Jump to content

Rusthull..Noen tips?


Guest Eivind Soltvedt

Recommended Posts

Guest Eivind Soltvedt

Travers%20foran%20rust.jpg

 

Skulle tro jeg hadde en toyota fra 1980..

 

Bærebrua foran høyre side. Brua er sveist fast i rammevanger -> mye arbeid å bytte... Sveise hullet (tvilsom affære med tanke på lovlighet og lignende) eller satse på vraking snart? :evil:

Link to comment
Share on other sites

Guest Eivind Soltvedt

Så litt nærmere på bærebrua idag.

Ser ut som det er iferd med å skje det samme på andre siden også.

 

Fikk melding for 2 år siden at den så veldig bra ut under..Det var av han som antirustbehandlet den..

Jaja, er firmaer her i kongsvinger jeg vet gjør bra jobb også, får bare be om pris flere steder tror jeg.

 

hvordan er det med lovligheten ang sveising på komponenter i forbindelse med hjuloppheng foran?

Link to comment
Share on other sites

Guest Erikt

Hei Eivind !

 

Det jeg ser på bildet ser fælt ut, her er det kun ei rustfri bru i god stand, helst av ny dato som gjelder, sveise? bare glem det, den blir garantert underkjent på eu kontroll, sveising på bærende konstkruksjoner ikke lovlig, og ikke holdbar reparasjon.

Link to comment
Share on other sites

Guest 300TDT
sveise? bare glem det' date=' den blir garantert underkjent på eu kontroll, sveising på bærende konstkruksjoner ikke lovlig, og ikke holdbar reparasjon.[/quote']Ikke lovlig er en ting - det skal jeg ikke uttale meg om, men en skikkelig sveis med etterfølgende understellsbehandling blir ikke funnet på PKK! De går nå rundt under der og ser at hjulene sitter fast, og om hele bunnen er nysveiset vil da ikke det vises om jobben er godt gjort og behandlet i ettertid.
Link to comment
Share on other sites

Guest Eivind Soltvedt
Hei Eivind !

 

Det jeg ser på bildet ser fælt ut' date=' her er det kun ei rustfri bru i god stand, helst av ny dato som gjelder, sveise? bare glem det, den blir garantert underkjent på eu kontroll, sveising på bærende konstkruksjoner ikke lovlig, og ikke holdbar reparasjon.[/quote']

 

Det som er morro er at hele forb*annade brua sitter sveist fast i rammevangene! Så den planen utgår med høye kneløft og harde r*vspark!

 

 

Er ingen rust lenger opp på brua (utvendig).

Link to comment
Share on other sites

Hei Eivind !

 

Det jeg ser på bildet ser fælt ut' date=' her er det kun ei rustfri bru i god stand, helst av ny dato som gjelder, sveise? bare glem det, den blir garantert underkjent på eu kontroll, sveising på bærende konstkruksjoner ikke lovlig, og ikke holdbar reparasjon.[/quote']

 

 

Det er da helt vanlig å sveise rammer og rammevanger og få det godkjent.

Link to comment
Share on other sites

Ikke lovlig er en ting - det skal jeg ikke uttale meg om, men en skikkelig sveis med etterfølgende understellsbehandling blir ikke funnet på PKK! De går nå rundt under der og ser at hjulene sitter fast, og om hele bunnen er nysveiset vil da ikke det vises om jobben er godt gjort og behandlet i ettertid.

