Guest Black Diamond Posted June 20, 2005 Share Posted June 20, 2005 Hvilken vei skal jeg skru for å få magrere blanding på en m103? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Ebola Posted June 20, 2005 Share Posted June 20, 2005 Tenker du på Co-skrua? Den skal skrues mot klokka, og da vil du få magrere blanding... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Black Diamond Posted June 20, 2005 Share Posted June 20, 2005 Takk! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torbjørn Posted June 20, 2005 Share Posted June 20, 2005 Et lite tips: ta det veldig med ro når du justerer denne, den er utrolig følsom.Vri kun 1/4 omdreining i gangen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Black Diamond Posted June 20, 2005 Share Posted June 20, 2005 Et lite tips: ta det veldig med ro når du justerer denne' date=' den er utrolig følsom.Vri kun 1/4 omdreining i gangen.[/quote'] Jeg sliter med at computeren "mister" reguleringen. Det vil si at den ligger for det meste med en fast verdi på ca. 90% "duty cycle". Hvis jeg endelig greier å få den til å regulere rundt 45-50% så kan den ligge på 90% igjen neste dag. Reguleringen virker overfølsom for små variasjoner og er veldig vanskelig å stille inn. Prøvde å grov-instille blandings-skruen med 1/4 turn får å få computeren til å begynne å regulere selv. Men det viste seg at jeg faktisk må holde meg innefor 1 millimeter ( ) hvis jeg skal få computeren til å regulere.Jeg sjekket dette ved å koble fra lambda sonden, og målte spenningen mens jeg stillte blandings-skruen. Forskjellen mellom 0,1 V og 0,9 V på lambda sonden lå innenfor 0,5 - 1 mm justering på blandingsskruen. Og hvis jeg har 0,1V eller 0,9V så vil ikke computeren begynne å regulere. Jeg klarte omsider å stille inn slik at jeg fikk 0,23 V på lambda'en, da ville den endelig begynne å regulere. Men det spørs hvor lenge det varer. Det kan virke som vibrasjonene fra motoren er nok til å få blandingsskruen ut av posisjon Har jeg defekt blandingsskrue? Eller er det computeren som er for "kresen" på verdiene? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Eivind Soltvedt Posted June 20, 2005 Share Posted June 20, 2005 Jeg hadde problemer med at min varierte hver gang jeg målte den..Dog ikke så mye, men nok. Problemet hos meg var defekt bensintrykkregulator..Bytta den, justerte blanding, siden har den vist det samme hver gang.. Bare litt erfaringer her. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted June 21, 2005 Share Posted June 21, 2005 Du kan jo prøve å ta ut sikringen på OVP releet ditt og så måle spenningen over lambdaen. Klarer du å justere slik at du får i nærheten av 450mV da så burde den være riktig justert. Jeg har ikke prøvd det selv, men jeg innbiller meg at det burde fungere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Black Diamond Posted June 21, 2005 Share Posted June 21, 2005 Jeg hadde problemer med at min varierte hver gang jeg målte den..Dog ikke så mye' date=' men nok. Problemet hos meg var defekt bensintrykkregulator..Bytta den, justerte blanding, siden har den vist det samme hver gang.. Bare litt erfaringer her.[/quote'] Jeg har også mine mistanker til bensintrykkregulatoren, men siden den mekaniske grunn-innstillingen er så vanskelig/følsom å stille inn så sliter vel bensintrykkregulatoren med å kompensere. Ble anbefalt, av en mekaniker på et Bosch scervice verksted, å "nullstille" systemet for så å justere det i fra bunn av ved å følge bosch's rettningslinjer. Kunne lett komme ut av lage hvis man drev å justerte på dette selv. Du kan jo prøve å ta ut sikringen på OVP releet ditt og så måle spenningen over lambdaen. Klarer du å justere slik at du får i nærheten av 450mV da så burde den være riktig justert. Jeg har ikke prøvd det selv' date=' men jeg innbiller meg at det burde fungere.[/quote'] Oppnår man ikke det samme ved å koble fra lambda sonden?. EHA skal vel da gå til 0 mA og man har da kun en mekanisk innsprøytning?Jeg klarer uansett ikke å stille inn slik at jeg får ca. 450 mV på lambda sonden. Instillingen er som sagt allt for følsom. Jeg er heldig hvis jeg klarer å få en verdi som ligger på noe annet enn 0,1 eller 0,9 V Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted June 22, 2005 Share Posted June 22, 2005 Oppnår man ikke det samme ved å koble fra lambda sonden?. EHA skal vel da gå til 0 mA og man har da kun en mekanisk innsprøytning?Jeg klarer uansett ikke å stille inn slik at jeg får ca. 450 mV på lambda sonden. Instillingen er som sagt allt for følsom. Jeg er heldig hvis jeg klarer å få en verdi som ligger på noe annet enn 0' date='1 eller 0,9 V[/quote'] Jo, du har helt rett. Min bil oppfører seg ikke slik. Siden du tydeligvis ikke får feilkoder på dutycyclen ville jeg begynt med noen søk på Mercedesshop forumet, og så eventuelt kontaktet et spesialverksted. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.