Guest stigos Posted June 21, 2005 Share Posted June 21, 2005 Hei.Jeg skal montere turbo (Garret T3) i min 1989 MB 230E W124 uten å gjøre noe forandringer med motoren... Kompresjon osv... Jeg har tenkt å kjøre ganke lavt trykk, ca 0.5 bar. Det kommer ikke til å bli en værsting bil, men det hadde vært tøft å hatt en MB litt utenom det vanlige! Er det noen som har tips angående monteringen? Noen som vet om lignende prosjekter??? Det største problemet er luftmengdemåler/insprut og hvordan jeg skal gjøre det med den.Jeg har fått et tips om å bruke datasprut, men jeg vil ikke bruke det. Det blir for dyrt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torbjørn Posted June 21, 2005 Share Posted June 21, 2005 Dette er det mange som har gjort før, bl.a en i MBE: Tvold. Skal du gjøre dette er det en MUST med datasprut! Det er i allefall det jeg mener. Dem jeg vet om som har gjort dette kjører med 1 - 1,5bar på orginal motor, med datasprut og god intercooler. Det gir rundt 240 - 250 bakhjulshester og oppimot 400Nm. Pluss at det holder år ut, år inn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest stigos Posted June 21, 2005 Share Posted June 21, 2005 Jeg fant en person som har gjort det jeg har tenkt å gjøre:http://www.mb190racing.com/Prosjekter.php Hva tror du/dere jeg kan få ut av en 230E når jeg gjør det på denne måten og har 0.5 bar i turbotrykk?Er det gunstig å kjøre trykk inn på luftmengdemåleren? Er det mulig å få kjøpt en slik boks som denne Bernhard har på toppen av luftmengdemåleren? (Sparer litt arbeid...) Dette er et økonomi garasjetrimprosjekt, så jeg har tenkt å bruke litt penger på datasprut, stempel osv når jeg får penger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torbjørn Posted June 21, 2005 Share Posted June 21, 2005 Tror du ganske nøyaktig kan få ut 170 - 180 bakhjulshester (220-230 hk motor) Da må du selvfølgelig ha god intercooling og en motor i perfekt/meget god stand. Men da tenker jeg med datasprut, uten det minimum 20 - 30 hk mindre.... Tror du kan møte på en del problemer med å bruke den org. KJetronick'n med luftmengdemåleren osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest MBSL Posted June 21, 2005 Share Posted June 21, 2005 Den boksen du snakker om er original Mosselman, som leveres med deres turbokit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bska Posted June 21, 2005 Share Posted June 21, 2005 Generelle råd når du vil lære samtidig gjennomføre et prosjekt: - Fokuser på det viktige, utsett det som kan vente. Lag en grovplan og be om råd fra de som har gjort noe tilsvarende (før du drar igang). - prioriter hardware som turbo, grenrør, intercooler, rør, kjøling/olje til turbo osv. Når all jernvaren er på plass kan du starte opp med 2psi ladetrykk uten andre modifikasjoner- når så jernvaren fungerer kan du gå videre med ladetrykk, ekstra bensin, tenning, evt datasprut ....... Viktigs av alt: når du bestemmer deg for å kjøre prosjektet så gjennomfører du selv om det koster peng, tar tid og du blir drittlei. Det går over. Om du er sta nok vil du lykkes. PS! Ta med deg at erfaring her på forumet tilsier at 1 av 10 slike prosjekt blir realisert. Lykke til ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest SylteRacing Posted June 22, 2005 Share Posted June 22, 2005 Er det mulig å få kjøpt en slik boks som denne Bernhard har på toppen av luftmengdemåleren? (Sparer litt arbeid...) Jeg har en slik boks liggende.