingen formelle offentlige krav enda til gjennbruk av vann på vaskeanlegg i Norge. Vask med god samvittighet både i maskin og med selvvask. Styr unna de "billige" programmene på bilvaskemaskiner, spander også gjerne en poleringsvask i ny og ne. @Geggi, hva selvvask anlegg bruker du? Håper at det er det som vi har levert hos Johs. Lunde Bilpleie på Forus... Quote
Frode Posted April 5, 2005 Posted April 5, 2005 Ingen formelle offentlige krav enda til gjennbruk av vann på vaskeanlegg i Norge. Leste om diverse problemer knyttet til dette men det var i Sverige, der fikk vaskehallene bilene til å ruste mer da de var så veldig mye salt i anleggene om vinteren grunnet EU krav om resirkulering... Dette er vel rett om hjørnet i Norge og men ikke innført ennå? Quote
Guest MBSL Posted April 5, 2005 Posted April 5, 2005 Frode, du tenker sikkert på dette:Sverige stiller krav både til utløpet og til gjenbruk av renset bilvaskevannSverige har for fem år siden endret sin "oljeutskiller-forskrift" for bilserviceanlegg slik at de nå er basert på funksjon ute på anleggene (dvs. skal tilfredsstille tillatte maksimale utslippsmengder per bilvask under praktisk drift av utskilleren. Kravene gjelder (både mineralsk olje og diverse tungmetaller. Se nærmere i Allmänna Råd 96:1: "Fordontvätt. Mål och riktvärden". Men Sverige setter også at maksimalt utgående vannmengde til 50 liter fra en vanlig personbilvask. Det innebærer i praksis at 80% av vannet må resirkuleres tilbake bilvaskemaskinen etter intern rensing. For mineralsk olje er utslippskravet 50 mg per liter i det resterende avløpsvann ut til offentlig avløpsnett -- mens anlegget er i full drift og bilene står i kø for vasking i vaskehallen. Med maks 50 liter per vask, blir øvre grense for oljeutslipp dermed lik ca 2,5 gram – eller ca 3 milliliter olje/white spirit.. Det er ikke spesielt omtalt eller krevd i de svenske retningslinjene – men når vannet renses for gjenbruk, ønsker svenske kommuner å få gjenbruksvann ut på kommunalt nett. Dermed får man en slags selvkontrollerende virkning, for hvis det er oppstått feil på oljeutskilleranlegget, blir det raskt oppdaget dersom urent vann og oljerester spyles ut på bilene i vaskehallen. Siden betjeningen på bilserviceanlegg for en stor del er skoleelever og studenter, kan man ikke forvente at disse kan følge opp og optimalisere driften av bilvaskeanlegget. De står stort sett bare i kassa og selger "polletter" til vaskehallen. Men de kan stenge vaskehallen dersom kundene sier i fra at anlegget ikke fungerer. Heldigvis er ikke dette aktuelt i Norge enda, men det kommer nok.Faren med salt etc. er det som bekjymrer meg mest, men regner med at produsentene av slik utstyr finner en løsning på dette: Rensing og "polering" før gjenbruk i bilvaskehallenDersom avløpsvann fra et bilserviceanlegg med vaskehall først har passert en godt dimensjonert slamavskiller, og deretter en oljeutskiller med integrert koalesenstrinn, er det bare avskilling av resterende finstoff og svevestøv som gjenstår før vannet kan brukes på ny. Det betyr at gjenbruksvann må passere gjennom et sandfilter eller et patronfilter før det blir tilbakeført til bilvaskemaskinen. For at gjenbruksvannet ikke skal få en eim av "vond lukt" etter hvert, må det også doseres inn litt hydrogen peroksid før gjenbrukstanken. Og for at det om vinteren ikke skal bli for mye veisalt oppløst i vannet, bør man ha kontroll med gjenbruksvannets elektriske ledningsevne. Sonder som overvåker ledningsevnen er enkle, robuste og ganske billige. Fordi den siste skyllingen av bilene alltid foregår md "nettvann", begrenses muligheten for at saltinnhold skal bli et problem. For bilvaskeanlegg som ligger like ved godt saltede riksveier, bør man imidlertid være oppmerksom på dette. Quote
Frode Posted April 5, 2005 Posted April 5, 2005 Det var akkurat det jeg leste, skremmende egentlig, men de finner nok en løsning for å få ut saltet og så når det kommer så håper jeg at det er i orden.Jeg bruker ikke vaskehall, men først avfetting, høytrykkspyling, deretter vann og svamp, for så å spyle av igjen., det pleier å bli bra... Quote
TEH Posted April 5, 2005 Posted April 5, 2005 Sånn har jeg også gjort det i vinter. Heller litt seldnere vask som er grundig enn ofte og dårlig. Og dårlig blir det med bare avfetting og høyttrykk, blir alltid igjen en grå hinne... Quote
Guest Geggi Posted April 5, 2005 Posted April 5, 2005 Kenneth: Jeg bruker faktisk Holta og Håland-anlegget hos Johs Lunde på Forus Ellers vasker jeg bilen hver søndag.Først kjører jeg ned på selvvasken og steamer av dritten før jeg kjører hjem igjen og bruker hageslangen og svamp. Unngår avfetting om mulig da voksen forsvinner..... Quote
TEH Posted April 5, 2005 Posted April 5, 2005 Kenneth: Jeg bruker faktisk Holta og Håland-anlegget hos Johs Lunde på Forus Ellers vasker jeg bilen hver søndag.Først kjører jeg ned på selvvasken og steamer av dritten før jeg kjører hjem igjen og bruker hageslangen og svamp. Unngår avfetting om mulig da voksen forsvinner..... Sånn er det å bo i "syden" på vinteren . Litt vanskelig med hjemmevask i -10 her i "sibir" Quote
Guest MBSL Posted April 5, 2005 Posted April 5, 2005 Kenneth: Jeg bruker faktisk Holta og Håland-anlegget hos Johs Lunde på Forus Ellers vasker jeg bilen hver søndag.Først kjører jeg ned på selvvasken og steamer av dritten før jeg kjører hjem igjen og bruker hageslangen og svamp. Unngår avfetting om mulig da voksen forsvinner..... På sommeren kan du bruke "avfetting" som du sier, da er det et alkalisk vaskemiddel, høytykkforvask som brukes. Om vinteren er det petroleum basert micro avfetting, og det løser nok litt av voksen på lakken. Holta & Håland er nå blitt leverandør av selvvask anlegg til Statoil, så nå vil det bli flere slike anlegg på Statoil stasjoner rund i Norge. Quote
Guest Geggi Posted April 5, 2005 Posted April 5, 2005 Hehe, jeg har faktisk opplevd her også at vannet har frosset til is på bilen mens jeg vasker. 2-3 ganger i vintersesongen. Gjelder å stå i sollyset Quote
Recommended Posts