Guest ODDATLE Posted June 21, 2005 Share Posted June 21, 2005 Finner grå/hvitt slam i ekspansjonstanken.Er det topp-pakningen som har tatt kvelden,eller kan en håpe på en billigere reperasjon??Bilen er en -93 220CE ca 170 000 km. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torbjørn Posted June 21, 2005 Share Posted June 21, 2005 Høres ut som toppakningen ja, dessverre. Men hvordan ser oljen ut da? Noe vann i oljen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest ODDATLE Posted June 21, 2005 Share Posted June 21, 2005 Nei,ingenting i oljepåfyllingslokket.Det er nok en titusenkronersjobb, har nettopp skiftet på min bil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tdha Posted June 22, 2005 Share Posted June 22, 2005 Finner grå/hvitt slam i ekspansjonstanken.Er det topp-pakningen som har tatt kvelden' date='eller kan en håpe på en billigere reperasjon??Bilen er en -93 220CE ca 170 000 km.[/quote'] Min har gått 230 000 km og har ennå ikke fått slam i eksp.tanken, men den bruker en del kjølevæsker, 1/2 L per 700 km.Hva er det som gjør at noen topp pakn. på samme bilen ryker fortere enn andre? Er det kjøre stilen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest ODDATLE Posted June 22, 2005 Share Posted June 22, 2005 Godt spørsmål, min var gått 285 k når topp-pakningen tok kveldenden har automat. Ikke kjørt veldig snillt hele tiden.Det er nødvendig med kick-down når en har full-lastet bil og henger på slep innimellom.220CE`en er gått 100k mindre og har man. gear. Den vet jeg er kjørt pent. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted June 22, 2005 Share Posted June 22, 2005 Hva er det som gjør at noen topp pakn. på samme bilen ryker fortere enn andre? Er det kjøre stilen? Ofte det og litt med produksjon og innkjøring, det er ikke heldig å gi gass når motoren er kald, det tror jeg mye av årsaken til at mange 6`ere har hatt problemer med toppakningen, at det er en lang motor, mye som skal varmes og hvis det blir tråkket for hardt på gassen når den er kald så får du feil belastnign pga at motoren er varmere i senter enn ute på endene og slike ting som gjør at toppakningen kan ryke.......At merce har lagt inn "heng" på giskiftet når bilen er kald gjør jo ikke ting bedre......tildig på morgenen, minusgrader og litt travelt til jobb.....rett ut på motorveien....5000rpm før tempen er kommet over 10grader.... Når detgjelde 4`ere så tror jeg det kan være litt med innkjøringen og monteringen av motor, altså litt forskjellige sprosedyrer ettersom hvilket år de er laget og hvorden første eier har oppført seg de første leveårene..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KjaSol Posted July 1, 2005 Share Posted July 1, 2005 Fikk nettopp NAF-testa en 96 230E 210 som angivelig skal være kjørt kun 128.000. Der fant dem olje i kjølevannet, det hadde jeg ikke forventa på en MB med så lav km.stand. Er vel ikke så mye mer som kan være årsaken enn toppakningen? Eller om eieren da har vært så uvitende at han fylte olje på vanntanken før han oppdaga at det var feil påfyllingshull! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted July 1, 2005 Share Posted July 1, 2005 Eller om eieren da har vært så uvitende at han fylte olje på vanntanken før han oppdaga at det var feil påfyllingshull! Min mor fylte spylervæske på motoren på en Volvo 940... Heldigvis skjønte hun tabben før hun startet motoren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted July 1, 2005 Share Posted July 1, 2005 En nabo fylte opp motoren med olje.....ja fylte helt opp, dere kan tenke dere hvordan det gikk.... Et annet eksempel er han som skvetta olje på frontruta..... når han skulle bruke vinduspyleren.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KjaSol Posted July 1, 2005 Share Posted July 1, 2005 For å være litt seriøse igjen, går det virkelig ann å knekke en toppakning etter 128 k? Vet eldre BMW sleit med topper som vrei seg om dem ble for varme, er dette tilfelle også for MB? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted July 1, 2005 Share Posted July 1, 2005 Ingenting er umulig men det høres merkelig ut spesielt på en 4`er.....Kan være produksjonsfeil hvis det er tilfellet da at toppen har tatt kvelden....få prutan ned 10-15 lapper pga at toppen ser ut til å være røken og få den sjekket hos en motorreparatører, vil tippe at det ligger i det prisleiet å få nyoverhalt topp ferdig montert på en 4`er..... eller enda bedre hør med pris på overhaling før du begynner å prute hvis resten av bilen er bra.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KjaSol Posted July 1, 2005 Share Posted July 1, 2005 Vi snakker om dennehttp://www.finn.no/finn/car/object/;pdc=1120218718097?finnkode=5731169&sid=2aptftcB9718090&pos=4&tot=7 I tillegg til olje i vann er det 2 dårlige tåkelys-reflektorer, dårlige låser på panser og bakluke, dårlige foringer bak, feil CO-verdi og Lamda-verdi, ujevn parkbrems, mangelfull oppheng fremre del av eksosanlegg, sliter skeivt på framhjula Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest ODDATLE Posted July 3, 2005 Share Posted July 3, 2005 Det var toppakningen (er fikset nå).Visstnok en liten svaket på M111 motorene. Den lakk mellom olje og vannkanal.Til og med et lite sår der,så toppen måtte slipes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KjaSol Posted July 3, 2005 Share Posted July 3, 2005 Og hva kom den herligheten på da? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest ODDATLE Posted July 3, 2005 Share Posted July 3, 2005 Den gutten var heldig. Fikk det gjort på si` av kompetente folk.Skal betale ca 8 med skifte av mellomaksel-lager(gjøres til helgen)Bilen ble levert med motorvask og inn/utvendig vask.Service til tusen,noe å tenke på for de såkalte seriøse verkstedene Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted July 4, 2005 Share Posted July 4, 2005 Det var toppakningen (er fikset nå).Visstnok en liten svaket på M111 motorene. Den lakk mellom olje og vannkanal.Til og med et lite sår der' date='så toppen måtte slipes.[/quote'] Overraskende at det skal være en svakhet på M111. Arne Snapa hadde av toppen på sin 220 nå, og der var toppakningen helt strøken etter 250 000km. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest ODDATLE Posted July 4, 2005 Share Posted July 4, 2005 Overraskende at det skal være en svakhet på M111. Arne Snapa hadde av toppen på sin 220 nå' date=' og der var toppakningen helt strøken etter 250 000km.[/quote'] Har Herr Snapa full historikk på bilen sin??220 000 km er ganske mange år kjøring! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted July 4, 2005 Share Posted July 4, 2005 Har Herr Snapa full historikk på bilen sin??220 000 km er ganske mange år kjøring! Det må du spørre Arne om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest ODDATLE Posted July 4, 2005 Share Posted July 4, 2005 Mener ikke å være ekkel ,men det med svakhet på toppakningen kommer fra en mekaniker på merkeverksted her i området. Klart at innkjøring og kaldkjøring også har stor betydning for motorens levetid generelt, og hvem hvet historien om det når en er andre eller tredje eier på en bil som minst er ti år:D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted July 5, 2005 Share Posted July 5, 2005 Mener ikke å være ekkel ' date='men det med svakhet på toppakningen kommer fra en mekaniker på merkeverksted her i området. [/quote'] Jeg tror ikke en døyt på mekanikere som kaller noe en svakhet/vanlig feil på Mercedes. De kalte bærebroene på 300-24 en svakhet på et verksted jeg var, men pokker heller, etter 300 000 km er det vel ikke rart at foringer og bærekuler er slitt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted July 6, 2005 Share Posted July 6, 2005 Jeg tror ikke en døyt på mekanikere som kaller noe en svakhet/vanlig feil på Mercedes. De kalte bærebroene på 300-24 en svakhet på et verksted jeg var, men pokker heller, etter 300 000 km er det vel ikke rart at foringer og bærekuler er slitt? Amen....!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.