Jump to content

PDA med GPS i bil - noen erfaringer..?

Guest 100330

Recommended Posts

Guest 100330

Vurdere å kjøpe en PDA med GPS hovedsaklig for bruk i bil.

Noen som har prøvd noen av disse og evt. kan anbefale noe, andre erfaringer...

Alle innspill er velkomne :)

Mvh

John Olav - Oslo

Eneste jeg har litt erfaring med er TomTom Navigator, som anbefales på det varmeste. Tenkte du på å kjøpe en pakke eller ting hver for seg? Hvis du kjøper hver for seg så spander litt på å få en god og rask PDA. Kjøp også mye ekstra SD/MMC minne så du slipper å sjonglere med et land ut for å få et nytt land inn, osv.

Bluetooth GPS er snasent hvis du vil ha minst mulig ledninger og krøll, men TomTom sin egen GPS antenne med kabel fungerer ypperlig. Kabel for strøm til PDA'en fra sigarett-tenneren må du ha uansett hvis du skal kjøre på en lengre tur, så du får det ikke helt fritt for ledninger.

Guest 100330

TomTom Navigator 5 bluetooth GPS for Pocket PC, ink. Skand. map Er kanskje er fornuftig valg. 2195,- på komplett.no

Vil denne kunne legges inn på alle typer PDA(har sett på DELL og HP) eller er det noen begrensninger som du vet om?

Mvh

John Olav

TomTom Navigator 5 bluetooth GPS for Pocket PC' date=' ink. Skand. map Er kanskje er fornuftig valg. 2195,- på komplett.no

Vil denne kunne legges inn på alle typer PDA(har sett på DELL og HP) eller er det noen begrensninger som du vet om?[/quote']

Det var jo en fin pris!

Regner med at det kan legges inn på alle PDA'er som kjører Windows Mobile (Pocket PC). Vet ikke om det f.eks. funker på Palm OS. Det må du nesten sjekke opp først i såfall.

Vet at en kompis av meg kjører dette på en ganske lavt spec'et HP iPAQ og det fungerer fint, selv om raskere prosessor alltid er å foretrekke selvsagt. Tror riktignok han har TomTom versjon 3, ikke 5.

Guest 100330
TomTom Navigator 5 bluetooth GPS for Pocket PC' date=' ink. Skand. map Er kanskje er fornuftig valg. 2195,- på komplett.no

Vil denne kunne legges inn på alle typer PDA(har sett på DELL og HP) eller er det noen begrensninger som du vet om?[/quote']

Det var jo en fin pris!

Regner med at det kan legges inn på alle PDA'er som kjører Windows Mobile (Pocket PC). Vet ikke om det f.eks. funker på Palm OS. Det må du nesten sjekke opp først i såfall.

Vet at en kompis av meg kjører dette på en ganske lavt spec'et HP iPAQ og det fungerer fint, selv om raskere prosessor alltid er å foretrekke selvsagt. Tror riktignok han har TomTom versjon 3, ikke 5.

Den passer visst på mye - fant noe på Tom Tom sine sider:

TomTom NAVIGATOR 5 – Bluetooth - Compatibility

Your personal assistant on the road

Dell Axim X30 , Axim X50 , Axim X50I , Axim X50V

HP iPAQ H1940 , iPAQ H2210 , iPAQ H2215 , iPAQ H3870 , iPAQ H3970 , iPAQ H4150 , iPAQ H4350 , iPAQ H5450 , iPAQ H5455 , iPAQ H5550 , iPAQ H5555 , iPAQ H6340 , IPAQ HX2110 , IPAQ HX2410 , IPAQ HX2750 , iPAQ HX4700

O2 XDA II , XDA IIi , XDA IIS

Orange SPV M500

PalmOne Treo 650 , Tungsten E2 , Tungsten T3 , Tungsten T5 , Zire 72

Qtek 9090 , S100

T-Mobile MDA Compact , MDA III

Takk for info!

Mvh

John Olav

Guest norieier

Har kjøpt en " Magellan Roadmate 700 " fra USA . Der ga jeg 850 $ for den . Denne er bare herlig ; Det er 10 og 20 GB harddisker i disse , og har innlagte kart over " vest " - Europa og Nord-Amerika innlagt . Jeg har testet den rundt i distriktet der jeg bor , og det er mange fine plasser og steder det er å finne via denne . " Den ganske nøyaktig , viser faktisk hvilken fil jeg kjører jeg kjører i på firefelts vei " Denne er bare herlig , lett å sette opp , masse å finne frem i , så denne er bare å annbefale .

Skal du kjøpe denne i Norge , koster den 13995 Kr. Det er jo stor gevinst å få denne fra USA , men den må settes opp med Europeisk kart . Dette har en kostnad på ca 2000 Kr... Det eneste som er dårlig , er måten som den er tenkt innstallert i bilen ; Det er en sugekopp med en 20 cm arm som er vel vinglete når når en kjører på " humpete " vei . Det som er løsningen er å få tak i en telefonholder å få lage det til å fungere . Den plugges rett i lighteren , og kan lett taes med seg ( både av den ene , eller den andre )......

Guest Tin Nguyen

Jeg bruker en Dell X5 med TomTom 3 og seriell GPS antenne, en løsning som fungerer glimrende. Med CheckPoint programmet har jeg også fotoboks- og POI varsling som oppdateres via internett hvergang PDAen synkroniseres med PC-en. Kjekt å vite om man kjører forbi en MB eller Ferrari forhandler f.eks 8)

Det som irriterer meg er at det tar litt tid før GPS antenna mi får kontakt med satelittene når turen begynner, og at man mister kontakten i tunneller og bygater med høye bygninger. Akkurat dette kan være noe bedre med en annen antenne... (gjelder ikke tunneller self.)

En annen ulempe med seriell antenne er løse ledninger som henger og slenger, men dette oppveies av at man ikke blir avhengig av batterikapasitet på lengre turer. Jeg har planer om å bygge inn ekstra sigarettenneruttak i hanskerommet for å få gjemt unna det verste av ledningsrotet.

Jeg bruker en hurtigklips på mobiltelefonkonsollen på dashbordet, noe som gjør det enkelt å bytte ut telefonholderen med PDA-en på konsollen når denne tas i bruk. Denne løsningen er billig og gjør det enkelt å ta ut hele greia fra bilen for å unngå innbrudd og tyveri.

:twisted: HINT:Derfor er det ikke noe vits i å prøve seg på bilen min, for den blir alltid tømt for verdigjenstander når jeg ikke sitter bak rattet!!! :twisted:

Det som irriterer meg er at det tar litt tid før GPS antenna mi får kontakt med satelittene når turen begynner' date=' og at man mister kontakten i tunneller og bygater med høye bygninger. Akkurat dette kan være noe bedre med en annen antenne... (gjelder ikke tunneller self.)[/quote']

Noen fordeler må jo vi kunne ha, vi som har anlegg til 4x prisen ;-)

Når du sier at det tar lang tid før antennen får kontakt før turen starter, plotter du ruta di ute i friluft eller plotter du ruta inne i garasjen før du kjører ut? Jeg har merket stor forskjell på det hos meg selv, med mitt Blaupunkt anlegg. Plotter jeg ruta et sted hvor jeg ikke har kontakt med himmelen så kan jeg i verste fall kjøre 1-2km før den har opprettet kontakt og er i gang med å rute. Tar jeg meg bare bryet med å kjøre ut av garasjen og så plotte ruta så kommer den på 2 sekunder.