Jump to content

"Mercedes på felgen"

Recommended Posts

Guest Geggi
Posted

Mercedes på felgen

Kundeflukt: Mercedes-Benz har alvorlige problemer. Kundene raser og tilliten har fått en alvorlig knekk. Nedtur: Salget til taxinæringen i Norge er nær halvert.

Markedsandelsutviklingen til Mercedes-Benz i Norge er dyster lesning. Hittil i år har merket en markedsandel av personbilmarkedet på 2,8 prosent. Dette er langt under Audi med 5,3 prosent og BMW med 3,7 prosent. Ved utgangen av 2001 hadde merket en andel på 3,8 prosent. Siden dengang har andelen gått jevnt og trutt nedover.

Internt i Bertel O. Steen er det flere kilder som er forundret over at Mercedes-Benz har falt så langt ned og at BMW som et mye mer nisjepreget merke, med mye svakere forhandlerapparat har klart «å ta rotta» på erkefienden så langt i år.

– Den viktigste grunnen til at vi har mistet så mye markedsandel hittil i år er at vi i en periode ikke har hatt leveranser av dieselbiler som følge av at disse har vært holdt tilbake på fabrikken for å sikre seg at kvaliteten er på topp. Jeg kan forsikre om at vi skal tilbake i angrepsposisjon og at vårt mål for inneværende år er en markedsandel på personbiler på mellom 3,5 og fire prosent, sier Torgeir Stensli.

Tilliten faller

Men det er mer enn fravær av diesel-modeller som truer Mercedes-Benz.

Den første store skandalen var i 1997 da daværende Daimler Benz lanserte sin nye lille «Baby-Merce», A-klassen. Bilen viste seg å være ustabil ved unnamanøver, eller den såkalte «elgtesten». Lanseringen av bilen ble utsatt med flere måneder, og bilen måtte modifiseres kraftig før den ble erklært godkjent.

Torsdag i forrige uke skjedde den siste tilbakekallingen. Det siste av mange store og omfattende kvalitetsproblemer Mercedes-Benz har hatt de siste syv-åtte årene.

Utsettelse av lanseringen av første generasjons A-klasse

Store kvalitetsproblemer på Vito/V-klasse.

Store kvalitetsproblemer på første generasjons M-klasse.

Omfattende rustproblemer på forrige generasjons E-klasse.

Omfattende elektronikkproblemer med dagens E-klasse og nisjemodeller som SL og CLS.

Mister taximarkedet

– Mercedes-Benz har i mange år hatt et kvalitetsproblem som både produsenten og ikke minst den norske importøren Bertel O. Steen har forsøkt å skjule, sier direktør Viggo Korsnes i Norges Taxiforbund. Taxi-næringen i Norge er blant Mercedes-Benz største kunder.

– Det begynte med rustproblemer allerede tilbake i år 2000, og det tok lang tid før Bertel O. Steen tok dette alvorlig. Deretter kom en rekke elektronikkproblemer, som jeg heller ikke er imponert over hvordan er håndtert av importøren, sier Taxi-sjefen.

Korsnes mener at Mercedes-Benz har nå fått en sterk konkurrent i Volvo V70.

– Dette er en bil som mange av våre medlemmer oppfatter som en modell med bedre kvalitet enn Mercedes-Benz. Det er nok noe av grunnen nedgangen i Mercedes-Benz markedsandel på taximarkedet, sier Korsnes.

Torgeir Stensli er øverste sjef for Mercedes-Benz i Norge som direktør hos importør Bertel O. Steen.

– Jeg finner det vanskelig å kommentere Korsnes uttalelser. Det er riktig at vi ikke har vært fullt ut konkurransedyktige på leveranser av Mercedes-Benz dieselmodeller den siste tiden, som følge av enkelte problemer med underleverandørene til produsenten. For å sikre kvaliteten har fabrikanten holdt tilbake bilene fra markedet i noen tid, men vi skal tilbake som den ledende leverandøren i taximarkedet, sier Stensli.

