Jump to content

Ny S-klasse


Tjærand Matre

Recommended Posts

  • Replies 124
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg vet ikke om jeg er helt overbevist... Min første assosiasjon var "BMW"

Synes de markerte hjulbuene/skjermene og hekken var litt problematisk.

 

 

Hmm.. kan styre meg for denna også, jeg... :-)

 

En kan vel bli vant med noe sånt etterhvert også, og kanskje ser den bedre ut IRL enn på bilder.

 

Har de hentet hjulbuer fra Opel Signum?

Link to comment
Share on other sites

Guest amorino

Hvis dere følger linken fra forsiden og inn på forbruker.no - så finner dere flere bilder av dette "monsteret". Legg spesielt merke til midtkonsollen som rett og slett er et BMW-plagiat, dessverre. Og det instrumenthuset? Stort, uestetisk og helt, helt feil for MB - kanskje i en Audi eller Opel som gjerne gir beng i symmetri, men aldri i en MB!

 

Jeg synes hjulbuene blir på ville veier, mer enn et snev av den gamle Ford Focus. Og det sier vel sitt at de promoterer bilen i LILLA - dette er triste saker, forbeholdt direktører og smakløse millionærer.

 

Ellers liker jeg glasstaket og fronten - og til dels hekken! Og jeg ville vel ikke akkurat sagt nei takk! om noen hev den etter meg (Hører du, Røkke!) - jeg ville bare solgt den og kjøpt en tre-fire E-klasser!! :D

Link to comment
Share on other sites

Guest oystein
Hvis dere følger linken fra forsiden og inn på forbruker.no - så finner dere flere bilder av dette "monsteret". Legg spesielt merke til midtkonsollen som rett og slett er et BMW-plagiat' date=' dessverre. Og det instrumenthuset? Stort, uestetisk og helt, helt feil for MB - kanskje i en Audi eller Opel som gjerne gir beng i symmetri, men aldri i en MB!

 

[/quote']

 

Midtkonsollen var jo som snytt ut av nesa på en 7-serie, med noe som ser ut som en skuffeseksjon i miden. Også noen kjente elementer fra nye A6 synes jeg. Her har de mistet alt av særpreg.. :cry:

Link to comment
Share on other sites

Guest Sondre B. Bjelland

Minus:

  • Hjulbuene var ikke noe fine på en så stor bil. Siden burde vært "glatt" uten noe knekk i hjulbuene.

Midtkonsollen er ikke overdådig nok. BMW rip-off, men igjen mye penere enn BMW'en, men allikevel synes jeg at midtkonsollen skal være litt overdådig og henge sammen. Tenk W124 eller W140. Sånn som det er nå minner det litt om en W201 med gamle typen midtkonsoll.[/list:u]

 

Pluss:

  • Fronten var knallfin.

Hakken var også fin og baksetene så skikkelig komfortable ut. Designet inne var generelt pent minus akkurat midtkonsollen. Synes dashbordet var litt stilig, men kanskje skjermen burde vært i midtkonsollen istedenfor i selve dash'en. Muligens dette er blitt en ny trend ellernoe i tysk bilindustri. Audi A8 har en fantastisk midtkonsoll synes jeg. Bedre om Mercedes hadde "stjelt" designet derifra.[/list:u]

Link to comment
Share on other sites

Guest eirikb

Hjulbuene på den nye S-klassen ligna først på noe VW-ræl, men jo mer jeg ser på det, framstår det som retrodesign fra den gamle Ponton-modellen fra slutten av 50-tallet.

Link to comment
Share on other sites

Guest Narvestad!

Det er vel alltid sånn at vi mennesker tar litt tid på å venne oss til forandringer, men en Mercedes S-klasse som er laget etter en "minimalistisk" motedesign imponerer ikke i særlig grad, og jeg vet ikke om jeg ønsker å bli vant til denne engang. Føler meg litt heldig som ikke har en mill+++ å bruke på en sånn en. Kan jo tenkes at den er bedre i virkeligheten, og da får jeg i tilfelle finne et surt eple!! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest Tin Nguyen

Den er fin i mørke farger, men interiøret er litt vel BMW. T.o.m knotten på midtkonsollen har de fått med. Får håpe denne fungerer bedre enn i 7-serien. De markerte hjulbuene vil dukke opp på flere nye MB modeller og vil bli en del av MBs nye formspråk. Bare se på nye M-klassen...

 

MB har mange konservative kunder, men samtidig har de mistet mange kunder til BMW og Audi også de siste årene. For å kapre disse tilbake samt tiltrekke nye kunder må MB også tilfredstille de som etterhvert har blitt vant til slikt nymotens design og duppeditter...

 

Gleder meg til å se S-klassen IRL

Link to comment
Share on other sites

Guest Tore Robert Klerud

Det overrasker meg i det hele tatt at MB hermer. Men enda mer hvem de hermer etter: Dashboard og midtkonsoll fra hovedkonkurrent BMW 7 og til dels Audi A6, baklys fra Skoda Fabia, hekkdesign igjen fra BMW 7, og hjulbuer fra Ssangyong Rexton.

 

Maybach er da i det minste stygg på en harmonisk måte...