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C230 kompressor Posted June 22, 2005 Share Posted June 22, 2005 Hei disse selger ferdige kit. www.motorgaraget.se rune Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest stigos Posted June 23, 2005 Share Posted June 23, 2005 Dette er et nybegynnerprosjekt, så det er først å fremst for å lære + overraske kameratene mine med litt turbopower! Det er litt moro å få til slikt selv! NATURLIGVIS med litt hjelp og tips fra MB Entusiastklubb!! Er nesten ferdig med eksosmanifoil nå.4mm rør og en 15mm plate mot sylinder og flens mot turbo.Sveiser med mig, og håper dette vil holde. Det blir ikke noe hightech race-grenrør, men det blir iallefall like bra som en original Volvo turbomanifoil! I stedet for den Mosselman-boks, lagde jeg enkelt en boks selv i rustfritt på en halv time. Turboen er nyoverhalet og motoren er i toppform, så jeg har et godt grunnlag. Har akkurat annskaffet en original Ford Cosworth intercooler som skal holde til det effektregistret jeg kommer til å være innenfor. Jeg kan vel ikke kjøre mer trykk enn 0.5bar pga av for liten bensintilførsel, må vel ha datasprut hvis jeg skal opp i mot 1bar...?Eller går det kanskje å montere en regulerbar bensinregulator+pumpe, og justere på mer bensintrykk på den måten? Jeg har snakket med walltin fra dette forumet, bor i nabokommunen, og han mente det var meget stor sjangse for at det kom til å gå bra å kjøre trykk rett inn på luftmengdemåleren.Som dere skjønner er dette det største problemet!!!Slik som jeg ser det, er det å flytte på luftmengdemåleren ganske vanskelig og arbeidskrevende.Omtrent det eneste alternativet til å kjøre trykket inn på måleren, er sikkert å montere datasprut og fjerne all original innsprut... Blir forhåpentligvis oppstart etter helgen, jeg skal informere om hvordan dette går! Mvh StigOS med adrenalinkick og sommerfugler i magen!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest stigos Posted June 23, 2005 Share Posted June 23, 2005 En ting til, hvis jeg ikke har observert feil er det mekanisk innsprut på disse motorene! Da er det sikkert små muligheter for chiptrim!!!Hadde det vært el-insprut hadde det sikker vært store muligheter for å fått produsert en trimchip!!!Aaaaaaaarg, gammeldags!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted June 23, 2005 Share Posted June 23, 2005 En ting til' date=' hvis jeg ikke har observert feil er det mekanisk innsprut på disse motorene! Da er det sikkert små muligheter for chiptrim!!!Hadde det vært el-insprut hadde det sikker vært store muligheter for å fått produsert en trimchip!!!Aaaaaaaarg, gammeldags!!![/quote'] Ja det er mekansik sprut. Å begynne å bygge om til datasprut behøver ikke bli så dyrt. Jeg er veldig gira på at noen skal prøve Mega Squirt:http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest stigos Posted June 23, 2005 Share Posted June 23, 2005 Sjekket dette MegaSquirt greiene, og det skal sikkert litt arbeid til for å få det til å funke skikkelig. Har sett mange DIY-systemer, og det er ikke alle som er helt enkle å få til, men dette såg litt mer overkommelig med god support. Det fungerer helt sikkert lik bra som tec3 osv, men det er ikke så tilrettelagt for bruker og med lik godt brukergrensesnitt.Å lodde sammen kortet og få det til å funke er greit, men å få hoveduniten koblet opp mot komponentene på motoren og få programmert de inn til å funke kan være litt stress...kanskje.Hadde vært konge å fått det til å funke!!!! Isåfall hadde det vært topptuning for en billig penge, og det er jo akkurat det jeg er ute etter!!!! Det var jo mulighet for å koble til 16 dyser og få de til å fungere sekvensielt, og det er jo superb!!! Dahlback har jo original innsprut med modifisert elektronikk, så det er klart muligheter. Lagde ferdig eksosmanifoil idag, så nå er det bare å vente på silikonslanger, oljeslanger og poooooooff!! da blir d tvangsforing