Sliter i Tyskland

Men det er ikke bare i Norge taxisjåførene vender Mercedes-Benz ryggen. Også på de viktige tyske hjemmemarkedet har det vært massiv kritikk fra taxinæringen, og ifølge internasjonale medier er mange tyske drosjesjåfører i fred med å vende Mercedes-Benz ryggen på grunn av alle kvalitetsproblemene.

Stensli sier at han siden han tiltrådte i jobben som sjef for Mercedes-Benz Norge høsten 2002, har han brukt mye tid på å motivere de ansatte i organisasjonen til å ta kundene på alvor.

– I siste runde handler dette først og fremst om mennesker og hvordan vi håndterer våre kunder, sier han.

Kilde: http://www.autospar.no/skjema/nyhet9.htm

Hmmm, for så vidt kjente saker....om enn ganske så sensasjonsretta skrevet av skribenten. Alltid så voldsomt når det er snakk om MB.

Alle bilmerker unntatt Opel meg bekjent sliter med elektronikkproblemer for tiden. VW og MB har i følge The Guardian varslet milliardsøksmål mot Bosch som er leverandør av elektronikken.

Eneste nye jeg så her var at MB hadde problemer med dieselbilleveransen. Angående tapt markedsandel på MB i taxibransjen så henger det nok sammen med at den nye E-klassen 211 er mindre innvendig enn forgjengeren 210 samt de nevnte leveringsproblemene. Men det som er litt spesielt er at verken Audi, BMW eller Saab tar disse andelene, men jeg har dog sett at Volvo får nye andeler i taxiparken her i by'n. Bra at de får litt motgang så skjerper de seg nok (ikke så mye å gjøre med underleverandørene på kort sikt som er med på å ødelegge for MB og de andre).

Guest Johan Stub
Posted

Forundrer meg ikke at Mercedes i Norge ikke går så veldig bra. Jeg oppfatter ikke kundebehandlingen deres og holdningen til kundene som proff nok - langt i fra.

Når det gjelder Mercedes i Tyskland er jeg mer forundret.

Hadde egentlig vært veldig gøy å jobbet med nettopp dette - hvordan få Mercedes kunder i Norge til a) bli mer fornøyd med det de kjøper og b) få dem til å kjøpe mer.

Jeg synes f.eks. det er pussig de ikke er på landstreffet vårt. Vi er riktig nok ikke mange hundre personer som er der, men vi kan være forbannet gode ambassadører. I år hadde de virkelig en nyhet å komme med også - SLR + at de kunne hatt med seg noen fler som interesserte kunne prøve. Men, det virker som om de ikke er interessert nok - ikke sultne på en måte.

Guest E320 CDI
Posted

Utrolig at allt skal blåses opp i skyene når det er snakk om MB. Skjønner ikke at det fortsatt er snakk om rustproblemer på W210, det er noe alle vet, og det er ikke så alvorlig som folk skal ha det til. Er vel enig i det som blir skrevet om W168, er nesten en tragedie å se de første bilene som kom, selv om de ble ganske bra til slutt. Elektronikk problemer på W211, R230 og C219 må være minimale, har hørt snakk om dem, men aldri opplevd dem selv, jeg er en del borti disse bilene.

Noe som forundrer meg er at det ikke blir skrevet noe om rustproblemene til VW og Toyota, som er de som selger mest biler i Norge. Og ikke minst alle motorproblemene Toyota har hatt, det er ikke rent få motorer de har byttet de siste årene i bensin utgaven av Avensis. Dieselmotorene deres er heller ikke akkurat noe å bli imponert over 2 liter og 116hk, skulle ikke tro at den motoren skulle ha problemer med å takle det. Toyota gikk ut å reklamerte med "original chip" for å gi litt mer effekt, og man skulle fortsatt få beholde garantien. Noen som ser den reklamen nå? Tror ikke det gitt, resultatet av chip'en ble at toppen sprakk. Ganske utrolig at motoren ikke orket såpass av noen som reklamerer med "gjennomprøvet" kvalitet.