 

Helt enig.... men leverer du bilen på EU med rammevangen full i "fugledrit" så ber du om det.... :oops:

 

Få en som kan sveise og sveis det igjen, slip ned sveisen, på med grunning og lakk, for deretter og spraye på litt tecktyl...... da må de gå over bilen med rønken apparat for å finne det..!!! 8)

Det hadde jeg gjort på strak arm, det å spørre Biltilsynet om lov er bare tull, da må du til med sveise sertifikater og analyse av sveisen osv...så glem det bare ikke si et ord og sveis igjen.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest Erikt

Ja sett igang og sveis, det gjorde mange før, husker med gru bla karrosserier som var delt i to, og som ble sveist sammen, skjedde flere ulykker hvor bilen knakk i to, og dødsulykker var ett faktum, og hevde at man kan lure biltilsynet eller seriøse kontrollinstanser med tektyl og annet gjøggel kan man bare glemme, de gutta bruker grundig redskap, ikke røntgen, sveising er som jeg har sagt forbudt på bærende konstruksjoner, kommer bilen ut for en ulykke og det blir avslørt at det er lappa på ei bærebru, da er ikke forsikringen nådig., bare ett tips

Link to comment
Share on other sites

kommer bilen ut for en ulykke og det blir avslørt at det er lappa på ei bærebru' date=' da er ikke forsikringen nådig., bare ett tips[/quote']

 

For at forsikringsselskapet skal kunne være vanskelige må det bevises årsakssammenheng mellom sveisingen og ulykken.

Link to comment
Share on other sites

he ,he det høres ut som om bilene er poppet i sammen.... :shock:

De er faktisk sveist på fabrikk, det blir ikke 100% men 150% hvis en bruker en som har kunnskap om sveising til å forsterke litt samtidig og sveiser....... så er det ikke problem å bygge opp et firkantrør med ekstra materialtykkelse og få det til å se ut som det gjorde da det var nytt, og faktisk være mye sterkere enn da det var nytt....... :P

 

Alternativet er å finne en 124 på "skroten" og kappe ut et godt stykke av bærebrua og sveise den inn......litt mer tidkrevende men det går..... :lol:

 

Ja sett igang og sveis, det gjorde mange før, husker med gru bla karrosserier som var delt i to, og som ble sveist sammen, skjedde flere ulykker hvor bilen knakk i to, og dødsulykker var ett faktum, og hevde at man kan lure biltilsynet eller seriøse kontrollinstanser med tektyl og annet gjøggel kan man bare glemme, de gutta bruker grundig redskap, ikke røntgen, sveising er som jeg har sagt forbudt på bærende konstruksjoner, kommer bilen ut for en ulykke og det blir avslørt at det er lappa på ei bærebru, da er ikke forsikringen nådig., bare ett tips

 

Dette er jo total skivebom, å sammeligne denne typen reparasjon med en bil som er kappet i to, det er jo en forsterkningsjobb på et svakt punkt på en bærebjelke..... vil tro bilen henger sammen også uten denne bjelken men den blir mykere og vil kollapse under kollisjon..... :?

Jeg ser på det slik: det er mye bedre å få det sveist og forsterket enn å kjøre rundt sånn som det er nå..... :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest Eivind Soltvedt

Da har jeg fått prisoverslag fra 2 forskjellige firmaer.

 

ene driver med rustbeskyttelse og vanlig verksted, andre driver med karosseriverksted.

 

Førstnevnte: ca 1000,- ca 1-2 uker ventetid.

 

Andre: ca 5000,- Muligens høyere pris om det er mer rust enn bildet jeg hadde med viste. 1 mnd ventetid.

 

 

 

Hmmm..vanskelig valg! ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Eivind Soltvedt

Skjærer ut og sveiser inn.

Han første mente at det ikke så så ille ut på bildet. At det fremdeles var plenty med gods rundt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Eivind Soltvedt

Bilen er inne til sveising når dette skrives! :)

 

Bytter samtidig ett styrestag og gummiputene på fjørene fra 2'er til 3'er.

 

Bare resten av bilen igjen! :(

Link to comment
Share on other sites

Guest Eivind Soltvedt

Da var det gjort! :)

 

Ett rusthull mindre, sjekket resten av brua for rust, innvendig og utvendig...

Byttet fra 2'er til 3'er puter og lokalisert sviktende selvoppretting til venstre bærekule!

 

 

Pris? 1200,-

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...