Link to comment
Share on other sites

Guest 300TDT
MB har mange konservative kunder' date=' men samtidig har de mistet mange kunder til BMW og Audi også de siste årene. [/quote']Og DET er pga design? Det kan ikke ha noe med at nye MB's ligger nesten sist på alle tilfredshetsbarometre når det gjelder forhandlerapparat og opplevd kvalitet/driftssikkerhet?

 

Ellers er jeg helt enig med de som synes dette er for jævlig - den der midtkonsollen og lufteåpningen er jo som et bilde fra en 7-klasse. SKYT den designeren (og alle lederne som godkjente dette) er min mening.

Link to comment
Share on other sites

Syns bilen var fin jeg :oops:

 

Kan jo være enig i at hjulbuene er litt vel mye av det gode, men i mørke farger var det ikke så ille. Midtkonsoll osv har jo likheter med BMW, men jeg syns helhetsintrykket var bra.

 

Ellers har Mercedes hatt en tendens til å lage biler som jeg har sett på som rare med en gang, men som etter en stunds tilvenning er blitt riktig så flotte. F.eks W210/S210 som jeg nå liker riktig bra. Og når jeg da liker nye S-klasse med en gang lover jo det bra.

Link to comment
Share on other sites

Guest Tin Nguyen
MB har mange konservative kunder' date=' men samtidig har de mistet mange kunder til BMW og Audi også de siste årene. [/quote']Og DET er pga design? Det kan ikke ha noe med at nye MB's ligger nesten sist på alle tilfredshetsbarometre når det gjelder forhandlerapparat og opplevd kvalitet/driftssikkerhet?

 

Ellers er jeg helt enig med de som synes dette er for jævlig - den der midtkonsollen og lufteåpningen er jo som et bilde fra en 7-klasse. SKYT den designeren (og alle lederne som godkjente dette) er min mening.

 

MB har nok ikke mistet kunder pga design, men det som er rart med bildesign er at (for min del iallfall) de bilene som man synes er virkelig flott med en gang de blir lansert, de blir man lei av etter kort tid, men de bilene som er litt forut sin tid, er vanskeligere å akseptere, men de blir som oftest bedre med tiden. Tenk deg en MB kunde som har vært misfornøyd med bilen sin og flytter over til BMW selv om han egentlig ikke synes noe særlig om Chris Bangle og hans faenskap. Etter 2-3 år med BMWen synker designet inn, og han synes egentlig at 7 serien han kjører ikke ser så verst ut likevel. Han liker fortsatt MB best, og vurderer nye S-klasse og synes at den egentlig også tilbyr det han har fått litt sans for hos BMW, og da er valget lett...

 

Bare så det har sagt. Jeg klarer fortsatt ikke å svelge Chris Bangles stil, men jeg er optimistisk og synes han er nyskapende. Det som er litt positivt er at han er lydhør for tilbakemeldinger og klarer å tilpasse seg etter kundenes ønsker. Salgstallene viser jo at BMW er i fremgang, et eller annet må de vel ha gjort riktig?

Link to comment
Share on other sites

Guest Entusiast

Dette var meget vellykket. Men jeg er blant de som ikke liker midtkonsollen. Jeg mener den bør "henge sammen" helt ned mot der girspaken satt før. Nå er det jo rattgir.

 

CL har sammenhengende midtkonsoll. Kanskje den nye CL blir enda bedre interiørmessig? Uansett er usedvanlig lekker bil dette. Vekker må ha følelse hos meg! :D

Link to comment
Share on other sites

Guest Tore Robert Klerud

Jeg aner ikke, men tar sjansen på å tippe: Når BMW er i fremgang tyder det på at de har gjort noe riktig, ja. Men jeg tror det kan oppsummeres på en meget enkel måte: 5-serien. 7-serien er fremdeles grufull, både inni og utenpå. 5-serien har derimot en bakende som fremdeles ser ut som en integrert del av karosseriet, og de store, usedvanlig glatte flatene er - spesielt i kombinasjon med store hjul - virkelig vakre. Har sett noen blanksvarte og antrasittgrå biler som jeg virkelig har fått så lyst på at jeg hadde kjøpt dem hvis jeg hadde råd. (Og hvis jeg hadde klart å selge E-klassedråget mitt...). Og det til tross for at interiøret på ingen måte er spesielt pent. MEN; interiøret - og også I-drivesystemet - i 5-serien er på samme måte som karosseriet nedtonet og folkeliggjort i forhold til 7eren.

 

Så ja, ting har svingt til det bedre for BMW. Men det er fordi Bangle har moderert seg med den nye 5eren, ikke fordi 7eren har blitt penere, tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Var i Stuttgart og deltok i en Factory Tour i dag, og kan bekrefte at W221 ser langt bedre ut i virkeligheten - vil nok fremdeles kreve tilvenning, men bildene er virkelig ikke rettferdige overfor den.

 

Så i tillegg en del R-klasser (den er fremdeles like fæl), og M-klasser - sistnevnte var også langt penere i virkeligheten enn på bilder.

 

En venn fra California som også er her fortalte at han har kjørt W221 allerede, og at den imponerte stort (bl.a. med diverse features).

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Guest Johan Stub

Like - ja, men MB var penest og mest harmonisk fra samtilige vinkler.

 

Kom hjem fra Europatur i dag og har kikket en del på nye MB'er. Må si jeg ble veldig positivt overrasket over nye ML'en!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...