Guest Grunde 260E Posted June 20, 2005 Share Posted June 20, 2005 Kan jeg måle av duty cycle under kjøring, eller vil de verdiene ikke ha noen mening? Jeg tenker da på å legge frem en ledning til pluggen på skjermen. (Gjelder forresten W124 - M103) Grunde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bska Posted June 20, 2005 Share Posted June 20, 2005 Du finner lamda signalet under matta på passasjer sida. Signalet vil vandre hele tiden så lenge ECU'en går i closed loop Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Grunde 260E Posted June 22, 2005 Share Posted June 22, 2005 Problemet mitt er (har nevnt dette på forumet her tidligere også) at ved gasspådrag f.eks i tredje-gir, så merker man at noe holder litt tilbake. Om man slipper opp gassen ørlite så kjenner du at den løsner og går bedre. Gir du mer gass igjen så protesterer den liksom. Ikke noe annen lyd, bare at den går dårlig. Ved full gass kommer den for fullt. Målte så idag på lambda sonden under kjøring (sonden var tilkoblet). Den varierte mellom 0 og 0,9 v, som oftest mellom 0,1 og 0,8. Merket at når dette fenomenet inntreffer står den på 0,1 volt uten å rikke seg. Når jeg slipper opp på gassen og den løsner litt / går bedre, spretter den opp til 0,7-0,9 volt. Gir jeg gass igjen, går den ned til 0,1 v Er svært takknemlig for tilbakemeldinger dersom noen ser noe mønster i dette eller har forslag til videre feilsøking.Duty-cycle på tomgang varierer mellom ca 45 - 52 %. Grunde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Black Diamond Posted June 22, 2005 Share Posted June 22, 2005 Jeg har noe av det samme problemet som deg. Ved tomgang har jeg normal "duty-cycle" og lambda verdien varierer fint mellom ca. 0,1 og 0,8 V. Men ved kjøring låser verdien seg på ca. 0,7 eller 0,8 V. I tilleg til dette så "mister" motoren ofte reguleringen (som beskrevet i et annet innlegg) og Duty-cycle legger seg på ca. 90% Det første jeg tenker på er problem med EHA, Luftmasse/mengde måler eller computeren, men det kan jo være så mangt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Eivind Soltvedt Posted June 23, 2005 Share Posted June 23, 2005 Om verdiene fra lambda "låser" seg så tyder vel det på gåen lambda? eller er jeg på jordet her nå? Mener å huske at Alexander hadde problemer med lambda som tidvis ikke fungerte på AMG'en? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted June 23, 2005 Share Posted June 23, 2005 Om verdiene fra lambda "låser" seg så tyder vel det på gåen lambda? eller er jeg på jordet her nå? Mener å huske at Alexander hadde problemer med lambda som tidvis ikke fungerte på AMG'en? Hos meg så lå lambda verdiene konstant på 245 mV... Ingen endring uansett hva jeg gjorde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Erik Lund Posted June 24, 2005 Share Posted June 24, 2005 Jeg har hatt noe av det samme, ved å gi bilen litt fetere blanding, så fjærnet jeg det- lar jeg den gå magert, så kommer det igjen. Tror noe av feilen hos meg ligger i at tomgangsregulatoren slipper igjennom litt for mye luft(er litt deffekt, og har litt stor åpning) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.