FrodeS Posted June 23, 2005 Share Posted June 23, 2005 Jeg har jo tidligere fortalt litt om ACn min som plutselig bestemmer seg for å kutte ut. Nå er den helt annerledes, den har i hvertfall ikke kuttet ut i løpet av de 18 milene jeg har kjørt i dag, men den kjøler dårlig. Jeg har dratt ut ledninger fra tempsensoren til fordamperen og koblet til multimeteret så jeg kan følge med. Tallene blir litt merkelige, men ved 14,4 (ikke volt) omtrent kobler den ut AC. dette har ikke skjedd annet enn med en del turtall og vifta på minimum i dag tidlig. Utover dagen har den ramlet nedover, og legger seg rundt 13 ved full vifte og 13,8 ved vifta på I. Det varierer en del med turtall og bruker litt tid på å stabilisere seg, men det er tydelig at AC er innkoblet kontinuerlig, og jo mer vifte jeg bruker jo høyere blir temperaturen. Kompressoren uler en del fra 2200 o/min og oppover, og det suser i varmeapparatet. Jeg snakket med Mathisen Bilelektro nå. Han er usikker på kompressoren, den kan være nær havari, eller det kan være nok å fylle på olje. Han mener det er for lite gass på anlegget, og ville fylle dette med R134a, selv om det er et R12-anlegg. Han drenerer ikke kompressoren for olje, men fyller på en del olje for R134a , og lar den gamle være. Fyller så opp med gass, og kjør... Dette hadde han visst gjort på mange andre biler, men jeg må inrømme jeg ble litt skeptisk. 1. er det noen grunn til å tvile på det han sier? Jeg vil jo egentlig ikke tro det, da han høres ut til å ha en viss erfaring. 2. bør jeg bytte kompressor først? Er ulyd = havari, eller er det bedre å fylle på og håpe det holder? Noen som har havarert kompressor før, og vet hvordan det arter seg? 3. er 1500,- en grei pris for vakuumering og fylling? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted June 23, 2005 Share Posted June 23, 2005 1. er det noen grunn til å tvile på det han sier? Jeg vil jo egentlig ikke tro det' date=' da han høres ut til å ha en viss erfaring.[/quote'] Med tankle på hvor mange drosjer han har fikset på, så har han sannsynligvis gjort dette på noen drosjer også. Holder det på en drosje, så holder det på bilen din. Selv om jeg må si at jeg ble skeptisk jeg også... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted June 23, 2005 Share Posted June 23, 2005 1. er det noen grunn til å tvile på det han sier? Jeg vil jo egentlig ikke tro det' date=' da han høres ut til å ha en viss erfaring.[/quote'] Med tankle på hvor mange drosjer han har fikset på, så har han sannsynligvis gjort dette på noen drosjer også. Holder det på en drosje, så holder det på bilen din. Selv om jeg må si at jeg ble skeptisk jeg også... Jeg har hørt fra andre tidligere at den løsningen ikke er bra, men som du sier, han er jo ikke akkurat noen nybegynner på AC. Hva er det værste som kan skje? Kompressoren går til helvete? En brukt en får jeg vel greit tak i for en høvding eller så. Er det umulig å ta ut olja av kompressoren uten å demontere den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.