FrodeS Posted June 21, 2005 Share Posted June 21, 2005 Jeg sitter og leker litt med tanken på navigasjon. Så ble jeg satt på et litt annet spor. Hva med å rett og slett montere opp en bærbar pc i bilen? En halvsliten bærbar med litt disk og dvd-spiller bør ikke koste allverdens.En touch-screen med litt oppløsning koster heller ikke de helt store sommene. F.eks. denne : http://www.carputer.no/Shop/product_info.php?cPath=34&products_id=31til 2295,- Strøm ordnes enten med billader, eller en liten inverter (299,- på biltema)wlan for kommunikasjon med hjemmenettet.muligens en usb-disk for å dra over filmer og slikt. Skjermen er touch-screen, så det meste man måtte trenge av input bør kunne komme den veien, men det går evnt. ann med trådløst tastatur/mus. GPS-antenne enten til USB eller Seriell overføring koster 800 på clas ohlson, muligens rimeligere andre steder hvis jeg leter litt. Er det vanlig med linjeinngang på cd-spillere i bil? Det er i hvertfall ikke noe sånt på den jeg har nå, men den er planlagt byttet ut uansett. Kan jeg evnt. kjøpe en sånn liten radio-sender, som kobles til pcen, og lyden tas inn i stereoanlegget via radioen, eller vil lyden bli helt bambus? Hvordan vil en bærbar pc takle temperaturforskjellene som vil bli i en bil? Er det noe problem å fyre den opp i -20C ? Hva med programvare? Jeg har prøvd autoroute, og den er i grunn grei hvis man sitter med en hel pc, tastatur, mus og slikt, men for enkelt og grei navigasjon i bilen bør man ha noe enklere. Finnes det noe kurrant? Kan man kjøre f.eks. tomtom på pc? Hvordan funker det med touchscreen i forhold til tastatur/mus? Hvordan vil en bærbar pc like å jobbe mens bilen kjører, og det nødvendigvis vibrerer en del? Hva med en ekstern disk? Idéer, forslag, erfaringer osv tas gjerne imot! Hadde vært kult med navi, dvd, divx, mp3 (ja, jeg er sånn steinaldermenneske som ikke har mp3 på cdspilleren) og ellers alt man har på en vanlig pc i bilen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Bjørn Mohn Posted June 21, 2005 Share Posted June 21, 2005 Har nettopp det du lister opp her i bilen, så du ikke det på Gol? Trenger du info så kan jeg hjelpe deg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted June 22, 2005 Share Posted June 22, 2005 Har nettopp det du lister opp her i bilen' date=' så du ikke det på Gol? Trenger du info så kan jeg hjelpe deg[/quote'] Så en sak du hadde hengende i vinduet. Du fortalte noe om at det var en wlan-sak, men noe mer enn det fikk jeg ikke med meg. Har du bygd inn en laptop? Lyst til å fortelle litt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Johan Stub Posted June 22, 2005 Share Posted June 22, 2005 Lyst til å fortelle litt?Og kanskje legge ved noen bilder? Jeg er sikker på at Frode hjelper deg med det... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Bjørn Mohn Posted June 22, 2005 Share Posted June 22, 2005 Har satt inn 7" LCD TouchScreen, m/VGA utgang, PC'n har 60GB disk, 512 MB Ram, 12V power (slår pc'n av/på via tenning), Trådløs nettverkskort for internettilgang, trådløst tastatur og mus, Windows XP Mercedes Benz Edition, GPS, Navigasjon, DVD, MP3 +++ Neste blir Bluetooth for styring av radio, telefon samt rygge kamera. (Jeg selger denne type utstyr så en PM vil gi mer info) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Johan Stub Posted June 22, 2005 Share Posted June 22, 2005 Høres flott ut. Har du ekstern antenne til wlanet? Min erfaring med å bruke den innebygde antennen på PCen er at det ofte ikke er nok og at det blir vanskelig å finne hot-spotene. Hva er Windows XP Mercedes Benz Edition? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kodvaag Posted June 22, 2005 Share Posted June 22, 2005 Høres flott ut. Har du ekstern antenne til wlanet og hva er Windows XP Mercedes Benz Edition? En ny type Windows, som ikke bare henger seg, i tillegg så ruster selve installasjonen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted July 20, 2005 Share Posted July 20, 2005 Liten oppdatering. Ting begynner å rusle litt på seg. Jeg har kjørt rundt noen dager med gps og min "inne-bærbare" med kartprogram. Fungerer helt ypperlig å kjøre etter. Noen feilslag innimellom, men ikke mye. Jeg har fått en bærbar med knust skjerm (P3-850 / 576 mb ram), men har foreløpig bare 4gb disk. Jeg har også handlet inn pcmcia-kort med 4x usb2.0-porter, blåtannadapter til usb og ide til usb for å kjøre vanlige ide-disker via usb. Foreløpig ser alt ut til å fungere, og jeg mangler vel egentlig bare skjerm. Planer : Legge opp strøm, slik at pcen skrus på når jeg låser opp med fjernstyringen til alarmen, og at den på batteridrift hibernerer eller skrur seg av