Jump to content

lett eu godkjenning i bergen?

Recommended Posts

Posted

--------------------------------------------------------------------------------

regner med folk som vet noe om dette gjerne holder kjeft om det, men må spørre uansett. har et lite problem no, og det er at bilen min MÅ eu godkjennes i neste uke. er ikke så mye i veien med den, men har rett og slett ikk tid til å fikse det no. så det jeg lurer på er om det er noen som vet om noen verksteder i bergens området hvor de ikke er så streng på eu godkjenningen. har hørt diverse rykter om at noen steder er de jævlig kul hvis det står en kasse pils i bagasjerommet og såndt, er dette tilfelle?

tar gjerne imot tips på pm, eller mail.

Guest GammelGul
Posted

Slike verksteder bør anmeldes og stenges etter min mening. Har man ikke råd eller tid til å holde bilen sin i godkjent stand får man parkere den. :twisted: :twisted:

Posted
Slike verksteder bør anmeldes og stenges etter min mening. Har man ikke råd eller tid til å holde bilen sin i godkjent stand får man parkere den. :twisted: :twisted:

Konstruktivt :roll:

men, jeg er helt enig. Det er ikke veldig mye som skal til for å få bilen gjennom EU.

Hvis vi får høre litt mer om _hva_ som er galt og ikke kan repareres før eu-kontroll, så hadde kanskje ikke det vært så dumt.

Alternativt er det jo bare å drøye litt. Det kommer etterhvert spørsmål om ikke du skulle hatt bilen på EU snart og slikt. Det tar fortsatt en stund før den blir begjært avskiltet.

Guest amorino
Posted

Etter å ha fått beskjed om å skjerpe språkbruken - så kan jeg si dette (på GENERELT grunnlag):

Det er hensynsløst å jukse seg gjennom EU-kontrollen. Eu-kontrollen sier noe om hvor trafikksikker bilen din er, og det er uansvarlig overfor andre trafikkanter å ikke kvalitetssikre bilen.

Jeg kjører daglig med to tvillinger i baksetet - bakovervendt, i testvinnerstoler og i en garantert trafikksikker bil! Det hjelper lite hvis ikke jeg kan stole på at andre følger samme tankegangen - men kanskje jukser gjennom EU-kontrollen med dårlige bremser, farlig hjuloppheng eller manglende lys - for å nevne noe!

Å sette eget og andres liv på spill "for en kasse pils i baksetet" er noe av det dummeste jeg noensinne har hørt (fortsatt på GENERELT grunnlag!). Det er mine barn og mine venner du utsetter for fare!

Så om moderator skal slette noen innlegg - så bør det være de som oppfordrer til ulovligheter!!

Posted

beklager hvis jeg har gitt feil intrykk her, men bilen min er helt driftsikker. det som er i veien med den er bla. sliten håndbrekk, ikke blinklys på sidene, og en liten sprekk i tåkelykten framme...

Posted
beklager hvis jeg har gitt feil intrykk her' date=' men bilen min er helt driftsikker. det som er i veien med den er bla. sliten håndbrekk, ikke blinklys på sidene, og en liten sprekk i tåkelykten framme...[/quote']

Da kjører du den på kontroll, får et par mangellapper og har en mnd på deg til å vise den igjen. Manglende blinkere på siden skal du kunne komme deg unna. Sprekk i tåkelys skal gi 1er, altså trenger du ikke vise det med mindre det oppdages andre feil som gir 2er eller strengere.

Det er godkjent opptil 50% forskjell i brekkvirkning på høyre og venstre side

Det tar deg ikke lange tida å ta av bremsene, pusse og stramme skoene til brekket så brekket fungerer brukbart.

Hvis du får brekket bra, og lærer deg reglene for blinklys, slik at du ikke får mangel på dem, så skal bilen din bli godkjent hvis ikke det er noe annet feil med den.

Lykke til :-)

Guest Sondre B. Bjelland
Posted
beklager hvis jeg har gitt feil intrykk her' date=' men bilen min er helt driftsikker. det som er i veien med den er bla. sliten håndbrekk, ikke blinklys på sidene, og en liten sprekk i tåkelykten framme...[/quote']

Da kjører du den på kontroll, får et par mangellapper og har en mnd på deg til å vise den igjen. Manglende blinkere på siden skal du kunne komme deg unna. Sprekk i tåkelys skal gi 1er, altså trenger du ikke vise det med mindre det oppdages andre feil som gir 2er eller strengere.