av 230E etter helgen! gleder meg!!! Blir vel 230ET eller noe slik da... huhu Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bska Posted June 24, 2005 Share Posted June 24, 2005 Stå på stigos! Det kan være smart å legge inn forsterkninger/slisser. Sjekk denne tråden på t4e: http://www.trim-4-eldre.com/forum.asp?ThreadID=6030#129322Ikke glem å sjekke grenrøret for lekkasje. Fyll opp med vann. Det vil bli en del strålevarme. Isoler gjerne med 'sveiseduk - fiberduk med folie' . I Stavanger får man slikt fra Arne Bø Perdersen AS for en billig penge. De leverer også pakninger innebakt stålfibrer som tåler 2000'C. Disse kan du skjære ut med stanly kniv. Legg gjerne litt $ i skikkelige olje ledninger og koblinger. TESS og tilsvarende kan sikkert hjelpe. Anbefaler du monitorerer lamda slik at du ikke kjører for magert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Daniel Posted July 14, 2005 Share Posted July 14, 2005 hei hei. har sett ka dåkke har skreve på dette innlegge. har skjøl en MB230TE med megasqvirt!! hehe men har ikkje turbo men d kommer. megasqvirten funker fint litt styr å få d til å gå skjikkeli i bjynelsen.ei betalte 5500kr for den med instalering(bør vite ka du jer!!!!) å d innebere en del modifikaskjoner, som roto, dysegaller, bensin tur retur og litt anna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Frank Osland Posted February 1, 2006 Share Posted February 1, 2006 Sjekket dette MegaSquirt greiene' date=' og det skal sikkert litt arbeid til for å få det til å funke skikkelig. Har sett mange DIY-systemer, og det er ikke alle som er helt enkle å få til, men dette såg litt mer overkommelig med god support. Det fungerer helt sikkert lik bra som tec3 osv, men det er ikke så tilrettelagt for bruker og med lik godt brukergrensesnitt.Å lodde sammen kortet og få det til å funke er greit, men å få hoveduniten koblet opp mot komponentene på motoren og få programmert de inn til å funke kan være litt stress...kanskje.Hadde vært konge å fått det til å funke!!!! Isåfall hadde det vært topptuning for en billig penge, og det er jo akkurat det jeg er ute etter!!!! Det var jo mulighet for å koble til 16 dyser og få de til å fungere sekvensielt, og det er jo superb!!! Dahlback har jo original innsprut med modifisert elektronikk, så det er klart muligheter. Lagde ferdig eksosmanifoil idag, så nå er det bare å vente på silikonslanger, oljeslanger og poooooooff!! da blir d tvangsforing av 230E etter helgen! gleder meg!!! Blir vel 230ET eller noe slik da... huhu [/quote'] Har du fått det til no eller? Vi må få høre korleis det går, gjerne med bilder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Frank Osland Posted February 2, 2006 Share Posted February 2, 2006 hei hei. har sett ka dåkke har skreve på dette innlegge. har skjøl en MB230TE med megasqvirt!! hehe men har ikkje turbo men d kommer. megasqvirten funker fint litt styr å få d til å gå skjikkeli i bjynelsen.ei betalte 5500kr for den med instalering(bør vite ka du jer!!!!) å d innebere en del modifikaskjoner' date=' som roto, dysegaller, bensin tur retur og litt anna.[/quote'] Kor kjøpte du Megasquirten din? Kor fikk du montert den? Har du bilder? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted February 2, 2006 Share Posted February 2, 2006 Kor kjøpte du Megasquirten din? Kor fikk du montert den? Har du bilder? Megasquirt forum her:http://www.msefi.com Megasquirt kjøper du f.eks. her:http://www.rs-autosport.com/ Montering klarer du selv. Du får helt sikkert hjelp til alt du vil vite på forumet. Anbefaller Megasquirt 2 da denne er i ferd med å få funksjoner som er meget bra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.