etter f.eks. et kvarter. Jeg må få en styrestrøm ut fra pcen, som kan styre et relé så jeg har strøm til ekstern disk og skjerm så lenge pc'n er på. Et relé som styrer lading av pcen skal styres av tenninga, så den kun lader når tenning er på. Ellers er det kun fantasien som setter begrensninger. Jeg vurderer å registrere et program for telefonstyring via blåtann. Da kan jeg koble mikrofon til pcen, og få den til å virke som en handsfree-installasjon. Senere blir det kanskje aktuelt å kjøpe et lite ryggekamera som også kobles til på et vis. Jeg mangler foreløpig en måte å få lyd inn på stereoanlegget. Jeg kommer nok til å gjemme et par pc-høyttalere ettellerannet sted for å ha stemmestyring på navigasjonen mens jeg bruker radioen til noe annet. Antakelig kommer jeg til å handle en liten fm-sender, så lyden fra pcen kan tas inn i stereoanlegget via radioen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted July 21, 2005 Share Posted July 21, 2005 Antakelig kommer jeg til å handle en liten fm-sender, så lyden fra pcen kan tas inn i stereoanlegget via radioen. Jeg kjøpte en slik..http://www.microboss.de/tex_e/main_e/produkte/frameset_pro.htm Har ikke fått den montert ennå men skal gi lyd når det er gjort.... Jeg har kjørt med Lap Top og plugget inn en liten satelittmottaker i USB porten , fungerte ypperlig det men jeg må få tak i kraftigere strømforsyning, det derre greien de selger billig på nettet funker ikke, varte i vel en time så var hele dritten ferdig og det røykte av den...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted July 21, 2005 Share Posted July 21, 2005 Jeg kjøpte en slik..http://www.microboss.de/tex_e/main_e/produkte/frameset_pro.htmEh.. hvilken av de 40 der ? Har ikke fått den montert ennå men skal gi lyd når det er gjort....Får inderlig håpe den gir lyd' date=' ja Jeg har kjørt med Lap Top og plugget inn en liten satelittmottaker i USB porten , fungerte ypperlig det men jeg må få tak i kraftigere strømforsyning, det derre greien de selger billig på nettet funker ikke, varte i vel en time så var hele dritten ferdig og det røykte av den...... Artig, artig. Jeg lurer på om ikke jeg bare rett og slett skal kjøre på den 220V inverteren jeg har. En kjekk funksjon på den er at den kutter når batterispenningen blir for lav, så risikerer man ikke å bli stående med flatt batteri fordi man har sett litt for lenge på dvd Mitt 54Ah batteri holder jo veldig lenge. Heldigvis trekker ikke laptop og skjerm fryktelig mye. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted July 21, 2005 Share Posted July 21, 2005 Eh.. hvilken av de 40 der ? He, he..øverst til venstre..MP3 Car Rock.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted July 21, 2005 Share Posted July 21, 2005 Eh.. hvilken av de 40 der ? He' date=' he..øverst til venstre..MP3 Car Rock....[/quote'] Stilig. Hva kom den på ferdig tollet og tullet? Si i fra hvordan du syns lyden i den er, da. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted July 21, 2005 Share Posted July 21, 2005 Totalt kom den på vel 500,- ferdig hjem, måtte sende penger til en Tysk bank med slik IBAN nummer, kostet vel en 50lapp bare å gjøre det men det gikk greit og varene kom som bestilt..... Skal se om jeg ikke kan få den montert i løpet av helga, gir tilbakemelding da... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted July 26, 2005 Share Posted July 26, 2005 Skal se om jeg ikke kan få den montert i løpet av helga' date=' gir tilbakemelding da... [/quote'] Ble det noe av ? EDIT : Bygget meg litt power. Alle som kan litt elektronikk blir vel og og , men det funker. Foreløpig blir det inverter og en annen sak jeg har, så jeg trenger ikke denne nå, men denne kan strømforsyne en disk med +12v og +5v fra en input på +13v eller høyere. Jeg har testet den med 20v inn, men da blir den vel varm etter 10-15 minutter. Håpet er å etterhvert få tak i en dc-dc-omformer som gir 13v eller mer med en inn-spenning på 10v eller mer, slik at driften ikke avbrytes når jeg starter bilen. 18,5v til å drive laptopen hadde også vært kjekt, så kan jeg kaste ut inverteren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted August 29, 2005 Share Posted August 29, 2005 Nå kan jeg skryte av å kjøre rundt med en E500 compaq armada E500 . Den måtte donere skjermen til en M700 (som har blitt hjemmepc), men hva skal man med skjerm i bilen. 