Det er godkjent opptil 50% forskjell i brekkvirkning på høyre og venstre side

Det tar deg ikke lange tida å ta av bremsene, pusse og stramme skoene til brekket så brekket fungerer brukbart.

Hvis du får brekket bra, og lærer deg reglene for blinklys, slik at du ikke får mangel på dem, så skal bilen din bli godkjent hvis ikke det er noe annet feil med den.

Lykke til :-)

Apropos det der med blinklys. Er så fornøyd! Jeg hjalp en kamerat å EU-godkjenne hans 1979 W123 230. Den var blit importert en gang i tiden og har ikke sideblinklys. Dette begynte de å sutre over på EU.godkjenningen, men så sa jeg bare litt om EØS og at biler som er godkjent i andre EU land også skal bli godkjent i Norge. Og siden sideblinklys ikke var originalt standardutstyr så kunne man heller ikke kreve at det skulle være slik i Norge også.

Uansett. Vi fikk ingen feil på sideblinklysene 8)

Guest Bengt E Jacobsen
Posted

Apropos det der med blinklys. Er så fornøyd! Jeg hjalp en kamerat å EU-godkjenne hans 1979 W123 230. Den var blit importert en gang i tiden og har ikke sideblinklys. Dette begynte de å sutre over på EU.godkjenningen, men så sa jeg bare litt om EØS og at biler som er godkjent i andre EU land også skal bli godkjent i Norge. Og siden sideblinklys ikke var originalt standardutstyr så kunne man heller ikke kreve at det skulle være slik i Norge også.

Uansett. Vi fikk ingen feil på sideblinklysene 8)

Jeg har også fått godkjent 123 og 124 uten blink på siden.

Har t.o.m fått godkjent 115 uten blink på siden, og dette er en bil som har blink i front som ikke vises fra siden. Det viser bare at det er forskjell på hvor man får det godkjent. Mine godkjenninger ble gjort hos biltilsynet.

Guest Sondre B. Bjelland
Posted
Jeg har også fått godkjent 123 og 124 uten blink på siden.

Har t.o.m fått godkjent 115 uten blink på siden' date=' og dette er en bil som har blink i front som ikke vises fra siden. Det viser bare at det er forskjell på hvor man får det godkjent. Mine godkjenninger ble gjort hos biltilsynet.[/quote']

Typisk Norge... Forbasket byråkrati som aldri kan bli enige om noenting. Hva biltilsynet godkjenner og ikke kommer helt an på hvem som er på jobb den dagen eller hvem som er sjef. Vet om mange her i Kristiansand som reiser til både Mandal og Arendal for å få bilene sine godkjent.

Guest amorino
Posted
Mine godkjenninger ble gjort hos biltilsynet.

Så vidt meg bekjent; alle godkjenninger av bil!!) må gjøres hos Biltilsynet!

Guest Bengt E Jacobsen
Posted
Mine godkjenninger ble gjort hos biltilsynet.

Så vidt meg bekjent; alle godkjenninger av bil!!) må gjøres hos Biltilsynet!

Vi snakker om EU godkjenning her. Dette kan gjøres hos alle godkjente verksteder. Jeg fikk EU godkjenning hos biltilsynet.

Fikk faktisk mange punkter hos Hjul guldbrandsen i oslo som di ikke vile godkjenne, dro da rett opp til østre akervei og rett inn på veistasjonen til biltilsynet, fikk så ut en av gutta der han så på lappen og på bilen og sa som så du må ikke sette bukken til havresekken. han godkjente bilen uten feil. Hjul guldbrandsen skulle ha 15 000 for å reparere det som di mente var feil.

Igjen EU GODKJENNING.

Guest amorino
Posted

Sorry - trodde vi snakket import-godkjenning, det må skje hos Biltilsynet! Og når det gjelder blinkers etc. så er vel det i forbindelse med import - derav slutningen Biltilsynet!

Eller heter det vitterlig Juul Gulbrandsen - selv om Hjul ville vært passende på en bilforhandler!! :D