Er en hel masse å skrive om andre bilmodeller og deres problemer, men det virker som at når Mercedes sliter litt, så er det om å gjøre å rakke ned så mye man kan. Kan selvfølgelig være enig i at BOS ikke har vært flinke med å innrømme feil osv, men det har jo blitt bedre.

Guest Brabus
Posted

Det som er hovedproblemet til Mercedes er den elendige kundeserviceen. Lurer på når det skal gå opp for dem at de må behandle kundene bedre. Folk gidder ikke kjøpe Mercedes pga at de ikke gidder å "slåss" med verkstede for vær minste forbanna ting som er galt med bilen. De er ikke interesert i å reparere noe på garantien, og hvis man leverer inn bilen med en liste på 4 ting som skal gjøres så er bare halvparten gjort når man henter bilen. Sikkert mange som kjenner seg igjen i den beskrivelsen.

Jeg kunne tenke meg å bytte tilbake til Landcruiser bare pga den gode kundeservicen de har på Toyota. Der er de MANGE hakk bedre en Mercedes.

Guest Geggi
Posted

"De" er fornøyde med salget av MB her i by'n. Står masse nye MB'er hos forhandleren hver uke og faktisk kan jeg ikke huske å ha sett så mye nye biler. De fleste er E og C. Til og med 20 bestillinger på den nye M som ennå ikke er kommet. De fleste til rundt millionen (begynner på rundt 800k, tror jeg). Kan vel ikke være så forskjellig fra resten av landet? Angående taxiparken i området så synes jeg det er flere MB'er enn før (hvertfall ikke mindre) så Volvo tar nok andelene sine fra japs.

Posted

– Jeg finner det vanskelig å kommentere Korsnes uttalelser. Det er riktig at vi ikke har vært fullt ut konkurransedyktige på leveranser av Mercedes-Benz dieselmodeller den siste tiden' date=' som følge av enkelte problemer med underleverandørene til produsenten. For å sikre kvaliteten har fabrikanten holdt tilbake bilene fra markedet i noen tid, men vi skal tilbake som den ledende leverandøren i taximarkedet, sier Stensli.

[/quote']

Utrolig unnskyldning ... Mercedes er et prestisjeprodukt. Uansett om MB nå er relativt billig i forhold til andre biler, så kjøper man MB for å ha en bil andre ser langt etter, og som det "aldri" er noe galt med. Når det så plutselig er masse galt med den, og bilen får et frynsete rykte, så er det klart det blir mindre interessant å kjøpe igjen. Når så forhandleren i tillegg setter seg på bakbeina, så kan det jo ikke skje noe annet enn at folk kjøper noe annet, og det skorter jo ikke på alternativer lenger.

At fabrikken tilbakekaller tror jeg ikke har så mye å si, hvis det gjøres på en ordentlig måte, og kunden selvfølgelig får leie bil og slikt i mens, men når man opplever trøbbel med bilen og ingen vil hjelpe, så er det klart det blir bråk. De eneste som sitter igjen og fortsatt kjøper MB, det er slike som oss, som er skikkelig entusiaster og ikke vil ha noe annet "uansett"... Men, det varer nok ikke evig det heller. Fortsetter de med tröbbelwagen, så MÅ det gå nedover.

Hvis folka i BOS virkelig er overrasket over at det går på ræva, burde de ta seg et kurs i hvordan man behandler kunder.

