Jump to content

Hmm ... tror jeg er litt dum!!

Guest amorino

Recommended Posts

Guest amorino

Jeg har AC men tror ikke helt jeg skjønner tegningen (eller den forbanna tyske manualen!!); er den på hele tiden? Når jeg trykker EC-knappen, skrur jeg den da av? Hva står EC for?

Teite spørsmål fra en som har eid denne bilen i snart et år (-men uten bruk for kjøling før i dag)!

Guest GammelGul

Neida, du er ikke dum. Dette er noe de fleste Mercedes-eiere har fundert på. :wink:

EC er en forkortelse for det engelske ordet economy, uhørt i en tysk bil spør du meg. Når du trykker inn denne knappen så kontrollampen tennes kobler du ut aircondition. Dette skal være for å spare drivstoff, men etter noen års forskning på dette har jeg ikke kunnet se noen forskjell. Derfor, la AC gå hele tiden, altså med lampen av.

Guest Chriz
Teite spørsmål fra en som har eid denne bilen i snart et år (-men uten bruk for kjøling før i dag)!

Hadde du brukt søkefunksjonen hadde du sluppet å drite deg ut... ;)

Er vel ingen som driter seg ut her ?

Skal det være et aktivt forum må det jo brukes, som om noe er sagt før kan vel heller du finne frem linken i søk funksjonen og vise ?? :shock:

Guest Eivind Soltvedt

Skal det være et aktivt forum må det jo brukes' date=' som om noe er sagt før kan vel heller du finne frem linken i søk funksjonen og vise ?? :shock:[/quote']

Også er vi inne på det at spøk og ironi ikke alltid er så lett å skjønne når det er skrevet! :lol:

Guest amorino

Jeg har nå holdt på her inne i snart et år - så jeg bryr meg ikke så voldsomt... Men for ordens skyld; jeg pleier å være flink med søk-funksjonen. Men denne gangen fant jeg ikke rett tråd. Fant masse om AC, men ikke akkurat det dummies-spørsmålet!

Forøvrig - takk for svar!! Synes forøvrig bensinforbruket er litt stivt - så kanskje jeg skal prøve EC over fjellet andre veien?

Bare han som ikke skjønner smilefjes :-)

Når ingen lamper lyser, vil AC ikke koble inn før det er behov for kjøling, og når det er behov for kjøling, da sitter man da ikke der og svetter for å spare noen øre pr. mil?

Bare la alle lamper være av, still tempen dit du vil ha den, og nyt turen.

Guest Bjørn Mohn
Jeg har AC men tror ikke helt jeg skjønner tegningen (eller den forbanna tyske manualen!!); er den på hele tiden? Når jeg trykker EC-knappen' date=' skrur jeg den da av? Hva står EC for?

Teite spørsmål fra en som har eid denne bilen i snart et år (-men uten bruk for kjøling før i dag)![/quote']

Først og fremst, det var ikke teite spørsmål. Så.. når det gjelder ac i bilen så MÅ kompressoren gå av og til for at ikke pakning i front skal tørke ut og dermed gi lekkasje av kjølemedie og kanskje større reparasjoner. Når det gjelder bilen din så har du om jeg ikke tar feil, klimaanlegg, dvs du stiller anlegget på 22,5gr (som er ideelltemperatur(rullehjulene skal stå på det hvite feltet)) deretter skal viften peke rett til venstre (2) og ventilasjonen peke ned til høyre. Luftdyser pa dashbord skal være åpne. Sånn kan det da stå hele året og anlegget vil regulere seg selv og gi kjøling/varme etter behov, det er også viktig at du skifter kupefilteret (hver 30000km)

Jeg har AC men tror ikke helt jeg skjønner tegningen (eller den forbanna tyske manualen!!); er den på hele tiden? Når jeg trykker EC-knappen' date=' skrur jeg den da av? Hva står EC for?

Teite spørsmål fra en som har eid denne bilen i snart et år (-men uten bruk for kjøling før i dag)![/quote']

Først og fremst, det var ikke teite spørsmål. Så.. når det gjelder ac i bilen så MÅ kompressoren gå av og til for at ikke pakning i front skal tørke ut og dermed gi lekkasje av kjølemedie og kanskje større reparasjoner. Når det gjelder bilen din så har du om jeg ikke tar feil, klimaanlegg, dvs du stiller anlegget på 22,5gr (som er ideelltemperatur(rullehjulene skal stå på det hvite feltet)) deretter skal viften peke rett til venstre (2) og ventilasjonen peke ned til høyre. Luftdyser pa dashbord skal være åpne. Sånn kan det da stå hele året og anlegget vil regulere seg selv og gi kjøling/varme etter behov, det er også viktig at du skifter kupefilteret (hver 30000km)

Er det solsensor på de anleggene der, sånn at temperaturen reduseres når sola steiker?

Guest Bjørn Mohn

Om det er solsensor er jeg ikke sikker på, men anlegget jobber etter både ute og inne temperaturen for å opprettholde konstant innetemperatur, dvs. når varmen stiger ute, reduserer/stenger den tilførsel av varmtvannet gjennom registeret.

Om det er solsensor er jeg ikke sikker på' date=' men anlegget jobber etter både ute og inne temperaturen for å opprettholde konstant innetemperatur, dvs. når varmen stiger ute, reduserer/stenger den tilførsel av varmtvannet gjennom registeret.[/quote']

Ja, den er grei. Sånn fungerer det jo på alle automatiske eller halvautomatiske klimaanlegg. Når sola står på, så hever ikke det utetemperaturen (jo, det gjør jo det etterhvert, men selve lufttemperaturen er noenlunde den samme), men det hever den opplevde temperaturen i bilen. Når man kjører i solstek bør derfor temperaturen senkes i forhold til det man har stilt inn.