8" skjerm er på plass, men jeg må finne på noe lurt for innfesting. Foreløpig står den på lokket til hanskerommet. Det kan ganske enkelt puttes inni, og lokket lukkes. Ledninger er litt for korte, så foreløpig er det ikke noe hyggelig å være passasjer hos meg. Laptopen og inverter gikk akkurat å presse inn under passasjersetet. jeg har også en strømforsyning fra en gammel AT-maskin til å drive ekstern disk og strøm til skjerm. Desverre kjører jeg S40 denna uka Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted November 13, 2005 Share Posted November 13, 2005 Omsider begynner det å skje litt. Jeg har bygget meg litt diverse strømforsyninger og sånt, og omsider fått montert. Jeg ble drittlei av at pc'n messer opp radiosignalene, så i stedet for å ha den under setet har jeg flyttet litt på den. Jeg mangler fortsatt en litt mer permanent strømforsyning, så foreløpig får den power gjennom sigarettenneruttaket. To små regulatorer er montert på en kjøleribbe. En +5v får strøm rett fra sigarettenneren og gir strøm til pcmcia-usb-kortet samt +5v til disken. Den andre får +18v fra laptopladeren og regulerer ned til +12v til disken. Man tager en stk småherpet compaq armada E500, lodder inn en powerknappforlenger og lodder inn nye ledninger til strømforsyning Strøm til skjermen, rappet fra lampa i hanskerommet. Går på med tenninga. Skjermen plassert der jeg vil, men festet er ikke ordentlig festet. Er ikke 100% sikker på hvordan jeg skal få festet den ordentlig der, men jeg finner vel på noe. borring i platene er uaktuelt. Lekker installasjon? Legg merke til at laptopen såviiiidt passet oppunder rolloen, og at pluggene såvidt passet i den ca. 1 cm glippen som er mellom vareveggen og rolloen. Tastatur. Funker greit hvis det har litt underlag Powerknappen er foreløpig _litt_ midlertidig. Jeg er litt usikker på om jeg skal koble den innpå alarmen for å få autostart, men tror jeg uansett drøyer det til vinteren er ferdig. Dårlig bilde, men wlan i bakruta GPS i frontruta Programvare kommer etterhvert. Foreløpig er bare mapmonkey og GAIM (genialt program for MSN som ikke tar så mye plass) og litt småtterier installert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Anton Posted November 21, 2005 Share Posted November 21, 2005 Jeg la inn en laptop for å komunisere med dataspruten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted November 21, 2005 Share Posted November 21, 2005 Jeg la inn en laptop for å komunisere med dataspruten. opplever du at denne forstyrrer radioen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Brabus Posted November 21, 2005 Share Posted November 21, 2005 Det finnes jo pcer laget for å være i bil: http://cgi.ebay.com/CarPC-System-with-Drivesoft_W0QQitemZ5831774733QQcategoryZ14946QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted November 21, 2005 Share Posted November 21, 2005 Det finnes jo pcer laget for å være i bil: http://cgi.ebay.com/CarPC-System-with-Drivesoft_W0QQitemZ5831774733QQcategoryZ14946QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem Selvsagt. Det er mye man kan kjøpe seg, men hele greiene mine har kostet under 4000,- . Det var egentlig bare skjermen og gps-antenna som kostet noe. skulle jeg begynt å kjøpe en ferdiglaget bilpc, hadde det kostet mer enn jeg hadde vært villig til å gi. Mulig jeg bygger ut etterhvert, men enn så lenge funker det fin-fint med en laptop. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Anton Posted November 22, 2005 Share Posted November 22, 2005 opplever du at denne forstyrrer radioen?Nei det har jeg ikke opplevd.En bilpc koster ca. 7lapper, det er vel da noe alla det Arne har i 210'n sin. Min kom på ca 2500,- på QXL.Jeg tok av skjermen for å komme til power-knappen, det var lettere enn å lodde ut bryteren.Til strømkilde så har jeg en sånn adaptersak,men tanken var å bruke av 12volten i bilen sånn jeg har gjort til nå på den andre laptopen ved mapping.Er ikke den biltema saken som lager støyen? Nå kan jeg kjøpe navi til clarion, men det har jeg ikke vurdert, men det er kjekt å utganger og innganger til det meste. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted November 22, 2005 Share Posted November 22, 2005 Er ikke den biltema saken som lager støyen?Den støyet ganske mye ja, så den har jeg plukket ut igjen.Kjøpte et dc-dc-power på ebay for ca. 100,- Funker som faen. Det fulgte med adaptere til alt mulig av plugger, og den kan stille for 16-22 volt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Anton Posted November 22, 2005 Share Posted November 22, 2005 Jeg har kjøpt litt forskjellig på tema å blitt like skuffet hver gang, selv om prisen er tatt i betraktning. Er noe alla den strømsaken jeg kjøpte på QXL til ca 150,-Litt usikker på om den begynte på 14 eller 16volt.Satte bryter på den da batteriet i laptopen er ganske bra, bra å få brukt litt på det å. Fine med denne er at det er S-VHS utgang på den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts