Guest Eivind Soltvedt Posted June 15, 2005 Share Posted June 15, 2005 Til min bil har ac-kompressor (originalt) delenr. 000 230 24 11. Har til ettermonteringa fått tak i en kompressor fra en M104 motor med delenr 000 234 01 11. Hva er forskjellen? Tilsynelatende lik utvendig. Hvordan funker hastighetssensoren på kompressoren? kan den kobles ut? Da anlegget jeg monterer ikke har dette? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Eivind Soltvedt Posted June 17, 2005 Share Posted June 17, 2005 Til min bil har ac-kompressor (originalt) delenr. 000 230 24 11. Har til ettermonteringa fått tak i en kompressor fra en M104 motor med delenr 000 234 01 11. Hva er forskjellen? Tilsynelatende lik utvendig. nevermind..Fant ut av det! avstanden mellom festene er forskjellig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Eivind Soltvedt Posted June 17, 2005 Share Posted June 17, 2005 Høggern på kongsvinger har da 1 stk ac-kompressor til M104 motor liggende om noen skulle ha behov for det!Heldigvis hadde de også 1 kompressor fra en 230E også. Den passer som hånd i hanske! Bare tilpasning og plassering av noen rør og fylling nå så er ac klar til bruk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KjaSol Posted June 24, 2005 Share Posted June 24, 2005 Min AC har nå vært ute av drift i mange år, da radiatoren har hatt ett lite hull. Har nå bestemt meg for å få gang på dette, og ny radiator skal kjøpes inn ( ca 1600,- + moms )Men er det andre ting som må sjekkes nå som det har vært ute av drift så lenge? Eller er det bare å få fyllt opp med gass og thats it?Noen som har erfaringer med dette? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted June 24, 2005 Share Posted June 24, 2005 Det de som regel gjør er tørke ut anlegget, trykkteste det for deretter å fylle opp på ny......På anlegg der det kan være noe gass igjen så tømmes dette før de tørker systemet... Bosch i Sandnes gjør dette til 2000,- med gass beregnet for den gamle typen anlegg..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted June 24, 2005 Share Posted June 24, 2005 Det de som regel gjør er tørke ut anlegget' date=' trykkteste det for deretter å fylle opp på ny......På anlegg der det kan være noe gass igjen så tømmes dette før de tørker systemet... Bosch i Sandnes gjør dette til 2000,- med gass beregnet for den gamle typen anlegg..... [/quote'] Vet du hva slags gass de bruker da? Jeg skal få gjort dette med min snart, men da ville han helle på R134a , og en skvett olje for 134 , uten å tømme av den gamle. Jeg leser på nettet at flere har gjort dette med hell, men jeg vet ikke helt om jeg liker det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest norieier Posted June 24, 2005 Share Posted June 24, 2005 Det vil ikke ligge igjen gammel freon i annlegget , er det noe der , er det olje som skal være i kompressoren . Annlegget må jo være tett, for freon - freonerstattning er en veldig tynn og flyktig gass som forsvinner ved første annledning . Tett annlegg , vacuumering , tetthetstesting , og så påfylling av kjølemedium . Type og mengde står på bruksannvisning , eller forhandler har en ekvavilentliste om bilen er av eldre årgang .Det er også forskjell på kjølekompressorer fra gamle biler til nyere biler . Det er ikke tillatt å bruke ( i nye biler ) den type freon som ble brukt tidligere . Det blir nå brukt en freonerstatning , og kompressoren og dysene i fordamperen er litt forskjellige , men som skrevet tidligere ; type kjølemiddel står på kompressoren , eller i dens nærhet . ( Eller i bruksannvisningen ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Eivind Soltvedt Posted June 24, 2005 Share Posted June 24, 2005 Det blir nå brukt en freonerstatning , og kompressoren og dysene i fordamperen er litt forskjellige , fordamper = Kondenser = Forskjellig på biler med R12 og R134? Den gamle typen kondenser kan vel brukes uansett ved fylling av R134? Har ikke hørt noe annet før iallefall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted June 24, 2005 Share Posted June 24, 2005 Det blir nå brukt en freonerstatning ' date=' og kompressoren og dysene i fordamperen er litt forskjellige , [/quote'] fordamper = Kondenser = Forskjellig på biler med R12 og R134? Den gamle typen kondenser kan vel brukes uansett ved fylling av R134? Har ikke hørt noe annet før iallefall Jeg har aldri hørt at man må bytte fordamper ved bytte fra R12 til R134a. Det kan være de er annerledes orginalt. R134a har ca. 10% mindre effekt enn R12, så det er vel ikke umulig at det er litt annerledes dimensjonert på et orginalt R134a-anlegg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest norieier Posted June 25, 2005 Share Posted June 25, 2005 Husker ikke om det var R134 som erstatter R12 , men på nyere kjølemaskiner - er det annen type væske enn de som ble laget før i tiden . ( Før forbudet mot bruk av freon R12 o.l. kom - Halogenholdig freon) Det kjølemiddelet som brukes i de " nye " systemene skal visstnok være mer effektivt enn erstatningsmiddelet for R12 , men kan ikke brukes på eldre annlegg . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KjaSol Posted June 26, 2005 Share Posted June 26, 2005 Så hvilken type gass brukes på min 91 modell da, mon tro? Er det den "gamle" med ett lass av miljø-avgifter, eller kan den nye brukes, selv på et så gammelt annlegg? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted June 26, 2005 Share Posted June 26, 2005 Så hvilken type gass brukes på min 91 modell da' date=' mon tro? Er det den "gamle" med ett lass av miljø-avgifter, eller kan den nye brukes, selv på et så gammelt annlegg?[/quote'] Du har den gamle. R12. Det har min '92 også, men '93 har R134a. Når det gjelder AC, så er det omtrent like mange meninger som det er folk som holder på med det. Minst. Jeg tror man bare får finne et firma som har erfaring, og stole på hva de sier. Så lenge anlegget er tett, så skal det gå greit å fylle 134 på et r12-anlegg. Det som varierer litt, er om man tømmer av den gamle olja og fyller på ny, eller om man bare fyller på ny. Olje for R12 vil ikke blandes med R134a, og vil derfor ikke smøre anlegget. Derfor må man ha på en del olje i tillegg, som er ment for R134a. Jeg leser en del forskjellig, men det virker som det skal gå greit å bare tømme anlegget for gass, ha på olje for R134a, og fylle opp med R134a. Det værste som kan skje er vel at kompressoren går til helvete, og slike får man på huggeren for en høvding eller så. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.