Posted

Noe som forundrer meg er at det ikke blir skrevet noe om rustproblemene til VW og Toyota' date=' som er de som selger mest biler i Norge. Og ikke minst alle motorproblemene Toyota har hatt, det er ikke rent få motorer de har byttet de siste årene i bensin utgaven av Avensis. Dieselmotorene deres er heller ikke akkurat noe å bli imponert over 2 liter og 116hk, skulle ikke tro at den motoren skulle ha problemer med å takle det. Toyota gikk ut å reklamerte med "original chip" for å gi litt mer effekt, og man skulle fortsatt få beholde garantien. Noen som ser den reklamen nå? Tror ikke det gitt, resultatet av chip'en ble at toppen sprakk. Ganske utrolig at motoren ikke orket såpass av noen som reklamerer med "gjennomprøvet" kvalitet.

[/quote']

Det er ikke det minste rart at dette ikke blir blåst opp. Motorene til toyota kan være så dårlige de bare vil, så lenge de blir skiftet på servicer, gjerne uten at det skjer noe mer enn at kunden får beskjed om at de byttet motoren i bilen. Bilen kan være så ræva den bare vil, det er hvordan forhandleren ordner opp som har alt å si, og her er det bare å gratulerer toyota. Sjekk kundetilfredshetsundersøkelser og se hvem som ligger på topp hvert år.. Det er i hvertfall ikke Mercedes.

@geggi : MB hadde visst ca. 33% markedsandel i fjor, det er et drop fra ca. 50% for ikke altfor mange år sida.

Posted

Jeg og tror det er kundebehandlingen som er et av mange store problemer MB sliter skikkelig med, samt at hvis det er det minste problem med en modell så havner det på førstesiden i VG og på TV2 Nyhetene...!!! :?

Nå har heldigvis jeg et par kjente på B&S i Stavanger, som er dyktige og oppegående, men er ikke de på jobb og jeg tilfeldigvis får noen andre jøker så er det helt vanvittige tilstander...kunner tro det var en værnet bedrift...!!!

Noen i den eldre garde tror at de er de eneste i hele værden som kan hjelpe meg og derfor er det bare å følge deres pipe....Hva i h...ete er det for en holdning... :shock:

At Tyskerne vender MB ryggen er vel heller ikke noe nytt.... Tyskere er stolte av sin bilindustri og nå de produserer noe dritt så blir de steike forbanna, spesielt når det etterpå kommer undersøkelser der Toyota er bedre..... :shock:

Men sant skal sies, både Audi og BMW har fått så hatten passer for de og har levert mye "skit" i samme tidsperiode...

At 210 serien ruster og det er ventetid på 1 år for å få det fikset er noe som går igjen, treffer ofte personer som ikke er intressert i bil i det hele tatt som sier at Mercedes, nei det vil jeg ikke ha, den ruster jo bare.... :oops:

Det er noe alle har hørt og det er jo ikke spesielt god reklame, mennesker har en lei tendens å ta alle under en kam..... :cry:

Guest Geggi
Posted

Blir det ikke likevel feil å sammenligne MB med japs? Naturlige bilmerker å sammenligne seg med må vel være Jaguar, BMW, Audi og kanskje Volvo. Det meste (personlig mener jeg alt) fra asiatiske merker er utrolig kjedelig og kjønnsløst. Kjøreopplevelsen er jo totalt fraværende. Men ser jo poenget: de er billige og Toyota har jevnt over bra skussmål på driftssikkerhet. Eierne av disse er vel ikke akkurat kjempeengasjerte bilentusiaster heller? MB er driftssikker nok for meg hvertfall.... :wink:

Så er de jo sååå fine og gode å kjøre :P

Posted

Eg har ikkje sagt at japs e like bra, men folk lese i avisa: Toyotaeiere mest fornøyd og aldri, aldri noe negativt om Toyota.......

Det setter sine spor, de fleste ser ikke på Top Gear eller Autofil før de skal ut å handle bil, de har den siste kommentaren i VG i bakhodet, og der er det ikke ofte det står, Å GUD SÅ VANVITTIG BRA MB........ :cry:

Mb må jobbe mer med image og kundebehandling og få de 210`en med rust for ferdig, det blir som med sykehuskøen, den bare vokser og vokser imens så griner pasienten..... :cry:

Guest Geggi
Posted
At Tyskerne vender MB ryggen er vel heller ikke noe nytt.... Tyskere er stolte av sin bilindustri og nå de produserer noe dritt så blir de steike forbanna' date=' spesielt når det etterpå kommer undersøkelser der Toyota er bedre..... :shock:

Men sant skal sies, både Audi og BMW har fått så hatten passer for de og har levert mye "skit" i samme tidsperiode...

[/quote'] MB er likevel Tyskland nest mest solgte bilmerke med over 360.000 biler i fjor, mens BMW kom på 4. plass med 250.000 og Audi med 235.000 biler på en sjetteplass. MB har 4.©, 8. (E) og 11. (A) plass i klassen mest solgte modell. Har det vært bedre enn dette altså? :shock:

(Tallene finnes på www.jesmb.de )

Posted
Har det vært bedre enn dette altså?

Du skal ikke mange årene tilbake før du ikke fant en japse, engelsk eller amerikansk bil på listene engang...... :wink:

Men om de har solgt mer før det vet jeg ikke....

Posted
Jeg og tror det er kundebehandlingen som er et av mange store problemer MB sliter skikkelig med' date=' samt at hvis det er det minste problem med en modell så havner det på førstesiden i VG og på TV2 Nyhetene...!!! :?

[/quote']

Haddet det havnet der hvis MB hadde tatt tak i problemet, og fikset det på service, eller innkalt bilene "i det stille" før problemet begynte å ta av? Neppe.

Nå har heldigvis jeg et par kjente på B&S i Stavanger' date=' som er dyktige og

[/quote']

B&S ? Briggs 'n Stratton? Mye trøbbel med grasklipperen din ? :-D

Det er noe alle har hørt og det er jo ikke spesielt god reklame' date=' mennesker har en lei tendens å ta alle under en kam..... :cry:[/quote']

Jeg snakket faktisk med en på jobben for litt sida om dette. "møkka-benz som ruster opp" og bla bla bla... At han nettopp hadde måttet bytte bakluke og lakkere denne på nytt på sin 7 år gamle bmw, det var helt normalt så mye som det ble saltet her i landet. Dette var en feil som gikk igjen på den typen bmw, så de rustet i filler i en fals nederst eller.no. Han hadde ikke engang spurt bmw om det gikk på garanti, for selvfølgelig gjorde det ikke det. Allikevel var det ikke måte på hvor fælt mb rustet, og hvor dårlig det var av mb å ikke dekke på garanti.

Hvis BOS vil ha kunder her i landet, burde de begynne å behandle kundene slik de fortjener. Det er bedre å reparere et par biler gratis for mye, enn for få.

Guest Geggi
Posted
Hadde det havnet der hvis MB hadde tatt tak i problemet' date=' og fikset det på service, eller innkalt bilene "i det stille" før problemet begynte å ta av? Neppe.

[/quote'] Har jo alltid vært blåst opp uansett hva det nå var med MB, men helst med negativ vinkling. Det verste var vel når han gamlingen som var involvert i metanolsaken ble skrevet om. Der fokuserte VG(?) på at han kjørte MB. En 124...... :? Det var da voldsomt, tydeligvis :twisted:

Guest Espen
Posted
Blir det ikke likevel feil å sammenligne MB med japs?

Til en viss grad så....Men ett sted krysser grafene kvalitet/pris.

Guest eddie
Posted

Jeg er enig i alt ved denne diskusjonen,utenom at japs lager bare kjedelige biler,gjennomsnittet japs er kanskje litt annonymt og traust men de har også typer som er meget pene,komfortable og med rått utseende,som foreks. Lexus,det er en Toyota,Nissan Maxima,Honda S2000,Nissan z 350,Toyota Supra etc.dette er jo krembiler. :P

Posted
Jeg er enig i alt ved denne diskusjonen' date='utenom at japs lager bare kjedelige biler,gjennomsnittet japs er kanskje litt annonymt og traust men de har også typer som er meget pene,komfortable og med rått utseende,som foreks. Lexus,det er en Toyota,Nissan Maxima,Honda S2000,Nissan z 350,Toyota Supra etc.dette er jo krembiler. :P[/quote']

Samt masse som ikke kommer hit. Laurel C35 f.eks :-)

Guest eddie
Posted

Ja,den ja,også en Nissan som er levert kun i Usa som jeg ikke husker navnet på,var det Nissan President eller noe? Nei,Infiniti M45 var det!!

Guest ohebernt
Posted

Driver selv i drosjeæringen og kan med handen på hjertet si at andelen mercedes er gådd drastisk ned, fra 14 til 2 stk på 7 år på sentralen der jeg er :roll:

hovedgrunnen til dette er servicen/holdbarheten og ikke minst hvor mye hver kilometer du kjører koster deg.

forige mercedes vi hadde måtte inn å skifte et eller annet hver mnd fra bilen passerte 100k til vi byttet den ut.

til sammeligning:neste bil en Opel Omega2.2DTi der vi byttet 1stk luftmengemåler,noen sett bremseklosser,2 hjul-lager og noen få foringer på 415k :!: .

det sier jeg jo selv at inntjeningen på denne bilen var mye høyere enn på mercedesen.

og ikke minst servicen:luftmengdemåleren tok kveld en lørdagsnatt kl 2 ca 2mil fra verkstedet,45min etterpå var bilen i drift igjen.....dette kaller jeg service 8)

Guest Geggi
Posted

Det er jo et must med slik serviceavtale når en driver med taxidrift. Benyttet meg likevel aldri av tilbudet de 13 årene jeg kjørte drosje hvorav jeg kjørte MB de siste 10-11 årene. Det blir noen km det uten driftsstopp..... Eneste "problemet" var med klimaanlegget på den ene bilen som ikke virket i et par dager. Ellers ble jeg påkjørt 4 ganger, men det er jo noe helt annet...

Guest Georg
Posted

Generelt så har jo folk inntrykk av at Mercedes er læremesteren for hvordan biler skal lages og det setter ett ekstra press på Mercedes.

For noen år tilbake så var argumentasjonen at en MB knapt var innkjørt ved 100000. Etter min mening så det ikke rart at kundene(meg inkludert) reagerer når dette ikke har vært tillfellet en stund.

Har hatt en del biler gjennom årene både MB og andre.

Jeg synes at 210en(facelift 2000) jeg har nå er en bra bil å kjøre, men samtidig så er det mye som jeg har vært nødt til å rette på. Det er vel den bilen som jeg har spandert mest på når det gjelder feil. Det er flere titusner de siste 18 måneder.

Jeg har intrykket av at jeg ikke har fått riktig hjelp til å finne ut hva som har vært feil på merkeverkstedene. Har betalt for feilsøking, men det har i flere tilfeller vist seg å være feil. Har byttet verksted tre ganger p.g.a dette. Jeg har inntrykk av at de bytter deler til problemet er løst på kundens bekostning. Men det kan jo hende at det er jeg som ikke er helt normal eller tenker feil.

Bilen har vært innom verksted ca hver tredje måned siden jeg kjøpte den og jeg håper at det blir en pause en stund.

Min neste bil tror jeg også blir en Mercedes dersom jeg føler at de får orden på problemene sine. Ikke minst når det gjelder ekstrakostnader utenom det jeg mener er vanlig for en slik bil. Det er først når man har problemer at man hvirkelig ser hvilken leverandør som jobber for deg uten at det koster unormalt mye. Men hva som er normalt finnes det mange meninger om.